Hop til indhold

Klikkertræning, at få en kreativ hund


Lonny
 Share

Recommended Posts

Jeg klikkertræner jo Baldur, hvilket både Baldur og jeg syntes er en rigtig sjov måde at træne på :mrgreen:

 

Men før i tiden har jeg desværre "hjulpet" ham lidt for tit, så Baldur begyndte at blive meget passiv, så han satte sig bare ned og ventede på at jeg på en eller anden måde gav ham et hint om hvad han skulle... Det er altså ikke let at klikker træne en helt passiv hund :blink:

 

Så vi har opfundet en ny leg, og den har været rigtig god til at være med til at gøre Baldur lidt mere kreativ. Vi leger den et par gange om ugen, så Baldur (forhåbentlig) kan blive lidt mere selvstændig og kreativ.

 

Jeg tænkte at der måske var nogle andre herinde der kunne bruge ideen, så den bliver hermed givet videre:

 

Legen går ud på at Baldur får et klik og belønning hver gang han foretager sig noget, men han kan ikke blive belønnet for den samme bevægelse 2 gange.

Så det er altså ikke meningen at han skal gøre noget bestemt, han skal bare finde på noget, og dette "noget" behøves ikke at være brugbart i træningssammenhæng.

Det er rent faktisk meget sjovt og en god måde at øve sig i at spotte sjove bevægelser hos ens hund, som man måske godt kunne tænke sig at videreudvikle senere hen :-D

 

[media]http://www.youtube.com/watch?v=_HaVRiLHhJ0[/media]

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan jeg helt klart bruge.. jeg vil så gerne klikkertræne Luna.. Men når den kommer frem, så sætter hun sig.. og der bliver hun så siddende.. Meget passiv..

 

Må da prøve denne her:-)

 

Tusind tak:-D

 

Det var præcis det samme problem jeg havde med Baldur, men for at få en kreativ hund, skal du også huske at du IKKE må hjælpe, heller ikke lige ved at kigge det sted hen som hunden skal bevæge sig :blink: Det var sådan at Baldur blev så passiv, fordi jeg syntes at det var så synd at han ikke vidste hvad han skulle, så jeg forsøgte lige at hinte lidt, hvilket så resulterede i at han fremover altid ventede på at jeg kom med et lille hint :blink:

Det er også grunden til at jeg sidder på stolen, i et forsøg på at forhindre mig selv i at "hjælpe" ham :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg klikker træner også med mine hunde, og bruger også tit den "øvelse " der. De tricks som den ældste hun kan er at sammen noget vi har viderudviklet fra fri shaping. Det er rigtig sjovt og hunden bliver rigtig tænt og forsøger sig med alverdens ting og sager.

 

Det hjælper også sine hund i andre sammenhænge i .feks. lydighed m.m. fordi den derved er mere sikker på at prøve sig rem med en ny adfærd hvis den forrige ikke gav noget..

 

God ide med sånen video, han er en dejlig flot hund ham baldur, er helt pjattet med de farver :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg klikker træner også med mine hunde, og bruger også tit den "øvelse " der. De tricks som den ældste hun kan er at sammen noget vi har viderudviklet fra fri shaping. Det er rigtig sjovt og hunden bliver rigtig tænt og forsøger sig med alverdens ting og sager.

 

Det hjælper også sine hund i andre sammenhænge i .feks. lydighed m.m. fordi den derved er mere sikker på at prøve sig rem med en ny adfærd hvis den forrige ikke gav noget..

 

God ide med sånen video, han er en dejlig flot hund ham baldur, er helt pjattet med de farver :blink:

 

Tak :-D

 

Og ja, det er en rigtig god øvelse som kan bruges til mange ting. Og tit så ser man noget sjovt, og tænker det her må jeg da kunne videreudvikle til et sjovt trick :-D

Og samtidig syntes jeg også at det er sjovt, og meget rart at træning ikke altid skal være så alvorlig :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har brugt det meget med Victor. Jeg har altid min klikker og godbidder i lommen og hver gang han gør noget som er sjov eller kan bruges til lydighed, så kliker jeg og han får en godbid.

 

Det har bevirket at han kan komme med eks. mors nøgler, rulle, gå fri ved fod, gå pænt i snor, sidde, stå og indkald er 100% sikker, for mor er den bedste i verden og han ved at det er sjovere hos mor end alle de andre. Apportering er han også god til, han elsker at komme med alt, undtagen pinde hvorfor ved jeg ikke. Men de skal tygges i og gider Oskar lege med er det bare super og det gør Oskar hver gang.

 

Trænet har vi ikke i ordets forstand, men vi har leget det altsammen ind med klikkeren.

 

Af sjove ting har han lært at rulle, legebuk, finde os og ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det var præcis det samme problem jeg havde med Baldur, men for at få en kreativ hund, skal du også huske at du IKKE må hjælpe, heller ikke lige ved at kigge det sted hen som hunden skal bevæge sig :blink: Det var sådan at Baldur blev så passiv, fordi jeg syntes at det var så synd at han ikke vidste hvad han skulle, så jeg forsøgte lige at hinte lidt, hvilket så resulterede i at han fremover altid ventede på at jeg kom med et lille hint :blink:

Det er også grunden til at jeg sidder på stolen, i et forsøg på at forhindre mig selv i at "hjælpe" ham :blink:

 

Jeg ved godt, at det er dette "man" siger indenfor klikkertræning, men jeg er simpelthen ikke enig i at hjælp er absolut skidt.

 

Fra at have en totalt passiv hund til en hund der prøver noget nyt af nærmest pr. refleks er der mange stadier og her er det min erfaring at lidt hjælp kan give hunden hurtig succes.

 

F.eks. kan man placere en krukke på gulvet, se på den og herefter træde væk. Hunden belønnes herefter for at undersøge krukken/gå hen til.

 

Den hjælp hunden har fået er så lille, men samtidig givende i anden sammenhæng:Jeg har vist interesse for noget, min hund gør det også og belønnes = jeg giver min hund mulighed for at finder ud af at det jeg interesserer mig for er gavnligt for ham.

Det er så 2 i 1 og dette "lederelement" behøver man naturligvis ikke have med.

 

Totalt passive hunde kan animeres til at foretage en bevægelse som følge af en lyd eller en bevægelse "udefra" og dette mener jeg ikke er en dårlig hjælp sammenlignet med, at man kan have en hund siddende i halve timer foran sig som opleve at dens opmærksomhed intet giver og til sidst giver op.

Den opmærksomhed som vi i andre sammenhænge vil være lykkelige for at få.

 

For ca 12 år siden lavede jeg et eksperiment med en am. cocker: Hunden var vant til at blive belønnet for at lave forskellige tricks som hun dog skulle have signal til.

Hunden opholdt sig ind imellem på et bord imens, så den var i højde med ejeren.

 

Hun blev sat på bordet og ejeren fik besked på at afvente hundens initiativ og belønne hvad som helst.

Vi sad - og det er ikke løgn - 1½ time.

I al den tid stirrede hunden som en død stenrotte på ejeren. Hun ikke så meget som lagde sig ned, lavede hovedbvægelser, viftede med halen, rykkede sig en mm eller andet.

 

Hvis vi skulle have belønnet for noget her ville det have været at Daisy blinkede - og det skulle vi måske have gjort selvom blinken ikke nødvendigvis er en bevidst handling.:-D

 

Testen blev foretaget for at se om vi kunne få Daisy til at vise bare lidt initiativ. Når hun stod på jorden kom der intet fra hende.

 

Ejeren oplevede dette som en fiasko og det tror jeg også Daisy har gjort.

 

Lidt hjælp her kunne have bragt Daisy ud af "lammelsen" og lært hende at hun godt selv kunne påvirke sin ejer til at slippe en godbid.

 

Jeg kan godt se, at Baldur er kreativ, men er ikke nødvendigvis enig i at dette alene giver ham større selvstændighed.

For Baldur er hele opsættet en lang "øvelse" og når den er overstået efter dit "slut", så er det vel også slut med at belønne kreativitet?

 

Eller hvordan udnytter du kreativitet i andre sammenhænge?

 

Fortæl gerne mere om hvad du gør for at give ham større selvstændighed, hvis du har lyst :-D

 

Oplever du ham som mere selvstændig ift. før?

 

Dette er ikke for at nedvurdere din indsats, jeg synes det er flot at du arbejder så meget med ham :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt se, at Baldur er kreativ, men er ikke nødvendigvis enig i at dette alene giver ham større selvstændighed.

For Baldur er hele opsættet en lang "øvelse" og når den er overstået efter dit "slut", så er det vel også slut med at belønne kreativitet?

 

 

Jeg vidste allerede da jeg skrev det, at jeg udtrykte mig forkert :blink:

 

Jeg mener ikke at det giver ham større selvstændighed som hund og at det øger hans selvtillid, det eneste jeg mente med selvstændighed var en øget vilje til selv at forsøge sig frem under træning :-)

 

Jeg vil tro at selve det at træne og være god til noget, kan øge Baldurs selvstændighed, men præcis den beskrevne træningsmetode tror jeg ikke gør det alene :-)

 

Med hensyn til den hund du beskrev, så mener jeg netop at I skulle have belønnet den for at blinke med øjnene, og enhver anden minimal bevægelse som I kunne finde, og så på denne måde få sat lidt gang i tingene :-)

Baldur startede også med bare og sidde at kigge på mig, men så belønnede jeg f.eks. at han skiftede vægten fra det ene ben til det andet, eller en eller anden lille bitte bevægelse, og det lykkedes altså at få ham til at bevæge sig :blink:

og grunden til at Baldur var blevet så passiv var netop at jeg havde brugt tricket med at kigge derhen hvor jeg var interesseret i at han skulle bevæge sig hen, men det resulterede i at denne kiggen gjorde ham passiv. Og det næste problem var, at denne kiggen også blev en del af signalet, så uden at jeg stirrede, så forstod han ikke signalet (kommandoen). Så derfor forsøger jeg at forholde mig så passiv så muligt, således at jeg ikke får lært Baldur at mit kropssprog er en del af signalet, og der senere hen risikere at han ikke kan udføre øvelsen, fordi at jeg ikke står på præcis samme måde som jeg plejer :-)

 

Men et lille hint når processen går helt i stå, kan jeg sagten forholde mig til, man skal bare skynde sig at fjerne hintet igen, således at det ikke bliver en del af selve øvelsen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu får jeg i mit arbejde forn¢jelsen af små uh¢jtidelige klikker sessioner med mange forskellige hunde. Og jeg kan kun give Ninjamor ret i at nogle hunder er man n¢d til at guide, mens nogle helt selv kan finde på nye ting. Nogle hunde tåler ingen hjælp eller guiding overhovedet, har haft et par meget stille/nerv¢se hunde, som slet ikke kunne håndtere ros med stemmen (for nogle af disse hunde er jeg jo en "fremmed", så det er meget for dem at skulle forholde sig til hvis det også er f¢rste gang de er i pension etc). Mens nogle hunde bliver der danset og hvinet med efter klik og guffer, da de arbejder bedre hvis de er gejlet lidt op. Det er virkelig meget forskelligt fra hund til hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg vidste allerede da jeg skrev det, at jeg udtrykte mig forkert :blink:

 

Det kan også være svært at ramme præcist de rigtige ord og det er nemt at få noget nadet end den tænkte mening ud af noget på skrift

 

Jeg mener ikke at det giver ham større selvstændighed som hund og at det øger hans selvtillid, det eneste jeg mente med selvstændighed var en øget vilje til selv at forsøge sig frem under træning :-)

 

Jeg vil tro at selve det at træne og være god til noget, kan øge Baldurs selvstændighed, men præcis den beskrevne træningsmetode tror jeg ikke gør det alene :-)

 

OK :-)

 

Med hensyn til den hund du beskrev, så mener jeg netop at I skulle have belønnet den for at blinke med øjnene, og enhver anden minimal bevægelse som I kunne finde, og så på denne måde få sat lidt gang i tingene :-)

 

Ja.

Det kunne sikkert have skabt lidt liv i damen. Der er også andre måder at gøre det på f.eks. at proppe godbidder i hovedet på hunden, stoppe og så se hvad hun ville gøre når den ventede godbid udeblev.

Det var uden klikker detteher, men princippet er det samme

 

Baldur startede også med bare og sidde at kigge på mig, men så belønnede jeg f.eks. at han skiftede vægten fra det ene ben til det andet, eller en eller anden lille bitte bevægelse, og det lykkedes altså at få ham til at bevæge sig :blink:

og grunden til at Baldur var blevet så passiv var netop at jeg havde brugt tricket med at kigge derhen hvor jeg var interesseret i at han skulle bevæge sig hen, men det resulterede i at denne kiggen gjorde ham passiv.

 

Som jeg læser det, drejer det sig ikke nødvendigvis om det operante islæt i træningen, men i høj grad om at fjerne hjælpestimuli så hurtigt som muligt, så de ikke bliver en betingelse for at hunden kan "øvelsen".

Altså hurtigt videre...

 

Og det næste problem var, at denne kiggen også blev en del af signalet, så uden at jeg stirrede, så forstod han ikke signalet (kommandoen).

 

Ja, som jeg skrev ovenfor

 

Så derfor forsøger jeg at forholde mig så passiv så muligt, således at jeg ikke får lært Baldur at mit kropssprog er en del af signalet, og der senere hen risikere at han ikke kan udføre øvelsen, fordi at jeg ikke står på præcis samme måde som jeg plejer :-)

 

Du kunne også bare vælge at have forskelligt kropssprog hver gang, stå op, sidde, stå med armene over kors, sifdde på hug, stå med siden til fra starten, så din attitude ikke blev en del af signalet.

 

Som du sidder nu, fastfrosset på en stol, er det jo også et signal

 

Men et lille hint når processen går helt i stå, kan jeg sagten forholde mig til, man skal bare skynde sig at fjerne hintet igen, således at det ikke bliver en del af selve øvelsen :-)

 

Nemlig :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan også være svært at ramme præcist de rigtige ord og det er nemt at få noget nadet end den tænkte mening ud af noget på skrift

 

 

 

OK :-)

 

 

 

Ja.

Det kunne sikkert have skabt lidt liv i damen. Der er også andre måder at gøre det på f.eks. at proppe godbidder i hovedet på hunden, stoppe og så se hvad hun ville gøre når den ventede godbid udeblev.

Det var uden klikker detteher, men princippet er det samme

 

 

 

Som jeg læser det, drejer det sig ikke nødvendigvis om det operante islæt i træningen, men i høj grad om at fjerne hjælpestimuli så hurtigt som muligt, så de ikke bliver en betingelse for at hunden kan "øvelsen".

Altså hurtigt videre...

 

 

 

Ja, som jeg skrev ovenfor

 

 

 

Du kunne også bare vælge at have forskelligt kropssprog hver gang, stå op, sidde, stå med armene over kors, sifdde på hug, stå med siden til fra starten, så din attitude ikke blev en del af signalet.

 

Som du sidder nu, fastfrosset på en stol, er det jo også et signal

 

 

 

Nemlig :lol:

 

Jamen, det lyder jo som om vi er fuldstændig enige, ej hvor kedeligt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

ja jeg kender jo en som har trænet en hund op i IPO med shaping med ikke meget hjælp det er flot og har givet en meget kreativ hund

 

ville klart prøve dette med min næste hvalp

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...