Hop til indhold

Hvor meget motion til en labrador hvalp/unghund?


anne87
 Share

Recommended Posts

Hejsa!

 

Jeg har en dejlig labrador, Leo, der lige er blevet 5 måneder gammel, og jeg er lidt i tvivl om, hvor meget han må motioneres.

 

Jeg fandt et skema et sted på nettet, som sagde, at fx ved 4 måneder er det 15-20 min. og ved 5 måneder 20-25 min. osv. At man lægger ca. 5 min. til pr. måned op til at hunden er 1½ år.

 

Jeg tager ofte i hundeskoven, hvor Leo får lov at løbe frit og snuse i ca. 30 min. Er det for meget? Jeg har læst, at de ikke må få for meget motion i vækst-perioden.

 

Hvad er jeres holdninger til motion af labrador i alderen 5 måneder og frem? Det er første gang jeg har hund, så jeg vil meget gerne have gode råd :)

 

Mvh. Anne

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er forskel på motion (gåtur i jævnt tempo) og så at lade hunden tulle rundt. En lab på 5 mdr kan sagtens holde til at være afsted i 30 min, bare det er hunden der bestemmer tempoet.

 

Det du dog skal være opmærksom på er, at hunden ikke bliver opkørt af at være i hundeskoven, og fx får svært ved at falde til ro efterfølgende, humper, halser eller lign.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

En lab i den alder kan sagtens være med på tur 30-60 min - altså ikke at man trasker afsted - men går i et stille tempo, evt. sætter sig på en bænk og ser på ting og sager. Holder pauser og går i hvalpens tempo.

 

Min søster har en lab på 5 mdr. han er med på tur en 45 min hver eftermiddag efter job, men de går ikke de 45 min de ser også på cykler biler fugle mv.... :-)

 

også vil vi da gerne se et billede ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har en på knap samme alder.

I ny og næ kan vi godt tage en gåtur i snor der er de 40 min, men det hører sig til sjældenhederne. I snor følger vi antal uger (20 uger - 20 minutter) sådan ca.

 

Men er hun fri så kan hun sagtens tulle/ræse/snuse i en times tid, men så er hun altså ikke i snor.

 

Men det er så også rigeligt til at køre hende dejligt træt. Man går jo mere end en tur om dagen, så det passer rimelig godt.

 

På søndag skal vores have fest i nogle timer, men til gengæld så får hun også to timers lur før og efter og det kan hun sagtens holde til og bliver hun træt så sover hun, så stopper hun al leg og snorker.

 

Fortæl endelig om din lab.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for Jeres rigtig gode svar. Nu tør jeg roligt tulle rundt med Leo i Hundeskoven lidt længere. Jeg kunne nu heller ikke forstå, hvis sådanne hygge-ture talte med i de 20 minutters motion, for han elsker virkelig disse ture :) Her kommer lige et billede af ham :)

Snapchat-2583803493404405596.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa!

 

Jeg har en dejlig labrador, Leo, der lige er blevet 5 måneder gammel, og jeg er lidt i tvivl om, hvor meget han må motioneres.

 

Jeg fandt et skema et sted på nettet, som sagde, at fx ved 4 måneder er det 15-20 min. og ved 5 måneder 20-25 min. osv. At man lægger ca. 5 min. til pr. måned op til at hunden er 1½ år.

 

Jeg tager ofte i hundeskoven, hvor Leo får lov at løbe frit og snuse i ca. 30 min. Er det for meget? Jeg har læst, at de ikke må få for meget motion i vækst-perioden.

 

Hvad er jeres holdninger til motion af labrador i alderen 5 måneder og frem? Det er første gang jeg har hund, så jeg vil meget gerne have gode råd :)

 

Mvh. Anne

 

Varieret motion - løs uden line 3X10-15 minutter dagligt er super godt. Noget af denne tid kan man så også bruge til små træningspas - fx ville lidt lettere apportering være godt for hunden, men også lidt træning i at gå ved fod, komme når man kalder og sit og bliv sidende bør indgå. sammenlagt 5 minutters træning dagligt er fint.

 

Lange ture, hvor hvalpen bliver træt (mere end 20-30 min), er vel ikke skadeligt med gavner heller ikke og bør ikke være en daglig foreteelse, men måske ugentlig - og så er alderen jo også til at starte op på lidt grundtræning sammen med andre ekvipager - på et hold, men lad være at træne en time i træk. Det giver ingen mening. Hvis holdet kører på, så tag en "time out" efter behov. En hvalp lærer ikke noget, når den er træt eller stresset. Så på en hold-time kan 3x5 minutters egentlig træning være maximum. Ikke mange hold er indrettet på det. Sjovt nok starter mange instruktører med at sige, at man skal træne i korte sekvenser, hvorefter de kører på en time med en lille pause i midten :-(

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...