Hop til indhold

Træning to gange om ugen?


Amocca
 Share

Recommended Posts

Tja - Jeg "gad" ikke læse hele tråden ;-) men tak for oplysningen :mrgreen:

 

Jeg spurgte såmænd kun fordi der jo er noget med alder og agilityredskaberne - De må jo ikke bruge ret mange af dem før de er min 1 år og nogle vist nok senere (slalom osv.)

 

Første indlæg havde såmænd været nok :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

Jeg tror det er individuelt hvad hunden kan klare...

 

Jeg træner med jason 2 gange ugentligt, nemlig lørdag og onsdag (i sommertiden onsdag og torsdag) ved hhv redningshundene/beredsskabet og dch og har gjort det siden jason var en 6-7 mdr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tanten takker a9 og Amocca :mrgreen:

 

Nå men da min hund var aktiv trænede jeg hver dag, nogle gange i klub andre gange sammen med andre privat og så alene hjemme (eller ude) :-D

 

Held og lykke med agilityen - håber du får plads på holdet :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen

Jeg trænede med Laika 2 gange om uge fra hun var 6 mdr. startede blidt til hun fik fortrolighed med diverse øvelser ( lette )

fra hun var 9 mdr. satte vi træningen op til 3 gange om ugen

og bykkede mere relevante opgaver på træningen,

vi trænede Mandag, Onsdat og Fredag, de mellemlæggende dage gik vi lange ture med lidt småtræning og alm. lydighed men mest for gåturen og hyggens skyld,

så vil regne med du sagtens kan træne AG 2 gange på en uge

Link til indlæg
Del på andre sites

for nu er det jo så kun to gange almindelig hverdagslydighed på en uge... og hun er jo teenager, så det vi træner mest er egentlig kontakt under øvelser med distraktioner...

 

og det gør vi jo egentlig hver dag både ude og hjemme... hvis jeg synes hun kommer til at virke træningstræt, så må det bare blive lidt mindre træning herhjemme...

 

Når vi starter til agility til efteråret kan jeg ikke rigtigt bestemme mig for om det skal kombineres med almindelig lydighedstræning eller om vi heller skal gå for aktivering og tricks agtig træning ved siden af...

 

men den tid, den glæde :blink: det finder vi ud af senere... For nu koncentrerer vi os om unghundehold lørdag og hverdagslydighed / kontakt søndag...

 

Tak for alle jeres svar :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

nå men nu har vi været afsted... og det var.... ok... det bliver nok aldrig mig, det der gå på plads noget :oops: som de åbenbart går meget op i hos DCH...

 

Men det hele virkede nu fint nok. Positive metoder, rar og erfaren træner... vi var 8 på holdet... til gengæld træner der så 4 hold af gangen :shock::shock: fuuuuck der sker meget på den træningsplads...

 

Jeg ved ikke om Karla og jeg kommer til at lære ret meget af at gå der, men det er også ok har jeg bestemt... Min ambition er at blive ved med at komme der og så bruge det til at træne : "ja, der sker godt nok meget her, men jeg skal huske det er min mor det drejer sig om" træning...

 

Dvs. ingen ambitioner om at bestå nogen former for lydighedsprøver, bare ambition om at opnå kontakt...

 

Kunne allerede mærke at hun var langt bedre til at tage kontakt dernede end hun var på vores sidste træningshold... hun er selvfølgelig også blevet ældre...

 

Men det var ret tydeligt at hun slet ikke fik brugt hovedet så meget her som hun gjorde i søndags ved Pia. Efter træningen hos Pia sov hun med det samme i bilen hjem og i alt i 4 timer...

Da vi kom hjem idag skulle hun lige hygge og lege lidt en halv times tid inden hun tog en lur på en time...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
nå men nu har vi været afsted... og det var.... ok... det bliver nok aldrig mig, det der gå på plads noget :oops: som de åbenbart går meget op i hos DCH...

 

Men det hele virkede nu fint nok. Positive metoder, rar og erfaren træner... vi var 8 på holdet... til gengæld træner der så 4 hold af gangen :shock::shock: fuuuuck der sker meget på den træningsplads...

 

Jeg ved ikke om Karla og jeg kommer til at lære ret meget af at gå der, men det er også ok har jeg bestemt... Min ambition er at blive ved med at komme der og så bruge det til at træne : "ja, der sker godt nok meget her, men jeg skal huske det er min mor det drejer sig om" træning...

 

Dvs. ingen ambitioner om at bestå nogen former for lydighedsprøver, bare ambition om at opnå kontakt...

 

Kunne allerede mærke at hun var langt bedre til at tage kontakt dernede end hun var på vores sidste træningshold... hun er selvfølgelig også blevet ældre...

 

Men det var ret tydeligt at hun slet ikke fik brugt hovedet så meget her som hun gjorde i søndags ved Pia. Efter træningen hos Pia sov hun med det samme i bilen hjem og i alt i 4 timer...

Da vi kom hjem idag skulle hun lige hygge og lege lidt en halv times tid inden hun tog en lur på en time...

 

Jeg synes også det er det vigtigste ved lydighedstræning i dch - at hunden skal kunne fokusere mens der sker alt muligt omkring dem, men jeg kan kun sige at det er GOD træning :blink: Jason kan være nok så interesseret i alt muligt omkring ham og umulig at komme i kontakt med, men begynder jeg at kræve noget af ham, så ændrer han 110 % fokus og ignorerer det omkring ham (for det meste - man er vel unghund :rolleyes:)

 

ang. plads, så tror jeg det er over hele linjen i dch de ynder den disciplin - en øvelse jeg ikke kan se det sjove i og noget jeg ikke træner så ofte(jeg må dog indrømme den er GOD i de rigtige situationer), men noget Jason af en eller anden grund har taget til sig - plads er SJJJJJOOOOOOOOVVVVTTTT ifølge ham - plads kan for hans skyld erstatte en godbid eller anden ros :roll: for er der noget i denne verden der er mere sjovt end at flintre rundt med snude-ved-knæ og klaske rumpen i jorden når vi stopper?:???::roll::mrgreen: (nej, jeg kan stadig ikke se det supersjove i øvelsen, men jason kan og det er da det vigtigste...)

 

En god metode for at gøre plads lidt sjovt er (når det sidder fast i knoppen på tossedyret at man skal gå ved knæet og sætte sig når du selv stopper:cool:) er

at variere tempoet (OGSÅ ved start, så man fx starter i snegletempo eller i let løb, ellers kan de få for vane at starte uden stor fokus på øvelsen for "det er jo det samme hver gang")

vende 180 grader

evt. starte med at vende om

tage et skridt og stoppe, to skridt og stoppe osv.

gå et skridt bagud når hunden sidder plads (jason "fulgte" mig ikke i starten her - kiggede bare bagud som om han tænkte "hvor bliver du dog af", men nu vrikker han med)

Det lyder måske ikke alt for sjovt, men det er det faktisk når man komme igang - især hvis man sætter lidt "liv" i det og ens hund er lidt på dupperne (kan ikek forestille mig det er særlig sjovt hvis hunden er lidt "tung" i det) og hunden lærer at fokusere rigtig meget på ejeren.

Link til indlæg
Del på andre sites

tak for dit svar... jeg er ikke sikker på, at Karla nogensinde når schæfer-alderen :lol: (jvf lexus) og dermed synes det er hylemorsomt at følge mit ben... :roll:

 

Når jeg træner dirrigering uden snor på er hun dog super dygtig til at følge mig både på afstand og tæt på...

 

Jeg har dog været lidt af en knold og som oftest trænet hende, med hende siddende foran mig - så det tror hun selvfølgelig er "udgangspunktet" for enhver øvelse...

 

Jeg er igang med lige så langsomt at få hende manøvreret over på siden :lol: men det tager lidt tid... Og så er hun iøvrigt bedst til at gå pænt på min højre side :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
tak for dit svar... jeg er ikke sikker på, at Karla nogensinde når schæfer-alderen :lol: (jvf lexus) og dermed synes det er hylemorsomt at følge mit ben... :roll:

 

Når jeg træner dirrigering uden snor på er hun dog super dygtig til at følge mig både på afstand og tæt på...

 

Jeg har dog været lidt af en knold og som oftest trænet hende, med hende siddende foran mig - så det tror hun selvfølgelig er "udgangspunktet" for enhver øvelse...

 

Jeg er igang med lige så langsomt at få hende manøvreret over på siden :lol: men det tager lidt tid... Og så er hun iøvrigt bedst til at gå pænt på min højre side :confused:

 

Kan hun ikke plads endnu? Eller synes hun bare det skal foregå det forkerte sted?(altså foran dig)?

FOr hvis en af ovenstående er tilfældet ville jeg nok overveje at starte HELT forfra med øvelsen

 

skal smutte nu - min mor har lige ringet og spurgt hvor jeg bliver af (hun skulle hente mig og holder nede og venter nu :oops::oops:) - skriver igen når jeg kan :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan hun ikke plads endnu? Eller synes hun bare det skal foregå det forkerte sted?(altså foran dig)?

FOr hvis en af ovenstående er tilfældet ville jeg nok overveje at starte HELT forfra med øvelsen

 

skal smutte nu - min mor har lige ringet og spurgt hvor jeg bliver af (hun skulle hente mig og holder nede og venter nu :oops::oops:) - skriver igen når jeg kan :mrgreen:

 

Hun kan ihvertfald ikke plads i den gængse forstand at trisse omkring mig og sætte sig ned... Det trænede vi ikke på vores hvalpehold, og jeg har ikke selv tænkt så meget over det og har derfor ikke selv trænet det...

 

Mit mål er jo agilitien, så har været mere fokuseret på dirrigering af hende uden snor på... men der behøver hun jo ikke at være klæbet op af benet...

 

Men du har sikkert ret, der skal startes helt fra bunden af...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun kan ihvertfald ikke plads i den gængse forstand at trisse omkring mig og sætte sig ned... Det trænede vi ikke på vores hvalpehold, og jeg har ikke selv tænkt så meget over det og har derfor ikke selv trænet det...

 

Mit mål er jo agilitien, så har været mere fokuseret på dirrigering af hende uden snor på... men der behøver hun jo ikke at være klæbet op af benet...

 

Men du har sikkert ret, der skal startes helt fra bunden af...

 

Hvis agility er dit mål, behøver du ikke gøre særligt meget ud af plads, men netop gøre noget ud af, at hun kan følge dig på begge sider uden at klæbe. Derudover indkald, fremadsendinger, dirigering omkring ting og fokus selv om der sker en masse omkring hende. For meget klæbende plads på venstre side (uden samme indsats på højre OG alle de andre ting) vil kun gøre det sværere for dig at træne agility.

 

Selvfølgelig kan de sagtens begge dele - kan bare ikke se, hvorfor du skal ase og mase med at lære hende noget, du ikke synes er sjovt, og som ikke er vigtigt for dig.

 

Prøv at se lidt på denne dygtige unge dames hjemmeside - her er nogle rigtig gode artikler om agilitytræning af unge hunde (al den træning, der skal laves før man begynder på selve forhindringerne)

 

http://silvia.trkman.net/

 

-Trine

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun kan ihvertfald ikke plads i den gængse forstand at trisse omkring mig og sætte sig ned... Det trænede vi ikke på vores hvalpehold, og jeg har ikke selv tænkt så meget over det og har derfor ikke selv trænet det...

 

Mit mål er jo agilitien, så har været mere fokuseret på dirrigering af hende uden snor på... men der behøver hun jo ikke at være klæbet op af benet...

 

Men du har sikkert ret, der skal startes helt fra bunden af...

 

Når bæstet er (siddende, gående / løbende imod dig what ever) foran dig, så vis hende en godbid og "træk" hende så rundt bagom om dig og lav en sit-øvelsen på din venstre side. Når hun sitter; godbid og ros. Gør det ti gange og hun har fattet pointen og sprinter bagom dig og på plads...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du har mod på at køre helt til Hadsten synes jeg du skal prøve at kontakte Helle og Lars. De har "hvalpe-agility" hold, hvor de specifikt træner frem mod agilitytræningen. Helle er både hvalpe- og agilityinstruktør og Lars er agilityinstruktør og tidligere nordisk mester for små hunde - med Dværgschnauzer! Dygtige og meget, meget søde mennesker.

 

-Trine

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...