Hop til indhold

Dalmatiner


Aslan
 Share

Recommended Posts

Der er jo ikke lige et underforum til den

 

 

Linda-hvid, hvordan er en dalmatiner egentlig?

 

 

Vi kender nogen der vil have en familie hund - og vi kom til at snakke om en dalmatiner istedet for den almindelige lab - hvirtil de siger at den er skudt i hovedet som race :shock:

 

Og siden tacco nu er den race, vil du så ikke fortælle mig lidt om den, be om tak! :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo ikke lige et underforum til den

 

 

Linda-hvid, hvordan er en dalmatiner egentlig?

 

 

Vi kender nogen der vil have en familie hund - og vi kom til at snakke om en dalmatiner istedet for den almindelige lab - hvirtil de siger at den er skudt i hovedet som race :shock:

 

Og siden tacco nu er den race, vil du så ikke fortælle mig lidt om den, be om tak! :blink:

 

selvfølgelig vil jeg da det :-D

Mit internet har bare været nede et par dage :mad:

 

Altså jeg kan jo kun fortælle ud fra tacco for han er den eneste dalmatiner vi kender :-)

Han er helt klart lidt mere udfordrende træningsmæssigt og ikke speciel behagesyg, forstået på den måde at han virkelig overvejer om det er det værd at gøre som der bliver bedt om og vurderer han at det er mere spændende at gå sine egne vegne så gør han det :-D

Det er jo på den anden side også lidt fedt at være nødt til at lægge hjernen i blød for at være smartere end hunden. feks så lurer han lynhurtigt hvor langt der er mellem godbidderne. har man i snor bedt ham om at tage komtakt 3 gange og godbiden falder 3. gang. Når det er gentaget et par gange så tager han først kontakt 3. gang man kalder. Sådet gælder virkelig om at være varierende for at holde hans interesse. det kan jeg egentlig rigtig godt lide, selv om det også kan være frustrende.

 

motions mæssigt kræver han rigtig meget for at holde sig i godt humør. Mindst en rigtig lang tur uden snor om dagen. de to andre ture er her om vinteren ikke så lange fordi det er mørkt og han ikke er så vild med mørke. Så leger vi mange forskellige ting indenfor i stedet for.

han er god til at aktivere sig selv med søg eller kong eller noget andet men også rigtig god til selv at finde på lege hvis hverdagen er for kedelig, man kan feks tømme indmaden ud af et armlæn hvis man keder sig :-)

 

skudt i hovedet syntes jeg ikke han er :-D Men det er en aktiv race og det skal man tænke over inden man siger ja til lille Sofie på 8 år som godt kunne tænke sig sådan en sød hund lige som den i tegnefilmene. for lille Sofie kan overhovedet ikke tage del i aktiveringen. Hun kan selvfølgelig lege med hunden, men Tacco bliver tit overivrig og er derfor ikke så velegnet til børn.

jeg tror også det er en af årsagerne til at dalmatineren har så dårligt et ry, mange børnefamilier får måske sådan en fordi børnene godt kunne tænke sig det men ingen har tid til at aktiverere det og ja så bliver den nok lidt "skudt i hovedet" eller i hvert fald noget indebrændt.

 

Sørger vi for at Tacco kommer ud og løbe det han har brug for og får leget med andre hunde et par gange om ugen så er han verdens nemmeste hund hjemme. Sover og spiser og putter i sofaen med os andre :-)

Slækker vi på aktiviteten bliver han en pind i røven ( men det tager altså noget tid, han kan godt undvære aktivering feks fra mandag til fredag en gang i mellem hvis vi er pressede, så er der bare krudt i ham når han endelig kommer ud og lege )

 

Sig endelig til hvis der er andet jeg kan hjælpe med :-D:mrgreen:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan du have ret i.

Jeg ville ikke sådan lige umiddelbart anbefale nogen at få en dalmatiner. Det lyder lidt åndsvagt når vi selv har en, men vi er blevet overrasket over hvor meget han kræver. Vi syntes så selv vi er vokset med opgaven :-D

Men det har været en udfordring af de helt store, det er også sundt nok. Næste udfordring bliver hvordan vi overkommer både ham og baby, men det løser vi nok også :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har m¢dt flere dalmatinere som var lidt "sværere" i temperamentet end f.ex labrador, men bestemt ikke "skudt i hovedet"... Bare ikke med den pleaser tendens som mange labber har, men mere selvstændige.

 

Jeg så gerne man lige fik et par ting "på plads" når nu labber bruges som sammenligning. :mrgreen:

 

"Eager to please", er en egenskab labber ganske enkelt SKAL have, så det er ikke blot en tendens. Den skal være der! Har de ikke den vilje, er de et produkt af ringe avl.

 

Og at forveksle en enorm "eager to please" med manglende selvstændighed er skudt helt forbi. En lab der ikke kan arbejde selvstændigt, er ikke meget bevendt i marken.

 

:blink:

 

Men med hensyn til emnet:

Den smule jeg kender til dalmatinere, er at det er en noget mere "egen" race. En race der, hvis ikke ejer tænker lidt over hvad man vil og hvordan man vil opnå det, ganske enkelt søger egne veje.

Racen affinder sig heller ikke med for lidt aktivering, og kan være noget fysisk aktive.

Og disney-effekten har såmænd været på besøg, hvilket betyder at racen er offer for lemfældig lorteavl, ligesom mange andre racer har været det igennem tiden.

 

:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

"Eager to please", er en egenskab labber ganske enkelt SKAL have, så det er ikke blot en tendens. Den skal være der! Har de ikke den vilje, er de et produkt af ringe avl.

nu bor jeg jo i england, og her ser jeg rigtig meget elendig avl af de fleste racer, også ofte labber... jeg kan jo kun sammenligne med de hunde jeg kender.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lexi Kyed

Linda- jeg vil også mene at det er dalmatinerens DNA i bull terrieren der gør at den ikke er lydig!! he he

 

Nej pjat.

Der er altid blevet "sagt" at dalmatineren er lydig, indtil den når et stykke væk fra ejeren, så VED den at den ikke bare kan fanges.. PARTY TIME. Har læst det i flere racebeskrivelser.

 

Tacco er en fantastisk hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...