Hop til indhold

Foder og psyke


Aslan
 Share

Recommended Posts

Gæst Ninjamor

Foderet påvirker det meste i kroppen. Hvis der f.eks. er sukker i og hunden er "hyper" kan det skyldes sukkeret.

En hund kan altså køre højere end normalt pga. sukker (som mennesker kan) og dette påvirker hele hundens adfærd/psyke.

 

Andre stoffer kan også indvirke på psyken - og manglen på stoffer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Er der nogle bestemte stoffer man skal være opmærksomme på?

 

Nogen som andre hunde gentagne gange har reageret på?

 

Er der en hjemmeside hvor man kan gå ind og læse om foder og det der er i?

 

 

Jeg vidste ikke der var sukker i fodderet :shock:

 

 

Øh, øh og øhh...

 

Der er mange hjemmesider du kan få informationer fra. Lidt her og lidt der.

Og så kan du læse en del om tilsætningsstoffer i foder via Plantedirektoratet, hvis det nu ikke også har skiftet navn og ansvarsområde...

 

Det er sådan med hundefoder at producenten kun behøver oplyse de råvarer han selv har tilført. Bruger han halvfabrikata som en del af ingredienserne behøver han ikke komme med en analyse af disse, det er f.eks. nok at skrive "fiskeprodukt" som i princippet kan være alt lige fra tomat i makrel til ål i gele!

 

En ingrediens der er mindre end 10% af behøver ikke oplyses.

Så i principet kunne der være 9,99% sukker, eller andet du ikke ved noget om, i vovses foder.

Sukker er en smagsforstærker som bliver brugt af nogle foderproducenter i dyremad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hvad med proteiner? Jeg kan huske, at Anne-Marie advarede mig mod at give Tyson fodder med for højt proteinindhold. Hvad skyldes det?

 

Jeg vil tro hun har tænkt på vokseværk ved for stort proteinindtag.

 

Nogle hunde får "proteinforgiftning" og må på proteinfri diæt en overgang.

 

Ellers ved jeg ikke hvad hun har tænkt på

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil tro hun har tænkt på vokseværk ved for stort proteinindtag.

 

Nogle hunde får "proteinforgiftning" og må på proteinfri diæt en overgang.

 

Ellers ved jeg ikke hvad hun har tænkt på

 

Nej, det var nu i forhold til hans alene-hjemme-problemer (og måske hans følsomhed generelt)? Her er hvad hun skrev:

 

"Jeg tror du skal passe på med for meget protein til ham med de problemer han har :hmm:

 

Orijen er alt for krudtet til ham tror jeg :-)"

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Nej, det var nu i forhold til hans alene-hjemme-problemer (og måske hans følsomhed generelt)? Her er hvad hun skrev:

 

"Jeg tror du skal passe på med for meget protein til ham med de problemer han har :hmm:

 

Orijen er alt for krudtet til ham tror jeg :-)"

 

Det må stå for hendes egen regning, det jeg kan få ud af det er, at hun mener at der er for meget "energi" i Orijen til en hund med nervøsitet omkring seperation - altså nervøsiteten i sig selv.

 

Ellers kan jeg ikke regne den ud.

 

Medmindre hun tænkte i nyrer, er han en "nyrehund"? Og hun så har overført protein til dette "problem"...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det må stå for hendes egen regning, det jeg kan få ud af det er, at hun mener at der er for meget "energi" i Orijen til en hund med nervøsitet omkring seperation - altså nervøsiteten i sig selv.

 

Ellers kan jeg ikke regne den ud.

 

Medmindre hun tænkte i nyrer, er han en "nyrehund"? Og hun så har overført protein til dette "problem"...

 

Jeg ved ikke, om han er en nyrehund (ved faktisk ikke engang, hvad det indebærer) - der er lidt for langt fra Frederiksberg til Gudrun. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg ved ikke, om han er en nyrehund (ved faktisk ikke engang, hvad det indebærer) - der er lidt for langt fra Frederiksberg til Gudrun. :-)

 

Om "nyrehunde" siger man, at de bliver nervøse, altså vender det indad hvorimod "leverhunde" er udafgerende, så jeg mener det må være det hun har troet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
nogel hunde kan blive hyperaktive af farve-og konserveringsmidler, ganske som nogle børn bliver det.

 

Jeg så en udsendelse på TV der omhandlede et par drenge med adhd (damp). De blev testet for forskellige ting og man fandt ud af at de hande et problem med deres optagelse af kød. De blev sat på en protein fri diæt og på een måned kunne de undvære deres adhd medicin.

Om dette kan gælde for visse hunde skal jeg lade være usagt, men det var også bare en tanke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg så en udsendelse på TV der omhandlede et par drenge med adhd (damp). De blev testet for forskellige ting og man fandt ud af at de hande et problem med deres optagelse af kød. De blev sat på en protein fri diæt og på een måned kunne de undvære deres adhd medicin.

Om dette kan gælde for visse hunde skal jeg lade være usagt, men det var også bare en tanke.

har du link???

 

de blev vil sat på planteprotein istæedt for ikk, ellers er det sgu hul i hovedt:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
har du link???

 

de blev vil sat på planteprotein istæedt for ikk, ellers er det sgu hul i hovedt:confused:

 

Det er noget tid siden jeg så det.

De fik selvfølgelig en kost der tilgodeså alle deres umidelbare behov. Det var blot de dyriske proteiner der blev fjernet. Primært kød fra okse/ko.

Men det handlede om at proteinerne blokerede for Dopamin receptorerne i hjernen.

Men som sagt så er det ikke sikkert at det gælder for hunde overhovedet.

 

Google er din ven:

 

http://www.dsgnet.dk/?doc=http://www.dsgnet.dk/Sites/artsym/DAMP.asp

 

http://www.sciencedaily.com/releases/2008/07/080708171545.htm

 

http://www.mc.vanderbilt.edu/reporter/index.html?ID=6540

 

Der er masser af artikler om emnet. Men lige den udsendelse jeg snakkede om ved jeg ikke om findes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er noget tid siden jeg så det.

De fik selvfølgelig en kost der tilgodeså alle deres umidelbare behov. Det var blot de dyriske proteiner der blev fjernet. Primært kød fra okse/ko.

Men det handlede om at proteinerne blokerede for Dopamin receptorerne i hjernen.

Men som sagt så er det ikke sikkert at det gælder for hunde overhovedet.

 

Google er din ven:

 

http://www.dsgnet.dk/?doc=http://www.dsgnet.dk/Sites/artsym/DAMP.asp

 

http://www.sciencedaily.com/releases/2008/07/080708171545.htm

 

http://www.mc.vanderbilt.edu/reporter/index.html?ID=6540

 

Der er masser af artikler om emnet. Men lige den udsendelse jeg snakkede om ved jeg ikke om findes.

Det kunne da være meget sjovt at se hvordan hunde reagerer på en kost der minder om det ungerne fik...

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan ikke sammenligne direkte med hvad der er godt for mennesker og godt for hunden, andet end at man generelt ikke har godt af tilsætningsstoffer så som konserveringsmidler og sukker.

 

Hunde er rovdyr, og fodres de med råt kød, ben, indmad og kallun m.m. så kan de ikke få proteinforgiftning.

Vi ved at f.eks. en menneskekrop er 70-80 % væske, så der kan max være 20-30 % protein i kød :-)

 

Mht psyke, så købte jeg en hund på et dyreinternat, og han viste sig at være meget ødelagt, og stressede hele tiden op. Jeg kørte ham på en afbalanceret rå kost, og det hjalp betydeligt på hans stress.

 

Men man siger jo også at du bliver hvad du spiser :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvem ringer man til som har forstand på foder?

 

 

Hvis en hund prutter af sit foder, er så tegn på at den ikke optager det optimalt?

 

Gudrun Frantsen for eksempel...

 

Tarmluft i store mængder kan ikke være hensigtsmæssigt og derfor mener jeg ikke, det er "i orden" med meget prutteri og slet ikke hvis de lugter!

 

Det kan være tegn på fordøjelsesbesvær og stress hos mennesker og mon ikke det samme gør sig gældende hos hunde?

 

Fiser han meget?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gudrun Frantsen for eksempel...

 

 

Fiser han meget?

 

 

Ok.

 

 

Det kommer an på hvor meget meget er!

 

Ikke hele tiden og hele dagen

 

Mest om aftenen, det er også der han får mest mad.

Sygeplejesken nede ved dyrelægen sagde han fik for meget mad (:confused:). Så vi skulle tage 1/3 af og så give ham ris i stedet for den 1/3 tørfodder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok.

 

 

Det kommer an på hvor meget meget er!

 

Ikke hele tiden og hele dagen

 

Mest om aftenen, det er også der han får mest mad.

Sygeplejesken nede ved dyrelægen sagde han fik for meget mad (:confused:). Så vi skulle tage 1/3 af og så give ham ris i stedet for den 1/3 tørfodder.

 

Dyrlæger og vet. sygeplejersker er efter min information ikke uddannet i fodring og den info de kan få gives af foderproducenterne.

 

Det jeg tænker her er, at hvis balancen i et foder er så vigtig som foderproducenterne, dyrlæger mm. siger så kan tilførsel af andet end foderet være uheldigt.

 

Så du er nødt til at "få en holdning" :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Aslan, hvis du i forvejen fodre med tørkost, hvor der er meget kornprodukt i, og så erstatter 1/3 med ris, så får den jo næsten kun kornprodukter... Det er et meget dårligt råd du der har fået.

 

Jeg vil give ninjamor fuldstændig ret, desværre, er der meget lidt undervisning i ernæring :-(

 

Mine hunde prutter faktisk forsvindende lidt. Min tæve på 1 år, der har jeg kun registeret 2 prutter, og det har været i forbindelse med fodring af lever. Hun er en af dem der skal have det i små mængder, da hun ellers får strålemave. Det sker der intet ved, men med en langshårshund, så er det temmeligt ulækkert, så derfor får hun det oftere, og i små mængder :-)

 

Ulempen ved at hun ikke prutter, er vel at så kan man ikke tørre prutten af på hunden ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...