Hop til indhold

Ny hund, Hvilken race?


Gæst cwart
 Share

Recommended Posts

Hej, mine forældre søger ny hund.

Vi havde en Schæfer som desværre døde for kort tid siden, de var utrolig glade for den hund og ville egentlig helst have en Schæfer igen, men da vi er flyttet i mindre Lejlighed,(fra 5værelse til 3værelse) synes de det er syndt at have en stor hund.

De har haft forskellige hunde i mange år nu, så de er ikke førstegangs købere.

 

Nu er de efterhånden debatteret frem og tilbage mellem forskellige racer og jeg er ved at være træt af at høre på det, så nu ville jeg søge lidt hjælp for dem.

 

De vil meget gerne have en hund der er lidt ligesom en schæfer, dvs helst vil være sammen med ejeren og helst ikke vil gå sine egne veje.

Jeg ved ikke om vi var heldige med vores Schæfer, men vi havde meget let ved at opdrage og vil helst ikke have en alt for svær hund at opdrage.

Den skal ikke være alt for stærk da min mor efterhånden ikke har vildt mange kræfter til at holde en hund(schæferen kunne godt trække afsted med hende til sidst)

Vi bor på 3 sal så enten skal den være let nok til at bære op og ned eller selv kunne gøre det og da vi bor i lejlighed så må den heller ikke være alt for glad for at gø.

 

Jeg håber i har nogle gode forslag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den race som jeg kommer til at tænke på som den første er Norsk Buhund

 

Nu har jeg læst lidt om racen og det virker alt sammen meget godt, bortset fra det med gøen, der stod de godt kunne være meget gøende.

 

Hvor meget krudt i røven er der i sådan en? mine forældre er nemlig ikke helt unge og orker nok ikke de voldsomt lange ture, selvfølgelig skal den have lov at gå tur og den vil da også komme ud og løbe frit i skoven eller lignede, men hvis den skal have voldsomt meget motion er jeg bange for det måske bliver lidt for meget for de gamle :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo svært at rådgive folk, man ikke kender. Og dine forældre har jo også gjort sig tanker, om deres næste hund.

 

Jeg er også op i alderen, men har alligevel valgt at få en schæferhvalp. Men jeg overvejede meget en korthåret collie.

 

Jeg har i forvejen to langhårede collier, og de er meget nemme og lydige. Der er bare en del pelspleje. Men det er man jo fri for med den korthårede. Collien er også mindre og lettere end schæferhunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg læst lidt om racen og det virker alt sammen meget godt, bortset fra det med gøen, der stod de godt kunne være meget gøende.

 

Hvor meget krudt i røven er der i sådan en? mine forældre er nemlig ikke helt unge og orker nok ikke de voldsomt lange ture, selvfølgelig skal den have lov at gå tur og den vil da også komme ud og løbe frit i skoven eller lignede, men hvis den skal have voldsomt meget motion er jeg bange for det måske bliver lidt for meget for de gamle :P

Det jeg ved om dem, så kunne det være en schæfer bare i en lidt mindre krop:blink: Schæferen er jo også en gø race og den kræver sin motion og aktivering...Det var det jeg gik ud fra da jeg skrev buhund;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

puhaaa godt spørgsmål ja det er svært og rådgive andre

 

jeg er selv schæferpige hog har 2 af slagsen i en lejlighed kunne ikke forestille mig at racen bliver skiftet ud med anden race

 

der er også de belgiske hyrdehunde men de er også i schæfer str

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis dine forældre selv siger de er ved at være "oppe i årene" ville jeg mene det var en dårlig i de med en hvalp, uanset hvor de bor og hvad race, men bestemt hvis den skal løftes op og ned fra 3. sal i næsten et år.

Jeg ville foreslå dem at tage en allerede voksen hund ind, der er ovre den værste hvalpekådhed, og som kan holde til at gå op og ned ad trapperne.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst deluxious

Måske en Cavalier King Charles ville være noget ? http://www.gipote.dk/racehunde/Cavalier+King+Charles+spaniel

 

Eller en Tibetansk Spaniel http://www.gipote.dk/racehunde/Tibetansk+spaniel

 

Eller dværgpinscheren !

http://www.gipote.dk/racehunde/Dv%E6rgpinscher

 

En Shchapendoes er måske også en mulighed ? http://www.gipote.dk/racehunde/Schapendoes

Der står om dem at de er mellemstørrelse, og ikke så motionskrævende som en schæfer ?

Samt at det er en venlig familiehund, livlig , munter og lærenem

 

Igen af dem er godt nok særlig schæfer agtig.

Men tænker at hvis din mor er oppe i årene, så på længere sigt kunne det måske være en god idé men en lidt mindre hund, som også kræver lidt mindre motion :)

Link til indlæg
Del på andre sites

kan andefale en Cavalier King Charles den glatte pels race er der "ingen " pelspleje selvfølgelig skal den børstes, den er nem at ta på armen, evt. i en stor taske, nem at ha i en lejlighed, søger meget ved dens ejer,og den tror den er en STOR hund. ja jeg er gået fra en større hund til en Cavalier King Charles og er glad for dette,:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...