Biene Skrevet December 29, 2008 Rapporter Share Skrevet December 29, 2008 Jeg har jo en schæferhvalp på snart 8 mdr. et rigtigt legebarn. Her i julen har vi haft besøg af børn og børnebørn, og hun har også fået en fin julegave, et tov med en bold, så der rigtigt kan trækkes. Når hun så legede med vores børn eller børnebørn, knurrede hun, mens hun trak i tovet. Når vi holder og trækker, siger hun ikke en lyd. Hun har ikke lært ikke at knurre, for hun knurrer aldrig, men hvis hun gjorde, ville jeg da aldrig forbyde det under leg. Min ene collie knurrer da lystigt, når jeg leger trækkeleg med ham. Den anden gider ikke lege trækkeleg, han vil kun lege med bold. Men jeg synes, det var mærkeligt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Tanten Besvaret December 29, 2008 Rapporter Share Besvaret December 29, 2008 Hmmm - jeg syntes nu ikke det er mærkeligt. Er det ikke meget naturligt for en Schæfer at knurre i denne type situationer? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Biene Besvaret December 29, 2008 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 29, 2008 Hmmm - jeg syntes nu ikke det er mærkeligt. Er det ikke meget naturligt for en Schæfer at knurre i denne type situationer? Jo det er helt normalt både for schæferhunde og andre hunde. Det der undrer mig er, at hun ikke knurrer, når jeg eller min mand leger trækkeleg med hende. Jeg har ikke tænkt over det før i dag, da vi som sagt har haft gæster i julen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FOX Besvaret December 29, 2008 Rapporter Share Besvaret December 29, 2008 de er ihvertfald meget snaksagelige :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Tanten Besvaret December 29, 2008 Rapporter Share Besvaret December 29, 2008 Jo det er helt normalt både for schæferhunde og andre hunde. Det der undrer mig er, at hun ikke knurrer, når jeg eller min mand leger trækkeleg med hende. Jeg har ikke tænkt over det før i dag, da vi som sagt har haft gæster i julen. Måske det har noget at gøre med mennesket i den anden ende - måske hunden forventer at der kommer kommandoer/"irettesættelser" fra jer (og hunden derfor er mere koncentreret) men ikke fra de andre og derfor er mere fri i sin leg Måske mit bud er noget pladder, men det var lige den tanke der faldt mig ind. Min egen hund har jeg jo også kunnet se forskelle på - specielt ved trækkelege. Jo mindre menneske (børn) i den anden ende jo mere beherskede hun sig i sin trækken. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Biene Besvaret December 29, 2008 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 29, 2008 Måske det har noget at gøre med mennesket i den anden ende - måske hunden forventer at der kommer kommandoer/"irettesættelser" fra jer (og hunden derfor er mere koncentreret) men ikke fra de andre og derfor er mere fri i sin leg Måske mit bud er noget pladder, men det var lige den tanke der faldt mig ind. Min egen hund har jeg jo også kunnet se forskelle på - specielt ved trækkelege. Jo mindre menneske (børn) i den anden ende jo mere beherskede hun sig i sin trækken. Hun bliver selvfølgelig ikke irettesat under leg, hun bliver rost, når hun tager godt fat. Det er en leg, vi bruger meget. Så det er, som du selv siger, noget pladder. Der er nok ikke nogen forklaring på det, hun er bare sådan. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aslan Besvaret December 29, 2008 Rapporter Share Besvaret December 29, 2008 Måske der er forskel i den forstand at børn og børnebørn er lege objekter og dem tør man godt legeknurre af, men man gør det ikke til sine ejere??? Måske de andre er lidt sjovere :mrgreen: Aslan legeknurre med os, men når min nevø på 4 eller min niece på 11 leger, så knurre han ikke. Men nu giver de to jo heller ikke det helt store modspil i trække lege Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Biene Besvaret December 29, 2008 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 29, 2008 Måske der er forskel i den forstand at børn og børnebørn er lege objekter og dem tør man godt legeknurre af, men man gør det ikke til sine ejere??? Måske de andre er lidt sjovere :mrgreen: Aslan legeknurre med os, men når min nevø på 4 eller min niece på 11 leger, så knurre han ikke. Men nu giver de to jo heller ikke det helt store modspil i trække lege Jeg tror egentlig, at hun synes, vi er sjovere. Vi leger mere med byttebevægelser og finder på alt muligt, børnene holder bare i den anden ende. Hun knurrer måske for at få mere gang i dem:lol: Min ene collie knurrer meget, når han leger trækkeleg, men han leger kun trækkeleg med os, han gør det ikke med børnene. Han er ellers meget glad for dem. Han kender dem jo også godt, men min hvalp har ikke set dem så meget, da de bor langt væk. Hunde er mærkelige:blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Biene Besvaret December 29, 2008 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 29, 2008 de er ihvertfald meget snaksagelige :blink: Ja de holder lange foredrag, og de kan også synge. Det kan collier også Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Adele Besvaret December 29, 2008 Rapporter Share Besvaret December 29, 2008 Min colliehvalp knurrer også, når vi leger trækkelege. Det har han altid gjort, i den leg. Men bortset fra det knurrer han sådan set ikke Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Biene Besvaret December 29, 2008 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 29, 2008 Min colliehvalp knurrer også, når vi leger trækkelege. Det har han altid gjort, i den leg. Men bortset fra det knurrer han sådan set ikke Er han holdt op med at bide? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret December 29, 2008 Rapporter Share Besvaret December 29, 2008 Jeg gætter på, at det er fjolletheds-niveauet, der afgøre om vaps knurre eller ej. Vi skal jo lære Simba at tage ordenligt fat og hapse med et fast greb nu og ikke i morgen, når en Berner har samlet sig sammen i hovedet til at gøre noget og det er ligesom, når han mener, at nu har han virkelig fat i den lange ende og det er lige ved og næsten, så knurrer han ikke. Når det bare er noget fjolleri, så knurrer han som skulle han forestille at være et eller andet høj dramatisk... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Biene Besvaret December 29, 2008 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 29, 2008 Jeg gætter på, at det er fjolletheds-niveauet, der afgøre om vaps knurre eller ej. Vi skal jo lære Simba at tage ordenligt fat og hapse med et fast greb nu og ikke i morgen, når en Berner har samlet sig sammen i hovedet til at gøre noget og det er ligesom, når han mener, at nu har han virkelig fat i den lange ende og det er lige ved og næsten, så knurrer han ikke. Når det bare er noget fjolleri, så knurrer han som skulle han forestille at være et eller andet høj dramatisk... Det kan godt være, at hun synes, at leg med børn er fjolleri, men med os er det dyb alvor:blink: Vi ved jo ikke, hvad de tænker. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret December 29, 2008 Rapporter Share Besvaret December 29, 2008 Det kan godt være, at hun synes, at leg med børn er fjolleri, men med os er det dyb alvor:blink: Vi ved jo ikke, hvad de tænker. Nej, men gid vi vidste det...eller og dog...måske er der ting, vi har det bedst med at leve i uvidenhed om Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Biene Besvaret December 29, 2008 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 29, 2008 Nej, men gid vi vidste det...eller og dog...måske er der ting, vi har det bedst med at leve i uvidenhed om Det kan være, de tænker: "Nu skal jeg igen holde i det åndsvage tov, kan de da ikke underholde sig selv, og lad mig være i fred. Men jeg må jo hellere gøre det for ellers bliver de kede af det:roll:". Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stinnemus Besvaret December 29, 2008 Rapporter Share Besvaret December 29, 2008 Jeg synes det lyder som en slags opmuntrende knurren til børnene ligesom når vi opmuntrer hunden i leg "ja, kom så, dygtig, ja tag den så, kom så uhh så stor og stærk" Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret December 29, 2008 Rapporter Share Besvaret December 29, 2008 Uanset VI ser trækkeri som LEG så er det en styrkeprøve - en kampleg mellem individerne og netop gennem denne dyst afgøres svagheder og styrker, så egentlige konflikter undgås. Styrkeforholdet afgøres så at sige gennem leg i "flokken". Hvis du ser sådan på det så kan du sikkert godt tyde hendes knurren overfor dine børnebørn Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret December 29, 2008 Rapporter Share Besvaret December 29, 2008 vi leger egentlig ikke ret tit trækkeleg med Karla, men når vi gør, og også når hun leger det med andre hunde... så er det altid med lyd på... det er næsten det eneste hun leger med lyd på egentlig.... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Biene Besvaret December 29, 2008 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 29, 2008 Det er jo svært at vide, om hun opmuntrer børnene eller hun siger, hun er den stærkeste. Hun er en meget fredelig hund. Men nu, hvor jeg tænker over det, så opfordrer hun mig aldrig selv til leg. Hun kan godt lege alene og ruske klud og spille bold. Men hun er med på det, med det samme, hvis jeg vifter med en klud eller kaster en bold. Men min ene colliehan opfordrer til leg. Han forsøger at trække mig ned af stolen, når jeg mindst venter det. Men han mener også, han er herren i huset:blink:. Han kommer også med legetøj, hvis han er i humør til det. Det har måske også noget med alderen at gøre. Hun er jo kun en lille hvalp, men han er næsten 6 år. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret December 29, 2008 Rapporter Share Besvaret December 29, 2008 Det er jo svært at vide, om hun opmuntrer børnene eller hun siger, hun er den stærkeste. Hun er en meget fredelig hund. Men nu, hvor jeg tænker over det, så opfordrer hun mig aldrig selv til leg. Hun kan godt lege alene og ruske klud og spille bold. Men hun er med på det, med det samme, hvis jeg vifter med en klud eller kaster en bold. Men min ene colliehan opfordrer til leg. Han forsøger at trække mig ned af stolen, når jeg mindst venter det. Men han mener også, han er herren i huset:blink:. Han kommer også med legetøj, hvis han er i humør til det. Det har måske også noget med alderen at gøre. Hun er jo kun en lille hvalp, men han er næsten 6 år. Knurren er typisk en afstandsøgende/imponere lyd, så jeg vil tro hun knurrer i leg med børnebørnene for at fortælle hun er "farlig" i legen - at hun ikke er imponeret af dem Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Tanten Besvaret December 29, 2008 Rapporter Share Besvaret December 29, 2008 Det kan godt være, at hun synes, at leg med børn er fjolleri, men med os er det dyb alvor:blink: Vi ved jo ikke, hvad de tænker. Hvis du mener det - så er det jo heller ikke det rene pladder jeg har skrevet i mit bud Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret December 29, 2008 Rapporter Share Besvaret December 29, 2008 Hvor meget skal man egentlig ligge i den styrkeprøve, som det er for hundene? Jeg har selverkendelse nok til at vide, at jeg nok ikke skal regne med, at kunne vinde i en styrkeprøve mellem mig og min kommende berner, når den er fuldvoksen - det er den både for udholdene og stærk til. Naja kan jeg engang imellem være heldig, at vinde over Man blev jo proppet ørene fulde engang om, at man ikke måtte lade sin hund vinde for mange trækkampe, fordi den så ville "tage magten i huset". Men når man læser klikkertæning, så skal man sørger for, at hunden vinder, så den synes det er sjovt. Er det en dum idé, at lege trækkamp med en hund, som man ved man taber mod? Vil den så kunne finde på, at udnytte den styrke, den ved den har, om man så må sige? Umiddelbart tænker jeg nej, hvis man ellers sørger for at være kilden til alt det spændende, men jeg er da ikke 100% sikker Der kom lige et af mine amatør-spørgsmål Undskyld jeg lige kom OT Biene Du siger bare, hvis jeg skal oprette en seperat tråd Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Biene Besvaret December 29, 2008 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 29, 2008 Knurren er typisk en afstandsøgende/imponere lyd, så jeg vil tro hun knurrer i leg med børnebørnene for at fortælle hun er "farlig" i legen - at hun ikke er imponeret af dem Det er ikke kun børnebørnene, hun knurrede af under leg, hun knurrede også af børnene, som er over 40:-D Jeg blev bare overrasket, for jeg har ikke hørt hende knurre før. Men hun kender dem ikke så meget, fordi de bor langt væk, og de ikke kommer så tit. Men Collierne er vildt begejstrede, når de kommer. De er sikre på, at det er gæster til dem. Dværgpinscherne er også glade, men de gider ikke lege. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Biene Besvaret December 29, 2008 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 29, 2008 Hvis du mener det - så er det jo heller ikke det rene pladder jeg har skrevet i mit bud Du skrev jo, at det måske var fordi, hun ventede irettesættelser og kommandoer fra os, når vi legede med hende. Men jeg ville aldrig irettesætte en hund under leg, hun bliver jo netop opmuntret og rost, når hun rigtig tager fat. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Tanten Besvaret December 29, 2008 Rapporter Share Besvaret December 29, 2008 Du skrev jo, at det måske var fordi, hun ventede irettesættelser og kommandoer fra os, når vi legede med hende. Men jeg ville aldrig irettesætte en hund under leg, hun bliver jo netop opmuntret og rost, når hun rigtig tager fat. Men hvor om alting er (hvordan jeg skriver og du læser ) så har hunden et andet forhold til husstanden, og mon ikke forventninger er en af dem. Måske den kan lege mere "frit" med de andre. Måske jeg bare skulle skrive at den ser jer som ledere og nogle der forventer noget af den - ligesom den nok forventer noget af jer. De andre er "friskt kød" hvor der ingen forventninger er til nogen ting (overhovedet). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts