Hop til indhold

HJÆLP - min kæreste har Basenji


Susan
 Share

Recommended Posts

Jeg har for nyligt fået en kæreste som jeg er meget glad for, men hun har en Basenji som jeg ikke ved hvordan jeg skal håndtere. Selv kommer jeg fra et hjem hvor vi altid har haft en form for Retriever mix, og det er den type hund jeg altid har omgivet mig med.

Jeg ved intet om Basenji racen, og jeg har virkelig brug for råd til hvordan jeg skal handle i visse situationer for ikke at forvirre hunden og gøre alting værre.

 

Min kærestes Basenji har en tendens til at bide når den vil have opmærksomhed - enten i møblerne, i de ting den kan nå (det er umuligt at have en bærbar computer i skødet af denne grund), eller i personer. Er der nogen der har gode råd til hvordan jeg bør reagere på dette? Min kæreste har instrueret mig i at tage fat i dens kæbe når den bider mig, men så snart jeg slipper begynder den igen.

Den gør det tydeligvis for opmærksomhed, og jeg har prøvet at ignorere den, men det får den bare til at bide mere og tættere på mit ansigt. I disse situationer giver min kæreste den tit et tyggeben for at prøve at distrahere den, men det virker sjældent (og ud fra hvad jeg har erfaret er et tyggeben set som en belønning, så den lærer at når den bider får den godter). Jeg har læst at Basenjier ikke reagerer godt på skældud, så jeg har prøvet at skubbe den fra mig for derefter at rose den i det øjeblik den ikke længere har kæberne om min arm, men det virker ikke.

 

 

Som sagt ved jeg ikke meget om racen, og jeg finder den meget svær at aflæse siden jeg er vandt til Retriever blandinger. Set med min baggrund virker hunden uopdragen, men jeg vil ikke håndtere det her med et forkert bias, og jeg har læst meget om at det er en svær race. Er der nogen der har nogen erfaringer eller gode råd? Jeg vil bare gerne kunne besøge min kæreste uden at blive bidt af hendes hund eller skulle bekymre mig om at den gennemtygger mine ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor gammel er hunden og har din kæreste gået til træningen med hunden?

 

Hunden er 3, snart 4, og min kæreste har gået til almindelig lydighedstræning med den da den var hvalp.

Hun arbejder selv som hunde groomer, og hendes chef afholder hvalpekurser som hun hjælper til ved ca. to gange om ugen henover sommerhalvåret. Når hun hjælper med at undervise til hvalpekurserne er hendes egen hund dog ikke med, da hun skal have fokus på at være lærer for klienterne og deres hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der virker bedst er oftest at forsøge at undgå situationen, fx kunne du, før du sætter dig hen med en bog eller pc, give hunden et godt ben, du skal være sikker på at hunden er luftet og aktiveret godt, gå gerne en god tur med den før du holder pause;), kommer hunden alligevel og beder om opmærksomhed, så kan du fx rejse dig stille og rolig op og gå ud af rummet, du kan også vælge at lade hunden ligge med et ben bag ved et gitter fx i køkkenet og pladserne dig tæt på gitteret så hunden kan se dig og ikke føler sig alene;)

det handler ofte om at hunden keder sig, så jeg ville allerførst øge gåture og aktivering;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunden lyder almindelig uopdragen i sin tilgang til at få opmærksomhed. Stop med at tage fat i den, da dette tydeligt eskalerer adfærden.

 

Udstyr dig selv med nogle lækre godbidder næste gang du er på besøg og inden hunden begynder at bide i dig belønner du den for at sitte eller dække foran dig. Og så bliver du ved at belønne den for dette med gradvist længere tid mellem en ny godbid. Men begynder den at bide igen, så rejst dig op og vend ryggen til eller skub den ned med et roligt Nej. Og beløn så igen for ønskelig adfærd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Aktiver hunden mere mentalt og fysisk - så er der mindre energi til den slags pjat. Beløn den for ro omkring dig, FØR den viser adfærden, men sørg for, at den på andre tider får damp lukket ud på en kontrolleret måde fx via kontrolleret indlært leg med jer. Dette kan du lære ved en dygtig træner. Når hunden henvender sig, så rejs dig og gå væk, men uden at hunden opfatter at det handler om den. Fx gå ud og drik et glas vand. Når du kommer retur så giv hunden kontakt men på din opfordring. Hunden skal ikke have mindre kontakt den skal blot lære, at den ikke kan kræve det, og at det ikke altid sker når den vil. Forhindre den i at genere dig når du sidder ved PC osv ved at indlære et børnegitter og luk hunden bag det, indtil den har lært at stoppe adfærden. På den måde får den ikke øvet sig i adfærden. Træn generelt selvkontrol i dagligdagen - når du arbejder med dette, så smitter det til resten af hundens liv, men det kræver, at hunden er velstimuleret mentalt og fysisk. En god træner kan vise dig, hvordan du træner selvkontrol

 

En Basenji er ikke anderledes end en anden hund. Den her savner bare noget læring/træning og sandsynligvis keder den sig. Overskudenergien skal derfor ud på fornuftige ting. Det er en lille opfindsom hunderace, og jeres lyder til at have fundet ud af at træne jer. Det skal I have vendt om, så I i stedet træner hunden i den retning, som I ønsker.

 

Hvis din kæreste ikke har tid, så synes jeg, at du skal starte til træning med hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...