Hop til indhold

Hvilke race passer til os?


Therese
 Share

Recommended Posts

Hejsa :-)

 

Mig og min kæreste leder i øjeblikket efter den race vi skal have næste gang - men vi synes det er super svært at finde den rigtige!

Vi havde egentlig startet med at overveje schæferen, men efter at have tænkt over det, er vi slet ikke sikre på vi magter det lige nu alligevel :( Derfor vil vi gerne høre jeres mening om hvilken hund, der vil passe godt ind i vores liv lige nu, i stedet for at købe en hund, bare fordi vi godt kan lide racen.. Vi har ikke personlige erfaringer med ret mange racer og det er svært at vuderere ud fra en bog, synes jeg. Så personlige erfaringer er meget velkomne :-)

 

Jeg har haft ansvar for at lufte den ene hund derhjemme og træner med dem begge to, så jeg har fået et billede af hvor meget tid det kan tage at have en hund og hvor meget træning der ligger i det.

 

En typisk dag vil se sådan ud:

En times gåtur med fodersøg om morgenen + plus en halv time til at stresse ned i, inden jeg går på arbejde. Min kæreste går hjemme, så den vil ikke være særlig meget alene, men det er ikke optimalt at den stresser, mens jeg går.

 

Når jeg kommer hjem, vil jeg tage den ud at gå en lang tur, helst til et sted den kan løbe løs og brænde krudt af. Gåturen kan nemt tage to timer med aktivering, træning, hundemøder og hvad der ellers hører med.

 

Når den er frisk igen efter gåturen, vil jeg træne lidt tricks med den og tilbyde den nogle opgaver den skal løse.

 

Aftengåturen bliver 20-30 minutter rundt i kvarteret + en tissetur inden vi går i seng.

 

Det er den tid jeg bruger på king nu og jeg regner ikke med det ændrer sig synderligt med en ny hund. Desuden er det den aktivitet jeg vil lave med en voksen hund, ikke med en hvalp..

 

Fyr løs :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså altså.. Godt spørgsmål...

 

Det afhænger nok også af andre faktorer..

 

Lang eller korthåret?

Skal den være specielt egnet til noget? Agility, tricks, spor, udholdende, selskabshund..

Skaaaal den udstilles?

Hvad med størrelsen?

Jeg er nok i virkeligheden mest til langhårede hunde, men det er ikke afgørende for vores valg. Vi er også begge mest til store hunde, men sandsynligheden for at vi kommer til at bo i lejlighed, er stor. Så det skal nok være en lille hund, vi kan bære.

Men hvis du eller andre kan foreslå en stor race, må I da gerne det :mrgreen: Vi leder efter et sted uden trapper, også af hensyn til den voksne hund, og hvis vi finder sådan et sted, kan vi ligeså godt kigge efter den størrelse hund, vi hælder mest til.

 

Den behøver ikke være egnet til noget bestemt. Jeg vil gerne træne med den, men jeg ønsker ikke at deltage i konkurrencer, så det vigtigste for mig er egentlig bare at hunden synes det er sjovt og får noget ud af det :-)

 

Den skal ikke udstilles. Men jeg forstår ikke hvad det har med racens behov at gøre? :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ud fra det du skriver, så tror jeg da at der er rigtig mange hunde at vælge imellem.

 

For at snævre det lidt ind kan i måske overveje at se på hvor selvstændig hunden skal være - skal det være en spidshund med sine egne meninger om lydighed, eller skal det være mere hen ad f.eks. labrador, der jo efter sigende er noget nemmere at træne.

 

Der findes jo et hav af træningsmuligheder, hvis der er en af dem der tiltaler jer meget kunne i jo overveje lidt ud fra det. F.eks. har vi netop prøvet lure coursing - både hunden og os fandt det utrolig sjovt, men det er nok ikke for alle hunde.

 

Hvis i skal bo i lejlighed, så er det måske også værd at tage med, at mange af de små vagthunderacer kan have tendens til at gø en del. Netop dette var en af grundene til at vi valgte en lidt større hund selvom vi bor i lejlighed.

 

Ved ikke om du blev meget klogere af dette - jeg har ikke noget specifikt bud på en hund til dig.

 

Men lav f.eks. en top tre liste over de vigtigste egenskaber (ikke-gøende, langhåret, "lydig", udholdende etc.) og start så søgningen derfra.

 

Held og lykke

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder da som om du bliver noget nær den perfekte hundeejer :)

 

Jeg tænker umiddelbart på en hyrdehund. Der er mange racer at vælge imellem, og de fleste er ikke så store. De er sociale, aktive og intelligente.

Raceforslag kunne f.eks. være Sheltie (Shetland Sheepdog), Islandsk Fårehund eller Norsk Buhund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder da som om du bliver noget nær den perfekte hundeejer :)

 

Jeg tænker umiddelbart på en hyrdehund. Der er mange racer at vælge imellem, og de fleste er ikke så store. De er sociale, aktive og intelligente.

Raceforslag kunne f.eks. være Sheltie (Shetland Sheepdog), Islandsk Fårehund eller Norsk Buhund.

Tak :-) Jeg har kigget lidt på Sheltien, efter hvad jeg har læst/hørt skulle den passe godt ind her. Måske lige bortset fra at den kan have tendens til at gø meget, men det kan den vel trænes til ikke at gøre så meget :-)

Men tror alligevel lige jeg smutter ned på biblioteket og løber nogle bøger om de racer der er nævnt ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke lade være med, at tænke at en Kooikerhondje ville passe rigtig godt til jer...

 

http://www.kooikerhondje.dk/

 

Og klubben har faktisk besøgsfamilier, så man kan komme ud og se en kooiker irl, og se hvordan den er og høre nærmere om den :5up: ;-)

 

Der er racebeskrivelse af den i det nyeste "Hunden" ... og de eksemplarer jeg kender af racen er nogle fantastiske hunde - og det er både som hyggehund-der-ikke-laver-noget-særligt og som LP-hund der bare "ka-det-der" :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke lade være med, at tænke at en Kooikerhondje ville passe rigtig godt til jer...

 

http://www.kooikerhondje.dk/

 

Og klubben har faktisk besøgsfamilier, så man kan komme ud og se en kooiker irl, og se hvordan den er og høre nærmere om den :5up: ;-)

Det kunne også være en mulighed :-) Er bare bange for at den bliver for stor til at jeg kan bære den, inden den kan gå på trapper selv :hmm: Nå, men der er jo også lang tid til vi skal have hund, så det er jo bare om at komme i gang med at undersøge en masse :-D Vil i hvert fald have racen i tankerne, når vi skal beslutte os :mrgreen:

 

Om det er jo altid dejligt at man kan komme ud og se hundene og høre lidt om dem inden man beslutter sig :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ud fra det du skriver, så tror jeg da at der er rigtig mange hunde at vælge imellem.

 

For at snævre det lidt ind kan i måske overveje at se på hvor selvstændig hunden skal være - skal det være en spidshund med sine egne meninger om lydighed, eller skal det være mere hen ad f.eks. labrador, der jo efter sigende er noget nemmere at træne.

 

Der findes jo et hav af træningsmuligheder, hvis der er en af dem der tiltaler jer meget kunne i jo overveje lidt ud fra det. F.eks. har vi netop prøvet lure coursing - både hunden og os fandt det utrolig sjovt, men det er nok ikke for alle hunde.

 

Hvis i skal bo i lejlighed, så er det måske også værd at tage med, at mange af de små vagthunderacer kan have tendens til at gø en del. Netop dette var en af grundene til at vi valgte en lidt større hund selvom vi bor i lejlighed.

 

Ved ikke om du blev meget klogere af dette - jeg har ikke noget specifikt bud på en hund til dig.

 

Men lav f.eks. en top tre liste over de vigtigste egenskaber (ikke-gøende, langhåret, "lydig", udholdende etc.) og start så søgningen derfra.

 

Held og lykke

Der er nemlig rigtig mange at vælge imellem, det er derfor jeg synes det er ret svært :-) Især fordi de er så dejlige allesammen :blink:

 

Ellers lyder det som en rigtig god ide med at lave en "top-tre" over egenskaber :-) Jeg har i forvejen et ret godt billede af hvordan hunden skal være, men det kan jo ikke skade at tænke over det en ekstra gang og se om man kan komme i tanke om noget nyt :5up:

 

Tak for hjælpen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu du skriver, at du træner de andre 2...

Hvad træner du så:?: er det lydighed eller agility eller noget helt 3:?:

For hvis du er meget til en bestem træningsform så kan det også betale sig at kigge lidt på det :-D

 

Syntes det lyder som en super dagligdag, men hvad laver kæresten, du skriver, at han går hjemme... husk alligevel alenehjemme træning:-D ved du vist godt, så lige at du var gammel i gårde herinde...

Tænker på om ikke han kunne hjælpe med at bære, hvis det blev et lidt større race:?: og skal han ikke deltage i hundens hverdag:?:

Ja kan ikke huske så meget om dig og dine forhold selv om jeg sikkert har læst en masse om dig herinde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu du skriver, at du træner de andre 2...

Hvad træner du så:?: er det lydighed eller agility eller noget helt 3:?:

For hvis du er meget til en bestem træningsform så kan det også betale sig at kigge lidt på det :-D

Jeg er egentlig ikke til noget bestemt, det vigtigste er som sagt at hunden nyder det. Selvfølgelig skal jeg også synes det er sjovt, men hundens glæde gør også mig glad :-)

Vi vil selvfølgelig gå til træning med hvalpen og har da også overvejet hvad vi skal prøve af, men jeg har ikke låst mig fast på en bestemt træningsform.

 

Syntes det lyder som en super dagligdag, men hvad laver kæresten, du skriver, at han går hjemme... husk alligevel alenehjemme træning:-D ved du vist godt, så lige at du var gammel i gårde herinde...

Tænker på om ikke han kunne hjælpe med at bære, hvis det blev et lidt større race:?: og skal han ikke deltage i hundens hverdag:?:

Ja kan ikke huske så meget om dig og dine forhold selv om jeg sikkert har læst en masse om dig herinde...

Han går hjemme pga. sygdom.

Den skal helt sikkert lære at være alene hjemme, den vil komme til at være alene hjemme engang imellem selvom han er der om dagen, og hvis han kommer på arbjedsmarkedet igen, er det mest praktisk at den er vant til det.

 

Han vil også deltage i hundens hverdag, f.eks. vil han tage den ud at tisse, hvis den ikke er renlig, når jeg starter på arbejde efter vi har fået den og han vil da også lufte den engang imellem, hvis jeg er forhindret eller hvis han bare har lyst til at gå en tur. Vi hjælper hinanden :-)

Det bliver primært min hund og mit ansvar at aktivere og lufte den, men han vil jo også gerne have hund og vil selvfølgelig være interesseret i at være en del af dens liv.

 

Og jeg tror godt han kan lokkes til at bære den :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

hi hi tja så kan jeg godt se at man ikke kan vælge ud fra det...

 

Lækkert med at manden kan lokkes til at hjælpe med at bære :lol:

 

Skidt at han går sygemeldt men så er tiden der da til at gøre en stor indsats for renlighed og alenehjemme træningen super. :5up:

 

Men ud fra det som i siger så lyder sheltien også som en jeg kunne forestille mig som god til jer der er hvertifald fuld gang i dem, som bliver avlet bag ved mine forældre :lol: (hvis han ikke er flyttet)

 

Er jo selv vild med lab og flatcoutet og min drøm kunne entelig godt være en trevuerner eller grå schefer, når jeg bliver ældre...

Link til indlæg
Del på andre sites

hi hi tja så kan jeg godt se at man ikke kan vælge ud fra det...
Nej vel :blink:

 

Lækkert med at manden kan lokkes til at hjælpe med at bære :lol:

Ja, det er super :lol:

 

Skidt at han går sygemeldt men så er tiden der da til at gøre en stor indsats for renlighed og alenehjemme træningen super. :5up:

Jamen det er jo det. Han kan jo sagtens arbejde med det, mens jeg er på arbejde... :-) Der er intet der er så galt at det ikke er godt for noget, som man siger :blink:

 

Men ud fra det som i siger så lyder sheltien også som en jeg kunne forestille mig som god til jer der er hvertifald fuld gang i dem, som bliver avlet bag ved mine forældre :lol: (hvis han ikke er flyttet)

Jeg var allerede nede og låne en bog om Sheltien idag, kunne ikke vente :oops: og den lyder helt sikkert som en hund for os. Både mht. sind, pelspleje og aktivitetsniveau. Så jeg vil da undersøge lidt mere om racen og så må vi tage den derfra :-) Men tror umiddelbart det ville være et godt valg lige nu :-)

 

Er jo selv vild med lab og flatcoutet og min drøm kunne entelig godt være en trevuerner eller grå schefer, når jeg bliver ældre...

Schæferen er også lækker, sådan en havde vi også oppe og vende ;-) Men det skulle bare ikke være lige nu vi skulle have den... Måske en anden gang :-D Hvad for en er det du har nu?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er racebeskrivelse af den i det nyeste "Hunden" ... og de eksemplarer jeg kender af racen er nogle fantastiske hunde - og det er både som hyggehund-der-ikke-laver-noget-særligt og som LP-hund der bare "ka-det-der" :)

 

Jeg synes også det er en fantastisk hund...

Og de jeg kender/har mødt af dem, har også været sådan nogle søde og omgængelige hunde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kunne også være en mulighed :-) Er bare bange for at den bliver for stor til at jeg kan bære den, inden den kan gå på trapper selv :hmm: Nå, men der er jo også lang tid til vi skal have hund, så det er jo bare om at komme i gang med at undersøge en masse :-D Vil i hvert fald have racen i tankerne, når vi skal beslutte os :mrgreen:

 

Om det er jo altid dejligt at man kan komme ud og se hundene og høre lidt om dem inden man beslutter sig :-)

 

En kooiker bliver omkring 35-40 cm. i højden... så det er ikke en tung race

 

http://www.dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/KOOIKER.pdf

 

Inde på www.kooikerhondje.dk under besøgsfamilier kan du også se hvor de forskellige er i landet... :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

En kooiker bliver omkring 35-40 cm. i højden... så det er ikke en tung race

 

http://www.dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/KOOIKER.pdf

 

Inde på www.kooikerhondje.dk under besøgsfamilier kan du også se hvor de forskellige er i landet... :blink:

Nej, det skulle være til at overkomme :-)

 

Jeg kunne ikke finde noget om den på biblioteket, men vil forsøge at læse en masse i den nærmeste fremtid og så må vi se hvad jeg ender op med :blink:

Du skal i hvert fald have tak for hjælpen. :5up:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har til gengæld hørt om massive temperamentsproblemer inden for racen. Men 3. hånds "viden, så læs om dem og besøg nogle og dan dit eget indtryk. Det kan også vel være at der har været problemer, og det er kommet under kontrol.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har til gengæld hørt om massive temperamentsproblemer inden for racen. Men 3. hånds "viden, så læs om dem og besøg nogle og dan dit eget indtryk. Det kan også vel være at der har været problemer, og det er kommet under kontrol.

Jamen selvfølgelig... Det kan da sagtens være. Men jeg er da glad for du siger det, så kan jeg da være opmærksom på det :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...