Hop til indhold

Hundefoder

Gæst Christinamichelle
 Share

Recommended Posts

Mit bedste råd er, at forsøge dig lidt frem. Hvad der er godt for den ene hund, er ikke nødvendigvis godt for en anden. :-)

Og velkommen herind :vinke:

Det er nemlig rigtigt.

Det er mit indtryk at fleste chihuahuaejere bruger royal canin hvalpefoder til små racer, mens de er hvalpe.

Mange del går så over til Royal Canin chihuahua når de bliver voksne.

Jeg gik hos en dyrlæge med speciel viden om foder. Min chihuahua skulle have halvt tørfoder og halvt hjemmelavet hundemad.

Hun måtte ikke få barf, det ville hun ikke kunne fordøje, sagde denne dyrlæge.

Og sjovt nok ville hun heller aldrig have kødben, så måske har hun selv haft en ide om at det ikke var godt for hende:)

Den hjemmelavede mad finder jeg lige et link til: http://www.hunde-forum.dk/foder/453-hjemmelavede-madvarer-og-godbidder-til-hunden.html

Under alle omstændigheder: Hold dig fra det billige supermarkedstørfoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger selv chihuahuafoderet fra Royal Canin - det er ikke fordi jeg synes det er verdens bedste foder eller noget, men det er heller ikke det værste..

Og vigtigst af alt er det det eneste tørfoder mine gider sætte deres tænder i.. ;-)

Derudover fodre jeg med hjemmelavet foder som Vivi - med stor succes..

Forsøgte med BARF - og min hanhund vil gerne have lidt råt af og til, men han får det virkelig skidt hvis han får det flere dage i streg..

Så nu får han bare et råt kyllingeben af og til - og så er han glad!

Min tæve nægter at spise noget der ikke er kogt, stegt og meget meget dødt ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger selv chihuahuafoderet fra Royal Canin - det er ikke fordi jeg synes det er verdens bedste foder eller noget, men det er heller ikke det værste..

Og vigtigst af alt er det det eneste tørfoder mine gider sætte deres tænder i.. ;-)

Derudover fodre jeg med hjemmelavet foder som Vivi - med stor succes..

Forsøgte med BARF - og min hanhund vil gerne have lidt råt af og til, men han får det virkelig skidt hvis han får det flere dage i streg..

Så nu får han bare et råt kyllingeben af og til - og så er han glad!

Min tæve nægter at spise noget der ikke er kogt, stegt og meget meget dødt ;-)

haha, det kan Oscar og hende blive meget(!) enige om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Royal Canin er et godt mærke, men jeg er stor fan af Hills og især natures best.

Hills natures best kan man vist godt få til helt små hunde også ;-) og det er altså bare lækkert :mrgreen:

IAMS og EUKANUBA bruger forsøgsdyr, så dem ville jeg ALDRIG bruge til hverken hund eller kat :(

Så vidt jeg er orienteret bruger de ikke forsøgsdyr mere. Dog er jeg ikke vild med ingredienserne i hverken eukanuba eller hills...

Link til indlæg
Del på andre sites

• 3 months later...
For meget korn generelt... Og biprodukter i Hill's...

Jeg har fodret med Hills Natures Best Puppy LB, men overvejede en periode at skifte til RC Golden Junior.

Jeg blev dog fortalt, at der ikke er nogen væsentlig forskel på Hills og RC - og at de race-specifikke produkter fra RC er mere salgs-tricks end perfekt race-foder (en af tankerne er hvorfor fx Lab og Golden skal have hver deres pose, ud over at det er lidt cool?).

Har ikke selv nogen kvalificeret viden omkring det, så jeg modtager gerne kommentarer! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fodret med Hills Natures Best Puppy LB, men overvejede en periode at skifte til RC Golden Junior.

Jeg blev dog fortalt, at der ikke er nogen væsentlig forskel på Hills og RC - og at de race-specifikke produkter fra RC er mere salgs-tricks end perfekt race-foder (en af tankerne er hvorfor fx Lab og Golden skal have hver deres pose, ud over at det er lidt cool?).

Har ikke selv nogen kvalificeret viden omkring det, så jeg modtager gerne kommentarer! :mrgreen:

hehe, jamen der er faktisk forskel på indholdet:-D Lidt mindre protein i golden foderet feks,så vidt jeg husker:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Unknown99

altså nu er det jo ikke den første tråd på dette emne.. men jeg ville egentligt også helst anbefale at barfe hunde.. men da det ikke er alle hunde der vil godtage dette som mad, så ville jeg gå efter foder, der bygger på barf konceptet.. og især når det er så lille en race som en chihuahua.. den spiser ikke ret meget foder, så syns jeg ikke det gør noget, at putte lidt ekstra kroner i foderet, nu hvor man har puttet lidt ekstra kroner i at købe en chihuahua hehe.. heldigvis for os, er vores chihuahua ikke kræsen... han spiser alt hvad der bliver serveret for ham... sågar af mormors kattemad når man er på besøg hehe.. men vi kan varmt anbefale Orijen, som vi syns er et rigtig godt produkt, og det koster "kun" 189kr for 2,5 kg.. vi har lige købt 5 kg marks muhle som han egentligt gerne vil spise, men de er alt for store til ham, vor orijens piller er meget mere passende til en størrelse som en chihuahua. hvor han plejede at spise orijen fra skålen, tager han nu en marks muhle pille fra skålen, og over i sofaen... :) men så længe han er aktiv, pelsen er blank, og hans hale logre, så tror jeg ikke vi er gået helt galt i byen med foderet.. men generelt ville jeg holde mig fra alle foder produkter med alt for meget korn i.. Det var mine 5 øre, håber du fik svar.. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Berit og Peter

Syntes at når man nærlæser alle deklarationer på div. foder så er det jo ens. Og både Royal Canin og Hill´s har igen igen og igen sat deres priser op, hvilket jeg syntes er underligt. Jeg mener HVORDAN kan foder koste SÅ meget når man fx tilsvarende kan købe fx Nutra Nuggets som er MINDST lige så godt til det halve???? 600 kr for 15 kg foder er altså ret vildt.:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Berit og Peter

Der er så vidt jeg ved ikke biprodukter i hills.

Og en sælger for royal Canin fortalte mig for noget tid siden at hvis man havde en fx stor hund som fx berner sennen eller lign kunne man sagtens bruge Rottweilerfoder da der ikke var væsentlig forskel. Og labradorfoderet er "bare" størrer piller så hunden ikke sluger foderet og så er der flere fibre i så den bliver mere mæt. Så kan man jo bare give den Grand Danois eller Giant foder. Tja forvirret kan man altid blive.:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Syntes at når man nærlæser alle deklarationer på div. foder så er det jo ens. Og både Royal Canin og Hill´s har igen igen og igen sat deres priser op, hvilket jeg syntes er underligt. Jeg mener HVORDAN kan foder koste SÅ meget når man fx tilsvarende kan købe fx Nutra Nuggets som er MINDST lige så godt til det halve???? 600 kr for 15 kg foder er altså ret vildt.:confused:

Da vi begge er på SU, er prisen på foder et ret vigtigt emne hos os. Vi har dog aldrig overvejet, at købe et billigt foder fra supermarkedet som løsning, og det har da stillet større krav til ens nysgerrighed ved køb.

Indtil videre har jeg været super heldig med at finde Hills på tilbud forskellige steder - det har da sparret os for ca 150-200kr i forhold til normalprisen, hver gang vi har købt en stor sæk.

Men nu hvor jeg har fundet zooplus.co.uk, er det en helt anden sag - nu får man jo nærmest kastet de gode produkter i nakken (helt til hoveddøren endda ;-)) og det er bare NICE :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Unknown99

jeg har også fra diverse kilder ladet mig fortælle, at der ikke er den store forskel på race speficifik foder, vi fik sågar fra opdrætteren en pose med foder, som var "beregnet" til en anden race, end som den vi købte (kan ikke huske hvad race det var)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Berit og Peter

Jeg kunne heller ikke drømme om at købe foder i et supermarked.

Nu er Nutra Nugget IKKE et supermarkeds foder , det er bare billigere fordi de ikke har en million-milliard forskellige produkter. deres foder er faktisk som det førset lavet fra frisk kød og ikke kød der har været frosset eller tørret for senere at blive proppet i hundemad.

Og så koster 15 kg. til en normal aktiv hund 330 kr og er lige så fordøjeligt som hills og alle de andre. :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

• 4 weeks later...

Nu har jeg ikke selv lige så lille en hund, men jeg er meget glad for Orijen, det er baseret på barf princippet, men kommer som tørkost. Mine hunde elsker det, og så pøller de ikke mere end to gange om dagen, hvilke kan være tegn på god optagelse af maden. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites