Hop til indhold

Hjælp og gode råd til ny hund


MLJfoto
 Share

Recommended Posts

hej alle.

Vi er en familien bestående af Mor og far og 2 børn.
Det ene barn, en dreng på 7 har som det ser ud nok ADHD ( vi er startet udredning på dette)

Vi har længe gerne ville have hund, og vi er nu gået ind i den mere "beslutsomme" face.

Derfor har vi nu brug for lidt gode råd samt vejledning.
Weekenden blev bla brugt på hundeudstilling i ballerup hvor vi fik nogle gode snakke.

Vi kigger derfor lidt på en Islands fårehund samt Bomuldshund( enten den "originale" eller havaneser " ) eller boston terrier
Det som vi ønsker er en familie hund, vi kan gå gode ture med ( vi bor tæt på vestskoven og grønne områder ) og som kan være en del af familien.
Den må ikke være for stor, da vi føler dette bliver for voldsomt.

Er der nogen herinde der har efaringer med børn+hund+adhd ? og er der nogle meninger, kommentare omkring de hunde vi kigger på.

Bomulds hunden er især farmor glad for da den skulle være mere allergi venlig, mens jeg kan lide tanken om den aktive islandske hunde.

men vi modtager gerne alle former for råd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Islandsk fårehund vil jeg nok gå uden om, det er nogen meget livlige og aktive hunde som er rigtig glade for at gø, det ville jeg umidelbart syntes var en dårlig kombination med et barn med ADHD ;)

jeg vil råde jer til at vælge en mere rolig race med et solidt temperament, en race som ikke stresser så nemt, jeg ved godt at i tænker mindre hunde, men egentlig vil jeg nok tro at Golden eller labrador af udstillingslinjer vil passe bedre ;)

af små racer kunne en Lhasa apso være et forslag, eller måske en løwchen af de lidt roligere typer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selv to sønner med autisme - så har lidt erfaring på det område. Mine drenge er voksne nu - først i 20'erne - men er jo vokset op med vores beaglepack. Før vi fik beagler havde vi dalmatiner - hvilket ikke var den bedste kombination for mine drenge. Det er med vores beagler mine drenge har fået de bedste venner og det venskab består den dag i dag.

Det er som Alfen skriver vigtig at vælge en type hund med et stabilt temperament - samtidig skal I også lære jeres søn at omgås hunden - at guide ham til at forstå hvad en hund er og lære ham at hunde også har deres grænser og behøver ro. 

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej;) 

der er en del hunde i familien som han trives med allerede og har lige fra han var født lært hvordan man skal være over for en hund :) så den del er vi ikke så bange for.

men det med et roligt sind giver rigtig god mening , og det med at gø meget er også noget vi klart skal tænke på.

jeg syntes både Golden og labrador bliver for store hunde ;( derfor den islandske kom på tale 

 

og vi har ikke planer om det skal være udstillings hunde:) 

Link til indlæg
Del på andre sites

43 minutter siden, MLJfoto skrev:

Hej;) 

der er en del hunde i familien som han trives med allerede og har lige fra han var født lært hvordan man skal være over for en hund :) så den del er vi ikke så bange for.

men det med et roligt sind giver rigtig god mening , og det med at gø meget er også noget vi klart skal tænke på.

jeg syntes både Golden og labrador bliver for store hunde ;( derfor den islandske kom på tale 

 

og vi har ikke planer om det skal være udstillings hunde:) 

Når jeg skriver udstillingsvarianter ved labrador eller Golden er det nu bare fordi det to racer findes i en jagt variant og en udstillingsvariant og jagtvarianten kræver betydelig mere og er meget mere aktiv end udstillinsvarianten ;)

hvad med en beagel? Ikke så stor og med et maget robust temperament, de kan være slemme til at gø og der skal man nok sætte ind med opdragelse tidligt;) ellers en ret nem og ukompliceret race som dog kan være noget stædig ;) 

Link til indlæg
Del på andre sites

En beagle kunne være et udmærket bud. Vær dog opmærksom på at det er en støver og at der SKAL trænes med at den får lov at bruge sin næse. Altså snuse rundt i lang snor og rigtig dufte til alting. De er enorm samarbejdsvillige og ved ikke noget bedre end at være sammen med deres familie. Gø problemet opstår hvis de ikke får brugt deres næser - altså kommer på en gåtur mindst af 30 min. varighed og gerne i lang snor så de kan støve rundt. En beagle kan ikke være uden snor hvis dette er et ønske - det  kræver en del træning og nogle har mere jagt iver end andre. Haven skal være indhegnet så den ikke kan komme ud nogen steder. Det er ligemeget om der vælges en show beagle eller en jagt beagle - det betyder ikke noget i forhold til "fært i næsen"

Udover det er der minimal pelspleje og det er en rigtig god børne hund. Der skal dog tages højde for almindelig pleje som se tænder - ører - kløer og pels efter et par gange i ugen.

For mere info omkring beaglen kan jeg henvise til beaglepack.dk - her kan du også kontakte mig for ydereligere spørgsmål

Redigeret af Beaglepack
Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal ikke lade sig skræmme af at den islandske gøer, hvis man får snakket godt med nogle opdrættere, ved man skal være opmærksom fra start, og hurtig søger hjælp hvis det eskalere, så det jo den race man skal vælge hvis det er den race man er faldet for, og som med alle racer er det vigtig at sætte sig ind i hvad der kendetegner racen, og hvad det så gover af fordele og udfordringer. 

Nu synes du lab er for stor, men jeg kender flere lab (og det behøver ikke være de meget aktive jagt linjer som er kendt for at være mindre / mere sporty type end udstillingsmodellen) der er ret kleine (højdemæssigt), så de mere "sat" i bredden, men som er på str med en islandsk :) 

Ellers tænker jeg noget terrier (Border, fox mf), hvis man lige sætter sig ind i hvad terrier er for en str., så det jo en aktiv lille hund ofte med et godt sind :) 

Men en af mine første tanker var faktisk et helt andet sted end at anbefale en race, nemlig at tage fat i dyrenes beskyttelse og det internat der ligger i nærheden af jer og fortælle hvilket behov for hund i har, måske de sidder inde med det perfekte match, fordelen er at man på forhånd kender præcis psyken på hunden :) 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan klippe dem lige som man vil, mine er kort klippede med lidt længere pels på toppen af hovedet, på benene og på halen;)

det er en pragtfuld race hvis man får de rigtige linjer, søde, sjove kvikke og glade, mine elsker børn og er utrolig lærenemme og elsker små sjove øvelser og at lege med alt og alle, samtidig er de perfekte til at slappe af foran fjernsynet og putte under dynen ;) 

 

1505390936102.JPG

1505390942189.JPG

1505390945181.JPG

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...