Hop til indhold

Hjælp til Labradorhvalp


Gæst
 Share

Recommended Posts

Hej
Jeg har en labradorhvalp der nu er 3 måneder gammel, fik ham da han var 8 uger. Jeg går hele tiden og er lidt bekymret for om han bliver opdragen, altså at han ikke bliver svær at have med at gøre som voksen, fordi jeg har fra starten vist at jeg skal gøre noget (ift. træning), men jeg ved bare ikke helt hvad og hvordan man lige gør de forskellige ting og det er bare som om tiden går og lige pludselig er han voksen (ved nemlig at man skal træne en hvalp meget fra 8 - 16 uger). Det skal siges at vi går til hundetræning to gange om ugen og jeg træner også lidt hver dag, når vi bare er herhjemme. Dog er der nogle “problemer” der ikke rigtig bliver løst ved hundetræning, men det kan jo også være at det bliver bedre når han bliver ældre. (Jeg er førstegangs hundeejer og ved ikke om jeg stiller for store krav til en hund der stadig kun er hvalp). 
1. Jeg vil gerne høre hvis jeres hund ikke trækker, når i går tur, hvordan i har trænet det. Generelt er gåturene lidt trælse, da han udover at trække, er svær at få med, altså når man kun er én der går med ham, vil han ofte ikke gå længere end halvt ned af vejen (lille vej) og han vil helst i den ene retning, så man kan ikke få ham med i den anden, Hvis der kommer andre hunde eller mennesker stopper han op/sætter sig ned i lang tid og hvis han ser noget på jorden, han bestemt ikke må tage, som han gerne vil have fat i, er han utrolig svær at få med (hvis man prøver at tage noget ud af hans mund som han har samlet op, undviger han)
2. En anden ting er at han piver og er begyndt at gø, hvis jeg er væk i lidt tid f.eks. skal i bad. Jeg kommer til have skole hjemmefra, indtil efter sommerferien, så ved ikke om han bliver mere bange end en lille hvalp, når han skal være alene i mange timer for første gang som 11 måneder. Har I nogen erfaringer/idéer om hvornår det er bedst at starte alene hjemme-træningen? (er startet med få minutter, men med det samme man går ud af døren, løber han ind i stuen og bider i ting, han ikke må).
3. Har også andre “problemer” som nok er mere individuelle, men tager imod alle tips, men at han stadig, efter en måned, vækker mig flere gange om natten, fordi han skal ud og tisse, men også søger meget kontakt.
4. Noget andet er at han tit ikke vil gøre hvad jeg siger f.eks. han kan sagtens adlyde “sit” i træning, men hvis vi f.eks. skal over en vej og han skal sidde, kan jeg ikke nødvendigvis få ham til det. Det samme med at kalde ham til mig og andre ting, som er meget vigtige at kunne. Det er som om han mest gør ting når det passer ham.
5. En lidt mindre ting er, hvad jeres erfaring er med hvornår de holder op med at bide/skifter tænder.
På forhånd tak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Din hund er kun hvalp! Rolig.
Nej man skal ikke træne meget fra den er 8-16 uger, det er da helt misforstået.
Man skal selvfølgelig træne lidt dagligt, men det er små sessioner af få minutter.
Hvalpetræning er perfekt, men hvorfor to gange om ugen?

 

Når han piver og bliver urolig, så må du tage et skridt tilbage med alene hjemme træningen, evt give ham mindre plads - træne bur eller hvad metode der passer jer.

Hvis han ikke vil give dig tingene han har i munden så er det fordi det ikke er trænet og øvet, så træn og øv det med glæde og godbidder og byt det han har i munden med et stykke legetøj.

At han trækker og er tre mdr er også bare en lille træningssag (igen de få min af gangen). Han er slet ikke gammel nok til at være på decideret gåtur og skal gå pænt hele vejen.

 

Punkt 4, jamen det er træning, han er en hvalp - han lærer ikke så meget på få uger. Giv tid.
Træn ro og indkald og fortsæt med at træne at han skal sitte inden i går over vejen - gå ikke før han har siddet.

 

Når han tager noget han ikke må tage (på gåture) eller bider i noget, så er det fordi det har i endnu ikke trænet og han er kun en lille hvalp  - man kan heller ikke kræve at et lille barn ved at de ikke må putte perler i næsen og hvad ved jeg.
Han er kun lille bitte.

Husk nu at lade ham være hvalp og hund, han er ikke en maskine, det er ene ting der tager tid at lære og giv dig tiden.
Træningen bør være at gå i snor, at være alene, at have ro, at komme når du kalder, at du må tjekke ører/mund/poter og så videre - ikke alt muligt andet ;)
Tillykke med hvalpen

Link til indlæg
Del på andre sites

3 minutter siden, pivpiv skrev:

Din hund er kun hvalp! Rolig.
Nej man skal ikke træne meget fra den er 8-16 uger, det er da helt misforstået.
Man skal selvfølgelig træne lidt dagligt, men det er små sessioner af få minutter.
Hvalpetræning er perfekt, men hvorfor to gange om ugen?

 

Når han piver og bliver urolig, så må du tage et skridt tilbage med alene hjemme træningen, evt give ham mindre plads - træne bur eller hvad metode der passer jer.

Hvis han ikke vil give dig tingene han har i munden så er det fordi det ikke er trænet og øvet, så træn og øv det med glæde og godbidder og byt det han har i munden med et stykke legetøj.

At han trækker og er tre mdr er også bare en lille træningssag (igen de få min af gangen). Han er slet ikke gammel nok til at være på decideret gåtur og skal gå pænt hele vejen.

 

Punkt 4, jamen det er træning, han er en hvalp - han lærer ikke så meget på få uger. Giv tid.
Træn ro og indkald og fortsæt med at træne at han skal sitte inden i går over vejen - gå ikke før han har siddet.

 

Når han tager noget han ikke må tage (på gåture) eller bider i noget, så er det fordi det har i endnu ikke trænet og han er kun en lille hvalp  - man kan heller ikke kræve at et lille barn ved at de ikke må putte perler i næsen og hvad ved jeg.
Han er kun lille bitte.

Husk nu at lade ham være hvalp og hund, han er ikke en maskine, det er ene ting der tager tid at lære og giv dig tiden.
Træningen bør være at gå i snor, at være alene, at have ro, at komme når du kalder, at du må tjekke ører/mund/poter og så videre - ikke alt muligt andet ;)
Tillykke med hvalpen

nå ja og det med at vække dig fordi han skal tisse, det er helt normalt - det skal sådan nogle.
Når du lufter ham om natten så gør det kort og uden en masse snak og nus. Ud og tisse ind i seng - godnat. Så skal han nok lære at det ikke er om natten man fester (igen han har haft kort tid til at lære det hele i).

 

NÅr han bider i dig, så giv ham et stykke legetøj - byt dine fingre ud og afvis ham. Han skal lære at han ikke skal bide og det kommer lige så stille og ja de små spidse tænder klør og han vil mærke på alt og det eneste han har at mærke med er jo munden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak

På 14/12/2020 den 11:00 , pivpiv skrev:

nå ja og det med at vække dig fordi han skal tisse, det er helt normalt - det skal sådan nogle.
Når du lufter ham om natten så gør det kort og uden en masse snak og nus. Ud og tisse ind i seng - godnat. Så skal han nok lære at det ikke er om natten man fester (igen han har haft kort tid til at lære det hele i).

 

NÅr han bider i dig, så giv ham et stykke legetøj - byt dine fingre ud og afvis ham. Han skal lære at han ikke skal bide og det kommer lige så stille og ja de små spidse tænder klør og han vil mærke på alt og det eneste han har at mærke med er jo munden.

Tak for hjælpen, han er allerede blevet bedre til mange ting.

Hvordan træner man ro? fordi det er også et problem - hvis han ikke sover, går han rundt og bider i alt han kan og ødelægger ting, også selvom man måske lige har gået en tur og aktiveret ham. Det er som om han ikke bare kan ligge stille, hvis han ikke kan sove. Og det er lidt stressende at han hele tiden skal være i gang/underholdes.

Link til indlæg
Del på andre sites

På 22.12.2020 den 10:08 , T1234 skrev:

Tak

Tak for hjælpen, han er allerede blevet bedre til mange ting.

Hvordan træner man ro? fordi det er også et problem - hvis han ikke sover, går han rundt og bider i alt han kan og ødelægger ting, også selvom man måske lige har gået en tur og aktiveret ham. Det er som om han ikke bare kan ligge stille, hvis han ikke kan sove. Og det er lidt stressende at han hele tiden skal være i gang/underholdes.

Ro træner du ved at sætte snor på og så være kedelig, ingen leg eller noget, bare sid og læs en bog lav ingenting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...