Hop til indhold

fodder?


Gæst bamses_ejer
 Share

Recommended Posts

Gæst bamses_ejer

hej alle her inde :blink:

jeg er ny her, men vi har haft hund i snart et års tid nu,

jeg har brugt royalcanain fodder til at starte med, men da det var billigere at gå over til olivors petfood gjorde jeg det, men er ærligtalt ved at være træt af hvergang jeg bedstiller der inde at fodderet ikke kommer før flere uger senere.

så derfor vil jeg høre hvad i giver jeres hunde? og vil godt høre om at foddre ham selv "rigtig" mad.

tænker bare på det der med rå kød og fisk, men hvad med hensyn til kylling? der er jo salmonella i? reagere hunde på det som mennesker? eller er det anderledes?

jeg er bare så bange for at give ham "det billige fodder" fra købmanden, da jeg har set hvor meget han (undskyld udtrykket) skidder af det, det kan være op til 3-5 gange om dagen, mens med olivors eller royal, der er det en enkelt eller to gange om dagen.

håber virkelig i kan give mig lidt svar.

:vinken:

MVH bamses_ejer

Link til indlæg
Del på andre sites

hej alle her inde :blink:

jeg er ny her, men vi har haft hund i snart et års tid nu,

jeg har brugt royalcanain fodder til at starte med, men da det var billigere at gå over til olivors petfood gjorde jeg det, men er ærligtalt ved at være træt af hvergang jeg bedstiller der inde at fodderet ikke kommer før flere uger senere.

så derfor vil jeg høre hvad i giver jeres hunde? og vil godt høre om at foddre ham selv "rigtig" mad.

tænker bare på det der med rå kød og fisk, men hvad med hensyn til kylling? der er jo salmonella i? reagere hunde på det som mennesker? eller er det anderledes?

jeg er bare så bange for at give ham "det billige fodder" fra købmanden, da jeg har set hvor meget han (undskyld udtrykket) skidder af det, det kan være op til 3-5 gange om dagen, mens med olivors eller royal, der er det en enkelt eller to gange om dagen.

håber virkelig i kan give mig lidt svar.

:vinken:

MVH bamses_ejer

 

Hej og velkommen til. :vinken:

 

Jeg har haft og har stadig stor succes med at fodre med rå kylling, oksekød, lam, etc.

Min hund har det fint og jeg ser ingen problemer, og forventer heller ikke nogen, selvom han ikke får nogen former for grøntsager i sit foder.

Med hensyn til salmonella så skal du tage det helt roligt da hunde så vidt jeg er bekendt ikke bliver "ramt" af den type forgiftning, hvilket vi andre heller ikke ville hvis vi behandlede vores råvarer ordentligt, men det er en anden snak.

Rent pris mæssigt så kunne jeg skære mellem en trediedel og halvdelen af foder budgetet da jeg gik over til råt kød. Dette er sammenlignet med netop Royal Canin som jeg fodrede med i starten.

For god ordens skyld så skal du fodre med ca 2 % af hundens kropsvægt. Nu ved jag ikke hvilken hund du har med hvis den for eks. vejer 15 kg, så skal du altså fodre med ca. 300 g råt kød om dagen. Dog skal det bemærkes at hvis din hund tager på så skal dosis sættes derefter.

 

Jeg har en Westie der vejer (skal veje) 8 kg. Og som udgangs punkt så skal han have 160 g om dagen, men da det i øjeblikket er for meget og han lige pt. vejer 9 kg så er hans ration sat ned til 140 g om dagen.

Jeg kunne også vælge at motionere ham mere, men det har jeg ikke valgt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst bamses_ejer

hejsa og tak :) jeg overvejer meget at gå over til det, men hvor får du kyllig og sådan noget fra? altså køber du sådan noget som krås og lever når det er på tilbud? er det frost eller friskt? hvad med grønt? eller sådan noget som kartofler, ris og pasta?

Link til indlæg
Del på andre sites

når man spørger til foder herinde skal man vre forberedt på ca lige så mange forskellige svar som der er brugere :blink:

 

jeg fodrer halvt tørfoder (olivers) og halvt hjemmelavet mad - det er lavet efter opskriften som ligger i en tråd herinde ... sådan ca da...

 

det er 1/3 kød (som oftest fisk eller kylling da det er det hun spiser bedst) og så ca 1/2 korn/ris (jeg bruger økologisk bulgur eller brune ris) og 1/6 grønt (her er det oftest kartofler og gulerødder der ryger i)....

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

Ja der er meget foder på markedet,så derfor bruger man nok ikke det samme, jeg selv bruger to forskellige foder til mine hunde,jeg bruger en hvalpe foder der hedder fromm til min hvalp og til de andre bruger jeg Oliver`s men det er jo nok også lige det hvad man selv føler der er bedst til sin hund,for jeg har prøvet at bruge meget for skelligt foder.men er endt med det jeg starte på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja som Amocca også skriver, så er der mange meninger her inde og tak for det,

Jeg selv har døjet meget da jeg har en meget kræsen hund, og derfor har prøvet rigtig mange mærker, jeg har fundet hundefoder mærker her på nettet, og der kan man få tilsendt mad prøver og se priser på deres hjemmesider, for ja, der er meget forskel, men som du jo også selv er inde på, noget kommer der jo også rigtig meget retur igen, jeg det vi bruger nu er PetsholisticPeagel pack , http://www.petsholistic.dk/

det passer min lille kræsne bella godt,:5up: og så får hun engang imellem lidt råt,hvad hun også gerne vil ha, men som jeg ikke gerne vil gå helt over til.:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
hejsa og tak :) jeg overvejer meget at gå over til det, men hvor får du kyllig og sådan noget fra? altså køber du sådan noget som krås og lever når det er på tilbud? er det frost eller friskt? hvad med grønt? eller sådan noget som kartofler, ris og pasta?

 

Jeg køber ganske almindelige kyllinger i Brugsen,Netto eller Aldi. Da min hund ikke er sååå stor igen så skal han ikke have en hel kylling ad gangen men kun 140g så derfor køber jeg for det meste overlår /m rygstykke. Det deler hunden og katten så næsten ligeligt. Det syntes katten er en glimrende ordning.

 

Han får en kartoffel hvis der er en tilbage men han gider dem som regel ikke. Jeg ville på et tidspunkt forsøge at give han noget grønt i hans foder men det blev pænt sorteret fra. Så den står kun på kød af forskellige typer, Kylling m/ ben, lam, okse, lidt gris osv.

Frugter plejer vi at dele, men han er ikke vild med ret meget andet end kød.

Det er så ufatteligt nemt. Og jeg vil påstå at der er ikke noget som helst at frygte for så vidt hundens sundhed angår.

 

Men ja som de andre skriver så er der mange meninger om fodring af vores hunde. Og jeg er så en af dem der sværger til at fodre råt og kun råt.

Dog skal det siges at hvis jeg fodrer ham med fisk så knækker hans film lidt. For den der underlige fiske ting rør han helst ikke. Men 20 30 Sek i microen så er de værste avertioner væk og fisken bliver spist. Og den er ikke engang blever lunken.

Jeg kan ikke sige hvorfor han gerne vil spise det efter en minitur i microen men det kan være at det lugter bedre. Dont know.

 

Min søster arbejder hos RC og jeg har fået deres nye Westie blanding. Og det går da også fint med at spise det hvis det KUN er som godbidder. Som måltid rører han det simpelthen ikke. Så går han hellere sulten i seng.

 

Med hensyn til hvad der kommer ud i den anden ende. Der er mange der ser mængden af afføring som et fingerpeg i retning af en bestemt kvallitet i foderet. Der til kan jeg kun sige at min hund skider een gang om dagen, klokken ca 16.30 -17.00 alt efter hvornår vi er ude. Og det er dælme ikke meget der kommer ud.

Om det er godt eller "skidt" hehe, tja, det aner jeg ikke.

Min hund har det godt, er super aktiv, og glad som kun en hund kan være.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen

Jeg bruger en blanding af

råt grisekød eller oksekød som hakkes groft, tilsætter grøntsager i form af gulderøder, lidt rå kartoffel,

og anden form for grøndt, kogte ris uden skald,

blandinge sætter jeg sammen så der er lige dele af hver slags og giver hende en portion der svare til et normalt måltid

 

og blander det til en ensatet blanding som hunden får 2 gange om ugen, mellem disse måltider får hun tørkost royal eller lamb

blandet med lidt vand, en dag om ugen får hun kun et måltid så hun kan få renset tarmen for overskydende mad

 

Hver middag får hun et mellem måltid bestående af 2 skiver rugbrød med et tynt lag leverposteg og svinefedt

( uf er bandlyst hvis det høres i DCH :-D )

 

Min hund er en Schæfer/Labradore

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Der er mange holdninger til hundefoder...

 

Jeg har selv været omkring: Tørfoder, råt foder, hjemmelavet foder fra bunden og hjemmelavet foder med en blanding så jeg kun selv skulle tilsætte kogt kød.

 

Da jeg gik fra tørfoder (Hills) over til sidstnævnte foder oplevede jeg at mine hunde livede gevaldigt op, hanhundens urin blev væsentlig mindre koncentreret i farve og lugt, sikkert også tævens men det er nemmere at se det på hanhunden via hans måde at tisse på.

Pelsen blev fantastisk skinnende også på kattene som fik deres variation af foderet. Endda så meget at dyrlægen påtalte forandringen.

Blandingen jeg i sin tid anvendte hedder Amilet

 

Efter skift til råt og nu tilbage til delvis hjemmelavet og delvis tørfoder (Olivers fisk) har der ikke været nogle synlige forandringer.

 

Jeg får leveret mit Olivers senest to dage efter bestillingen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...