Hop til indhold

Hund der gør på hundelegepladsen når andre hunde kommer


Memochou
 Share

Recommended Posts

Hejsa, min hund Gaby gør når vi er nede på hundepladsen i vores by som er indhegnet.

Hun gør når hun kan se hunde uden for indhegningen og løber op til hegnet og begynder at gå.

Det er et problem fordi folk nogle gange så ikke ønsker at komme ind fordi hun larmer så meget, da de tror hun måske vil gøre deres hund noget. (Har hun aldrig gjort)

 

Hun gør ikke herhjemme og det fint folk går forbi her.

 

Vi tænker det mest er fordi hun bare ønsker de kommer ind, da de folk som stadigvæk vælger at komme ind leger hun med efterfølgende.

 

Men, ønsker at stoppe denne adfærd og ville hører om i har nogle råd til det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker også, at hun bare virkelig gerne vil lege, men det er selvfølgelig et problem, hvis folk ikke tør komme ind i indhegningen. Mit råd ville nok være at forhindre hende i at stå ved hegnet og gø. Det bedste ville være, hvis du kunne være på forkant med situationen og aflede hende, inden hun går i gang, men hvis det ikke altid lykkedes, så ville jeg fjerne hende fra hegnet. Men giv hende gerne snor på i starten, så hun slet ikke får lov til det. Hun skal ikke have mulighed for at øve sig mere på adfærden - jo flere gange, hun får held med at stå og gø, jo bedre sidder uvanen fast og jo sværere bliver det at vænne hende af med det.

 

Lige nu oplever hun jo, at hun opnår det hun gerne vil (altså at hundene kommer ind og leger med hende) ved at gø. Det mønster skal brydes, så hun i stedet lærer, at hun kun får lov til at lege, hvis hun tier stille og forholder sig i ro.

 

Alternativt lader du hende ganske enkelt kun lege med hunde, som I kender i forvejen og dropper lufte turene i indhegningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Ja, lær din hund at tie stille på signal. Og når du er i indhegningen, så tager du ekstra lækre godbidder med som du belønnes hende med, når hun er stille. Inden hun ser noget at gø af.

 

For at lære hende at stoppe med at gø kan du træne derhjemme med dørklokken eller noget andet der får hende til at gø. Når hun så gør, stiller et dig ind foran hende, holder en lækker godbid foran hendes næse og siger dit signal til at stoppe med at gø. For eksempel stille. Hun vil stoppe med at gø for at kunne spise godbidden og i det sekund hun holder mund roser du og giver hende godbid. Dette træner du indtil du ikke behøver vise hende godbid først, men bare kan sige stille og gå ind foran hende. Hun skal stadig have godbid bagefter i lang tid endnu

 

Når hun kan det indenfor kan du bruge det i indhegningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...