Hop til indhold

Salg af hvalpe - Hvilke regler/love gælder


Matzi
 Share

Recommended Posts

Hej

Tænker dette spørgsmål ofte er blevet stillet, men kunne ikke finde noget i min søgning.

Jeg venter hvalpe på min tæve for første gang, og selvom dette mest er for hyggens skyld,

så kommer vi jo på et tidspunkt til at skulle sælge disse hvalpe.

 

For at forberede os, og evt. købere mest muligt, kunne jeg godt tænke mig at vide hvilke regler/love som gælder videresalg for privat personer.

Jeg har forgæves søgt på google omkring lovgivningen indenfor dette, da det mest relatere til salg fra Kenneler olign.

Så mit egentlige spørgsmål er således:

Hvilke regler/love gælder for os, og køberen når vi sælger en hvalp?

Mvh

Mats

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vel de samme regler der gælder for private som for kenneler.

Hvis hvalpene fejler noget arveligt så kan du i hvert fald komme til at skal betale noget/tage hvalp tilbage. Som Alfen skriver, købeloven gælder.

Det er også derfor sundheden er så vigtig når man laver hvalpe og ikke bare den sundhed hvor dyrlægen siger at hunden ser sund ud. Men også røngten og tests af alle slags

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var også min tanke, men der stod bare meget. Og synes også at læse om noget der hedder "civilsalg" som ikke gælder samme regler.

Selvfølgelig ville diverse test osv være gode og få, for at mindske chancer for fejl og sygdom. Men nu er dette bare måske et enkelt tilfælde for hyggensskyld. :)

Men for os, er det bare vigtigst at vide reglerne/loven så hverken vi som sælger gør noget forkert.

 

  • Sad 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Åh er Facebook politiet herinde nu? Jeg tror nu der er mange private som får hvalpe uden at lave alle mulige test. Så længe man holder øje og evt får lavet noget i forbindelse med chipning osv, gør man vel hvad man kan. At man skal teste sin egen hund osv op til en parring, tænker jeg nu langt fra alle private gør. Som sagt er dette første gang. 

Link til indlæg
Del på andre sites

8 timer siden, Matzi skrev:

Åh er Facebook politiet herinde nu? Jeg tror nu der er mange private som får hvalpe uden at lave alle mulige test. Så længe man holder øje og evt får lavet noget i forbindelse med chipning osv, gør man vel hvad man kan. At man skal teste sin egen hund osv op til en parring, tænker jeg nu langt fra alle private gør. Som sagt er dette første gang. 

Det viser egentlig meget godt hvad jeg mener! Total ligegyldighed over for dem det jo handler om, de hvalpe du sætter i verden!  du gider ikke bruge penge og tid på at undersøge alt grundigt, du opfatter det hele som “sjov” det er jo første gang ;)  Sådan noget ævl! De hvalpe din tæve får er da ligeglad med om det “kun” er den ene gang og kun for sjov, hvis de skal leve et liv i smerter fordi du syntes det kunne være åhh så hyggeligt og sjovt med et enkelt kuld hvalpe! 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Selv et enkelt kuld hvalpe "for sjov" fortjener at sundheden er iorden og uden alverdens tests, ja så ved man intet og udviser intet ansvar.
Det er så fint at man bare gerne vil lave et kuld og jeg peger ikke fingre, men man gør altså alt hvad man kan for at sundheden er i top.
Man skal ikke bare "lave lette penge".
Meeeeen hvalpene risikerer et liv med skavanker og sygdomme på grund af at du er ligeglad og bare vil lave lette penge og have det sjovt.
Ja ja der ser man jo forskelligt på tingene.
Hvad race er hvalpene?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gør skam ikke det her for pengenes skyld. Personligt betyder det mere for mig at hvalpene får et godt hjem. Jeg tænker nu at en dyrlæge vel kan udrede om de fejler noget når vi skal derud med dem, så nej er skam ikke ligeglad med deres helbred. At vi ikke har fået lavet diverse test på min ellers sunde og raske tæve forinden gør mig vel ikke til en skidt person? Desuden har jeg læst meget op omkring at få hvalpe, der stod intet om at man skulle få lavet disse tests, med mindre man var en kennel. Tænker det er langt fra alle privat personer som får lavet disse. Nu er min tæve "blot" en familiehund som ikke er avlet med henblik på udstilling eller "specielle" gener til bestemt avl.

Link til indlæg
Del på andre sites

43 minutter siden, Matzi skrev:

Desuden er faren en dyr hund med speciel DKK stamtavle, så tænker diverse test er i orden fra hans side. Vores tæve er uden stamtavle. Men i sundhedsbogen står der at hun også er testet for diverse ting, hvis dette kan få lidt ro det hele?

Jeg siger ikke at de skal være med dkk tavle. bare fordi faren har dkk tavle, så betyder det ikke han er testet - allerede det at de lader ham pare en uden stamtavle og dermed ikke må bruge ham i dkk regi mere - siger at de nok ikke har en seriøs og god avl i gang.
Hvad er hun testet for i følge sundhedsbogen?
Har I fået taget diverse røngten af skuldre, albuer og knæer (alt efter race selvfølgelig).
Det der med at det hele jo kan fikses ved dyrlægen hvis der skulle være skavanker. Der er ingen kur mod eksempelvis tørnæse - men det er en skrækkelig lidelse. Patella er til at operere i nogle situationer men forsikringen dækker det ikke og dermed aflives mange hunde eller lever et liv i smerter. Der er så mange racetypiske ting som forældrene kan være bærer af og hvis man parrer med den forkerte så får hvalpene lidelsen. Det er derfor man testet og tjekker i både hoved og røv.
Din tæve kan sagtens være rask at se på, men uden tests og røngten, så ved man intet.


Det er mere sådan noget der bekymrer mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...