Hop til indhold

hvad kigger man efter på stamtavlen?


Gæst mussepig1965
 Share

Recommended Posts

Det synes jeg lyder fair nok, det du skriver.

Mit problem var at Toffi udviklede et stort overbid, og beskeden jeg fik var: Lever hunden tilbage til opdrætter eller lad være.

Man ville ikke give f.eks. 2000kr i erstatning for at jeg f.eks. ikke ville kunne få min hund avlsgodkendt og gå på udstilling.

 

Det var hunden retur, eller behold den.

 

Så hvad det angår er der åbenbart en forskel på DKK og DRU, som ikke er helt uvæsentlig.

 

Jeg tror ikke det er noget DKK siger man skal skrive i kontrakten, men blot noget min opdrætter havde valgt at gøre.

 

Jeg syntes personligt en faktor som HD er svær (og farlig) at give garanti på i en kontrakt - netop fordi den der køber hvalpen jo kan være en "ligeglad-type" der lader hunden gå på trapper, hoppe ind og ud af bilen, undlade at fodre optimalt osv. Jeg ville aldrig turde dive en garanti på HD :oops: Om jeg så har udvalgt mine hvalpekøbere forkert - det kan godt være, men man kan jo sige det personen overfor en gerne vil hører og love guld og grønne skove - men hvor hverdagen bliver en anden :-)

 

Men der er forskellige krav i DKK ang. tilbagelevering/ombytning af hund, men om et overbid er en graverende fejl der giver ret til dette tror jeg ikke. Men hvis den er solgt som udstillings/brugshund ville opdrætteren skulle ombytte hunden idet den ikke opfylder kravene.

 

Tror dette er lidt noget rod :oops: Håber det kan forstås alligevel

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke det er noget DKK siger man skal skrive i kontrakten, men blot noget min opdrætter havde valgt at gøre.

 

Jeg syntes personligt en faktor som HD er svær (og farlig) at give garanti på i en kontrakt - netop fordi den der køber hvalpen jo kan være en "ligeglad-type" der lader hunden gå på trapper, hoppe ind og ud af bilen, undlade at fodre optimalt osv. Jeg ville aldrig turde dive en garanti på HD :oops: Om jeg så har udvalgt mine hvalpekøbere forkert - det kan godt være, men man kan jo sige det personen overfor en gerne vil hører og love guld og grønne skove - men hvor hverdagen bliver en anden :-)

 

Men der er forskellige krav i DKK ang. tilbagelevering/ombytning af hund, men om et overbid er en graverende fejl der giver ret til dette tror jeg ikke. Men hvis den er solgt som udstillings/brugshund ville opdrætteren skulle ombytte hunden idet den ikke opfylder kravene.

 

Tror dette er lidt noget rod :oops: Håber det kan forstås alligevel

 

Nææh, jeg syntes jo også i første omgang at det kunne opdrætter da ikke gøre for. Men dyrlægen sagde vi var "blevet snydt". Hun opdagede det ca 3 uger efter vi havde fået hende hjem. Og et så stort overbid udvikler sig ikke på så kort tid.

 

Dengang lavede jeg en tråd onm det herinde, og jeg husker at flere mente at det var ikke gået i DKK.

 

Jeg mener heller ikke der kan gives garanti på hverken HD eller patellaluxation. Der er oveni købet vist delte meninger om hvorvidt det sidste er arveligt.

Men man kan gøre sit bedste ved ikke at avle på hunde der har det i anerne. Og det er op til køber selv at kontrollere den slags, og det gør man uden tvivl nemmere i DKK end i DRU.

Link til indlæg
Del på andre sites

pyha jeg syns det lyder indviklet og med en del risiko.

 

jeg har ikke set så mange Shih tzu til salg som er registret i Dkk men mere i DRU.

 

syns der er svært at købe en hund når man godt vil have en hund der kan udstilles og evt få hvalper på en gang... !!

 

jeg er glad for alle svar og håber der dukker en shih tzu op med en stamtave som er ok.. ;)

 

Hvis du overvejer MÅSKE at få hvalpe engang, så er det jo ret så vigtigt, at din kommende hvalp er i orden.

 

Jeg ved ikke, om du tænker på at købe hvalp nu og her, eller om det er engang ude i fremtiden.

 

Hvis det er nu, du vil have hvalp, så har denne kennel netop fået 4 små smukke hvalpe. 2 hanner og 2 tæver.

Hvalpene er stambogsført i Dansk Kennelklub.

 

Du kan se dem her: http://www.shizi-lins.dk/

Og hvis du er interesseret i netop det kuld, så kan jeg, --eller et andet DKK-medlem gå ind i Hundewebs arkiv og undersøge familieforholdene og evt. sundhed for dig.

 

--Hvis det først er f.eks. til sommer, du vil have en hvalp, så skal du kontakte forskellige opdrættere og snakke med dem om hvilke tæver de ønsker at parre i foråret. Og om du har mulighed for at komme på venteliste til en hvalp.

 

---Og her er links til tre andre DKK-opdrættere:

http://www.bigchoice.dk/

 

http://shihtzu.minisite.dk/default.aspx?PageID=73640 (forventer hvalpe midt i februar)

 

http://www.happynoise.dk/

 

Hov! her var en opdrætter mere:

http://www.sannieshihtzu.com/hvalpe.htm

 

 

Du skal IKKE!!!! købe en hvalp gennem en avisannonce eller lignende..

Ikke når du måske vil bruge den til avl. Så er der ingen vej udenom. Du skal finde en opdrætter som også kan hjælpe dig med alle de mange ting, du har brug for at vide om racen. Og om udstilling og opdræt af lige netop DEN race.

Pelsen i sig selv er et helt studium. Og den SKAL være i orden når du vil udstille.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Det er jeg nu ikke heeelt enig i.

 

Det er da ganske korrekt, at indavl defineres som en hvilken som helst situation, hvor en han og hun, der får afkom sammen, har en eller flere fælles forfædre. Dog bruges det oftest om parringer mellem bror/søster, far/datter, søn/mor, fætter/kusine. Linjeavl kan da naturligvis, udfra definitionen, bruges som et pænere udtryk for indavl, men jeg syntes det er vigtigt at understrege, at der ved linjeavl ligger en anden tanke bag, end ved "konventionel" indavl.

 

Linjeavl er en konservativ måde at "indavle" på, en langsommere måde at nå sit mål på (i forhold til indavl) og med mindre risiko for uønskede effekter. Linjeavl er desuden også uden gentagne tætte parringer (mor/søn, far/datter etc).

 

Man linjeavler for at fiksere bestemte egenskaber i afkommet, ved at forstærke visse egenskaber og mindske variationen. Risikoen er ganske rigtigt, at vigende egenskaber kan "komme til syne".

 

Så hvad der altså er vigtigt for mig at understrege er, at jeg ser indavl (det utilsigtede og kortsigtede) som værende noget rod, mens jeg anser linjeavl (med fornuft, overblik og langsigtede resultater for øje) for at være en bibeholdelse af de forskellige racekarakteristika.

 

Jeg syntes altså ikke at man ikke som udgangspunkt skal være nervøs for linjeavl, og man kan altid holde sig til DKK's hundeweb, hvor man kan se både hvilken indavlskoefficient en given hund har - eller hvilken en en kommende hvalp vil få.

 

DKK anbefaler at man ligger på en indavlkoefficient på 6,25% eller under - hvoraf langt de fleste parringer vil ligge langt under. Også selvom det er linjeavl. Det er igen din fordel ved at købe med DKK tavle, for her kan du rent faktisk se hvordan din hunds slægtskab ser ud (og det behøver absolut ikke ligge på 0%). Indavl/linjeavl eksisterer jo ikke kun i stamtavlerne - her er den bare synlig.

 

 

jeg er langtfra enig i at det ikke kan skade kig evt på schæferen som der er en del linjeavl på mange af de genetiske sygdomme som allergi,hd osv osv sind kunne forbedres betydeligt hvis man fik noget nyt blod til linjerne fremfor den lille genpulje der er i forvejen

det betyder ikke at linjeavl behøver altid og være skadeligt men på sigt som mange ikke mener er resultat er denne avl ses allergi,hd,ad,dårligt sind osv osv

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er langtfra enig i at det ikke kan skade kig evt på schæferen som der er en del linjeavl på mange af de genetiske sygdomme som allergi,hd osv osv sind kunne forbedres betydeligt hvis man fik noget nyt blod til linjerne fremfor den lille genpulje der er i forvejen

det betyder ikke at linjeavl behøver altid og være skadeligt men på sigt som mange ikke mener er resultat er denne avl ses allergi,hd,ad,dårligt sind osv osv

 

Mener absolut heller ikke, at det ikke kan skade. Overhovedet ikke. Problemet opstår jo så snart du i for mange led avler for tæt. Det skulle så gerne afsløres af indavlsgraden.

 

Ved linjeavl er det også en almindelig tommelfingerregel, at man krydser ud ca. hvert 7. led. Men er ikke uenig med dig, og må have udtrykt mig forkert tidligere. Hvad der var vigtigt for mig at understrege der er, at jeg ser en forskel på termen indavl og linjeavl.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er langtfra enig i at det ikke kan skade kig evt på schæferen som der er en del linjeavl på mange af de genetiske sygdomme som allergi,hd osv osv sind kunne forbedres betydeligt hvis man fik noget nyt blod til linjerne fremfor den lille genpulje der er i forvejen

det betyder ikke at linjeavl behøver altid og være skadeligt men på sigt som mange ikke mener er resultat er denne avl ses allergi,hd,ad,dårligt sind osv osv

 

mk101 har helt ret med hensyn til linieavl og fordelen ved linieavl; men det skal bruges i en seriøs opdrætters hænder.

Et af problemerne her er jo at det meste avlsbedømmelse i hundeverdenen foregår som vurdering af avlsdyr og ikke på vurdering af afkom. Folk render i r.... på hinanden for at bruge tophundene (som oftest eksteriørmæssige tophunde) i stedt for at vurdere om også en given hund avler sine gode egenskaber videre inden man overvejer at bruge den.

Hos andre husdyr racer bruger man afkomsvurdering. En malkeko som giver meget mælk er guld værd for landmanden; men den har ingen avlsværdi, hvis ikke også den giver denne egenskab videre til sine kalve !!

 

:vinken:Venlig hilsen

Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Om man kan lide det eller ej så er indavl og linjeavl altså det samme.

 

Linjeavl er en mild form for indavl, hvor mennesket gør det bevidst for at få gode gener i "dobbelt dosis". Reelt kan dette ikke styres 100% og man kan lige så vel ende ud med individer der får de dårlige gener i "dobbelt dosis" og derved ende med at blive noget meget grimt afkom (på alle måder).

 

Linjeavl er indavl der går godt - altså er endt med et godt resultat :mrgreen:

 

Og ja inden for husdyrproduktionen har man parret nært beslægtede individer for netop at se om de gode gener bliver vidregivet inden man har kastet sig ud i de store avlsprogrammer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der var en opstartsperiode - men der har hele tiden været medelt at på et givent tidspunkt (januar 2009) skulle man være medlem for at kunne bruge hundeweb - hvis du har været derinde inden for den sidste uges tid, har du også skulle indtaste dit medlemsnummer samt en kode

 

Jubiii, endnu en kode at holde styr på :roll::???::(

 

Vidste - som det fremgår :blink: - ikke at der var lagt adgangsbegræning på, men det giver vel trods alt en eller anden slags form for mening, at man skal være med til at betale for en modtaget ydelse :neutral:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jubiii, endnu en kode at holde styr på :roll::???::(

 

Vidste - som det fremgår :blink: - ikke at der var lagt adgangsbegræning på, men det giver vel trods alt en eller anden slags form for mening, at man skal være med til at betale for en modtaget ydelse :neutral:

 

Det er kun den første gang du logger på de skal bruge den specielle kode - Derefter er det nok med din mail og dit selvvalgte kodeord :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Linjeavl er indavl der går godt - altså er endt med et godt resultat :mrgreen:

 

Linieavl er bevidst gentagelse af samme individ(er) i avlen. Derfor kaldes det linieavl uanset om udfaldet er som håbet eller ikke.. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

DKK anbefaler at man krydser af i rubrikken familiehund - det er rigtig nok. Grunden til dette er at man kan risikere at sælge hunden til en person der ikke tager hensyn til hofter feks. Har man en hund der udvikler feks. saksebid (hvilket ingen reelt kan have skyld i) så skal man tage hunden retur eller refundere pengene osv.

 

I min kontrakt står der feks at hunden er solgt som familiehund, men udvikler den saksebid får jeg 2.000,00 kr. refunderet.

 

Jeg vil mene DKK så vidt muligt forsøger at tilgodese begge parter. Det er det indtryk jeg har fået, bla. på opdrætterkurset.

 

Jeg valgte at krydse af i familiehund, da jeg ikke ville kunne garantere et "udstillings"udseende ;o) Nu er der jo ikke de store eksteriørkrav til border collier, men derfor kan der jo godt være købere der går meget op i udstilling alligevel - det er bare ikke det min hvalp er lavet til ;o) Derimod er der skrevet ind, at køber kan kræve en ny hvalp, hvis hvalpen viser tegn på hd inden den fylder 2 år - jeg betaler i så fald for hd fotografering og køber kan beholde den "gamle" hvalp eller vælge at levere den tilbage, hvis de ønsker det (hvem gør det?) Alternativt kan der gives et afslag på 3000 kr (købssum 6500,-).

 

Medfødte fejl er omfattet af købeloven, hvilket betyder at der kan ombyttes, afhjælpes eller gives afslag.... jeg har valgt at give afslag eller en ny hvalp uden ombytning. Medfødte fejl dækker ikke HD (det er bare min garanti, der gør det), men f.eks. tandfejl eller døvhed.

 

-Trine

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Mener absolut heller ikke, at det ikke kan skade. Overhovedet ikke. Problemet opstår jo så snart du i for mange led avler for tæt. Det skulle så gerne afsløres af indavlsgraden.

 

Ved linjeavl er det også en almindelig tommelfingerregel, at man krydser ud ca. hvert 7. led. Men er ikke uenig med dig, og må have udtrykt mig forkert tidligere. Hvad der var vigtigt for mig at understrege der er, at jeg ser en forskel på termen indavl og linjeavl.

 

 

jeg tror egentlig også vi er enige vi skulle bare formulere os rigtigt og forstå det rigtigt:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
mk101 har helt ret med hensyn til linieavl og fordelen ved linieavl; men det skal bruges i en seriøs opdrætters hænder.

Et af problemerne her er jo at det meste avlsbedømmelse i hundeverdenen foregår som vurdering af avlsdyr og ikke på vurdering af afkom. Folk render i r.... på hinanden for at bruge tophundene (som oftest eksteriørmæssige tophunde) i stedt for at vurdere om også en given hund avler sine gode egenskaber videre inden man overvejer at bruge den.

Hos andre husdyr racer bruger man afkomsvurdering. En malkeko som giver meget mælk er guld værd for landmanden; men den har ingen avlsværdi, hvis ikke også den giver denne egenskab videre til sine kalve !!

 

:vinken:Venlig hilsen

Steen Stenild

 

jamen vi er slet ikke uenige

 

man skal bare huske at ligesom med direkte tæt indavl så er konsekvensen deraf stadig at gode egenskaber kan fordobles men det gør det dårlige i generne også

 

så hvis man igen kigger schæferen som er den jeg er mest inde i avlsmæssigt så hvis over 80% i en stamtavle af hundene er linjeavlet så er det dælme for meget indavl hvilket ikke fremmer hverken egenskaber eller sundhed

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Om man kan lide det eller ej så er indavl og linjeavl altså det samme.

 

Linjeavl er en mild form for indavl, hvor mennesket gør det bevidst for at få gode gener i "dobbelt dosis". Reelt kan dette ikke styres 100% og man kan lige så vel ende ud med individer der får de dårlige gener i "dobbelt dosis" og derved ende med at blive noget meget grimt afkom (på alle måder).

 

Linjeavl er indavl der går godt - altså er endt med et godt resultat :mrgreen:

 

Og ja inden for husdyrproduktionen har man parret nært beslægtede individer for netop at se om de gode gener bliver vidregivet inden man har kastet sig ud i de store avlsprogrammer.

 

 

jamen det er jo det jeg har prøvet og forklarer

alt der giver dobbelt dosis godt giver det dobbelte af de dårlige gener også og indavl og linjeavl er det sammen bare ikke så tæt så vi er helt enige

Link til indlæg
Del på andre sites

jamen vi er slet ikke uenige

 

man skal bare huske at ligesom med direkte tæt indavl så er konsekvensen deraf stadig at gode egenskaber kan fordobles men det gør det dårlige i generne også

 

så hvis man igen kigger schæferen som er den jeg er mest inde i avlsmæssigt så hvis over 80% i en stamtavle af hundene er linjeavlet så er det dælme for meget indavl hvilket ikke fremmer hverken egenskaber eller sundhed

 

Du har helt ret og det er derfor det er så vigtigt at man bruger afkomsvurdering og ikke kun kigger på forældredyrene, hvilket jo desværre er det almindeligster med hundeavl !

 

:vinken: Venlig hilsen

Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Du har helt ret og det er derfor det er så vigtigt at man bruger afkomsvurdering og ikke kun kigger på forældredyrene, hvilket jo desværre er det almindeligster med hundeavl !

 

:vinken: Venlig hilsen

Steen Stenild

 

 

præcis:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
jeg kan købe en Shih Tzu med eller uden stamtavle... jeg vil gerne have hunden med stamtavle da jeg har en ide om at jeg godt vil prøve at udstille hunde... Menn hvad skal jeg evt kig efter i stamtavlen og hvad giver den af oplysninge andet ind hven der er mor og far osv.... ???

 

Man kigger efter om enkelte hunde går igen flere gange og hvor tæt slægtskabet i så fald er.

Herudover skal man jo søge oplysninger andre steder end på stamtavlen. Som du selv nævner f.eks søge på hundewew, hvor man kan finde oplysninger om bla. sundhed. Alm. søgning på nettet kan også ofte give værdifulde resultater. Man kan kontakte specialklubber, opdrættere.

 

Nu skriver du ikke hvad dit formål er; men leder du efter oplysninger ppå en bestemt hvalp inden køb, vil jeg anbefale at få referencer fra opdrætter til hvalpekøbere med hvalp af samme kombination !

 

:vinken: Venlig hilsen

 

Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...