Hop til indhold

Konflikter om resurcer? Langt!


luckyluna
 Share

Recommended Posts

Som beskrevet andet sted, så er mysla lidt en kælling omkring resurcer..

 

Det er ikke fordi hun vogter ben feks særlig meget, men kommer hun og en anden hund til at stikke hovedet til den samme godbid, så hakker hun! Det gælder også legetøj og musehuller.. Det kan synes fair nok, hvis det nu var hende der havde det først, men tit så går hun hen og "hakker" sheila væk fra hendes hul eller hun prøver at stjæle noget legetøj en anden hund har..

 

Det er somom , at når først hun har fået sit hoved tæt nok på, så har hun "ret" til at kræve det?

 

Hvad handler det lige om?

Jeg tænker selv om det kan være fordi hun egentlig er så usikker og at sheila har været for god af sig, så hun er blevet vendet til at hun kan?

 

Sheila flytter sig faktisk på forhånd nu, når mysla er ved at stjæle et hul og hun løber ikke efter en bold, hvis mysla gør..

De har jævnligt en mindre skærmydsel om legetøj og jeg har set hende igen forsøge at tage ben fra sheila...

 

Det var også galt i sommers med det og der har jeg siden tænkt at det kunne være pga løbetid om ca en måned.. Det passede også den gang??

 

Men jeg kan også se at det har forbindelse til andre ting..

Hun kan generelt ikke lide konflikter mellem to individer, være sig hunde eller mennesker..

 

Hun har meget svært ved at lade være at bide sheila, hvis vi leger med hende, hun har svært ved ikke at gå imellem hvis sheila leger eller knurrer af anden grund af en anden hund.. Så er det den anden hund hun skælder ud..

Støvsugeren er det samme, den bliver angrebet, det er en konflikt.Hun er ligeglad med den, så længe vi ikke rører ved den (uanset om den er tændt eller slukket).

 

Udendørs med andre hunde, går det ok vil jeg lige understrege:-D Hendes sprog er generelt rigtigt godt, selvom hun kan være lidt voldsom i hendes legeinvitationer.

Jeg tror selv at hun er det, fordi hun er vandt til at skulle være meget provokerende for at sætte sheila igang, lyder det rigtigt?

 

Hun er jo en hund, der helst underkaster sig i mødet med andre hunde og hun bliver usikker hvis den anden hund lægger sig eller hvis den ikke overholder reglerne og er for ivrig, feks fordi den kender sheila.

 

Hvordan kan det være at hun opsøger konflikterne og skal lege politi ved alt?

Og kan hun ændre mønster?

Vi øver os i at kunne lege alle 3 uden nogen bliver bidt, men det er svært for hende. Det er generelt sheilas knurren der udløser det og hun knurrer altså når hun leger:-)

 

Hvorfor bliver hun så meget mere ophidset så snart nogen rør ved hende eller man bare er tæt på?

 

 

Jeg tror selv meget af dette skyldes usikkerhed og så har hun lært at hun kan stoppe konflikter enten ved at gø eller ved at være endnu mere pågående. Lyder det rigtigt?

 

Og hvordan øger jeg bedst hendes selvsikkerhed i de situationer, evt lære hende en anden måde at handle på?

Hun bliver meget frustreret hvis hun hindres i at blande sig...

 

Spørg endelig hvis jeg skal uddybe noget?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

hulk, slet ingen der tør at komme med et bud... Det må jo betyde at jeg selv har ret:5up::lol:

 

nej, pjat.

 

Det går faktisk bedre. Vi kan for det meste lege indendørs uden konflikter. Mysla bliver bedre og bedre til bare at observere eller gå imellem på en mindre aggressiv måde:5up:

 

Og der er mere og mere komunikation mellem hundene. Jeg ser pludselig sheila lave flere dæmpende signaler, noget der ellers ikke er hendes stærke side i forhold til andre hunde:-D.

 

Men måske det bare er fordi hun er så svær at læse? Mysla taler som en åben bog, meget tydeligt.

 

Men når jeg ser noget ved sheila, går det lynhurtigt og de er bittesmå.

feks har jeg de sidste dage set flere smask/snudeslik, men det går så stærkt og hun suplerer sjældent med andre signaler..

 

Men hun har mere respekt for myslas grænser i leg, hun hopper mindre på hende:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

uh ja, jeg har ingen gode bud på resourcer og leg osv... men støvsugeren har vi med fordel klikket os igennem.... vi plejede at have en hund der gøede og gøede og lege-angreb støvsugeren hver gang vi rørte ved den ...

 

Nu begynder hun at pive af forventning når den kommer frem, og når den bliver tændt stiller hun sig og stirrer på den i 30 sek hvorefter hun kigger op på mig i forventning om sit klik og sin godbid :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

uh ja, jeg har ingen gode bud på resourcer og leg osv... men støvsugeren har vi med fordel klikket os igennem.... vi plejede at have en hund der gøede og gøede og lege-angreb støvsugeren hver gang vi rørte ved den ...

 

Nu begynder hun at pive af forventning når den kommer frem, og når den bliver tændt stiller hun sig og stirrer på den i 30 sek hvorefter hun kigger op på mig i forventning om sit klik og sin godbid :lol:

 

jeg takker for forslaget:5up:

 

hmm, kan være jeg skal stille den midt på gulvet og klikke hver gang jeg bare rører den ... i en uges tid måske*tænke, tænke*

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg takker for forslaget:5up:

 

hmm, kan være jeg skal stille den midt på gulvet og klikke hver gang jeg bare rører den ... i en uges tid måske*tænke, tænke*

 

ved os var det virkelig 1 seks stilhed af gangen der gav klik i starten, eftersom hun begyndte at gø det øjeblik hun så den, tændt eller ej :evil:

 

Der gik ikke længe før hun fattede pointen, og så kom jeg selvfølgelig til at kræve for meget tid af hende før jeg klikkede :stupid: hvilket resulterede i, at vi i en periode havde en hund, der sagde mærkelige viiiuuuuff lyde... :roll: ikke rigtigt gø men heller ikke stille ...

 

nå men det var en længere historie om ingenting :lol: men nu kan vi støvsuge i fred... selvom jeg stadig har klikker og godbidder med... og klikker hende af og til, hvis hun virker meget interesseret i aktiviteten

Link til indlæg
Del på andre sites

Min står så hun kan se det, hun erligeglad, bare vi ikke rører den..

Rører vi, så kommer hun farende og angriber den med det samme og det er alvor..

 

Snød hende i sidste uge, da jeg skulle ryde op i skunken og der står en gammel støvsuger inde... jeg løftede den i en plastikbalje, så var det ok:roll::lol: Hun fulgte bare efter, for at se om jeg fandt på ulykker:lol:

 

så måske jeg skal opfinde en kunstig arm, der kan tænde og slukke og holde stangen, så rørerjeg jo slet ikke:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min står så hun kan se det, hun erligeglad, bare vi ikke rører den..

Rører vi, så kommer hun farende og angriber den med det samme og det er alvor..

 

Snød hende i sidste uge, da jeg skulle ryde op i skunken og der står en gammel støvsuger inde... jeg løftede den i en plastikbalje, så var det ok:roll::lol: Hun fulgte bare efter, for at se om jeg fandt på ulykker:lol:

 

så måske jeg skal opfinde en kunstig arm, der kan tænde og slukke og holde stangen, så rørerjeg jo slet ikke:lol:

 

:lol: ja måske... eller hvad med sådan en robotstøvsuger som selv ordner det ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BongoJungle

Måske det er sådan en Islænder ting.

For det lyder meget som jeg ville beskrive Diesel og hans resurse beskytten...

 

Her var problemert bare at Labell i de fleste tilfælde svarede igen.

Men han gik også hen og stak snuden helt tæt på og så hakkede osv.

 

Aner ikke hvad man kan gøre ved det.

Jeg lod hundene selv om det, så længe det var sikkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske det er sådan en Islænder ting.

For det lyder meget som jeg ville beskrive Diesel og hans resurse beskytten...

 

Her var problemert bare at Labell i de fleste tilfælde svarede igen.

Men han gik også hen og stak snuden helt tæt på og så hakkede osv.

 

Aner ikke hvad man kan gøre ved det.

Jeg lod hundene selv om det, så længe det var sikkert.

 

Har faktisk tænkt om det bare ligger til isdyr.. vi mødte en dame på stranden og hun var dælme også strid, mere end mysla..

 

men det er jo også en selvstændig hund somsamtidig kan være viljestærk og stædig, lidt som en terrier faktiks:lol:

 

 

sheila siger ikke fra, men hun bliver meget overrasket og kan blive sur, men hun flytter sig alligevel.. mysla bider nemlig hårdest;-)

Det er dog kun sheila hun er så hård ved,hende er hun jo sikker på at kunne flytte..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...