Hop til indhold

hidsig terrier


ibhnielsen@gmail.com
 Share

Recommended Posts

Vi har en cairnterrier på 5 år. Det er for det meste en rolig hund. Den er nem at have med i byen, den lægger sig bare. I midlertid er han meget hidsig. 
når han går i haven forfølger han f. eks. solsorte, når de flyver over haven. Han gør når han hører folk, der går forbi uden på den anden side af huset.
Vi er lige kommet hjem fra camping med campingvogn, hvor han har en 'hule' under vores seng, og der føler han sig helt tryg, men alligevel knurrede han hver gang nogen gik forbi, cykler reagerede han derimod ikke på.
Vi har prøvet med halsbånd med summelyde, halsbånd der giver vandsprøjt, piller der skulle virke beroligende, men intet har virket. Det er blevet værre i år end tidligere.
vi står og skal ud at rejse i ca. 2 måneder, hvor vi har lejet lejligheder/hytter flere steder, og synes ikke vi kan være bekendt for andre lejere at tage ham med, men vi er glade for hunden, og vil helst ikke af med ham.

er der nogen der har en løsning

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig vil I ikke af med ham :D Og det her er da heller ikke en grund til at skulle det...

Det lyder som om hunden er utryg/usikker, så det gælder om at gøre den tryg i situationen. Glem ALT om halsbånd med vand, brummelyde og hvad man ellers kan købe :shock:  Det er imo simpelthen mishandling af hunden at bruge disse! Den stakkels hund aner jo ikke hvorfor den pludselig får sprøjtet vand i hovedet, den forbinder det helt sikkert ikke med at den gør, og hvis den ikke er usikker så blir den det da....

Egentlig er det vel ikke så ualmindeligt, at han passer på jer og jeres hus, når han går rundt i haven? Jeg vil foreslå, at han ikke (som i ALDRIG) er alene derude. I skal være der for at gribe ind inden han begynder at larme. Afled evt. med at kaste nogle godbidder på græsset eller lign. sådan at han forbinder det med noget helt OK at der går nogen forbi og evt. glemmer at de er der.
Hvis han når at gø, så tag ham ind - konsekvent og hver gang, sådan at I får standset adfærden.

Når han knurrer eller gør indendøre så forsøg at aflede ham. Lad være med at skælde ud, men snak med ham - undgå endelig at ynke ham - opfør jer helt almindeligt, sådan at I signalerer at der ikke er noget at være bange for/vred over. Afled evt. med godbidder eller lidt leg.

Træning tager tid, og han er 5 år, så han har fået opbygget nogle dårlige vaner over lang tid - men med tålmodighed og en målrettet indsats kan det sagtens lykkes jer.
Held og lykke med projektet - og god ferie med hundebassen :snusendehund: 

 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Drop alt med lyde, vandsprøjt og hvad ved jeg. Det er absolut ikke noget jeg vil anbefale og det er, efter min mening , synd for hunden.

Træn. Kontakt øvelser, afledning og masser af godbidder - det kommer der noget godt ud af og det kan oven i købet gøres hyggeligt ;-)
Sørg for at godbidderne er lækre (nogle er tilfredse med deres mad og andre kræver ost, frikadelle eller hvad ved jeg for at blive tilfreds) og så øv kontakt øvelser og brug dem i situationerne hvor han reagerer.
Jeg er SÅ enig med @Hofferne 

I skal selvfølgelig ikke af med hunden bare fordi der er en udfordring, det er "bare" at træne og så kommer I over det problem, bare rolig det løser sig ;)
God træning og god ferie

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...