Hop til indhold

4. Mdr. hvalp er stoppet med at lytte


Kamilla
 Share

Recommended Posts

Hej 

 

jeg har en han schæfer-hvalp på 4,5 måned. Det er ikke min første hund, men min første af racen. 
 

Han har selvfølgelig været lidt af en ballademager, som jeg tilskriver at han er en hvalp, men han har hele tiden været god til at lære og virkelig villet arbejde. Han har normalt virkelig god kontakt med mig og lystrer alle de kommandoer han har lært. 
 

Men indenfor den sidste uges tid, er det som om at han har fået vat i ørerne og har glemt alt hans træning, eller i hvert fald er fuldstændig ligeglad. Jeg ved ikke om det er fordi han ikke synes godbidderne er lækre nok (bruger ofte kyllingepølser skåret i tern, men har også brugt andre “bløde” godbidder). Han er også begyndt at have sværere ved at finde ro derhjemme, selvom han plejede at kunne ligge stille og roligt mens vi spiste aftensmad. 
 

jeg går til træning med ham og træner også små sessioner derhjemme flere gange dagligt. Jeg begynder bare at blive frustreret, da træningen slutter dårligt hver gang nu, også selvom jeg kun laver en øvelse med ham.

Jeg ved ikke om det tandskift han er igang med har nogen indflydelse eller om det kan være noget andet, og vil meget gerne have nogle råd til hvordan jeg skal takle det samt gode fifs, for min frustration påvirker ham helt sikkert også 🙈

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går på hvalpehold med ham 2x om ugen af 1 time hver gang, træner lydighed her hjemme flere gange om dagen af ca. 10 min varighed (lige nu kan han ikke holde fokus på mig mere end 1/2 min, og han plejede at holde fokus til jeg sagde slut).

derudover laver jeg også forskellige søge øvelser med ham hver dag

Link til indlæg
Del på andre sites

1 time siden, Kamilla skrev:

Okay mange tak, det vil jeg gøre 😁

synes bare nogle dage han nærmere virker understimuleret

Det er så pokkers tricky, men den aller vigtigste øvelse er hund i ro, altså at lave ingenting - men den er også herre svær for både mennesker og hund ;)
Tag et par skridt tilbage og hav ikke travlt.
Sæt jer på en bænk i en park og du drikker en kop kaffe og hvalpen laver intet, det er nemlig også træning.
Med så ung en hund ville jeg ikke gå på to hvalpe hold, det er der (i mine øjne) slet ingen grund til.
Træning er også fodersøg og træn så ganske korte sessioner når du vil øve sit/plads/dæk/pote og hvad ved jeg. Få minutter og så ro i nogle timer........ gør det et par gange om dagen. 
 

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det synes jeg ellers også virkelig vi gør, han får altid lov til bare at “lave ingenting” i nogle timer efter vi har trænet, og han plejede også at være god til bare at være i ro. Her den sidste uge er han bare begyndt at være mere rastløs og så selvfølgelig ikke være fokuseret på træning, uanset hvor kort tid det drejer sig om 😅

men tusind mange tak for dine gode råd 😁

Link til indlæg
Del på andre sites

7 minutter siden, Kamilla skrev:

Ja det synes jeg ellers også virkelig vi gør, han får altid lov til bare at “lave ingenting” i nogle timer efter vi har trænet, og han plejede også at være god til bare at være i ro. Her den sidste uge er han bare begyndt at være mere rastløs og så selvfølgelig ikke være fokuseret på træning, uanset hvor kort tid det drejer sig om 😅

men tusind mange tak for dine gode råd 😁

Det lyder meget som en overstimulering.
At lave ingenting der hjemme er ikke det samme som at lave ingenting i snor i en park/på en cafe/på et fortorv

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Et rigtigt godt råd vil nok være at spørge i en schæferhundeklub, jeg tror ikke hvalpen er overstimuleret, men muligvis forkert stimuleret, men det vil en godt træner i en schæferhundeklub kunne vurderer meget bedre.

hvad en labrador eller Cocker kræver er slet ikke det samme som en schæfer eller en anden hyrdehund kræver.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

15 timer siden, Alfen skrev:

Et rigtigt godt råd vil nok være at spørge i en schæferhundeklub, jeg tror ikke hvalpen er overstimuleret, men muligvis forkert stimuleret, men det vil en godt træner i en schæferhundeklub kunne vurderer meget bedre.

hvad en labrador eller Cocker kræver er slet ikke det samme som en schæfer eller en anden hyrdehund kræver.

Jeg går også i Schæferklubben så vil forhøre mig der til træning næste gang 😁

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...