Hop til indhold

Hovedrolle, sekundær rolle eller underordnet rolle?


Gæst Ninjamor
 Share

Recommended Posts

Gæst Ninjamor

Jeg er blevet bedt om at uddybe det jeg skrev om roller til hunde i en tråd om selvstændighed.

Her kommer det så... i kort form.

 

Tidligere talte man meget om hieraki i flokken/familien og man mente, og nogle mener stadig, at hunden skal være absolut allernederst i dette hieraki - endda at hunde skal adlyde små børn. De skal kende deres "plads".

Den holdning kan man naturligvis have som det passer én selv, men hvis vi skal tage udgangspunkt i hvordan velfungerende hunde (og ulve) fungerer i flok/familier så ser vi, at det er vigtigt at tilgodese hundenes behov for at have et ansvar.

Relationerne i en flok/familie er dynamiske og kan kaldes ansvarsfordeling mere end et fast hieraki.

 

Vi kan dele ansvarene op således: Hovedrolle, samarbejdende rolle og underordnet rolle.

 

Hovedroller: Alle selvstændige opgaver en hund pålægges eller selv påtager sig. Det kan være vagtfunktion både den vokale og den mere fysiske, hunden som skal reagere uden forudgående signal fra ejeren f.eks. signalhunde, brandvarslingshunde, patruljehunde, sporsøg uden hjælp, rundering/eftersøgning uden hjælp, de stillende jagthunde, hunde i grav, ærmearbejde, problemløsningsopgaver f.eks. spil, omvejsproblemer, at tage initiativ til noget.

 

Samarbejdende rolle: Opgaver som løses sammen med ejeren, men som kan have et islæt af selvstændigt initiativ fra hunden side. F.eks. førerhunde, servicehunde, visse jagthundeopgaver, lydighed indlært via positiv forstærkning, agility indlært gennem samarbejde, sporsøg med anvisninger, feltsøg med anvisninger og rundering/eftersøgning med anvisninger m.v.

 

Underordnet rolle: De opgaver/adfærd vi forlanger løst af hunden på kommando, hvor hunden bare skal adlyde og ikke kan tilføre opgaven/øvelsen noget initiativ.

F.eks. lydighedsøvelser og agility, kontrolleret adfærd uden hensyn til hvordan hunden har det - i det hele taget øvelser/adfærd hvor hunden bare skal "høre her" og kunne kontrolleres.

 

Generelt Det er i nogle af rollerne indlærings/træningsformen der mere end selve opgaverne afgør hvorvidt en øvelse/adfærd er i den ene kategori eller i en anden.

 

Vi kan falde i nogle uforudsete fælder ved at tildele - eller lade hunden selv påtage sig - for mange adfærd i hovedrollekategorien og i kategorien med de underordnede adfærd/øvelser.

 

Nogle racer vil for eksempel hellere end gerne påtage sig en vagtfunktion og her skal man være meget opmærksom på dels om hunden faktisk kan bære ansvaret dels hvad den ansvarsfordeling betyder for relationen mellem hund og ejer.

Ønsker man i virkeligheden at Buster udvikler sig til en hund som passer så godt på sin familie, at slutresultatet kan blive en hund som beslutter hvem der må komme ind i hjemmet og hvem ejerne må komme i nærkontakt med?

 

Selvom man muligvis ønsker dette, er det så hensigtsmæssigt ift. relationen, omgivelserne og hverdagen?

 

Hunde vokser, modnes, af hovedroller og hvis vi som hundeejer skal bevare en vis kontrol over vore hundes opførsel, er det vigtigt at hundene har en god tillid til vores kompetencer - har respekt for os, således at vi kan stoppe en uhensigtsmæssig opførsel fra hunden side.

En potentielt farlig opførsel.

 

Det kan være svært at bevare hundens respekt, hvis hunden mener den skal passe på sin familie -> familien er muligvis for svag til at passe på sig selv -> svaghed giver ikke tillid til evner og derfor manglede respekt -> "ulydighed", manglende kontrol over hunden i tilspidsede situationer.

 

Det er vigtigt at se på hvilke hovedroller du giver din hund, både ift. omgivelserne, men også ift. hunden selv.

 

Hovedroller som involverer næsearbejde og løsning af problemer er som regel "ufarlige".

 

Fælden i at give sin hund for mange af de underordnede roller er at den bliver initiativløs og dermed mister livskvalitet og livsglæde.

Uden at ville genoptage Cesar Millan diskusionen (lige nu) er det dette han exellerer i: Kontrol over hunens adfærd, kontrol over hundens krop.

Ligeså med vor svenske veninde fra "Tåbeligt kvindemenneske" tråden.

Kontrol, kontrol og atter kontrol.

 

Hvis sameksistensen mellem hund og menneske skal forløbe nogenlunde gnidningsløst, skal der være momenter fra alle 3 roller i hundes liv.

 

Det er hundens spyke som afgør blandingsforholdet, men generelt mest fra samarbejdsrollerne, da det gør begge parter glade og tilfredse samt giver hundeejeren en god kontakt med og dermed kontrol over sin hund.

 

Der bør være nogle hovedroller til hunden også, medmindre den mentalt skal forblive hvalp hele sit liv.

 

Den underordnede rolle bør også forefindes alene af hensyn til omgivelserne.

Vi skal kunne kontrollere visse situationer og der er situationer hvor hunden bare skal høre her uden diskussion simpelthen fordi hundens adfærd er vores ansvar og fordi vi skal vise vore medmennesker den respekt der ligger i at vore hunde ikke generer dem.

 

Vi har også brug for at kunne kontrollere vore hunde i behandlingsøjemed, så for alles skyld - også vore hundes - bør de lære at der nogle gange ikke skal debatteres om ejerens krav.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Nu har jeg brudt min hjerne med det indlæg. Har nogæe spørgsmål:

 

1: Når vi går tur og skal nå noget, f.eks. en bus eller tog så er der ikke altid til til Groa kan snuse hele vejen. Så giver jeg hende en lille rød stofbold som hun så bærer, og når vi er fremme bytter vi for et par godbider.Når hun bærer tager hun ikke kontakt til andre vi møder. Er det samarbejde, eller...?

Det skal siges at hvis hun skal tisse så beder hun mig holde bolden imens.

 

2: når vi går tur sker det hun finder en ting som hun så bærer hjem. Hun smider den på trappestenen og så får hun ros og nogle gange en godbid. Hun smider den uden vi siger hun skal. Er det så en rolle hun selv har påtaget sig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg brudt min hjerne med det indlæg. Har nogæe spørgsmål:

 

1: Når vi går tur og skal nå noget, f.eks. en bus eller tog så er der ikke altid til til Groa kan snuse hele vejen. Så giver jeg hende en lille rød stofbold som hun så bærer, og når vi er fremme bytter vi for et par godbider.Når hun bærer tager hun ikke kontakt til andre vi møder. Er det samarbejde, eller...?

Det skal siges at hvis hun skal tisse så beder hun mig holde bolden imens.

 

Det kan man godt kalde det i og med at du sætter hende i gang med opgaven og du afslutter den. I den mellemliggende tid udfører Groa opgaven på nær mens hun renser sig.

 

 

2: når vi går tur sker det hun finder en ting som hun så bærer hjem. Hun smider den på trappestenen og så får hun ros og nogle gange en godbid. Hun smider den uden vi siger hun skal. Er det så en rolle hun selv har påtaget sig?

 

Rollen som pindebærer kan man kalde det.

Er det vigtigt for "flokken" at pinden bliver båret?

Det er det nok ikke, "flokken" ville sikkert overleve uden pind.

Rollerne skal ses som tiltag der er til gavn for "flokken" eller for relationen mellem hund og ejer.

 

Det er mere selvbeskæftigelse hun har gang i :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine 3 hunde går efter hestene når jeg lukker dem ud om morgenen.

Jeg skal lige ned af en lille grusvej ca. 50 m., og har som regel alle 3 heste i snor.

Hundene går bagefter med højt løftede haler, jeg er sikker på de føler det som et job/rolle at hjælpe hestene ind på folden :-D

De går aldrig foran hestene for at snuse osv. som de ellers gør når vi går på vejen.

 

Hvis en af hestene ikke er i snor og stopper for at græsse lidt gøer Luna for Lucille skal jo ind på folden.;-)

 

Alle 3 hunde går helt tæt på hestene til de er inde på folden, sikke et optog vi er ;-)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan man godt kalde det i og med at du sætter hende i gang med opgaven og du afslutter den. I den mellemliggende tid udfører Groa opgaven på nær mens hun renser sig.

tak for svar.

 

 

 

Rollen som pindebærer kan man kalde det.

Er det vigtigt for "flokken" at pinden bliver båret?

Det er det nok ikke, "flokken" ville sikkert overleve uden pind.

Rollerne skal ses som tiltag der er til gavn for "flokken" eller for relationen mellem hund og ejer.

 

Det er mere selvbeskæftigelse hun har gang i :-D

 

I Groas verden har pinde vist en stor værdi ;-) Men at hun kan beskæftige sig selv er vel en god ting?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine 3 hunde går efter hestene når jeg lukker dem ud om morgenen.

Jeg skal lige ned af en lille grusvej ca. 50 m., og har som regel alle 3 heste i snor.

Hundene går bagefter med højt løftede haler, jeg er sikker på de føler det som et job/rolle at hjælpe hestene ind på folden :-D

De går aldrig foran hestene for at snuse osv. som de ellers gør når vi går på vejen.

 

Hvis en af hestene ikke er i snor og stopper for at græsse lidt gøer Luna for Lucille skal jo ind på folden.;-)

 

Alle 3 hunde går helt tæt på hestene til de er inde på folden, sikke et optog vi er ;-)

 

Et herligt syn :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...