Hop til indhold

køb betingelse eller købe kontrakt.


Gæst mussepig1965
 Share

Recommended Posts

Gæst mussepig1965

jeg har Nu fundet den hund jeg vil have (shih Tzu) og hvalpen er registret i DRU. jeg vil høre om der er normalt man lave en købskontrakt , da jeg syns det er mange peng man betaler (8500) hvis man så ik får nogen købskontrakt der kan sikker en mod evt, fejl og mangler som man først ser når hunden vokser op!!:roll: eller er det normalt at man blot får en hjemmelavet kvitering på beløbet?

 

Ps. jeg skal betale 2000 kr i depositum da jeg først kan få hunden om 3 uge. det syns jeg er fair nok, men er der også kontrakter for den slags?

:?::?::?:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har Nu fundet den hund jeg vil have (shih Tzu) og hvalpen er registret i DRU. jeg vil høre om der er normalt man lave en købskontrakt , da jeg syns det er mange peng man betaler (8500) hvis man så ik får nogen købskontrakt der kan sikker en mod evt, fejl og mangler som man først ser når hunden vokser op!!:roll: eller er det normalt at man blot får en hjemmelavet kvitering på beløbet?

 

Ps. jeg skal betale 2000 kr i depositum da jeg først kan få hunden om 3 uge. det syns jeg er fair nok, men er der også kontrakter for den slags?

:?::?::?:

 

 

Det er MEGET normalt at man laver en købsaftale og i den noterer, hvor meget du har betalt i depositum. Et (godt) eksempel på en købsaftale kan ses her:

 

http://dansk-kennel-klub.cms123.com/files/pdf/Koebsaftale.PDF

 

Det er en standard, og man kan jo så selv tilføje, hvis der er ekstra aftaler.

 

-Trine

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har Nu fundet den hund jeg vil have (shih Tzu) og hvalpen er registret i DRU. jeg vil høre om der er normalt man lave en købskontrakt , da jeg syns det er mange peng man betaler (8500) hvis man så ik får nogen købskontrakt der kan sikker en mod evt, fejl og mangler som man først ser når hunden vokser op!!:roll: eller er det normalt at man blot får en hjemmelavet kvitering på beløbet?

 

Ps. jeg skal betale 2000 kr i depositum da jeg først kan få hunden om 3 uge. det syns jeg er fair nok, men er der også kontrakter for den slags?

:?::?::?:

 

Mener godt at du må bruge DKK`s købskontrakt selvom hunden ikke er stambogsført i DKK. Og sådan en kan du selv ringe ind og få, hvis jeg husker rigtigt.

 

Jeg ville lige vente med at betale depositum (som jeg faktisk synes er lidt for meget) til jeg havde fundet ud af om sælger vil gå med til en eller anden form for kontrakt. Du kan evt. kontakte forbrugerrådet og lige høre hvad de siger.

 

Og fremfor alt,.... vend lige den beslutning igen med dig selv. Jeg synes (kan godt være at jeg tager fejl) jeg kan mærke lidt mistro til opdrætteren. Det vigtigste når man køber hvalp er, at ens mavefornemmelse er god,... hele vejen igennem..... også selvom hvalpen er det mest knuselskeligste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mussepig1965

jeg føler ingen mistange til opdratter men ved at jeg under købeloven har nogle rettetigheder... men ved også at dkk har en købskontrakt men ved ik med DRU.

ja jeg vil også høre sælger om der kunne laves en kontrakt i forhold til det depositum... men omvendt hvis jeg var opdratter så ville jeg også gerne have en hvis sikkerhed for at resever en hund ...:-)

 

 

Mener godt at du må bruge DKK`s købskontrakt selvom hunden ikke er stambogsført i DKK. Og sådan en kan du selv ringe ind og få, hvis jeg husker rigtigt.

 

Jeg ville lige vente med at betale depositum (som jeg faktisk synes er lidt for meget) til jeg havde fundet ud af om sælger vil gå med til en eller anden form for kontrakt. Du kan evt. kontakte forbrugerrådet og lige høre hvad de siger.

 

Og fremfor alt,.... vend lige den beslutning igen med dig selv. Jeg synes (kan godt være at jeg tager fejl) jeg kan mærke lidt mistro til opdrætteren. Det vigtigste når man køber hvalp er, at ens mavefornemmelse er god,... hele vejen igennem..... også selvom hvalpen er det mest knuselskeligste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke studse over at skulle betale 2000kr i depositum på en hund til 8500.

Jeg har af og til hørt om at folk bare bliver væk, så jeg forstår godt opdrætter.

 

Der bruges ikke standardkøbskontrakter i DRU. Som nævnt i en anden tråd fik jeg bare en håndskrevet lap papir, da jeg købte DRU-hund. Men det dog var ikke depositum, det var kvittering for hele betalingen, og jeg fik hunden med mig.

 

De rettigheder du har iflg. købeloven er at der er bytteret/pengene tilbage-ret. (Og hvem vil levere sin søde hund tilbage, så det er rigtigt smart!)

 

Når jeg selv sælger en vare (jeg sælger ikke dyr!) får folk en kvittering for det depositum de har lagt, dvs. en nummereret dags dato-blanket med min underskrift, stempel og mit SE-nummer på.

 

Jeg ved ikke om det juridisk set er nok med en lap papir. Hvis jeg var dig ville jeg ringe til DRU på mandag og spørge formanden om det.

(Ikke maile, så får du aldrig svar!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke studse over at skulle betale 2000kr i depositum på en hund til 8500.

Jeg har af og til hørt om at folk bare bliver væk, så jeg forstår godt opdrætter.

Jeg sætter ikke spørgsmålstegn omkring et depositum men mener bare at det er en stor % del af købssummen. Da jeg havde købt en basenji skulle jeg af med et depositum på 500 kr og mener hunden kostede 8000.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mussepig1965

ja købelover siger at man har reklamations ret... men hvad siger købekontrakten hos Dkk... er man dækket på anden måde hos dem??? tror det næppe, men ved det ik??:roll:

 

Jeg ville ikke studse over at skulle betale 2000kr i depositum på en hund til 8500.

Jeg har af og til hørt om at folk bare bliver væk, så jeg forstår godt opdrætter.

 

Der bruges ikke standardkøbskontrakter i DRU. Som nævnt i en anden tråd fik jeg bare en håndskrevet lap papir, da jeg købte DRU-hund. Men det dog var ikke depositum, det var kvittering for hele betalingen, og jeg fik hunden med mig.

 

De rettigheder du har iflg. købeloven er at der er bytteret/pengene tilbage-ret. (Og hvem vil levere sin søde hund tilbage, så det er rigtigt smart!)

 

Når jeg selv sælger en vare (jeg sælger ikke dyr!) får folk en kvittering for det depositum de har lagt, dvs. en nummereret dags dato-blanket med min underskrift, stempel og mit SE-nummer på.

 

Jeg ved ikke om det juridisk set er nok med en lap papir. Hvis jeg var dig ville jeg ringe til DRU på mandag og spørge formanden om det.

(Ikke maile, så får du aldrig svar!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sætter ikke spørgsmålstegn omkring et depositum men mener bare at det er en stor % del af købssummen. Da jeg havde købt en basenji skulle jeg af med et depositum på 500 kr og mener hunden kostede 8000.

 

Før vi fandt Toffi havde vi reserveret en chihuahua på 2 uger, som døde kort før vi skulle have den. Den var uden tavle, fra en privat, og kostede så vidt jeg husker 7000. Det var dengang der var så meget rift om chihuahuas at det næsten var umuligt at finde en tæve.

Vi blev bedt om at lægge 2000 i depositum. Det gjorde vi "med glæde". Men jeg ved ikke om det var standard, eller om det var fordi det måske var sælgers marked.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

ot - I dagens danmark er det da almindeligt at lægge depositum på 2000-2500.:confused:

 

Jeg ville også bruge dkks købskontrakt hvis jeg var jer. mener det var noget om at du ville prve at udstille (har læst en tråd om en der skulle have en shi tzu der også ville udstille, men jeg kan altså ikke huske hvem det var) skal der skrives på kontrakten at du MÅ udstille (her skal også stå om du evt. må avle eller ej). Jason er købt som familiehund/kkælehund, men der er noteret i hans papirer at på trods deraf må han gerne udstilles såfremt jeg finder lysten til det uden merpris eller andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mussepig1965

ja jeg vil gerne prøve at udstille men det behøver jeg da ik en købekuntrak hvor det står på...???

 

 

 

ot - I dagens danmark er det da almindeligt at lægge depositum på 2000-2500.:confused:

 

Jeg ville også bruge dkks købskontrakt hvis jeg var jer. mener det var noget om at du ville prve at udstille (har læst en tråd om en der skulle have en shi tzu der også ville udstille, men jeg kan altså ikke huske hvem det var) skal der skrives på kontrakten at du MÅ udstille (her skal også stå om du evt. må avle eller ej). Jason er købt som familiehund/kkælehund, men der er noteret i hans papirer at på trods deraf må han gerne udstilles såfremt jeg finder lysten til det uden merpris eller andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
ja jeg vil gerne prøve at udstille men det behøver jeg da ik en købekuntrak hvor det står på...???

:roll: Har lige læst min kopi af kontrakten igennem igen og der står ikke et hak om udstilling (jo, ingen udstillingspligt)- eneste men er at hun frit må bruge ham til avl på egne tæver :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mussepig1965

som jeg har opfatte det så er det hvis en fordel ikke at få en kontrakt hvor opdrætter kan sætte betingelse... ingen kontrak ingen betingelser og jeg kan jo udstille alligevel--- :)

 

 

:roll: Har lige læst min kopi af kontrakten igennem

igen og der står ikke et hak om udstilling (jo, ingen udstillingspligt)- eneste men er at hun frit må bruge ham til avl på egne tæver :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
som jeg har opfatte det så er det hvis en fordel ikke at få en kontrakt hvor opdrætter kan sætte betingelse... ingen kontrak ingen betingelser og jeg kan jo udstille alligevel--- :)

 

men får du hund med stambog tvivler jeg meget stærkt på der ikke kommer en købskontrakt - alt andet ville stille mig MEGET tvivlende og jeg ville bakke ud hurtigst muligt:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

ot - I dagens danmark er det da almindeligt at lægge depositum på 2000-2500.:confused:

De jeg kender har lagt 1000, men pyt nu være med det.

skal der skrives på kontrakten at du MÅ udstille (her skal også stå om du evt. må avle eller ej). Jason er købt som familiehund/kkælehund, men der er noteret i hans papirer at på trods deraf må han gerne udstilles såfremt jeg finder lysten til det uden merpris eller andet.

 

Det er jeg aldrig stødt på. Mener at man krydser af hvad hvalpen skal bruges til, og that`s it. Mon det ikke er en specielt udformet aftale, lavet af din opdrætter?. Ellers har jeg da været "ulovlig" et par gange. :pift:

Link til indlæg
Del på andre sites

Angående depositum, meger jeg, at jeg lagde 2500, men er ikke 100% sikker. Det rørte mig ikke, og jeg havde fuldt tillid til opdrætter :-D Min hund kostede 9500 (så man kan sammenligne %).

 

Hvis du vil udstille er det en rigtig god ide med en kontrakt. Du skal prøve om at der muligt, at købe den som udstillingshund (altså der skal kryds i udstillingshund, i stedet for familiehund). På den måde, er du bedre sikret mod diskvalificerende fejl (=nedslag i prisen). Du skal også aftale med opdrætter(hvis det er en han) hvad der skal ske, i tilfælde af, at han er kryptochid osv.

 

Tal med opdrætter om, hvad h*n plejer at gøre, og hør, om det lyder som god/dårlig dækning af dig som køber.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi lagde ikke depositum ved køb af Simba (DKK-hund) og jeg har ikke i sinde at lægge en klejne i depositum nogensinde. Vi handler den dag jeg afhenter hvalpen.

 

Derudover synes jeg, at du skal få lavet en købskontrakt på dit hvalpekøb. Bare just in case. Det kunne jo hende at man en dag meget gerne ville have sort på hvidt, hvorfra hunden kom og under hvilke helt præcise betingelser den var købt.

Link til indlæg
Del på andre sites

ja jeg vil gerne prøve at udstille men det behøver jeg da ik en købekuntrak hvor det står på...???

 

Selvfølgelig skal der ikke det. Opdrætter kunne indføje en klausul der forpligter dig til at udstille hunden eller netop ikke gøre det. Det kan du så skrive under på eller lade være. Men for at udstille behøver du en stamtavle og en sundhedsattest / sundhedsbog and that´s it. Sådan er det hos DKK og jeg mener, at have hørt at det er samme smørre hos DRU...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

De jeg kender har lagt 1000, men pyt nu være med det.

 

Det er jeg aldrig stødt på. Mener at man krydser af hvad hvalpen skal bruges til, og that`s it. Mon det ikke er en specielt udformet aftale, lavet af din opdrætter?. Ellers har jeg da været "ulovlig" et par gange. :pift:

 

næh, ingen special udformet aftale, bare en ung kvinde der havde brug for at komme MEGET tidligt i seng og lade være med at gøre sig dum på et hunde forum uden at være 100 % sikker i det hun skriver om :blink:

 

mvh stinnemus (endnu ikke udhvilet:engel:)

Link til indlæg
Del på andre sites

De jeg kender har lagt 1000, men pyt nu være med det.

 

Det er jeg aldrig stødt på. Mener at man krydser af hvad hvalpen skal bruges til, og that`s it. Mon det ikke er en specielt udformet aftale, lavet af din opdrætter?. Ellers har jeg da været "ulovlig" et par gange. :pift:

 

En købskontrakt kan enten være f.eks. DKK´s standart eller være udformet af sælger eller sælger og køber i fællesskab. F.eks. er der ved Bernerne tit indføjet bl.a. en bod oppe i 30-50.000 kr´s klassen, hvis man videresælger sin Berner uden at kontakte kennelen først...de vil gerne vide, hvor deres hvalpe egentlig befinder sig...

Link til indlæg
Del på andre sites

 

En købskontrakt kan enten være f.eks. DKK´s standart eller være udformet af sælger eller sælger og køber i fællesskab. F.eks. er der ved Bernerne tit indføjet bl.a. en bod oppe i 30-50.000 kr´s klassen, hvis man videresælger sin Berner uden at kontakte kennelen først...de vil gerne vide, hvor deres hvalpe egentlig befinder sig...

 

Smart træk. Jeg synes dog at det eksempel forfordeler opdrætteren. Op til 50000 kr for at sælge sin hund videre (købt og betalt, altså en vare iflg. dansk lovgivning). Jeg synes det lyder mærkeligt. Opdrætteren kan jo ikke forhindre ejeren i at sælge hunden alligevel, så det gavner da ikke hunden.

 

Hvad står der så om boder som opdrætteren kan risikere at skulle af med hvis hunden f.eks. dør tidligt af en eller anden sygdom?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Smart træk. Jeg synes dog at det eksempel forfordeler opdrætteren. Op til 50000 kr for at sælge sin hund videre (købt og betalt, altså en vare iflg. dansk lovgivning). Jeg synes det lyder mærkeligt. Opdrætteren kan jo ikke forhindre ejeren i at sælge hunden alligevel, så det gavner da ikke hunden.

 

Hvad står der så om boder som opdrætteren kan risikere at skulle af med hvis hunden f.eks. dør tidligt af en eller anden sygdom?.

 

Selvfølgelig er lige dette eksempel ved første øjekast til fordel for opdrætter, men vend den om. Det er også en fordel for køber at vide, hvor man skal gøre af sin vaps, hvis den af en eller anden grund skal videre og ja, de tager dem tilbage. Jeg har endnu aldrig hørt om en kennel (jeg kender kun noget til Bernere), der ikke ville have sin hvalp retur, hvis et eller andet går galt.

 

Om boder den anden vej...ved syg hund etc..er det lige så individuelt som det andet eksempel jeg anførte. Jeg ville egentlig bare illustrere, at en købskontrakt både kan være en færdig-printet-ting fra DKK men også en mere individuel udformet kontrakt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...