Hop til indhold

Hund spiser afføring


Bammi
 Share

Recommended Posts

Hjælp, vores hund er startet på at spise sin afføring. Hvordan får vi det stoppet? 

Han bliver mentalt stimuleret hver dag ved at han får sit foder på græsplænen. Vi gemmer desuden snacks alle mulige steder i haven, som han godt kan bruge 2 timer på at finde, vi leger med andre hunde i hundeskoven, vi går på snuseture i en naturplantage tæt på huset. Han får det bedste hundefoder der findes næsten, uden korn. 

Han er ikke syg, så vi tror på, at det er en dårlig vane. Han elsker at være i haven og opholder sig der meget, nu hvor sommeren er over os. Men det er ikke altid, at vi kan få fjernet hans afføring, da han gør det i buskadset nogle gange. 

 

Jeg har lige bestilt kaprotabs som jeg håber virker. 

 

Har i mon råd og tips? Måske er der noget vi overser. 

 

På forhånd tak. 

IMG_20180520_115016.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Min ældste beagle har været rigtig slem til det op gennem årerne. . I starten troede jeg det var en mega dum vane og vi gjorde alt for at forhindre at han gjorde det. Nogle gange lykkedes det ham at have held til det - men efter hånden blev vi ret gode til at spotte hans forehavende og så få ham væk. Så vi har altid flere øjne på ham når vi går tur, så vi kan få ham væk fra det.

Jeg fandt så med tiden ud af at Oscar gjorde det når han havde fordøjelses problemer - så det kom til at handle om at få hans mave bragt i orden. Dyrlægen har været på flere gange og vi har diskuteret flere teorier med ham og prøvet forskellige ting.

Jeg har fodret med et hav af foder typer gennem årerne, for at kunne finde lige det rigtige - alt er prøvet og det har så vist sig at  mange kornfri foder typer, ikke er det bedste i hans tilfælde - for så opstår problemet meget hurtigt.  De fleste tør foder typer er ofte baseret på kødmel og det gælder også mange kornfri typer. Vores dyrlæge foreslog at jeg lavede noget til ham selv - hvilket jeg så gør nu og her kan give ham mere rigtig kød. Han får desuden tør foder baseret på ris/sød kartofler som kombi til det andet. I dag er hans problem væk sådan set væk - men vi holder stadig øje på ham når vi går tur så vi kan få ham væk - hvis nu.

Det skal så siges at Oscar for det mest spiste katte bæ - måske på grund af, at katte ofte får et højere protein indhold i deres kost? Og det er ligesom løst nu hvor han får meget mere rigtig kød igennem det mad jeg selv laver til ham - men det er min egen teori. Han har aldrig spist sit eget eller nogle af de andres - da de jo nogle gange laver i haven.

Men som Alfen skriver skal i være derude og få det samlet op med det samme. På den måde kan I også holde styr på hvor han typisk vil ligge sine "kager" - så det bliver nemmere at finde. Hold ham i snor - eller væn ham til,  at han skal lave sit forehavende på gå tur hvor I får det samlet op med det samme.

Redigeret af Beaglepack
Link til indlæg
Del på andre sites

1 time siden, Bammi skrev:

Rigtig godt råd. Tusind tak! 

Jeg vil prøve at tilføre lidt mere protein til hans foder uden at gå helt væk fra det, da vi har fået at vide, at han ikke må få blød kost pga. dannelse af tandsten. 

Så vil jeg skynde mig at sige at tør kost kontra blød kost intet har med tandsten at gøre. Min Oscar har fået renset tænder flere gange gennem tiden - men efter at han nu mest får blød kost er hans tandsten/tandkøds problem ophørt - hvis du vil forhindre tandsten skal du børste din hunds tænder. Oscar og Darwin får børstet 2 gange i ugen - hvor det før var hver dag.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

2 timer siden, Beaglepack skrev:

Så vil jeg skynde mig at sige at tør kost kontra blød kost intet har med tandsten at gøre. Min Oscar har fået renset tænder flere gange gennem tiden - men efter at han nu mest får blød kost er hans tandsten/tandkøds problem ophørt - hvis du vil forhindre tandsten skal du børste din hunds tænder. Oscar og Darwin får børstet 2 gange i ugen - hvor det før var hver dag.

Vi gør bare, hvad dyrlægen fortæller os :D Han får skam også andet end tørfoder, men 80-90% af det han får, er tørfoder :) Vi har haft hund mange gange, så vi ved godt, hvordan de fodres. MEn ellers tak for tippet :) 

Link til indlæg
Del på andre sites

48 minutter siden, Bammi skrev:

Vi gør bare, hvad dyrlægen fortæller os :D Han får skam også andet end tørfoder, men 80-90% af det han får, er tørfoder :) Vi har haft hund mange gange, så vi ved godt, hvordan de fodres. MEn ellers tak for tippet :) 

Ok - så blander jeg mig udenom - du bad om råd og det har du fået  😏

Redigeret af Beaglepack
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...