Hop til indhold

Test om din tæve har ægløsning


Gæst Bente krogløv
 Share

Recommended Posts

Gæst Bente krogløv

Hej, jeg skal snart parre min Labrador med en hanhund der bor ret langt væk. Derfor vil jeg gerne være sikker på at det er det rigtige tidspunkt de parrer på. Jeg har undersøgt forskellige muligheder på nettet, i forhold til hvordan man finder ud af hvornår det bedste parringstidspunkt er og fandt de her "test strips" på www novodog.dk

Er der nogen der har prøvet det og ved om det virker:roll:

Andre løsninger med blodprøver etc. hos dyrlægen bliver bare så dyrt syntes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Har aldrig prøvet dem.

 

Tror det mest sikre er en progesteron test. Den koster ca. 1000,- Hvis du får taget den omkring 10 eller 11 dagens skulle din dyrlæge have en rimelig god idé om hvornår det bedste tidspunkt er.

Når det er naturlig parring er sæden levende i op til 2 døgn. Havde det været inseminering med især frost sæd er det helt perfekte tidspunkt langt mere afgørende - da er sæden kun levedygtig i helt ned til 4 timer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er stor forskel på kvaliteten af dem. Jeg mener Homonost kombineret med svaberprøve og kikkertundersøgelse skulle være ret sikkert :-)

 

Ellers kunne det være en idé at kontakte Katrine Kirchoff der DK's klogeste dyrlæge på det punkt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er en ret dygtig dyrlæge i DK på dette felt - hun holder til ved frijsenborgdyrlægerne (Katrine Kirhhoff).

 

Hvis du mener det er mange penge at bruge på test, så vil jeg mene du hurtigt kan "spilde" din egen tid og penge hvis du laver testen selv for at sparer de sidste penge. Hvis det ikke er det rigtige tidspunkt er både tid, kørsel og parring jo spildt.

 

Min egen fik jeg svaberprøvet og det virkede fint. Men nu boede hanhunden også forholdsvis tæt på, så en enkelt spildt køretur var ikke den store udskrivning.

 

Velkommen til :vinken:

 

Og held og lykke med det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Når det er naturlig parring er sæden levende i op til 2 døgn. Havde det været inseminering med især frost sæd er det helt perfekte tidspunkt langt mere afgørende - da er sæden kun levedygtig i helt ned til 4 timer.

 

Det seminar jeg var på fik vi at vide at det er levedygtigt i op til 5 døgn.

Men jeg ville nok også gå ud fra levedygtighed i 2-3 døgn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bente krogløv

Hej alle :vinken:

 

Tak for tilbagemeldingerne..

Ja, der er mange muligheder, og jeg har selv prøvet de fleste gennem årene, både progestoron test, insemination med frostsæd, svabprøve etc.

Jeg fandt det dog fordi jeg læste på et engelsk forum, at der var mange, der var glade for de her test strips. Der har de haft dem i nogle år.

De koster kun 20 kr for en test, og så er det vist meningen at man tester hver anden dag fra løbetidens start, da nogle tæver har ægløsning meget tidligt i løbetiden.

Nå jeg prøver det og så må vi se og det du'r :roll: Bente

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville blive glad hvis du evt. fandt på at komme med en opdatering når du har prøvet ad..

Når man ser på hjemmesiden, ser det jo fantastisk ud. Hvis det også er det, ville det da være rart at vide :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Argg, de åbner først 1. januar på novodog.dk, så håber jeg hun trækker det lidt med at komme i løbetid. Jeg skal nok vende tilbage og fortælle om det virker.

God jul til alle..:vinken:

 

Mange tak og i lige måde 037.gif

 

Du kunne jo prøve at høre Novodog til om de vil have hjælp til at teste produktet og derved få dem fremsendt før de åbner :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst Bente krogløv

Hej igen, vil lige følge op siden sidst. Jeg kontaktede jo Novodog lige op til jul, de var rigtig flinke og sendte mig en pakke testere, selvom de først åbnede 1 januar :lol: God service!

Mille kom i løbetid d. 28.12, så indtil videre har jeg kun testet hende en gang (bare lige for at prøve), og den var selvfølgelig negativ. Jeg har besluttet også at få foretaget en progestoron test, og har fået tid til første blodprøve på mandag. Så kan jeg ihvertfald da se hvor præcise novosticks er.

Normalt vil hun jo kunne komme i brunst fra 10 dagen, så omkring fra den 7. kan jeg nok forvente der sker noget.

Min plan er at teste hende med novosticks hver 2-3 dag, og få 3 blodprøver. Men det er første gang hun skal parres, så vi får se...

Jeg vender tilbage når der er nyt om mit lille eksperiment ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen, vil lige følge op siden sidst. Jeg kontaktede jo Novodog lige op til jul, de var rigtig flinke og sendte mig en pakke testere, selvom de først åbnede 1 januar :lol: God service!

Mille kom i løbetid d. 28.12, så indtil videre har jeg kun testet hende en gang (bare lige for at prøve), og den var selvfølgelig negativ. Jeg har besluttet også at få foretaget en progestoron test, og har fået tid til første blodprøve på mandag. Så kan jeg ihvertfald da se hvor præcise novosticks er.

Normalt vil hun jo kunne komme i brunst fra 10 dagen, så omkring fra den 7. kan jeg nok forvente der sker noget.

Min plan er at teste hende med novosticks hver 2-3 dag, og få 3 blodprøver. Men det er første gang hun skal parres, så vi får se...

Jeg vender tilbage når der er nyt om mit lille eksperiment ;-)

 

Tanten venter spændt :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 weeks later...
Gæst Bente krogløv

Hej igen. Undskyld der lige gik lidt tid.

Nå forløbet er gået rimelig normalt. Hun fik dog ægløsning en smule senere end jeg havde forventet.

Jeg testede hende med novosticks daglig og de begyndt at give udslag den 08.01. Progestoron testen viste efter i alt 4 blodprøver at hun havde ægløsning den 12.01. D.v.s. novosticken gav udslag 4 dage før. Det passer dog ok i forhold til det de skriver på www siden. Jeg tror det er en udemærket måde at følge forløbet på. Jeg syntes det var rart at kunne følge med "hjemmefra".

Samtidig med at novosticken gav udslag første gang begyndte progestoron tallet stille og roligt at stige.

Begge parringer forløb fint, så nu må vi bare se om der dukker nogle små "basser" op :lol:

Jeg håber at kunne vende tilbage med billeder af de små... Bente

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen. Undskyld der lige gik lidt tid.

Nå forløbet er gået rimelig normalt. Hun fik dog ægløsning en smule senere end jeg havde forventet.

Jeg testede hende med novosticks daglig og de begyndt at give udslag den 08.01. Progestoron testen viste efter i alt 4 blodprøver at hun havde ægløsning den 12.01. D.v.s. novosticken gav udslag 4 dage før. Det passer dog ok i forhold til det de skriver på www siden. Jeg tror det er en udemærket måde at følge forløbet på. Jeg syntes det var rart at kunne følge med "hjemmefra".

Samtidig med at novosticken gav udslag første gang begyndte progestoron tallet stille og roligt at stige.

Begge parringer forløb fint, så nu må vi bare se om der dukker nogle små "basser" op :lol:

Jeg håber at kunne vende tilbage med billeder af de små... Bente

 

Så i bund og grund kan du godt anbefale metoden til hjemmebrug og som et rimeligt godt og sikkert hint om at nu sker der snart noget! Men du anbefaler den kombineres med blodprøver!

 

Er det rigtigt forstået?

 

Mange tak fordi du har gidet teste for os alle :blink: Håber på et godt resultat :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bente krogløv

Hej igen.

 

Jeg vil helst ikke anbefale noget bestemt. Jeg syntes de novosticks fungerede fint. Jeg skulle lige læse vejledningen på deres hjemmeside et par gange, før jeg følte mig helt fortrolig med processen.

Jeg syntes det var rart også at have blodprøven så jeg ligesom var helgarderet, men jeg tror nu ikke det havde været nødvendigt. Progesteron testen har stået i kr. 4000, hvilket man nok også skal tage med i sine overvejelser. Jeg skulle dog til den anden ende af landet, så med benzin og bro kunne det også blive dyrt at køre forgæves.

Nu hvor jeg har erfaring med novosticks vil jeg nøjes med dem næste gang.

Tak for opbakning og gode råd i tråden :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...