Hop til indhold

Vild hund


Dianna
 Share

Recommended Posts

Hejsa. 

 

Jeg har en Jack Russel på 1 år. 

Han er verdens sødeste hund, god til kontakt og venlig over for andre hunde! 

Vores problem er så - at vores kære hund ikke kan lide at få skæld ud, og når skæld uden kommer snapper han!! (Men hvem kan også det..) Vi har her brugt aflede ham til noget andet - som så også hjælper en gang i mellem. 

Det som om han får et flip en gang imellem - han vil slet ikke lytte, hopper op og snapper når vi kommer ind hjem. 

Vi har bedt vores gæster om at ignorere ham, men han bliver ved med at hoppe op og snappe.  - det stopper så efter lidt tid. 

Vi har også prøvet at give ham noget lækkert - men når det så er spist finder han alt sin energi frem. 

Vi går lange ture - men energien er der stadig.. 

Hans adfærd kan skifte fra dag til dag - de fleste dage er han stille og rolig, rigtigt sød og venlig. 

Han gør ikke af andre hunde - han er meget nysgerrig og vil gerne snakke med alt og alle. 

Er begyndt at jagte fugle i haven. 

Men det er bare træls - at man ved hunden godt kan høre efter, kigger på dig og ignorere dig - utilfreds med skæl ud, og snapper.. 

Det skal lige siges han hundes hale logre - så han viser ikke aggressivt  adfæræd så som at knurre osv. 

 

Hvad kan jeg gøre???? 

 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke, hvordan jeres hverdag ser ud, men allerførste step må være at kigge på aktiveringen såfremt I ikke allerede gør det. I har købt en aktiv hunderace og det forpligter lidt - aktivering skal der til :)

I kan begynde at gå til træning, men det kan også bare være ting som fodersøg, spor, problemløsningsopgaver og andet mental aktivering, som trætter hovedet. Hvis I ikke allerede gør det, så prøv at stille madskålen væk i en periode og brug i stedet hans foder til aktiveringen. Se om det ikke hjælper lidt på hans "flip." 

Derudover er jeres hund måske i en periode, hvor han er ved at blive kønsmoden og det kan måske også have en betydning. Er han begyndt at lette ben? :)

I forhold til gæster tror jeg måske godt, at det kan hjælpe med noget fornuftig aktivering, så det ikke virker så voldsomt. Men det kan også være blevet en lidt dårlig vane, så for at bryde den ville jeg nok give en kong med frosset dåsemad til at aflede ham med. Alternativt ville jeg tage ham i snor, så han slet ikke får mulighed for at hoppe op. 

Angående skæld ud, så snapper han sikkert, fordi han virkelig ikke kan lide det. Nogle hunde trækker sig, når de får skæld ud, men jeres race blev oprindeligt brugt til at jage ræve og andet vildt ud af deres huler. Det kræver en selvstændig, robust hund, som ikke bakker ud, fordi ræven bider fra sig. Og det er det I kan se. 

Drop at skælde ud. I får ikke andet ud af det end at han får overskredet sine grænser igen og igen. Og det er bare ikke godt for jeres relation. I nogle tilfælde kan det virke meget bedre at aflede og i andre tilfælde kan et velindlært "nej" virke bedst. Men nej'et skal indlæres, så han ved, hvad det betyder. 

Spørg bare, hvis der er noget af det her der ikke giver mening - så vil jeg prøve at uddybe :)

  • Like 3
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...