Hop til indhold

Gåture/ulvetimer


Sprocklar
 Share

Recommended Posts

Hej alle her på hundeforum

 

Vi har lige fået en lille Beagle hvalp som er super skøn og dejlig. Han var i de første par dage vildt inaktiv og sov næsten hele dagen med undtagelse af små tisseture etc. Så skete der det at der kom 2 unge piger og skulle hilse på - de kørte ham helt op under taget og han kom i hvad der mildest talt kan kaldes ulvetimen. Nå men efter omkring halvanden time efter kom han ned på jorden og lagde sig til at sove. Efterfølgende kommer denne berygtede stund en til to gange om aftenen (efter vi har været ude). Og det er jeg udmærket klar over er helt normalt og det er heller ikke rigtig det der er problemet.

 

Nu virker det i midlertidigt som om han har svært ved at finde ro når vi har været ude og tisse. Han får ret meget energi af det og render rundt bider i alt og ligger sig dårlig nok ned et øjeblik. Alle steder man læser og snakker med erfarende hundeejere siger at han skal ud når han har leget, spist, været aktiv osv.

 

Mit spørgsmål er om han får nok søvn (han er 9uger om lidt)? Mest pga. han er så lille og kræver meget søvn. For når han har været aktiv skal han jo ud, også "vågner" han op igen og fortsætter med sin aktive periode. Vi synes ikke det virker som om han når at restituere. Vi har prøvet at ignorere ham, holde fast i ham for at få ham til at slappe af - intet hjælper. Efter en times tid/2, hjælper det som regel at sætte sig ved siden af hans kurv og lade ham ligge på en.

 

Nogle gode råd eller input?

 

Vh

Jannik

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Niels.

 

Tak. . Vi har ønsket en hund længe efterhånden.

 

Altså for nogle dage siden ville jeg sige omkring 16-18 stykker. Nu ved jeg ikke helt. Men har skrevet op her nu: I går var han oppe og køre, efter vi var ude ved 21.30tiden. Faldt til ro omkring 23. Så sov han til min kæreste stod op kl 4.15, hvilede sig fra 5-6 også aktiv til kl 8. Sov fra 8-8.35 også skulle han til at være aktiv igen hvor jeg så nåede at ligge mig hos ham så han sov videre. Synes bare ikke det virker som nok når man tænker på han kun er 8,5 uge. Men det kan være det kun er mig.

 

Og vil gerne lige nævne at det ikke så meget er for vores skyld at vi søger hjælp, men for at min hund har det godt.

 

Mvh

Jannik

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Niels.

 

Tak. . Vi har ønsket en hund længe efterhånden.

 

Altså for nogle dage siden ville jeg sige omkring 16-18 stykker. Nu ved jeg ikke helt. Men har skrevet op her nu: I går var han oppe og køre, efter vi var ude ved 21.30tiden. Faldt til ro omkring 23. Så sov han til min kæreste stod op kl 4.15, hvilede sig fra 5-6 også aktiv til kl 8. Sov fra 8-8.35 også skulle han til at være aktiv igen hvor jeg så nåede at ligge mig hos ham så han sov videre. Synes bare ikke det virker som nok når man tænker på han kun er 8,5 uge. Men det kan være det kun er mig.

 

Og vil gerne lige nævne at det ikke så meget er for vores skyld at vi søger hjælp, men for at min hund har det godt.

 

Mvh

Jannik

 

Fint du prøver, at lave et skema på søvnrytmen. På tisseturene kan I prøve, at gå så tilpas langt, at han bliver naturligt træt. Der var en anden tråd fornyligt om samme emne her: http://www.hunde-forum.dk/hvalpe/42185-sover-hun-nok.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen

Ja jeg prøver at gøre hvad jeg kan. :-)

 

Har læst det indlæg men det virker ikke som om det er helt det samme. Fordi det virker som om den hund er rolig når den er vågen efter kort tids søvn. Hvorimod vores lille mand virker lidt rastløs og hyper når han vågner efter kort tid.

 

Nu har han snart sovet i halvanden time fordi jeg nåede at berolige ham inden han skulle til at være aktiv altså er der noget der kunne tyde på han trænger. Ellers sover han vel ikke i så lang tid efterfølgende.

 

Angående tisseturene skal man jo også passe på da han kun er 8,5 uge og derfor ikke må gå så langt/lang tid i forhold til overstimulering.

 

Mvh

Jannik

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen

Ja jeg prøver at gøre hvad jeg kan. :-)

 

Har læst det indlæg men det virker ikke som om det er helt det samme. Fordi det virker som om den hund er rolig når den er vågen efter kort tids søvn. Hvorimod vores lille mand virker lidt rastløs og hyper når han vågner efter kort tid.

 

Nu har han snart sovet i halvanden time fordi jeg nåede at berolige ham inden han skulle til at være aktiv altså er der noget der kunne tyde på han trænger. Ellers sover han vel ikke i så lang tid efterfølgende.

 

Angående tisseturene skal man jo også passe på da han kun er 8,5 uge og derfor ikke må gå så langt/lang tid i forhold til overstimulering.

 

Mvh

Jannik

 

Jeg henviste til den anden tråd fordi det her var beskrevet den anbefalede søvntid. Og som du gør det med, at berolige ham inden han kører op, er super. Der var også beskrevet, at man selv kan sørge for der ikke er for meget aktivtet i huset når hvalpen skulle sove. Altså, smid dig på sofaen til han er gået omkuld. Du skal så også tage i betragtning, at det hele er nyt for ham og nu har han været hos jer nogen dage og er blevet mere modig og nysgerrig. Han skal lige finde sig selv i nye omgivelser så tror jeg stille og roligt han vil finde en rytme. Tisseturene skal skal helst ikke køre ham op, så hvis du kan lufte i rolige omgivelser er det bedst. Turens længde vil ikke overstimulere ham, hvis det ikke er ved stærkt trafikeret vej eller med mange mennesker omkring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det ved jeg godt og det var også flinkt af dig.

 

Altså de dage hvor han har fået aften flip har der intet aktivitet været i huset. Kæresten er gået i seng og jeg ligger på sofaen. Så skal han ud og tisse, mest pga. jeg helst ikke vil have han gør det indenfor, også starter maskineriet.

Og tisseturene ligeledes uden nogen form for spænding oftest ikke en sjæl i nærheden.

 

Og ja jeg er klar over han lige skal finde sin plads i hjemmet så det forhåbentlig bare er en lille fase.

 

Men tak for input.

 

Mit store spørgsmål med om han skal ud hver gang han vågner eller viser tegn på aktivitet (af den vilde slags) da han jo bare bliver mere aktiv. Tror jeg prøver at begrænse hans sovetid inden han rigtig skal sove, så han forhåbentlig er træt når vi alle skal sove.

Link til indlæg
Del på andre sites

Aftenflip kan du godt forvente fortsætter lææænge! Min på 2 år får dem stadig i ny og næ. De skal lige brænde den sidste energi af.

Jeg ville ikke tage ham ud, bare fordi han leger vildt. Ud når han har sovet, spist og når han har drukket. Og selvf. hvis og når han selv begynder, at søge til døren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhhh hidser han sig selv op og farer rundt som en tosset flere gange dagligt? Det ville jeg ikke synes er ok.

 

Nu er han jo meget ung skulle vel bare futte lidt rundt sammen med dig i haven 5-10 gange i døgnet og måske en enkelt gang fyre den af med noget legetøj - en 5-10 minutter, så skulle det være alt nok.

 

Efter de første par uger har jeg taget mine hvalpe med på en nærliggende eng (150 væk) hvor hvalpen kan være løs (evt med en 3-4 m line slæbende efter sig hvis du synes det er nødvendigt) men hvor det eneste jeg "træner" er at hvalpen holder øje med mig og følger mig - aldrig ret langt væk fra mig - 3-4 m højest. Vi hygger rundt højest 10 minutter 3-4 gange dagligt. Resten af tiden er hvalpen ret rolig inde og luftes kort i haven efter behov.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhhh hidser han sig selv op og farer rundt som en tosset flere gange dagligt? Det ville jeg ikke synes er ok.

 

Nu er han jo meget ung skulle vel bare futte lidt rundt sammen med dig i haven 5-10 gange i døgnet og måske en enkelt gang fyre den af med noget legetøj - en 5-10 minutter, så skulle det være alt nok.

 

Du skulle møde Victor :lol: Måske det er racebestemt, Lowchens hvalpe er i hvert fald mere aktiv end det!

 

Victor er 12 uger nu, og hans energi niveau er ca. det samme som for 2-4 uger siden. Det er klart de første par dage skal de lige falde til og er typisk meget, meget rolige og sover rigtig meget (Alt er nyt, nye lugter, mennesker, hjernen er i gang hele tiden!).

 

Victor sover normalt ca. to timer af gangen, og er imellem tiden vågen ca. en time. Vi har jo voksne hunde også, og dem leger han med flere gange dagligt. Jeg vil skyde på han i hvert faldt leger 4-5 gange i løbet af dagen i 10-15 minutter med dem. Derudover leger han jo med sigselv/legetøj, og det sker også flere gange dagligt. Derudover træner og leger vi gerne 3-4 gange dagligt af 5 minutters varighed.

 

Enig i at den ikke skal hidse sig selv op og tosse rundt, men en normal hvalp vil da lege og hygge mange gange i løbet af en dag.

 

Victor sover 8 timer om natten, og i løbet af dagen sover han gerne ca. 10 timer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skulle møde Victor :lol: Måske det er racebestemt, Lowchens hvalpe er i hvert fald mere aktiv end det!

 

Victor er 12 uger nu, og hans energi niveau er ca. det samme som for 2-4 uger siden. Det er klart de første par dage skal de lige falde til og er typisk meget, meget rolige og sover rigtig meget (Alt er nyt, nye lugter, mennesker, hjernen er i gang hele tiden!).

 

Victor sover normalt ca. to timer af gangen, og er imellem tiden vågen ca. en time. Vi har jo voksne hunde også, og dem leger han med flere gange dagligt. Jeg vil skyde på han i hvert faldt leger 4-5 gange i løbet af dagen i 10-15 minutter med dem. Derudover leger han jo med sigselv/legetøj, og det sker også flere gange dagligt. Derudover træner og leger vi gerne 3-4 gange dagligt af 5 minutters varighed.

 

Enig i at den ikke skal hidse sig selv op og tosse rundt, men en normal hvalp vil da lege og hygge mange gange i løbet af en dag.

 

Victor sover 8 timer om natten, og i løbet af dagen sover han gerne ca. 10 timer.

 

TS har en Beagle og den er som udgangspunkt nok ikke mere aktiv end FT Springere, tror jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selv 3 beagler. De 2 yngste har jeg haft fra hvalpe af - dvs. 8 uger. En beagle hvalp er som udgangspunkt aktiv - men det kan hurtigt tage overhånd hvis de får lov at køre sig selv op. Jeg kan læse at du allerede har fundet ud af at putte ham i kurven og holde ro på - det er en rigtig god metode at gøre det.

 

Selv har jeg båret en del rundt på mine hvalpe - det var ren balsam at komme op og ligge i armene/skødet og slappe af. Denne metode har jeg brugt helt op til 4 måneders alderen hvor de ligesom selv stoppede.

 

En beagle kan blive ret stresset - da næsen jo styrer en del. Vejen frem er kærlighed, samvær og konsekvent opdragelse - som skal starte fra dag 1. Vær også opmærksom på at foderet ikke har for højt protein indhold da det kan gøre mere skade end gavn.

Link til indlæg
Del på andre sites

At en beagle som udgangs punkt er en mere aktiv race end Lowchen.

 

Det har jeg ingen viden om overhovedet da jeg ikke kender Lowechen, men jeg tror ikke Beagle er mere aktiv en FT Springer og det er derfor jeg mener at det aktivitetsniveau jeg beskriver vil være passende eller rigelig for en Beagle hvalp, som man ikke ønsker at "køre op".

 

Generelt har jeg indtryk af at jo mindre en hund er alt andet lige, jo mere livlig er den som hvalp, måske fordi den er længere fremme i udviklingen. Det er i høj grad erfaringen hos de opdrættere jeg kender som har både Cocker, Springer og Labrador. Også med hvor tidligt de forlader kassen og futter omkring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har jeg ingen viden om overhovedet da jeg ikke kender Lowechen, men jeg tror ikke Beagle er mere aktiv en FT Springer og det er derfor jeg mener at det aktivitetsniveau jeg beskriver vil være passende eller rigelig for en Beagle hvalp, som man ikke ønsker at "køre op".

 

Generelt har jeg indtryk af at jo mindre en hund er alt andet lige, jo mere livlig er den som hvalp, måske fordi den er længere fremme i udviklingen. Det er i høj grad erfaringen hos de opdrættere jeg kender som har både Cocker, Springer og Labrador. Også med hvor tidligt de forlader kassen og futter omkring.

 

Jeg tror du har ret i, at noget af forskellen i aktivitetsniveau, afhænger af hvor hurtigt hvalpene udvikler sig motorisk, men der er også racemæssige forskelle. Hvis jeg tager udgangspunkt i mine egne racer, så har gravhundehvalpe efter min erfaring et moderat aktivitetsniveau som hvalpe og de begynder ret tidligt bare at tulle afsted med snuden i jorden og de får måske "hvalpeflip" en gang eller to om dagen, hvor de pisker rundt som besatte og leger vildt.

 

Whippethvalpe derimod har galoperende fis i kasketten mange gange om dagen, de rusker legetøj, de spæner rundt som besatte og de er destruktive. Det får de lov til at være, det er naturlig myndeadfærd og jeg stopper dem kun, hvis jeg fornemmer, at de er nået op i et gear, hvor de er til fare for sig selv.

Trods deres ret vilde hvalpe/unghundeadfærd, ender de med at blive rolige, fornuftige voksne hunde, med en yderst effektiv "tænd/sluk knap" det skal ikke trænes det kommer helt af sig selv i 2-3 års alderen, for tævernes vedkommende ofte i forbindelse med første løbetid i 18-24 måneders alderen.

 

Jeg tror man skal snakke med og lytte til folk, som har erfaring med hvalpe af den race man nu engang har, der er store forskelle og det som gælder for en race er ikke nødvendigvis brugbart i forbindelse med en anden, når det kommer til aktivering og motion i opvæksten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror du har ret i, at noget af forskellen i aktivitetsniveau, afhænger af hvor hurtigt hvalpene udvikler sig motorisk, men der er også racemæssige forskelle. Hvis jeg tager udgangspunkt i mine egne racer, så har gravhundehvalpe efter min erfaring et moderat aktivitetsniveau som hvalpe og de begynder ret tidligt bare at tulle afsted med snuden i jorden og de får måske "hvalpeflip" en gang eller to om dagen, hvor de pisker rundt som besatte og leger vildt.

 

Whippethvalpe derimod har galoperende fis i kasketten mange gange om dagen, de rusker legetøj, de spæner rundt som besatte og de er destruktive. Det får de lov til at være, det er naturlig myndeadfærd og jeg stopper dem kun, hvis jeg fornemmer, at de er nået op i et gear, hvor de er til fare for sig selv.

Trods deres ret vilde hvalpe/unghundeadfærd, ender de med at blive rolige, fornuftige voksne hunde, med en yderst effektiv "tænd/sluk knap" det skal ikke trænes det kommer helt af sig selv i 2-3 års alderen, for tævernes vedkommende ofte i forbindelse med første løbetid i 18-24 måneders alderen.

 

Jeg tror man skal snakke med og lytte til folk, som har erfaring med hvalpe af den race man nu engang har, der er store forskelle og det som gælder for en race er ikke nødvendigvis brugbart i forbindelse med en anden, når det kommer til aktivering og motion i opvæksten.

 

For såvidt enig, blot kan jeg konstatere, at der er mega stor forskel på hvordan hvalpeejere af FT Spaniels beskriver aktivitetsniveauet. Det er helt fra meget rolig og nem til virkelig fuld af krudt og ikke til at få til at slappe af. Og det kan være hvalpe fra samme kuld - og hvor der ikke var den store forskel da de var 7-8 uger.

 

Det er svært at vide hvor meget miljøet påvirker, men jeg tror, at med racer, som er relativt nemme at "køre op" (og det tror jeg FT Spaniels er), er det bare så vigtigt ikke at gå med på den galaj, hvis man ønsker en rolig hund. Man kan let lave en FT Spaniel hvalp, der er stort set umulig at køre træt - det skal bare trænes et par timer dagligt med vild leg med klude og bolde tilsat leg med andre hunde og især hvalpe.

 

Man kan også håndtere dem mere moderat. tilgodese deres behov for oplevelser og aktivitet uden at det ofte kammer over. Lidt arbejde med at holde øje med hvor man selv er. Lidt søg efter godbidder eller små bolde og en masse "vi sidder her og slapper af så du kan lige så godt tage en lur" - der sker ikke mere nu - og de næste 2-3 timer ..... - nej - der sker ikke noget, vi sidder her og vi bliver siddende til du har taget en god lur :-) ........træning

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle

Har haft masser at at se til så har ikke lige kunne besvare jeres indlæg. Men mange tak for interessen og de gode råd. :-) Vores lille Elmo har det godt og er stadig en mundfuld (dejlig - men bestemt en mundfuld).

Han får stadig sine flip om aftenen som vi prøver at "undgå/nedtone" bedst muligt. Mest når vi har været ude og tisse får han energi som 10 heste. Vi er dog så småt ved at acceptere disse tider. Nu skal vi begynde til hvalpetræning i morgen så der er han nok godt træt og sover forhåbentlig om natten, hvilket desværre også er et isse. Kan ikke huske hvornår jeg har sovet i lang tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...