Hop til indhold

Hvad er jeres overvejelser, når I vælger foder? 🤔


Marcus H
 Share

Recommended Posts

Hej alle 👋 Jeg arbejder på et større hundeprojekt, hvor vi bl.a. laver et kartotek over alle hundefoderprodukter, der er på markedet (2,000+ indtil videre 😰) - inklusiv en guide til at "skære igennem junglen" på. Det i sig selv har indtil nu været et større stykke arbejde end forventet 😅

Men - jeg ville gerne lige træde i bremsen om høre jer lidt ad om, hvilke overvejelser I gør jer, når I vælger foder? 🤔 Bare så får jeg alle de rigtige datapunkter med.

  • Skal det være kornfrit? (Og hvad betyder "korn" for jer?)
  • Uden typiske allergener? (Hvilke allergier har jeres hund?)
  • Er jeres hund kræsne (over for ..?), og forsøger I derfor at undgå specifikke ingredienser?
  • Hvordan vægter I kvalitet (eller påstande om kvalitet) ift. prisen på foderet? (Noget hundemad på markedet kan jo næsten spises af mennesker, men det koster også)
  • Hvilke informationskilder anvender I? Jeg har talt med folk, der læser artikler på 4 forskellige sprog for at vide sig helt sikker, mens andre "nøjes" med deres sunde fornuft og/eller råd og vejledning fra andre hundeejere
  • Hvad kigger I specifikt efter? Aske/fiber? Højt proteinindhold? Kvaliteten af proteinet? Er der måske nogen, der ligefrem forsøger sig med vegetarisk hundemad?
  • Tørfoder vs. vådfoder etc etc

Jeg vil i sidste ende gerne bare høre jeres overvejelser, og hvis I synes, mine noter/spm ovenfor er helt til hundene (😎), så siger I også bare det

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Skal det være kornfrit? (Og hvad betyder "korn" for jer?) Nej, min den ene hund fungere ikke på kornfrit og jeg er ikke bange for korn, bare hunden fungere godt på det.
  • Uden typiske allergener? (Hvilke allergier har jeres hund?) Ingen
  • Er jeres hund kræsne (over for ..?), og forsøger I derfor at undgå specifikke ingredienser? Vores er alt ædende
  • Hvordan vægter I kvalitet (eller påstande om kvalitet) ift. prisen på foderet? (Noget hundemad på markedet kan jo næsten spises af mennesker, men det koster også) Jeg køber ikke noget der indeholder biprodukter = ren og skær slagteaffald og det skal heller ikke være fyldt af alverdens mærkelige fyldstoffer (Jeg har set noget med mere grønt og fylde end reel mad (sukkerroe, majs, korn, ris og så videre)
  • Hvilke informationskilder anvender I? Jeg har talt med folk, der læser artikler på 4 forskellige sprog for at vide sig helt sikker, mens andre "nøjes" med deres sunde fornuft og/eller råd og vejledning fra andre hundeejere. Jeg høre hvad folk siger men så ser jeg også på indeholdet. Jeg gider ikke høre på sælgere hos dyrlæge/maxizoo og hvad nu ellers, de anbefaler det de tjener penge på.
  • Hvad kigger I specifikt efter? Aske/fiber? Højt proteinindhold? Kvaliteten af proteinet? Er der måske nogen, der ligefrem forsøger sig med vegetarisk hundemad? Det er nævnt tidligere i mine svar og nej mine hunde får ikke vegetarisk, de skal kunne fungere og trives og en hund er kødspiser
  • Tørfoder vs. vådfoder etc etc. Tørfoder til daglig kost og vådfoder i foderaktivering jævnligt

Men at lave en oversigt ser jeg som unødvendigt.
Du vil ikke kunne anbefale et bestemt foder, for det den ene hund fungere på trives den anden ikke på. Man kan ikke køre dem over en kam OG så vil du få svært ved ikke at blive farvet af dine meninger og erfaringer (Sådan som at det er dyrt at købe noget der næsten kan spises af mennesker eller at folk nærmest læser anbefalingerne på flere sprog ;) ).

Mærk efter hvad du virkelig vil med dit projekt og tænk over hvem der skal bruge det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har efterhånden et langt foder projekt bag mig - over 20 år med flere hunde. Jeg har været på fodermøllen gennem flere år - herunder tørfoder/vådfoder kommercielt forarbejdet - så kom kornfri perioden hvor alle hundeejere sprang på i større/mindre grad herunder mig selv. Kornfri er vel i ordets betydning - fri for ris/havre mv. Men mange foder producenter tilsætter kartofler og så er det jo heller ikke korrekt da der er kulhydrater i.

Så på spørgsmålet om kornfri er godt er jeg sådan lidt loren da der så tilsættes linser,ærter og lign. hvilket langt de fleste hunde ikke kan med - giver gasser i maven og sådan kan man blive ved og ved.

 

Udover det er tendenserne at der aldrig har været så mange hunde med livsstilssygdomme som vi ser i dag - fordi de fodres med kommerciel foder - alene processen med at lave tørfoder er lang og gør at alle tilsætningsstoffer forgår ret hurtigt. Det samme gælder vådfoder som også gennemgår en forarbejdnings proces - men vådfoderet er så nok at foretrække - hvis man skal vælge mellem de to former.

Alle mine nuværende hunde er blevet syge - ramt af livstils sygdomme pga. tørfoder/vådfoder fodring. Herunder blandt andet lavt stofskifte (sygdom i skjoldbruskkirtlen) og dårlige nyrer. For 5 år siden smed jeg alt kommercielt foder ud og mine hunde fodres KUN med hjemmelavet foder, som er tilpasset deres behov.

Min ældste beagle bliver 15 år om ca 1½ måned. Er lige for 2 måneder siden helbreds undersøgt af vores dyrlæge og fundet i god form - hans nyretal er forbedret i stor stil og bortset fra hans skjoldbrusk kirtel som han får medicin for - er han i ret god form.

Den yngste af mine beagler er nu 12 år - han fik også sygdom i skjoldbruskkirtlen og  får medicin for det - her er billedet det samme - hvilket igen betyder at den mad jeg laver selv til mine beagler fungerer som det skal - hvilket min dyrlæge er ret imponeret af.

Læg dertil at selvom hundene altid har adgang til vand - så får de slet ikke drukket nok til at det her knas tørre foder bliver nedbrudt ordentligt. Det giver på sigt problemer i de indre organer og så har man en ond cirkel.

I dag er jeg enorm lettet over at jeg traf beslutningen om at de skulle have hjemmelavet mad. Skulle jeg få hund igen - så giver det jo sig selv at den skal have almindelig hjemmelavet mad fra starten.

Min erfaring udi kommerciel foder er virkelig dårlig og jeg ville ALDRIG anbefale andre at give deres hunde tørfoder. Man kunne jo spørge sig selv om man ville æde tørre kiks dag ud og ind og drikke vand til det? Det vil de fleste sige nej tak til.

Det her besvarer nok ikke dine spørgsmål - men er blot min erfaring gennem mange år som hunde ejer.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

På 12.6.2022 den 18:14 , Marcus H skrev:
  • Skal det være kornfrit? (Og hvad betyder "korn" for jer?)
    - Kornfrit er ikke et krav. Men der findes ikke rigtig særlig mange produkter, der indeholder korn, som ellers lever op til mine kriterier...
  • Uden typiske allergener? (Hvilke allergier har jeres hund?)
    - Har mine hunde ikke allergi, ser jeg ingen grund til at undgå typiske allergener, før allergien er der. Men det er der mange, der gør.
  • Er jeres hund kræsne (over for ..?), og forsøger I derfor at undgå specifikke ingredienser
    - De æder... Alt.
  • Hvordan vægter I kvalitet (eller påstande om kvalitet) ift. prisen på foderet? (Noget hundemad på markedet kan jo næsten spises af mennesker, men det koster også)
    Det er absolut umuligt at sige noget om.
  • Hvilke informationskilder anvender I? Jeg har talt med folk, der læser artikler på 4 forskellige sprog for at vide sig helt sikker, mens andre "nøjes" med deres sunde fornuft og/eller råd og vejledning fra andre hundeejere
    - Producentens egen hjemmeside til at se, hvad de går op i, samt erfaringer. Jeg springer ikke  bare ud i et nyt ukendt foder.
    - Derudover min uddannelsesmæssige baggrund ift. viden om ernæring.
  • Hvad kigger I specifikt efter? Aske/fiber? Højt proteinindhold? Kvaliteten af proteinet? Er der måske nogen, der ligefrem forsøger sig med vegetarisk hundemad?
    - Fedtindhold, ingredienser, calcium-fosfor balancen er de dele, jeg primært kigger på ift. næring.
    - Derudover forsøger jeg at nærlæse ingredienslisten ift væskeindhold m.m. (hvor meget animalsk er der reelt i foderet, ift. vegetabilsk? Herunder forskellen på fersk kylling og kyllingekødmel ift. kartoffelstivelse)
    - Bæredygtighed og velfærd for de dyr, der har "lagt legeme" til min hunds mad - der findes efterhånden nogle produkter, hvor det i det mindste ikke er burkyllingen, der er i foderet og endda også produkter med frilandsdyr. Jeg poster helst ikke penge i dyremishandling, heller ikke selvom det er affaldsproduktet fra industrien!
    - Forskning og testning: Gør producenten sig i nogen form for kvalitetskontrol af deres foder ift. om hundene optager næringen korrekt, etc.? Og forsker de i korrekt ernæring? Jeg kender kun én producent, der gør noget, udover "The Big 5"/dyrlægeprodukterne (Purina Pro Plan, Eukanuba, Hill's, Iams og Royal Canin)
    - Tørringsprocessen: temperatur, koldtørret, etc.
  • Tørfoder vs. vådfoder etc etc
    - Jeg overvejer meget hjemmelavet foder. Tørfoder bruger jeg primært af hensyn til nemheden og prisen og var prisen ikke udslagsgivende, så var jeg sprunget ud i hjemmelavet med en foderplan fra en kvalificeret person -  Vådfoder er jeg loren med ift. konserveringsprocessen, dåse og kemikalier etc. Så det bruges kun som aktivering i Kongs, Lickimats etc..

 

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
  • 6 months later...

Vi har en lille sød hvid Coton på 3 år og hans ene øje væsker så det danner en træls skorpe under øjet. Vi har prøvet dyrelægen, men han mener vi bare skal blive ved med at rense det. En ven sagde vi skulle overveje hvilket foder vi giver ham. Vi plejede at købe fra den lokale dyrelæge, men fik så anbefalet mærket Arion som vi købte herfra https://animondo.dk/collections/hundefoder

Efter cirka en måned er det nu stort set væk. Efter signede kan den type hunde ikke tåle laks. Om det så er sandt ved jeg ikke, men hos os har det at skifte foder været en game changer.

2023-02-28_19-26-35.png

Redigeret af ClausSorensen
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...