Hop til indhold

Gamle hunde


Nina
 Share

Recommended Posts

Hej med jer

Min mand og jeg overvejer at få en hund. Vi har haft flere hunde gennem vores opvækst, men aldrig som voksne, så vi har ikke oplevet at have det fulde ansvar for en hund.  Vi har læst rigtig meget og talt med vores forældre, om hvad deres oplevelser har været med vores tidligere hunde. 

Mine forældre nævnte, at vores gamle hund skulle ud at tisse 3 gange om natten i hans sidste år (han blev 16 år). 

Jeg vil derfor høre jeres erfaringer med gamle hunde, og hvad man generelt skal være klar til at forvente, når hunden kommer i den alder?

På forhånd tak.

Mange hilsner 

Nina 

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde er forskellige ligesom mennesker når de bliver ældre. Du skal derfor ikke gå så meget op i hvad dine forældre har oplevet med deres hund - eller andre for den sags skyld.

Det er klart at der kan opstå forskellige symptomer som at hørelsen, synet mv. ændre sig efterhånden som hunden ældes. Derfor er det også vigtig at bruge dyrlægen til at få hunden checket igennem - få taget "alders" blodprøve som måler hvordan de indre organer mv. har det.

Og så skal man ligesom med mennesker støtte sin hund også i alderdommen, med lidt træning og gode oplevelser.

Jeg kan kun anbefale at I læser "den gamle hund" af Anders Hallgren - den er guld værd at have som håndbog og så ellers spørge sin dyrlæge til råds hvis man har den mindste tvivl.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Beaglepack

Mange tak for svar og tip om bog. Den vil jeg klart få læst. 

Årsagen til mit spørgsmål var, fordi vi overvejer at ville overtage en gammel hund fra internat, da mange gamle hunde i sydeuropa bliver efterladt på internater, når deres ejer dør og herefter er der ingen, som vil have dem. 

Men jeg ville bare sætte mig godt ind i, hvad det kræver at have en ældre hund, inden vi tilbyder os. Jeg er selvfølgelig fuldt ud klar over, at alle hunde bliver gamle på et tidspunkt, men hvis man kun har gamle hunde skal man jo virkelig være indstillet på de ekstra krav, der måtte være. 

Mange hilsner

Nina 

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er også rigtig mange ældre hunde på de danske internater, måske det ville være en ide at hjælpe her i landet?
Vores den gamle vi havde, hun var ikke mere ude før de sidste dage inden hun måtte aflives.

Hunde er lige så forskellige som mennesker.

Flere ældre (og også yngre) hunde har glæde af kosttilskud pga gigt og lign, det koster lidt ekstra men pengene er godt givet ud (vi har været glade for vejledning ved hestens helse). 
Der er flere ting som kan give glæde og velvære ved ældre hunde, men det er jo igen så forskelligt.
Vores den gamle fik lidt forskellige tilskud og det var alt. De lange gåture blev kortere men samtidigt så charmen ved en ældre hund, den kan bare ikke beskrives.

Trapper kan blive et problem når hunde bliver gamle (men selv hvalpe bliver gamle engang) og en rampe eller hjælp til at komme ind i bilen kan være en hjælp (igen, alt efter race og størrelse).

Hatten af for jeres tanker om at forsøde livet for en gammel kær vaps.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej PivPiv

Tak for din besked.

Jeg har fulgt med på danske internater i de sidste 3 år, men jeg synes ikke, det er så nemt. Jeg synes ofte, at der er tale om hunde, som har udfordringer, såsom at de ikke kan være alene hjemme, eller ikke kan med børn under 8 år.

Vores situation er, at vi bor i et rækkehus med mange trapper, så hunden må ikke være for stor, da vi skal kunne bære den op og ned, når den ikke selv kan gå. Den skal kunne være alene hjemme (vi arrangerer dog hunde lufter i løbet af dagen). Den skal kunne med små børn, da vi arbejder på at få et barn. Derfor kan hunden heller ikke være alt for lille, da de dermed let bliver for skrøbelige i forhold til et barn, som ikke kan styre sine bevægelser. Så ja, der er mange hensyn at tage, og der er udvalget af hunde bare større i udlandet. Der findes et internat, som hedder dogs of Portugal, hvor de virker meget fornuftige og tager dybt seriøst, at hund og mennesker passer sammen.

Men jeg holder da stadig øje med de danske internater :-)

Super tip med kosttilskud. Det havde jeg ikke tænkt på. Det vil jeg huske :-)  

 

Link til indlæg
Del på andre sites

38 minutter siden, Nina skrev:

Hej PivPiv

Tak for din besked.

Jeg har fulgt med på danske internater i de sidste 3 år, men jeg synes ikke, det er så nemt. Jeg synes ofte, at der er tale om hunde, som har udfordringer, såsom at de ikke kan være alene hjemme, eller ikke kan med børn under 8 år.

Vores situation er, at vi bor i et rækkehus med mange trapper, så hunden må ikke være for stor, da vi skal kunne bære den op og ned, når den ikke selv kan gå. Den skal kunne være alene hjemme (vi arrangerer dog hunde lufter i løbet af dagen). Den skal kunne med små børn, da vi arbejder på at få et barn. Derfor kan hunden heller ikke være alt for lille, da de dermed let bliver for skrøbelige i forhold til et barn, som ikke kan styre sine bevægelser. Så ja, der er mange hensyn at tage, og der er udvalget af hunde bare større i udlandet. Der findes et internat, som hedder dogs of Portugal, hvor de virker meget fornuftige og tager dybt seriøst, at hund og mennesker passer sammen.

Men jeg holder da stadig øje med de danske internater :-)

Super tip med kosttilskud. Det havde jeg ikke tænkt på. Det vil jeg huske :-)  

 

Jeg har endnu ikke mødt en gadehund uden nogle udfordringer, de har jo immervæk været halv vilde på gaden mange af dem.

Jævnligt er der hunde der søger hjem efter dødsfald, sådan en vaps ville være perfekt til jer.

Ang kosttilskud (og så meget andet) så er vi glade for hestens helse, de sætter sig virkelig ind i tingene og er gode til at vejlede og det gælder både mennesker og dyr. Vi bruger både deres tilskud og back on track fra dem (og de har vist prisgaranti på back on track).

Held og lykke med projekt baby og hund.
Nogle gange opslåes der også omplacerings hunde herinde, det er dog ikke så tit længere, men det sker da.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har forhåbentlig sat dig godt ind i reglerne om import af dyr fra andre lande. Det er ikke bare lige sådan - i sær skal du være opmærksom på at hundeloven forbyder visse hunde her i landet og at din kommende hund ikke har nogle af disse racer i sig.

På fødevarestyrelsen kan du læse om hvordan det hele foregår - med mindre du allerede ved det.

Jeg ville klart fravælge en hund fra udlandet - og i stedet gå efter en hund her i DK. Der findes også opdrættere som sælger deres hunde når de når en vis alder hvor de skal på "pension"  - her er det også muligt at i så fald få en race hund.

 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hej begge

Det var netop en hund fra en afdød, som vi havde i tankerne. En hund som ikke har adfærdsmæssige problemer, men som måske er gammel og derfor har svært ved at finde et nyt hjem. 

Vi er ikke helt klar til at skulle have hund lige nu, da vi pt er midt i en ombygning, så det er lidt kaos. Men vi holder løbende øje med de danske internater, om der dukker noget op. Udvalget er bare så meget større i udlandet. Hvor der er 10 hunde på dyreværnets hjemneside, så er der 400 hunde på det portugisiske internat. Og mange er bare omplaceringshunde af forskellige årsager. De tager adoptionsprocessen meget alvorligt, og det er svært at blive godkendt. Man får et forbesøg, hvor de taler med en og ser de forhold, som man kan tilbyde hunden.

Tak for påmindelse om at have styr på import af hunde, men vi arbejder begge i Fødevarestyrelsen, så den del skulle der være tjek på, og det portugisiske internat har fuld styr på det, og ordner det hele for en. Meget professionelt. 

Vi er selvfølgelig åbne overfor andre muligheder, såsom overtagelse af en pensioneret alvshund. Men det er faktisk et stort ønske at gøre en forskel for en hund, som ikke har andre muligheder end af ende sine dage på et internat eller blive aflivet, fordi der ikke er plads. Vi er fuldt klar over risikoen ved internathunde, men vi føler os i gode hænder og har godt styr på potentielle faldgrupper. 

Tak for jeres råd og vejledning. 

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...