Hop til indhold

Konstant gøen


Louise H
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Min islandske fårehund på omkring 10 måneder gør hver gang hun bliver lukket ud i haven. Hun gør af biler og fugle og nogle gange andre hunde eller mennesker når vi går tur. Det er ekstremt stressende for mig og sikkert også for hende. Min far er meget tæt på at ville skille sig af med hende da vi har prøvet mange ting men intet har virket. Vi er meget usikre på grunden til hendes gøen da hun ikke ellers er usikker eller bange eller aggressiv. Men jeg går ud fra at det enten er fordi hun er bange eller vil beskytte os.

Jeg fandt et indslag på nettet der foreslog bl.a. thundershirt, Vet IQ serene UM tabletter eller dråber og DAP diffusor. Er der nogen som har erfaring med disse og kan de anbefales? Ellers andre gode råd? 

Hun er min bedste ven og vil virkelig ikke miste hende pga dette. 

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder til at hun er godt i gang med at overtage haven. Tænker hun stresser fordi hun er "alene"

 En af jer skal være til stede i haven når hun er derude og når der er tegn på at hun starter sin stemme skal hun stoppes/afledes - alternativ skal hun kaldes ind hvis ikke I har held til at stoppe hende.

I kan aflede hende ved at lære hende en kommando "stop" eller "her" - og den kommando skal bruges hver gang - ros og godbidder er vejen frem. Hver gang hun gør brug af sin stemme og helst før hun gør - så skal i bruge den kommando I vælger og når hun stopper give en god bid.

Det vil tage tid at lære hende det og det samme gælder på gå ture - hun skal afledes fra det hun er bange/usikker på.

Det vigtige er at hun lærer at det er jer der tager affære - og at det ikke er hendes opgave at beskytte have/jer - heller ikke på gå ture.

Jeg har selv erfaring med DAP - både i stik kontakten samt spray - som jeg anvender op under nytår til min to yngste beagler - det har hjulpet rigtig meget på dem. Hver gang pilen peger på december, så sætter vi den i stik kontakten. Bruger vel 2 i løbet af december og januar.

I kan have den siddende i stik kontakten - eller ved hjælp af spray som i sprayer hendes liggesteder med - samt evt. en klud eller andet stykke stof i sætter i hendes halsbånd eller sele - når I går tur.

Jeg har selv haft problemet med usikkerhed/angst - med min anden  ældste beagle da han var stor hvalp - han var usikker på alt når vi var udenfor haven og her hjalp en "dummie".  Sådan en man kan ligge godbidder i. Hver gang han blev usikker/opkørt kastede vi dummien så han skulle rende efter den, så han glemte det han nu var i gang med at være usikker/bange for. Jeg "købte" dummien af ham med en enkelt godbid,  når det "farlige" havde passeret og så gik vi videre. Når vi kom hjem fik han godbidderne der lå i dummien.

I dag bruger jeg ikke den slags mere, det var vel det første ½ år jeg brugte den -  I dag er det er nok bare at sige stop hvis han bliver usikker og bede ham om at sidde - men han er så også 9 ½ år nu.

 

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Nogle hunde gør bare for at gø, ikke fordi de er usikre eller stressede. Min corgi gør gerne og længe, og det er resultatet af hendes gener. Hun er nemlig lavet til at gø højt og længe. Ligesom en islandsk fårehund er det. Det er virkelig urimeligt at skille sig af med en hund der gør det den skal gøre! Var der nogle dybere tanker bag valg af race?

Hvad er forsøgt allerede? Jeg tror ikke at diverse beroligende midler vil have en effekt på en hund der hyrder med stemmen, men det kan jo ikke skade at prøve.

Jeg er dog enig med Bealgepack i at træne både med afledning og stop-ord/konsekvens.

  • Like 3
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Jeg tror ikke hunden er stresset og usikker. Som nævnt er racen lavet til at hyrde med stemmen så når en islandsk fårehund gøer er det ligeså normalt som når en retriever bærer ting i munden.

Det kræver rigtig meget arbejde at træne gøen væk for det er jo det den er bygget til man skal ind og dæmpe, men jeg tænker din opdrætter har vejledt dig og kan hjælpe?

Min kollega har haft islands fårehund i mange år og elsker racen, men næste gang skal det være en anden race for hun gider simpelthen ikke det gøen mere :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Din hund lyder helt normal for racen. Men det kan dog dæmpes en del. Så da fat i en hundettræner der bruger positiv træning til at hjælpe jer med hvad i skal gøre. 

En islænder gør generelt hver gang den er det mindste opstemt eller ivrig. Så i bund og grund handler det om at lære hende at være mere rolig og så vil hun også gø mindre.  

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...