Hop til indhold

Avl på doodleF1B - mor: 50% mellem puddel 50% Welsh springer spaniel Far: Mellem puddel


Lafaji
 Share

Recommended Posts

Det er fuldstændig ligegyldig, hvalpene vil alligevel være krydsninger akkurat som deres mor! Er det for at få flest mulig penge, så kan du jo bare kalde hvalpene Doodle uanset hvad de er krydset af, det er jo det folk gør, ingen gider alligevel at sætte sig ind i hvad det egentlig er de køber, ingen interesserer sig for andet en navnet, sundhed m.m er du helt fri for at spekulere i, ingen er alligevel interesseret når bare du skriver Doodle 

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo bare en krydsning.
Altså kald det doodle eller krydsning. Jeg ville ikke avle på noget hvor man ikke kan følge sundheden igennem generationer og det kan man ikke med gadekryds.
Hvad er grunden til at du vil avle ?

Hvad gør du hvis du ikke kan komme af med hvalpene?

Hvad sundhedstjek har din hund været igennem og hvilke krav har du til hanhunden? Der er vel testet med alle røngten, test for tørnæse, øjelysning og hvad ved jeg.
Du ved alle de racetypiske lidelser for alle de racer du propper i hvalpene

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er slet ikke klar til at avle endnu, men vil gerne på et tidspunkt. Jeg har en fantastisk hund som jeg tror der vil komme nogle dejlige hvalpe ud af. Jeg vil gerne stadig bevare springer spaniel delen, derfor jeg spørger. Det er ikke for pengene, men lysten til at få hvalpe og så selvfølgelig nogle gode sunde hvalpe:-). 

Link til indlæg
Del på andre sites

33 minutter siden, Lafaji skrev:

jeg er slet ikke klar til at avle endnu, men vil gerne på et tidspunkt. Jeg har en fantastisk hund som jeg tror der vil komme nogle dejlige hvalpe ud af. Jeg vil gerne stadig bevare springer spaniel delen, derfor jeg spørger. Det er ikke for pengene, men lysten til at få hvalpe og så selvfølgelig nogle gode sunde hvalpe:-). 

Så er det første der skal ske at du får din hund undersøgt for alle de arvelige sygdomme som kan ramme de racer den er blandet af. Dvs øjenlysning, hd, ad og jeg tror der er flere ting i pudlen det må du ind og undersøge, den hanhund du vælger skal også være undersøgt, selv om det er krydsninger kan hvalpene sagtens arve sygdomme fra de racer de er blandet af.

 

Link til indlæg
Del på andre sites

5 timer siden, Lafaji skrev:

jeg er slet ikke klar til at avle endnu, men vil gerne på et tidspunkt. Jeg har en fantastisk hund som jeg tror der vil komme nogle dejlige hvalpe ud af. Jeg vil gerne stadig bevare springer spaniel delen, derfor jeg spørger. Det er ikke for pengene, men lysten til at få hvalpe og så selvfølgelig nogle gode sunde hvalpe:-). 

Så er det afsted til dyrlæge og få taget diverse test og billeder.
Og der er selvfølgelig samme krav til hanhunden - tages test og billeder ikke, så er sundheden ikke vigtig.

Fordi din hund er sød og god, så skal du huske at de bliver vidt forskellige og at de gener der er fra bedsteforældrene (og deres ukendte skavanker pga manglende undersøgelser) også kommer frem.
Så du får ikke 15 kopier af din, måske kommer der ikke en eneste med samme sind og udseende.

Husk at det er pokkers dyrt at avle, det er ikke noget man bliver rig på - mener at røngten koster 2500 kr (alt efter hvor i landet) og prisen ved hanhunden er oftest prisen på en hvalp når det er uden papirer (og kommer der så kun en hvalp - så er det ren og skær udgifter).

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...