Hop til indhold

Hidsig lille køter??


Gæst Priceman
 Share

Recommended Posts

Gæst Priceman

Tex og jeg var i skoven idag.

Tex løber som vanligt løs og snuser i alt og følger det ene og snart det andet spor..

Vi møder både Westier ,Dobermann, Airdale terrier, oma hunde som alle hilser mere eller mindre pænt på hinanden. Tex hilser næsten altid på flg måde:

Han går /småløber hen mod den anden hund og stopper 4-5 meter før hunden. Der bliver han stående med siden til og venter på at den anden hund kommer hen til ham. Når de har snuset ham der hvor de nu snuser plejer han at løbe videre. Kun sjældent snuser han til dem.

 

Idag mødte vi en Labrador. En unghund der gik i snor. Da vi kom nærmere stod denne hund ret frem i snoren og ville gerne hilse. Den viste i mine øjne ingen tegn på at være sur /gal/aggresiv eller lignende. Den var bare lidt overstadig og ejeren havde tydelige problemer med at holde den i snoren..

 

Da vi kommer helt hen til dem stiller Tex sig som han plejer og jeg tænklte mig sgu ikke om ,så jeg kaldte ham ikke til mig hvilket jeg plejer at gøre hvis vi møder hunde der er i snor.

 

Lab´en var åbenbart lige lidt for voldsom til Tex så Tex brummede og fortsatte med en egentlig knurren da lab´en ikke stoppede dens forhavende. Jeg kaldte på Tex og han begyndte lige så langsomt at gå væk og hen til mig. Lab´en var så bare ikke færdig med at snuse osv så den kunne lige nå at sætte snuden i Røven på Tex endnu engang.

Og så tog begivenhedderne fart.

Tex tændte helt af. Han snerrede ,gøede og der kom 3-4 hurtige klaplyde fra hans tænder da han vendte sig om og sprang lige ind i brystet på lab´en. Da han sådan ligesom havde sagt det han ville vendte han sig om og gik hen mod mig igen. Og så skete det samme igen.

Det hele skete i løbet af få sekunder og jeg fik fat i Tex for at der ikke skete noget direkte alvorligt.

Men Lab´ens ejere udnævnte nu Tex til at være en af disse "små arrige satanner" og jeg kunne høre hvordan de bekræftde hinande da de gik videre.

 

Lang historie. Men

 

Jeg syntes egentligt ikke at Tex han opførte sig så urimeligt igen.

Men jeg kunne godt lige tænke mig at høre om i "ser" situationen anderledes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Udover den åbenlyse om at "burde" have ladet være med at hilse på hund i snor, så syntes jeg ikke der er noget at pege fingre af. Forstår udmærket Tex i at blive irriteret over ikke at blive hørt og forstået af den unge lab.

 

Så jeg ser altså ikke situationen anderledes end du, sådan som den er beskrevet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Jeg er bange for at jeg nok ville have tænkt/sagt det samme som Labbens ejere.

 

Det er helt OK at en hund reagerer afvisende i den situation. Små Terriere reagerer bare... skal vi sige "ret utvetydigt" :lol::shock::lol:

 

Jeg ved godt at han er meget kontant i sin afvisning. Tror du ikke det hænger sammen med at han har boet sammen med 4 Rottweiler´s og derfor måske har lært at "sige fra" lige hurtigt nok.

 

Det sjove er at han brummer indtil flere gange først, men der er ikke langt fra at en hund ikke reagerer på hans brummen til at han "melder fra".

 

 

Tror du det har haft noget at sige på sproget at Labben var i snor.??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Udover den åbenlyse om at "burde" have ladet være med at hilse på hund i snor, så syntes jeg ikke der er noget at pege fingre af. Forstår udmærket Tex i at blive irriteret over ikke at blive hørt og forstået af den unge lab.

 

Så jeg ser altså ikke situationen anderledes end du, sådan som den er beskrevet.

 

Ja Jeg burde slet ikke have ladet ham gå hen til en hund der er i snor. Men det kiksede idag. Han er først for nyligt blevet interesseret i overhovedet at hilse på andre hunde. Så jeg har nok været lige "god nok" af mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nja. Fin skildring.

 

Havde jeg stået med labben (så havde den slet ikke trukket, men det er en anden sag) så havde jeg ikke sagt noget til det. Tværtom havde jeg spurgt om jeg kunne slippe labben, og om det var iorden at den blev sat på plads af din hund.

 

Jeg er så så heldig at rigtige labber (ordentlig avl) ikke bider, så det kan jeg heldigvis godt risikere, uanset hvilken hund jeg stod overfor :lol:

 

Men den åbenlyse mange andre end jeg ville påpege: Hvorfor var det nu liiige din overhovedet gik hen til labben ;-) Sådan noget kan ikke pisse mig af. Sålænge de ikke flænser og flår, så må min finde sig i at der er en irriterende distraktion der render rundt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er bange for at jeg nok ville have tænkt/sagt det samme som Labbens ejere.

 

Det er helt OK at en hund reagerer afvisende i den situation. Små Terriere reagerer bare... skal vi sige "ret utvetydigt" :lol::shock::lol:

 

Hvilket måske ikke er så mærkeligt størrelsesforholdet taget i betragtning. En kåd unghund i labstørrelse kan gøre seriøs skade på en mindre hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Nja. Fin skildring.

 

Havde jeg stået med labben (så havde den slet ikke trukket, men det er en anden sag) så havde jeg ikke sagt noget til det. Tværtom havde jeg spurgt om jeg kunne slippe labben, og om det var iorden at den blev sat på plads af din hund.

 

Jeg spurgte ikke hvorfor de ikke lod deres hund være løs i hundeskoven, men med de ryk den efterfølgende fik i snoren så var deres interne komunikation ligesom åbenlys.

 

Jeg er så så heldig at rigtige labber (ordentlig avl) ikke bider, så det kan jeg heldigvis godt risikere, uanset hvilken hund jeg stod overfor :lol:

 

Helt enig og jeg havde foretrukket at de begge havde været løs.

 

Men den åbenlyse mange andre end jeg ville påpege: Hvorfor var det nu liiige din overhovedet gik hen til labben ;-)

Sådan noget kan ikke pisse mig af. Sålænge de ikke flænser og flår, så må min finde sig i at der er en irriterende distraktion der render rundt.

 

Helt enig. Pis-ejer (mig). Og jeg skal huske på mine egne principper til næste gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Hvilket måske ikke er så mærkeligt størrelsesforholdet taget i betragtning. En kåd unghund i labstørrelse kan gøre seriøs skade på en mindre hund.

Tex gider simpelthen ikke de der kåde fjollerøve som unghunde kan være. Og han er ikke sen til at fortælle dem at han ikke gider. Det er dog sjældent at de "hører" særligt godt.

 

Men eller er han ikke bange af sig han har jo vænnet sig til de store Rotter og deres måde at "lege" på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender vældig godt til problemet med at store hunde ikke ser de små hundes signaler.

Toffis første signal når en hilsning blev for meget var at rynke på næsen. Der var aldrig lyd på. Og det var desværre meget tit at denne næserynken blev ignoreret af andre hunde, i hvert fald store. Mærkeligt nok blev det oftere set og reageret adækvat på af mindre hunde...måske det er svært for de store at kigge så langt ned, eller også tror de ikke på at sådan en lille pjevs kan være farlig.

Jeg lærte mig at holde fokus konstant på min hund ved hilsninger, og idet jeg så ansats til en rynken sagde jeg:"Nu gider hun ikke mere" og det reagerede andre hundeejere hurtigt på.

Toffi brød sig heller ikke om at blive snuset bagi, undtagen når hun var i løb forstås:)

 

Toffi rynkede ikke på næsen af rolige hunde med et godt sprog.

 

Jeg synes din Tex sagde fra på en forståelig måde, og at han ikke blev hørt, og det er synd for de små hunde at det skal være sådan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tex gider simpelthen ikke de der kåde fjollerøve som unghunde kan være. Og han er ikke sen til at fortælle dem at han ikke gider. Det er dog sjældent at de "hører" særligt godt.

 

Men eller er han ikke bange af sig han har jo vænnet sig til de store Rotter og deres måde at "lege" på.

 

Jeg har samme erfaring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Jeg kender vældig godt til problemet med at store hunde ikke ser de små hundes signaler.

Toffis første signal når en hilsning blev for meget var at rynke på næsen. Der var aldrig lyd på. Og det var desværre meget tit at denne næserynken blev ignoreret af andre hunde, i hvert fald store. Mærkeligt nok blev det oftere set og reageret adækvat på af mindre hunde...måske det er svært for de store at kigge så langt ned, eller også tror de ikke på at sådan en lille pjevs kan være farlig.

Jeg lærte mig at holde fokus konstant på min hund ved hilsninger, og idet jeg så ansats til en rynken sagde jeg:"Nu gider hun ikke mere" og det reagerede andre hundeejere hurtigt på.

Toffi brød sig heller ikke om at blive snuset bagi, undtagen når hun var i løb forstås:)

 

Toffi rynkede ikke på næsen af rolige hunde med et godt sprog.

 

Jeg synes din Tex sagde fra på en forståelig måde, og at han ikke blev hørt, og det er synd for de små hunde at det skal være sådan.

 

Jeg oplever selv at Tex er meget signalerende og ikke til at misforstå.

Ældre hunde fatter ham lige på stedet og går endda så langt at jeg har oplever at en 7 årig Schaefer (stave) ligefrem forsvarede ham overfor en 8 mdr´s Dobermann.

Så det er nok kombinationen af en unghund og at den var belastet af en snor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Jeg har samme erfaring.

 

Jamen jag har da også ændret min generelle holdning til Små hunde efter jeg fik ham og især nu hvor jeg kun har ham.

 

Man opdager lige pludselig hvor stor en hund der kan bo i den lille krop.:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen jag har da også ændret min generelle holdning til Små hunde efter jeg fik ham og især nu hvor jeg kun har ham.

 

Man opdager lige pludselig hvor stor en hund der kan bo i den lille krop.:blink:

 

Føler du, at du har fået øjnene mere op for ham? Eller at han folder sig mere ud, nu hvor han er ene-hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Føler du, at du har fået øjnene mere op for ham? Eller at han folder sig mere ud, nu hvor han er ene-hund?

 

Nu får han jo all min opmærksomhed alene. Og jeg har gjort alt hvad jeg kunne finde ud af for at han kunne komme over den omvæltning det helt sikker var at alle de andre flyttede.

Han er blevet meget mere focuseret på mig og som sagt omvendt og og jeg kører ikke nogen steder uden ham i bilen undtagen på arbejde.

 

Timer i skoven hvor han har valgt hvilken vej vi skal gå og så at jeg har ladet ham vælge mig til har gjort at han holder øje med mig hele tiden og jeg ved stort set hele tiden hvor han er selv når jeg ikke kan se ham

 

Først nu er han begyndt at acceptere at jeg hilser på andre hunde ejere og deres hunde og jo flere gange vi møder de samme des bedre går det med at han på et tidspunkt ikke så gerne så at jeg hilste på andre hunde.

Han ville have mig for sig selv.

 

Så i bund og grund så er begge dine forslag rigtige.:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ret sjovt, når de vælger vejen - man kommer nogle mystiske ture indimellem :lol:

 

Hos os har vi to begreber: SBV-tur og SGIMSA-tur (Stasia Bestemmer Vejen Tur og Stasia Gider Ikke Men Skal Alligevel Tur).

 

Jeg tror, at terriere er nogle af de hunde, der fungerer bedst som ene-hunde. I nogle tilfælde endda bedre, end hvis de skal dele deres menneske med andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tex gider simpelthen ikke de der kåde fjollerøve som unghunde kan være. Og han er ikke sen til at fortælle dem at han ikke gider. Det er dog sjældent at de "hører" særligt godt.

 

Du har så meget ret. Min egen hund på 7, snart 8, måneder, er præcis en af den slags hunde. Oven i det syntes hun selv at hun er smækfyldt med charme, og når man er dét, må man da godt overskride grænsen, selvom den lige er blevet sat af den anden hund.

 

Jeg havde personligt gjort som DKW med min hund. Ladet den være fri, og så hilse. Havde den fået et par smæk, i retning af Tex' reaktion, havde det været ok og "nødvendig lærdom". Ikke at forstå min hund skal have nerderlag eller bankes af andre hunde, og dermed have dårlige oplevelser. Men ser mig i stand til fint at læse andre hundes signaler, derunder også min egen, og se hvornår noget bliver for meget - og ikke almen hundeopdragelse.

 

Forstår stadig ikke det der med at gå med hund i snor i en hundeskov?!?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Det er ret sjovt, når de vælger vejen - man kommer nogle mystiske ture indimellem :lol:

 

Hos os har vi to begreber: SBV-tur og SGIMSA-tur (Stasia Bestemmer Vejen Tur og Stasia Gider Ikke Men Skal Alligevel Tur).

 

Jeg tror, at terriere er nogle af de hunde, der fungerer bedst som ene-hunde. I nogle tilfælde endda bedre, end hvis de skal dele deres menneske med andre hunde.

 

Ja Tex fungerer fint som enehund og hvis man har flere så skal være samme type hund. Så undgår man at det er de små der måske overses.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

 

Forstår stadig ikke det der med at gå med hund i snor i en hundeskov?!?

 

Jeg accepterer fuldt ud at folk der bor ved siden af en hundeskov benytter den og kan de ikke kalde deres hund til sig så skal den være i snor som loven forskriver. Der er også derfor at det helt klart var mig der fuck´ede op imødet med Labben.

Den var i snor men så skulle jeg have ladet den være.

 

Men hvis man kører langt til en hundeskov for at gå med hunden i snor så kune man ligeså godt vælge en der var tættere på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja Tex fungerer fint som enehund og hvis man har flere så skal være samme type hund. Så undgår man at det er de små der måske overses.

Synes du, at han er blevet overset? De er jo ellers gode til at gøre opmærksomme på sig selv :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Synes du, at han er blevet overset? De er jo ellers gode til at gøre opmærksomme på sig selv :lol:

 

Ja ,måske lidt. De store er jo gode til at fylde det hele sådan rent fysisk.

Så måske at han lige blev overset en smule. Men han mente jo at han i stor stil styrede flokken og at han selv var en Rottweiler.

 

Se bare her den anden dag i skoven da der kom en Rottweiler gående. Den skulle han lige hen til for det var jo "hans" piger.

Det fandt han så ud af at det ikke var.

 

Når jeg kommer hjem fra arbejde nu så gå vi ud i have n og jeg sætter mig ned på trappestenen for at vi kan hilse ordentligt. Det ville være rigtigt svært at gøre med de store samtidigt. for så ville man blive væltet helt om. Så på den måde får han meget mere opmærksomhed end før. Og jeg oplever hans "personlighed" mere når der kun er focus på ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Han er en virkelig køn Westie - nogle af dem er så underligt "kantede" i kroppen synes jeg, men ham der er skøn :lun:

 

Han er klippet helt kort for tiden.

 

Disse er fra idag og igår.

 

P1070018.jpg

 

[ATTACH]5206[/ATTACH]

 

P1070026.JPG

 

Jeg syntes at det korte look passer til ham.

Han bliver klippet fordi han ikke rigtigt er til at trimme. Hans pels løsnes ikke så den er til at trimme uden det gør synligt ondt på ham.

Så derfor klippes han i "schnauzer" stil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...