Amocca Skrevet Januar 17, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2009 Nå, men så var det jo at jeg skulle igang med at træne plads... jvf. den kloge Stinnemus i min anden tråd om træning og hvordan søren starter man så det? Det er sikkert et tåbeligt spørgsmål, men jeg ved det virkelig ikke... Da jeg var barn og teenager har jeg da gået tur med hunde der kunne gå på plads, men jeg har aldrig selv prøvet at træne en hund til det... Karla kan godt finde ud af at gå pænt (af og til ) ved siden af mig og kan også godt kigge op på mig samtidig i kortere perioder... Må man godt "snyde" og gå med hendes bold-på-snor i hånden? For så har jeg hendes fulde opmærksomhed i den grad... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Aussies for ever Besvaret Januar 17, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 17, 2009 Kommer lidt an på hvordan du vil have pladsen - alminelig plads eller lydighedsplads. Her kommer lydighedspladsen. Tricket til en god plads er kontakt på føren. Start derfor med at træne dette. 1) du sidder foran hunden med en godbid i hånden. Når hunden hastigt vender blikket på dig for at spørge "hvornår f.... for jeg den godbid" roser du med det samme. 2) hunden har forstået at den skal kigge på dig, når du holder godbidden og du sætter så en kontaktlyd/kommando på når den vender blikket på dig. 3) Hunden kan nu kigge på dig når du siger lyden med godbidden i hånden og du prøver uden godbidden i hånden - og roser med det samme hunden ser på dig. 4) Du strækker rosen, således at hunden holder fokus på dit ansigt i et sekund. (gør øjnene små og husk at lukke munden = ikke truende). 5) Du strækker rosen lidt længere ... og lidt længere ... små langsomme skridt. 6) hunden er nu skrap til det foran dig og du prøver at flytte den ud på din side. Husk at sætte kravende ned til stop 3) 7) Når hunden kan holde fokus på dig i flere sek. prøver du at tage et skridt frem og rose med det samme. 8) to skridt ... 9) og meget meget langsomt øget kravene 10) hunden kan nu holde fokus på dig i flere skridt og du kan begynde at tænke på hvor den sidder ved start og slut. Lok den til at sætte sig det rette sted - også selv om du nu synes det sidder helt fast. 11) forsøg uden at diagere hunden på plads, f.eks. op ad et hegn hvor den "tvinges" til at sidde lige. 12) beløn kun for de rigtige pladser, evt. diagere den ind med en tom hånd. 13) Sæt det hele sammen 14) Stil varieret krav, nogle gange roser du får 5 flotte skridt med kontakt og uden afslutning, nogle gange træner du kun start, andre gange kun afslutning. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aslan Besvaret Januar 17, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 17, 2009 Er det side plads eller gå plads? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Januar 17, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 17, 2009 Kontakt træner vi rigtigt meget og hun er rigtig dygtig til at give det... Men vi har ikke trænet vildt meget at hun skal gøre det mens vi går... Jeg må jo med skam erkende, at jeg ikke har følt at jeg skulle bruge det til noget at hun gik og gloede op på mig mens vi gik Kontakt er noget vi mest har trænet med hende siddende foran mig :stupid: så det er hendes udgangspunkt... det er jo 100% min fejl, så jeg kan ikke bebrejde hende, at hun ikke vil sidde ved siden af mig og glo op på mig... Det er så vidt jeg kan bedømme (efter en enkelt træningsgang) mest gå-pladsen vi har brug for, for at følge med... men hvis hun skal gå på plads, skal hun jo gerne starte med at sidde der og ikke foran mig... det gør starten af gå-plads øvelsen lidt vanskelig hvis jeg skal træde henover eller udenom hende Hun behøver ikke at kunne gå lydighedsplads, det har jeg ingen brug for - selvom jeg da må erkende at det ser blæret ud når schæfer-ejerne kommer gående med deres hund med hovedet vredet halvt af led for at stirre op på dem.. Hvis hun bare kan gå pænt nok på plads til at hun kan se sådan riiiiimelig tilforladelig ud på et dch træningshold, så er det rigelig fint for mig.. Det er ikke i lydighedssporten min interesse ligger, det skal der ikke lægges skjul på Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Aussies for ever Besvaret Januar 18, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 18, 2009 Jeg tager dog heller ikke kontakten så vidt at hunden skal gå allá engelsk model: høj passage med hundens hoved hvilende på mit lår. Jeg vil gerne have en naturlig gang, hvor hunden bare ser på mig, vist her under i langsom gang under en klasse 3. Hvis du ikke "behøves" kontakt på dit ansigt, så roser du bare for at den går på plads, men kravene skal stadig øges langsomt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stinnemus Besvaret Januar 18, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 18, 2009 Sådan her øvede vi til hvalpetræning: pkt 1: hunden sidder foran, ejer flytter sig ALDRIG (hunden lærer hvor den skal være ved fysisk at komme derhen hvor der kommer ros - flytter du dig hen til hunden lærer denne blot at det nok skal gå selvom man er ½ skridt forkert på den). Hunden lokkes med en godbid rundt til venstre ben i en cirkel på din venstre side så den guides hen ved siden af dig og godbidden føres op så hunden sætter sig og får godbidden samtidig med maaaasser af ros. Sætter hunden sig skævt, ikke helt hvor du ønsker, så går du hen foran hunden igen og gentager uden at sige noget (hvis du vil have plads til at være lige op ad dig med snuden ved dit knæ kan det ikke nytte noget du roser andet steds for så bliver "plads" lig med "et eller andet sted nær venstre knæ skal jeg sætte mig" og det er MEGET svært at lære at der kun er et sted der er acceptabelt når det ikke altid har været sådan) (se figur ) Du sætter først kommando på når hunden ved hvad der forventes og selv går hen og sætter sig når i går i gang med den øvelse (altså når du ikke længere skal lokke frem emd godbidder - det kan godt tage uger eller måneder i nogle hundes tilfælde før de er klar til kommandoen) - så kommer plads-kommando på. pkt 2 - at gå på plads. Man kan begynde at gå frem med hunden mens man også siger "plads". det er selvfølgelig tilladt at bruge ALLE kneb til at holde fokus - godbidder for 2-3 skridt hvor hunden går hvor du vil have den (altså med snude ud for knæ - evt. kigger på dig, men det synes jeg personligt ikke er nødvendigt at den gør hele tiden). Når hunden ved den skal følge dig til du giver fri (husk hun skal sidde når du stopper :blink:) så kan i begynde at dreje 90 grader (ikke skarpt de første gange selvf.) og her er det nok nødvendigt at lokke så hunden følger med hele vejen rundt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Januar 18, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 18, 2009 Tak for jeres svar... Jeg drøftede det lige med Pia til træning idag, og vi gik igang med at træne det med target-stick'en og svupti (sådan ca ) har jeg en hund der er liiiige ved at fatte at trisse bagom og sætte sig på venstre side... Vi tager den herfra, jeg er fortrøstningsfuld Nogen der ved om targetsticks er velsete hos dch? Jeg synes jeg kunne høre enkelte der klikkede igår (omend ikke andre end mig på mit hold)... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret Januar 18, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 18, 2009 Tak for jeres svar... Jeg drøftede det lige med Pia til træning idag, og vi gik igang med at træne det med target-stick'en og svupti (sådan ca ) har jeg en hund der er liiiige ved at fatte at trisse bagom og sætte sig på venstre side... Vi tager den herfra, jeg er fortrøstningsfuld Nogen der ved om targetsticks er velsete hos dch? Jeg synes jeg kunne høre enkelte der klikkede igår (omend ikke andre end mig på mit hold)... De burde være det;-) targeting er fantastisk hjælpemiddel til agility:cool: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret Januar 19, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2009 vi lærte så at hunden skulle rundt om højre ben og bag en så på plads. I starten guide den med en godbid rundt om højreben, tag hånden om på venstre side og når hunden så kom om på siden træk godbidden op foran hovedet så du får øje kontakt og så ros+godbid. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dinah Besvaret Januar 19, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2009 vi lærte så at hunden skulle rundt om højre ben og bag en så på plads.I starten guide den med en godbid rundt om højreben, tag hånden om på venstre side og når hunden så kom om på siden træk godbidden op foran hovedet så du får øje kontakt og så ros+godbid. DITTO - samme teknik hér:5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stinnemus Besvaret Januar 19, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2009 Det er en smags sag om hunden skal gå bagom én - det er i hvert fald ikke krævet ved lydighedsprøver mere. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret Januar 19, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2009 Det er en smags sag om hunden skal gå bagom én - det er i hvert fald ikke krævet ved lydighedsprøver mere. Personligt ville jeg mene det var "nemmest" for hunden, i og med der kun er en vej og den ikke skal gå en runder foran en og har nemmere ved at ramme plads under træning. Ligesom hvis den kom bagfra eller gik på højre side af en, så skulle den ikke ind foran en Men rigtigt er nok en smagsag og hvordan man ser tingene, eller forskellige "træners" metoder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts