Hop til indhold

Angst i bussen..


luckyluna
 Share

Recommended Posts

Sheila har de sidste gange vi har kørt i bus, været decideret angst:(

 

HUn logrer når bussen kommer, går fint ind ovs, men hun har hele tiden været utryg når bussen bremser, hun er bange for ikke at kunne holde balancen..

 

Hun har hidtil dog klaret det helt fint, ved at rejse sig når bussen bremser op ovs, men nu ryster hun over hele kroppen og trykker sig skiftevis mod gulvet og står op:(

 

Hun vil helst sidde oppe foran, men det er jo ret upraktiks. Hun er ikke tryg ved at sidde foran sædet ret tit, så hun vil heslst være på gangen, hvor hun kan fornemme, når bussen bremser..

 

Nogen der har forslag til hvordan jeg lærer hende at tro på at hun kan holde balancen.. Mysla og andre hunde har jo ingen problemer, det er simpelthen fordi sheila engang prøvede at blive slynget gennem bussen, ved et trafik uheld:(

 

Dog gjorde hun det også lidt inden i de busser der ikke havde skridsikker belægning..

Link til indlæg
Del på andre sites

kan du ikke hjælpe hende med at holde balancen? Tag fat i hendes sele så hun kan f¢le at der er fat om hele hendes krop, når bussen bremser? Måske sæt benene eller armene omkring hende? Og så hav en lækker guf parat hver gang bussen standser.

 

jo, det har jeg prøvet, men det kan hun som udgangspunkt slet ikke lide..

Første gang hun rystede satte jeg mig ned på gulvet og holdt fast om hele kroppen, men det blev hun ikke gladere af..

 

Idag havde vi dog midterpladsen med bord, så der kunne jeg have hende op af mine ben og der hjalp det at jeg holdt en hånd på hende..

 

men jo, jeg tror jeg skal til at give guffer hele vejen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak til pinpointer:5up:

 

Vi var lige med bussen, hun blev straks utryg, men med godbidder fik jeg hende lokket ind på dobbeltsædet og lidt efter gik det fint. fodrede konstant med guf og holdt en hånd om skulderen på hende.

Så ingen rysten denne gang:5up:

 

Jeg gjorde jo det samme sidst, men blev bare helt usikker på omdet nuvar smart at holde om hende, om hun opfattede det som "trøst":)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville begynde at give hende godbider allerede mens i venter på bussen. Når i kommer ind i bussen så se om det er en af de busser hvor der er en baggageplads i midten. Hvis der er, så sæt dig på gulvet sammen med hende. Snak roligt til hende under hele turen.

 

ogdet var jo nærmest det vi gjorde idag og det virkede, så godt råd:5up:

 

Hvor sidder i andre, hvis i kører i bus med hunden, jeg synes det er svært med pladsen, hvis man ikke skal sidde i vejen?

Link til indlæg
Del på andre sites

ogdet var jo nærmest det vi gjorde idag og det virkede, så godt råd:5up:

 

Hvor sidder i andre, hvis i kører i bus med hunden, jeg synes det er svært med pladsen, hvis man ikke skal sidde i vejen?

 

 

Jeg plejer at sætte mig i bagerste halvdel af bussen, der er ikke så meget gennemgående trafik. Nu er Groa jo ikke så stor, så hun plejer at være på skødet. Desværre røg hun på gulvet en dag, chaufføren bremsede hårdt op, og jeg nåede ikke at få fat i Groa.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg plejer at sætte mig i bagerste halvdel af bussen, der er ikke så meget gennemgående trafik. Nu er Groa jo ikke så stor, så hun plejer at være på skødet. Desværre røg hun på gulvet en dag, chaufføren bremsede hårdt op, og jeg nåede ikke at få fat i Groa.

 

ja, der sidder jeg også, men det er der, det er sværreste at holde balancen for sheila, så nu prøver jeg at sidde ved de forreste sæder med bordeti midten, hvis der er plads:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du overvejet at tage en dag ud af kalenderen til buskørsel?

Køre et stoppested, stå af og gå til næste, køre et til, stå af og gå osv. osv. så Sheila får kørt mange korte ture på en dag med godbidder som nu.

 

Det kræver naturligvis tid og at bussen kører tit

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du overvejet at tage en dag ud af kalenderen til buskørsel?

Køre et stoppested, stå af og gå til næste, køre et til, stå af og gå osv. osv. så Sheila får kørt mange korte ture på en dag med godbidder som nu.

 

Det kræver naturligvis tid og at bussen kører tit

 

nej, det har jeg faktiks ikke... Vil det ikke bare styrke hendes angst, hvis hun når at blive bange og så kommer af inden hun er rolig igen??

 

Bussen kører ca hver 15 til 30 minutter, så det kunne godt lade sig gøre.

 

Turen vi kører normalt varer ca 15 minutter..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Hvor sidder i andre, hvis i kører i bus med hunden, jeg synes det er svært med pladsen, hvis man ikke skal sidde i vejen?

Jeg sætter mig altid i midter gangen der hvor barnevogne mv. skal være. Der er der plads omkring hunden og han kan støtte sig op ad sædet.

 

Min hanhund er også blevet skrækkelig nervøs for at køre med bus - de køre ofte som død og h.... Errrinder en gang da en ad de :evil: chaffører kørte så rådent at min stakkels hund kurede hele vejen ned gennem bussen.

Derefter var han bange for at køre med bus. Han går fint ind i bussen, men vil ikke sidde oplangs sæderne. Derfor sidder vi i midtergangen hvor han er mere tryg og jeg kan støtte ham under kørslen.

Jeg giver ham ikke godbidder eller snakker til ham, holder bare i et fast, men roligt og blidt greb omkring skulderne, så han kan mærke min ro. Det hjælper og efter nogle min. lægger han sig og slapper af. Jeg sørger dog for konstant at være obs. på ham, chafføren og vejforholdene - og støtter ham hele tiden med mine ben og fødder.

Link til indlæg
Del på andre sites

nej, det har jeg faktiks ikke... Vil det ikke bare styrke hendes angst, hvis hun når at blive bange og så kommer af inden hun er rolig igen??

 

Bussen kører ca hver 15 til 30 minutter, så det kunne godt lade sig gøre.

 

Turen vi kører normalt varer ca 15 minutter..

 

Jo risikoen er der.

 

Men som du gør det nu når hun jo ikke at afreagere?

 

Ved at tage bussen kort maaaange gange i et hug er der mulighed for at hun finder ud af, at det ikke er så slemt som hun ellers mente. At hun ikke når at blive så angst som på længere ture og altså kommer af bussen igen FØR hun får bygget angsten op.

Og så æde godbidder hele tiden

 

Når hun skal af bussen ville jeg kaste flere lækre guffer ud af bussen så hun (forhåbentligt) fokuserer på dem og ikke på "pyhaa nu skal jeg heldigvis af". Det hjælper i rigtigt mange situationer.

 

Hun kunne måske blive mødt af en hundeven eller person hun er meget glad for når hun står af bussen eller der kunne være en med i bussen på forhånd som hun møder i bussen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sætter mig altid i midter gangen der hvor barnevogne mv. skal være. Der er der plads omkring hunden og han kan støtte sig op ad sædet.

 

Min hanhund er også blevet skrækkelig nervøs for at køre med bus - de køre ofte som død og h.... Errrinder en gang da en ad de :evil: chaffører kørte så rådent at min stakkels hund kurede hele vejen ned gennem bussen.

Derefter var han bange for at køre med bus. Han går fint ind i bussen, men vil ikke sidde oplangs sæderne. Derfor sidder vi i midtergangen hvor han er mere tryg og jeg kan støtte ham under kørslen.

Jeg giver ham ikke godbidder eller snakker til ham, holder bare i et fast, men roligt og blidt greb omkring skulderne, så han kan mærke min ro. Det hjælper og efter nogle min. lægger han sig og slapper af. Jeg sørger dog for konstant at være obs. på ham, chafføren og vejforholdene - og støtter ham hele tiden med mine ben og fødder.

 

Ja nogen gange kører de virkelig skidt, men det hjælper jo heller ikke med folk der står uden lys ved stoppestederne, så de må hakke bremserne, fordi de ikke kan se dem..

 

Jeg har mange gange prøvet at sidde på bagagepladsen, men sheila vil helst ikke. Hun vil sidde, så hun kan se ud af vinduet foran.. Jeg tror hun så mere føler hun ved hvornår han bremser..

Men ellers gør jeg som dig, støtter så hun ikke kurrer rundt:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo risikoen er der.

 

Men som du gør det nu når hun jo ikke at afreagere?

 

Hun har været mest bange de første par minutter og så aftar det og hun har ikke rystet og er begyndt at tage godbidder igen, når vi stiger af??

 

Ved at tage bussen kort maaaange gange i et hug er der mulighed for at hun finder ud af, at det ikke er så slemt som hun ellers mente. At hun ikke når at blive så angst som på længere ture og altså kommer af bussen igen FØR hun får bygget angsten op.

Og så æde godbidder hele tiden

Ok, det kan jeg godt se:-)

 

Når hun skal af bussen ville jeg kaste flere lækre guffer ud af bussen så hun (forhåbentligt) fokuserer på dem og ikke på "pyhaa nu skal jeg heldigvis af". Det hjælper i rigtigt mange situationer.

Ja, det gør det helt sikkert, jeg ved dog ikke om jeg kan snyde hende.. hun ved hun skal af når jeg trykker på stopknappen;-)

Men hun er ikke særlig pyh ha, agtig, faktiks helt cool, når hun har i udsigt at skulle af.. hmm og der står hun jo op mens han bremser..

 

 

Hun kunne måske blive mødt af en hundeven eller person hun er meget glad for når hun står af bussen eller der kunne være en med i bussen på forhånd som hun møder i bussen?

Ja, det er vist lang tid siden min søster også har været med, jeg kunne vist godt lige fange hende på vej hjem fra skole;-)

Tidligere råbte alle børn i bussen HEJ SHEILA når vi kom ind og en hel flok hænder strøg ud fra sæderne:-D Sådan en velkomst får vi jo ikke mere og det forstår hun ikke altid:ae::-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Idag klarede hun det ok. vi sad på sæde 4 ca, så i den forreste del (der var mange med). HUn rystede ikke, hun spiste godbidder og hun hverken havde klørene ude eller blev utryg når han bremsede:-D

 

Hun for ros hver gang han bremser, det hjælper. Men det var heller ikke én af de glatte busser..

 

Det sværeste er at komme på plads, især når der ikke er så mange at vælge imellem og jeg ikke bare kan lade hende fylde i gangen..

 

Hvem der bare havde en bil!

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske en lidt vanvittig idé, men jeg kom til at tænke på om det mon kunne hjælpe hende hvis du får fat i sådan en skridsikker måtte, du ved dem man ligger under tæpper. Måske det kunne hjælpe hende hvis hun sad på sådan en.

 

jeg var faktisk kommet til at tænke på det samme, men du kom først.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske en lidt vanvittig idé, men jeg kom til at tænke på om det mon kunne hjælpe hende hvis du får fat i sådan en skridsikker måtte, du ved dem man ligger under tæpper. Måske det kunne hjælpe hende hvis hun sad på sådan en.

 

tak, det var faktiks en god ide, de fylder jo ingenting, så det kan jeg sagtens have med. Har en på badeværelset, den må jeg prøve:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...