Hop til indhold

Jager rådyr


Biene
 Share

Recommended Posts

Min schæferhvalp på 7½ måned er alletiders hund lydig og lærenem. Men hun jager rådyr, hvis hun kan komme afsted med det.

Vi bor tæt på en lille skov, hvor hundene må gå løse. Vi går der hver dag, og vores voksne hunde går selvfølgelig uden line. Det har schæferhvalpen også gjort indtil for et par dage siden, hvor hun fik fært af rådyr og lukkede totalt af. Hun sprang afsted. Heldigvis fangede hun dem ikke, og kom forholdsvis hurtigt tilbage.

Nu er der dømt flexline i skoven, da jeg ikke accepterer den adfærd hverken for rådyrenes og hundens skyld.

Hun går på fært ikke kun på syn.

Hun bliver trænet i spor, feltsøg, rundering og lydighed. Selvfølgelig i korte intervaller, hun er ikke overstimuleret.

Er der nogen, der har et godt råd?

Jeg har haft en del hunde i mit liv, men ikke en, der har været så jagtinteresseret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aktivthundelivdk

Med mindre det er din egen skov, så er der ingen hunde der må gå løse i skoven, undtaget de jagthunde der tilhører den jagt der foregår i skoven, schweiss hunde på eftersøg og hunde ansat i staten på en given opgave.

 

Det din hund mangler er lydighed, lydighed og atter lydighed.:neutral:

 

Jagthunde folket kender alt til de besværligheder det giver, når en hund med masser af jagt i sig også skal kunne standses på fløjte eller lign. når en hare eller rådyr springer.

 

Det er ganske enkelt masser af træning.

 

Men der er klart, at din hund også skal have at vide, det er forkert når den springer efter rådyr.

 

Så opstår der en situation, hvor der springer et rådyr foran hunden, så stop den på dit signal, stopper den skal der roses, stopper dem ikke, da må du på en klar og bestemt måde sige NEJ. LAv derefter en øvelse den kan. (på plads eller lign.) og ros den for det.

 

Ud over det er det lydighedstræning.

 

 

Men her har vi en situation, hvor det er din rolle i jeres samspild der er krittisk for om du kan stoppe hunden.

 

Ingen guf, pølse eller juleand vil kunne stoppe en hund fra at løbe efter råvildt, hvis den ser det som et bytte og vil have fat i det. Det er kun dig som den bestemmende i jeres forhold, der vil kunne stoppe den.

 

MVH Kim :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Med mindre det er din egen skov, så er der ingen hunde der må gå løse i skoven, undtaget de jagthunde der tilhører den jagt der foregår i skoven, schweiss hunde på eftersøg og hunde ansat i staten på en given opgave.

 

Det er ikke min egen skov, det er en statsskov. Men hunde må gerne gå løse under kontrol. Der er skilt ved indgangen. Og mine andre hunde kan sagtens gå løse, de jager ikke vildt.

 

Det din hund mangler er lydighed, lydighed og atter lydighed.:neutral:

 

Det ved jeg godt, og jeg arbejder på sagen. Men denne hvalp er meget vildtinteresseret, hun går på fært. Men nu har jeg snor i hende, så hun ikke kan stryge.

Jagthunde folket kender alt til de besværligheder det giver, når en hund med masser af jagt i sig også skal kunne standses på fløjte eller lign. når en hare eller rådyr springer.

 

Det er ganske enkelt masser af træning.

Der er nok ingen lette løsninger, men det er kommet bag på mig.

Men der er klart, at din hund også skal have at vide, det er forkert når den springer efter rådyr.

 

Jeg vil under ingen omstændigheder acceptere det.

 

Så opstår der en situation, hvor der springer et rådyr foran hunden, så stop den på dit signal, stopper den skal der roses, stopper dem ikke, da må du på en klar og bestemt måde sige NEJ. LAv derefter en øvelse den kan. (på plads eller lign.) og ros den for det.

 

Ud over det er det lydighedstræning.

 

 

Men her har vi en situation, hvor det er din rolle i jeres samspild der er krittisk for om du kan stoppe hunden.

På nuværende tidspunkt kan jeg ikke stoppe hende, men som sagt, hun har line på nu. Og så håber jeg, det vil kunne lykkes.

 

Ingen guf, pølse eller juleand vil kunne stoppe en hund fra at løbe efter råvildt, hvis den ser det som et bytte og vil have fat i det. Det er kun dig som den bestemmende i jeres forhold, der vil kunne stoppe den.

 

Hun var totalt uden for pædagogisk rækkevidde, da hun gik på jagt.

MVH Kim :5up:

 

Tak for dit svar.

Link til indlæg
Del på andre sites

et godt råd:

 

Lær den stopfløjt.

 

Det lærer alle jagthunde der trænes bare nogenlunde seriøst, ikke blot for at standse dem i at forfølge, men også for at kunne dirigere dem. (stop kommer før retningsangivelse til hunden)

 

Men det kan tage tid at lære en hund stopfløjt så den sidder 100.

 

Jeg har overvejet det, men jeg har aldrig brugt det, så jeg ved ikke, hvordan man træner det. Men det skal vil trænes på den måde, at man fløjter og roser, når hunden kommer?

Mine tidligere hunde og de andre hunde, jeg har nu, har altid været meget lydige. Derfor er dette kommet som en overraskelse. Men man skal åbenbart ikke tage noget for givet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vil jeg da lige tilføje lidt. :mrgreen:

 

 

Det nærmeste jeg kan komme en hvalp og træning er pt. en 1 årig lab-tæve.

 

Den har været trænet siden den kun kunne kravle (og ja. Jeg betegner kravlen rundt på alle fire mens man siger mærkelige lyde for at få hunden til at tænke: Han er sgi sjov at gå ved siden af/være sammen med, som træning)

Stopfløjtet trænes allerede fra man kan begynde at betinge en reaktion til en kommando, dvs rimeligt tidligt.

 

Den har endnu kun været afprøvet på stopfløjt sådan "rigtigt" en enkelt eller 2 gange, og det var for ganske nyligt.

Indtil da har det heddet træning "tæt på".

 

 

Egentlig kan det sammenlignes med "sit" og "bliv" i en kombination, som først når det sidder 100 føres ud på afstand.

Indledningsvis ville jeg lave træningen på afstand med en dummy.

 

Sæt hunden af på en "bliv", gå 5 meter fra den og smid dummyen på jorden. Gå 2 meter fra dummyen.

Send hunden på en apport (imod dig), og giv den stopfløjtet sammen med signalet (hævet arm, flad hånd). Slår den ikek røven i sædet øjeblikkeligt kan man "presse den ned" ved at tage et energisk skridt fremad og "trykke" den med håndsignalet.

Virker det heller ikke, tager man dummyen INDEN hunden når den.

 

Det gøres lettere med en hjælper således:

Hunden er ved din side, hjælperen går en 10 meter fa dig, smider dummyen, og træder til side. Hunden sendes, og fløjtes stop. Standser hunden ikke, skynder hjælperen sig at fjerne dummyen.

 

HUSK:

Ved stopfløjt er det særdeles ønsket at hunden sætter sig med front imod dig. Ellers kan den jo ikke skidegodt se dirigeringerne du vil give den. (én af årsagerne til stopfløjtet)

 

Og endnu en reminder: Det jeg beskrev hér, kommer først til i træningen, når hunden kender og kan udføre kommandoen tæt på.

 

Men jeg tror det er nemmere at vise end at beskrive.

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har overvejet det, men jeg har aldrig brugt det, så jeg ved ikke, hvordan man træner det. Men det skal vil trænes på den måde, at man fløjter og roser, når hunden kommer?

Mine tidligere hunde og de andre hunde, jeg har nu, har altid været meget lydige. Derfor er dette kommet som en overraskelse. Men man skal åbenbart ikke tage noget for givet.

Nej. Et stopfløjt er for at få hunden til at stoppe og afvente ydeligere ordrer.

(I retrieverterminologi betyder "stopfløjt" ikke andet end: "Slå røven i sædet med front mod mig NU!!!"

 

Hvis den skal komme tilbage er det jo et hjemkald :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vil jeg da lige tilføje lidt. :mrgreen:

 

 

Det nærmeste jeg kan komme en hvalp og træning er pt. en 1 årig lab-tæve.

 

Den har været trænet siden den kun kunne kravle (og ja. Jeg betegner kravlen rundt på alle fire mens man siger mærkelige lyde for at få hunden til at tænke: Han er sgi sjov at gå ved siden af/være sammen med, som træning)

Stopfløjtet trænes allerede fra man kan begynde at betinge en reaktion til en kommando, dvs rimeligt tidligt.

 

Den har endnu kun været afprøvet på stopfløjt sådan "rigtigt" en enkelt eller 2 gange, og det var for ganske nyligt.

Indtil da har det heddet træning "tæt på".

 

 

Egentlig kan det sammenlignes med "sit" og "bliv" i en kombination, som først når det sidder 100 føres ud på afstand.

Indledningsvis ville jeg lave træningen på afstand med en dummy.

 

Sæt hunden af på en "bliv", gå 5 meter fra den og smid dummyen på jorden. Gå 2 meter fra dummyen.

Send hunden på en apport (imod dig), og giv den stopfløjtet sammen med signalet (hævet arm, flad hånd). Slår den ikek røven i sædet øjeblikkeligt kan man "presse den ned" ved at tage et energisk skridt fremad og "trykke" den med håndsignalet.

Virker det heller ikke, tager man dummyen INDEN hunden når den.

 

Det gøres lettere med en hjælper således:

Hunden er ved din side, hjælperen går en 10 meter fa dig, smider dummyen, og træder til side. Hunden sendes, og fløjtes stop. Standser hunden ikke, skynder hjælperen sig at fjerne dummyen.

 

HUSK:

Ved stopfløjt er det særdeles ønsket at hunden sætter sig med front imod dig. Ellers kan den jo ikke skidegodt se dirigeringerne du vil give den. (én af årsagerne til stopfløjtet)

 

Og endnu en reminder: Det jeg beskrev hér, kommer først til i træningen, når hunden kender og kan udføre kommandoen tæt på.

 

Men jeg tror det er nemmere at vise end at beskrive.

:blink:

 

Jeg kan sagtens stoppe hende i at tage noget, hun ikke må. Men da hun jo er under indlæring i spor med genstande og i felt, bliver hun rost for at samle op og aflevere.

Men hun lukker af, når hun får fært af vildt.

Jeg ved godt, hundetræning er en balancegang. Men jeg vil prøve at lære hende et stopfløjt.

Tak for dit svar:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan sagtens stoppe hende i at tage noget, hun ikke må. Men da hun jo er under indlæring i spor med genstande og i felt, bliver hun rost for at samle op og aflevere.

Men hun lukker af, når hun får fært af vildt.

Jeg ved godt, hundetræning er en balancegang. Men jeg vil prøve at lære hende et stopfløjt.

Tak for dit svar:-D

 

 

Velbekomme. :-)

 

Jeg tror du misforstår mig lidt.

 

Et stopfløjt har ikke noget at gøre med at standse hunden i at samle noget op, men derimod at standse hunden mens den løber.

 

Jeg graver lidt i hukommelsen for at få mit "dch'sk" frem igen :lol:

 

Fremadsendelse kender du vel?

 

Det svarer til "vores" dirigering, sådan cirka. Hunden får en retning, og skal hente det der er i den retning.

(groft forenklet.)

 

Det stopfløjtet bruges til, er hvis hunden er på vej ét sted hen, men du vil hellere have den et andet sted hen, så standser man hunden, og har derefter muligheden for at give den den nye retning at løbe i.

 

Stopfløjtets eneste formål er at få hunden standset, og få dens fokus vendt mod føreren.

"Vi" vil gerne have den sidder ned, dels fordi det får ro på, og dels fordi en "dæk" gør det umuligt for hunden at se os hvis vi er ude i terrænet på praktisk jagt.

 

Vi roser selvfølgelig for enkeltdelene i indlæringen, men så snart vi gå ud og får noget afstand på, roser vi ikke "bare fordi" hunden har formået at slå røven i jorden.

Det er en komamndo den kender "tæt på", og det kan få hunden til at bryde sittet. Altså ingen ros på afstand.

Rosen får den når den efter en succesfuld dirigering har formået at bringe apportemnet hjem og afleveret til hånd. IKKE under udførslen af enkeltøvelserne, som den burde have lært inden de kobles sammen styk for styk.

 

Eksemplerne jeg gav med dummyerne:

 

Grunden til vi fjerner dummyen hvis ikke hunden standser, er for at fjerne succesen ved en forkert handling.

Hvis ikek den får fat i dummyen som den jo blev sendt på, så har den ikke succes med en forkert handling, og dermed bliver den forkerte handling ikke forstærket.

 

Hvis det lykkedes at få hunden til at standse inden den når dummyen, så sendes den igen på apport på samme dummy, derfra hvor den nu sidder, og den skal herefter aflevere ordentligt til hånd = ros = succes = forstærkning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velbekomme. :-)

 

Jeg tror du misforstår mig lidt.

 

Et stopfløjt har ikke noget at gøre med at standse hunden i at samle noget op, men derimod at standse hunden mens den løber.

Nu er jeg med, men man må jo så lære hunden at sætte sig, når fløjtet lyder?? Det må man jo så gøre tæt på og så øge afstanden? Når det så sidder i rygmarven, vil hunde stoppe, uanset hvad der sker?

Jeg graver lidt i hukommelsen for at få mit "dch'sk" frem igen :lol:

 

Fremadsendelse kender du vel?

 

Det svarer til "vores" dirigering, sådan cirka. Hunden får en retning, og skal hente det der er i den retning.

(groft forenklet.)

 

Det stopfløjtet bruges til, er hvis hunden er på vej ét sted hen, men du vil hellere have den et andet sted hen, så standser man hunden, og har derefter muligheden for at give den den nye retning at løbe i.

 

Stopfløjtets eneste formål er at få hunden standset, og få dens fokus vendt mod føreren.

"Vi" vil gerne have den sidder ned, dels fordi det får ro på, og dels fordi en "dæk" gør det umuligt for hunden at se os hvis vi er ude i terrænet på praktisk jagt.

 

Vi roser selvfølgelig for enkeltdelene i indlæringen, men så snart vi gå ud og får noget afstand på, roser vi ikke "bare fordi" hunden har formået at slå røven i jorden.

Det er en komamndo den kender "tæt på", og det kan få hunden til at bryde sittet. Altså ingen ros på afstand.

Rosen får den når den efter en succesfuld dirigering har formået at bringe apportemnet hjem og afleveret til hånd. IKKE under udførslen af enkeltøvelserne, som den burde have lært inden de kobles sammen styk for styk.

 

Eksemplerne jeg gav med dummyerne:

 

Grunden til vi fjerner dummyen hvis ikke hunden standser, er for at fjerne succesen ved en forkert handling.

Hvis ikek den får fat i dummyen som den jo blev sendt på, så har den ikke succes med en forkert handling, og dermed bliver den forkerte handling ikke forstærket.

 

Hvis det lykkedes at få hunden til at standse inden den når dummyen, så sendes den igen på apport på samme dummy, derfra hvor den nu sidder, og den skal herefter aflevere ordentligt til hånd = ros = succes = forstærkning.

 

Nu er jeg med.:-D

 

Jeg starter stop-træning i morgen:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

et godt råd:

 

Lær den stopfløjt.

 

Det lærer alle jagthunde der trænes bare nogenlunde seriøst, ikke blot for at standse dem i at forfølge, men også for at kunne dirigere dem. (stop kommer før retningsangivelse til hunden)

 

Men det kan tage tid at lære en hund stopfløjt så den sidder 100.

 

Jeg kan ikke rigtig forstå det med det stopfløjt. Hvis man ikke sørger for at hunden er stimuleret, ønsker at samarbejde osv. kan et fløjtesignal jo ødelægges præcis ligeså hurtigt som et stemmesignal. :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke rigtig forstå det med det stopfløjt. Hvis man ikke sørger for at hunden er stimuleret, ønsker at samarbejde osv. kan et fløjtesignal jo ødelægges præcis ligeså hurtigt som et stemmesignal. :???:

 

 

Ja........ ?????? Og.....??????

 

Jeg skriver stopfløjt, fordi jeg bruger fløjte til alt, undtaget ros.

Jeg kunne ligesågodt have skrevet stopsignal, hvis du mener det var bedre?

:blink:

 

 

Men jeg læste lige tilbage idag, og jeg faldt over en anden ting:

 

Hunden rendte efter råvildt, og var døv for alt. Dvs. hjemkaldet fungerede ikke, er det korrekt?

 

Hvis det er hvad der skete, så vil jeg ikke engang gå igang med noget nyt, men derimod arbejde på at få hjemkaldet til at fungere.

 

Årsagen kan være mange, heraf har Ascha skrevet et par stykker. Groft skrevet vil jeg mene det "bare" drejer sig om at du ikke er sjov nok at adlyde, når der er vildt i nærheden. Men det er så svært at give et bud på over nettet uden at have set det i situationen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

Men jeg læste lige tilbage idag, og jeg faldt over en anden ting:

 

Hunden rendte efter råvildt, og var døv for alt. Dvs. hjemkaldet fungerede ikke, er det korrekt?

 

Hvis det er hvad der skete, så vil jeg ikke engang gå igang med noget nyt, men derimod arbejde på at få hjemkaldet til at fungere.

 

Årsagen kan være mange, heraf har Ascha skrevet et par stykker. Groft skrevet vil jeg mene det "bare" drejer sig om at du ikke er sjov nok at adlyde, når der er vildt i nærheden. Men det er så svært at give et bud på over nettet uden at have set det i situationen :-)

 

Indkaldet fungerer godt i andre situationer, men lige den dag med rådyrene, var hun totalt døv. Hun kom da også hurtigt igen:blink: Men det går bare ikke. Så hun går nu i flexline i skoven.

Jeg er sikkert ikke så sjov som et rådyr:cry:. Jeg har ikke haft det problem før, jeg har haft hunde i 38 år.

Men jeg træner fortsat videre, så håber jeg, hun bliver 100% lydig. Det er jo ærgerligt, at hun ikke kan gå løs, når de andre hunde kan.

I dag har jeg lært hende at sætte sig på fløjt, det gik ret nemt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja hun skal ikke have lov til at jage. Hun har også haft line på siden den dag. Hun har ellers gået løs der, siden hun var lille, og vores andre hunde går løse uden problemer.

 

Heldigvis kan hun gå løs på stranden, der er ingen rådyr.

 

Jeg træner med hende næsten hver dag. Kort lydighed og enten spor, feltsøg eller rundering.

 

Så håber jeg, at hun efterhånden igen kan gå uden line i skoven. Men hun har meget drift, og hun vil gerne lave noget. Og det skal hun også, bare ikke rådyrjagt:blink:

Tak for dit svar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lillebrusen

Jeg har to jagthunde, og for mig er Stopfløjten uundværlig! Det er et seriøst stykke arbejde der ligger bag, før man kan forvente at det virker som en refleks hos hunden.

OG, det er hvad det skal, hunden skal stoppe pr refleks.

Jeg starter med at lære min hvalp at dække, først med godbidder, så med stemmen, tilsidst kobler jeg fløjten på.

Nogen bruger en faldende tone, men det er svært hvis man er hidsig:lol:. Jeg bruger trillefløjten, den er der en god appel i!!

 

Jeg kalder ikke hjem når jeg har fløjtet mine hunde ned, men går ud til dem og belønner mens de ligger. Derefter siger jeg fri!

 

Når du er sikker på at den forstår hvad du mener med fløjten, og den alligevel flinter afsted, så må du ud efter den!

Snoren på, og fløjt den så ned et par gange, så den ved hvad den skulle have gjort. Lad den gå i snoren et lille stykke tid, indtil den lige er kølet lidt af.

 

Jeg tror din unge hund er i en tid hvor ørene ikke virker optimalt, jeg ville fare med lempe. Gentagelser gentagelser, det er den eneste vej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nok en god ide, at lære hunden at stoppe på fløjt. En fløjte er mere gennemtrængende end et kald. Jeg har lært hende at sætte sig på fløjt herhjemme. Så skal hun jo bare lære det ude.:blink:

Hun er meget lærenem, men rådyr er spændende. Og hun er selvfølgelig i lømmelalderen.

 

Da hun jagtede rådyr, kom hun forholdsvis hurtigt tilbage, og jeg kunne se hende hele tiden inde mellem træerne.

Når hun har den lange line på, kan jeg se, hun sommetider får fært. Men hun ved godt, hun har line på. De andre hunde har også færten, men de render ingen steder.

Tak for dit svar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...