Hop til indhold

Hunden med på ferie?


Gæst K_Pallis
 Share

Recommended Posts

Gæst K_Pallis

Så kommer jeg så med ENDNU et spørgsmål :oops::-D:

 

Nu er det ikke fordi jeg har det i planerne, men hvis jeg nu skulle en uge eller to på ferie og ville have hunden med (udlandet), hvordan ville det så foregå?

Altså han skal vel vaccineres mod nogle ting?, men har også hørt fra nogen at de skal være i et eller andet sted i et godt stykke tid inden eller sådan ?? :neutral:

 

Og er det ikke risikabelt set ud fra hvis den nu kan risikere at blive syg eller smittet i det andet land?

 

Jeg har det vildt dårligt når jeg forlader min hund og ville godt nok ikke kunne undvære ham i to uger :shock:! så egentligt bare derfor jeg spørger, hvis det nu skulle ske at jeg skulle et sted hen :-)!

Link til indlæg
Del på andre sites

årh...det er noget med transport af dyr, i ind og udland..hmm...ved at med gnavere og sådan så er der noget med antal og om det er kæledyr.

 

Men jeg mener bestemt at hunde skal have deres eget pas og være vaccineret imod nogle bestemte sygdomme.

Og skal du flyve og hunden er lille, kan du (nogen steder) tage den med som håndbagage, ellers skal den ned i "lasten" hvor dyrene står. (self. ik der hvor bagagen er).

Link til indlæg
Del på andre sites

Syntes ikke det er det store problem at være på ferie med sine hunde. Og mine to fylder en smule mere end din. Så han er jo let at have med rundt omkring. Generelt hører og oplever jeg, at folk de fleste steder sydpå er ganske glade for og interesserede i hunde, hvilket gør det let at have dem med.

 

Vaccinationer afhænger af hvilke lande du vil til. Husker ikke reglerne alle steder, eftersom vi tit tager til Sverige, og derfor har tøserne rabies-vaccineret. Hvilket er et minimum mange steder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst K_Pallis
årh...det er noget med transport af dyr, i ind og udland..hmm...ved at med gnavere og sådan så er der noget med antal og om det er kæledyr.

 

Men jeg mener bestemt at hunde skal have deres eget pas og være vaccineret imod nogle bestemte sygdomme.

Og skal du flyve og hunden er lille, kan du (nogen steder) tage den med som håndbagage, ellers skal den ned i "lasten" hvor dyrene står. (self. ik der hvor bagagen er).

 

Okey. Der er bare nogen der siger at han skal være et sted et godt stykke tid inden man rejser.. et internat eller sådan ..

 

Syntes ikke det er det store problem at være på ferie med sine hunde. Og mine to fylder en smule mere end din. Så han er jo let at have med rundt omkring. Generelt hører og oplever jeg, at folk de fleste steder sydpå er ganske glade for og interesserede i hunde, hvilket gør det let at have dem med.

 

Vaccinationer afhænger af hvilke lande du vil til. Husker ikke reglerne alle steder, eftersom vi tit tager til Sverige, og derfor har tøserne rabies-vaccineret. Hvilket er et minimum mange steder.

 

Ja og min kunne sagtens komme med som håndbagage de steder hvor de tillader det.. Men det er nu mere det med at jeg har hørt at de skal et sted hen et godt stykke tid inden man rejser :neutral:. Ved ikke om det er rigtigt.. Har hørt at de skulle til et slags internat i et par uger inden.. og det synes jeg da ville være lidt underligt ??

Link til indlæg
Del på andre sites

At de skal interneres eller andet inden afrejse, er noget sludder. Tror ikke det praktiseres længere - heller ikke hvis du vil til England.

 

Hunden skal have et pas, og skal have sine vacciner og andet på plads.

 

Men det ville være meget lettere at være konkret, hvis du fortalte hvor du havde planer om at ville rejse hen. Alt andet bliver bare gætværk på hvad der kræves.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst K_Pallis
At de skal interneres eller andet inden afrejse, er noget sludder. Tror ikke det praktiseres længere - heller ikke hvis du vil til England.

 

Hunden skal have et pas, og skal have sine vacciner og andet på plads.

 

Men det ville være meget lettere at være konkret, hvis du fortalte hvor du havde planer om at ville rejse hen. Alt andet bliver bare gætværk på hvad der kræves.

 

Jamen der er ikke noget bestemt sted.. ville egentligt bare vide om de skulle det der inden, da jeg så ikke helt havde lyst hvis det skulle ske og ville derfor heller ikke planlægge noget så :)..

Men hvis de ikke skal det, så er det jo bare super..

 

Men pas skal man bare have ved dyrelægen eller ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Din hund skal være chipmærket, have lavet et pas ved dyrlægen, og hvis du skal til Sverige eller England skal de rabies vaccineres, og må ikke rejse f¢r du ved om de har dannet antistoffer, dertil kommer der er "karantæneperiode" på 6 måneder. Det forgår sådan, at en måned after din hund er rabies vaccieneret, bliver der taget en blodpr¢ve.

Hvis blodpr¢ven viser h¢jt nok antal antistof, går der yderligere 6 måneder inden hunden må indrejse i UK (eller Sverige).

Karantæne perioden bliver holdt hjemme ved dig selv, altså ikke noget med kennel, og ikke nogle andre regler man skal overholde, blot leve videre som man hele tiden har gjort. Det koster ca 1500,- kroner at få lavet pas + rabies og blodpr¢ver.

Til UK gælder reglen at man mellem 24 og 48 timer inden indrejse, skal have hunden orme/parasit behandlet ved dyrlægen, og det hele bliver skrevet ind i passet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst K_Pallis
Din hund skal være chipmærket, have lavet et pas ved dyrlægen, og hvis du skal til Sverige eller England skal de rabies vaccineres, og må ikke rejse f¢r du ved om de har dannet antistoffer, dertil kommer der er "karantæneperiode" på 6 måneder. Det forgår sådan, at en måned after din hund er rabies vaccieneret, bliver der taget en blodpr¢ve.

Hvis blodpr¢ven viser h¢jt nok antal antistof, går der yderligere 6 måneder inden hunden må indrejse i UK (eller Sverige).

Karantæne perioden bliver holdt hjemme ved dig selv, altså ikke noget med kennel, og ikke nogle andre regler man skal overholde, blot leve videre som man hele tiden har gjort. Det koster ca 1500,- kroner at få lavet pas + rabies og blodpr¢ver.

Til UK gælder reglen at man mellem 24 og 48 timer inden indrejse, skal have hunden orme/parasit behandlet ved dyrlægen, og det hele bliver skrevet ind i passet.

 

Mange tak for svaret :-). Så fik jeg da lige svar på det hele. Det var bare super . Tak :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mener nu altså ikke, at der skal gå 6 måneder, efter man har fået resultatet på blodprøven. Der skal dog gå 120 dage fra rabiesvaccine til blodprøve kan tages.

 

Mere info om rejse med dyr: http://www.dyreklinik.net/Love/RejseHundKat.html

http://www.foedevarestyrelsen.dk/ImportEksport/Rejse_med_kaeledyr/Hunde_katte_fritter/forside.htm

Link til indlæg
Del på andre sites

Mener nu altså ikke, at der skal gå 6 måneder, efter man har fået resultatet på blodprøven. Der skal dog gå 120 dage fra rabiesvaccine til blodprøve kan tages.

 

Mere info om rejse med dyr: http://www.dyreklinik.net/Love/RejseHundKat.html

http://www.foedevarestyrelsen.dk/ImportEksport/Rejse_med_kaeledyr/Hunde_katte_fritter/forside.htm

det skal der til UK!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ah, det kan der være noget om. Syntes bare du havde skrevet Sverige i parantes, og der mener jeg, at man må tage dem med ind (hvis alt andet er i orden), så snart resultatet på blodprøven er tilfredsstillende.

 

Det er ved at være seks år siden jeg sidst skulle gøre hund klar til rejse, så er lidt i tvivl om hvordan reglerne helt præcist ser ud nu. Men eftersom jeg snart skal have den lille med til Sverige (har lige fået resultatet på prøven), bed jeg mærke i de mange måneder - det syntes jeg nemlig ikke jeg havde bidt mærke i tidligere i den forbindelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

De fleste EU-lande + Schweiz kører med ens regler.

Din hund skal vaccineres hvet år og så skal dan vaccineres mod Rabies hvert tredie år, dog skal den tog år i træk hvis hunden er under et år ved første vacc. Hunden skal have et pas hvor vaccinationer m.m. bliver skrevet ind i.

Norge, Sverige og England har særregler, dem kan du læse om på fødevaresyrelsens hjemmeside.

Jeg har kørt lastbil og har hafte vores hunde med i en del lande.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst K_Pallis
De fleste EU-lande + Schweiz kører med ens regler.

Din hund skal vaccineres hvet år og så skal dan vaccineres mod Rabies hvert tredie år, dog skal den tog år i træk hvis hunden er under et år ved første vacc. Hunden skal have et pas hvor vaccinationer m.m. bliver skrevet ind i.

Norge, Sverige og England har særregler, dem kan du læse om på fødevaresyrelsens hjemmeside.

Jeg har kørt lastbil og har hafte vores hunde med i en del lande.

 

Okay :-). Det lyder bare super.

 

Tak.

 

Nu er jeg ikke så nervøs for at tage på ferie med ham, som før :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft Stasia med i Polen, Tyskland og Tjekkiet, og det er gået fint. Man skal have kæledyrspasset fra dyrlægen, og så går det egentlig af sig selv. Dog skal man være opmærksom på, at hvis man skal med fly, så gælder der forskellige regler hos forskellige flyselskaber. Det skal man undersøge i god tid og huske at få bekræftelse af alle aftaler på skrift fra flyselskabet. Mange af medarbejderne er ikke vant til at håndtere rejsende med dyr, så det er godt, at man har sit på det tørre, hvis der opstår tvivl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst K_Pallis
Jeg har haft Stasia med i Polen, Tyskland og Tjekkiet, og det er gået fint. Man skal have kæledyrspasset fra dyrlægen, og så går det egentlig af sig selv. Dog skal man være opmærksom på, at hvis man skal med fly, så gælder der forskellige regler hos forskellige flyselskaber. Det skal man undersøge i god tid og huske at få bekræftelse af alle aftaler på skrift fra flyselskabet. Mange af medarbejderne er ikke vant til at håndtere rejsende med dyr, så det er godt, at man har sit på det tørre, hvis der opstår tvivl.

 

 

Ja, så det ikke ender med at man kommer i problemer med personalet eller at der opstår andre problemer i den forbindelse..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, så det ikke ender med at man kommer i problemer med personalet eller at der opstår andre problemer i den forbindelse..

 

Nemlig. I sommers fløj vi med Cimber Air til Polen, og der havde stewardessen ikke fået besked om, at der var bestilt plads til hunden. Heldigvis havde jeg fået en skriftlig bekræftelse fra Cimber Air, hvilket de ikke sender automatisk :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det plejede at være 6 måneder til Sv. også, men måske er det ændret?

 

Da jeg gjorde min gamle hund (hun er fra 2000) klar til ture til Sverige, hvilket jeg gjorde i 02 cirka, var det sådan, at hun skulle have rabiesvaccinen, hvorefter der gik de 120 dage indtil man kunne tage blodprøven. Da man fik svar på den, skulle der sendes papirer til det svenske jordbruksverk, som godkendte dyret til indrejse i Sverige. Den godkendelse fik man tilsendt fra dem. Hvordan det så var ved selve indrejsen husker jeg ikke, for så meget tog jeg rent faktisk ikke til Sverige i den periode - men ville bare gerne have valget, og syntes det var derfor det var smartest at gøre hende klar.

 

Da passet blev indført, ændredes også nogle af reglerne. Nu har jeg som nævnt lige fået resultatet på min yngstes blodprøve, og hvad der så egentlig skal ske nu, skal jeg lige høre dyrlægen om i morgen. Men mener at jeg nu blot behøver at få skrevet i passet at blodprøven er godkendt, hvorefter man så skal have en indførselsattest på hunden, hvor det attesteres, at den har fået ormekur. Sådan en attest holder i fire uger, og koster 130 kroner, hvor udgift til ormekur kommer oveni.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da passet blev indført, ændredes også nogle af reglerne. Nu har jeg som nævnt lige fået resultatet på min yngstes blodprøve, og hvad der så egentlig skal ske nu, skal jeg lige høre dyrlægen om i morgen. Men mener at jeg nu blot behøver at få skrevet i passet at blodprøven er godkendt, hvorefter man så skal have en indførselsattest på hunden, hvor det attesteres, at den har fået ormekur. Sådan en attest holder i fire uger, og koster 130 kroner, hvor udgift til ormekur kommer oveni.

Det er lidt anderledes så, da til UK skal de indrejse (dvs sidde på færgen, eller rejse ud af Frankrig hvis man k¢rer gennem tunnelen) mellem 24 og 48 timer efter ormebehandling, præcis! Så dyrlægen skal times med afrejese fra DK og færge osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der skal virkelig koordineres når man skal til UK! Men kan godt forstå, at de holder det mere på formerne. I modsætning til Sverige, er de tilpas afsidesbeliggende. Man kan i teorien argumentere for, at der sikkert er udveksling af pattedyr mellem Helsingør og Helsingborg - ganske uden om tolden.

 

Har endnu ikke været i UK med hunde, men rart med info, for drømmen er en gang at tage en tur rundt op gennem England, til Skotland, over til Irland, hvor der køres sydpå, og så over til England igen. Og mine engelske springere skal da klaaaaart se, hvor de hørte til for et par generationer siden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan jeg så absolut godt forstå giver forhøjet puls! Hvad er konsekvensen hvis man forsøger at indføre dyr, der ikke har påkrævede vacciner eller hvis chip ikke kan læses?

 

Syntes jeg har hørt skræmmende historier fra Norge, hvor folk bliver tilbageholdt hos tolderne, og bliver smidt på første færge hjem, hvis noget er i uorden. Og det er vist hvis du har været heldig. Syntes også jeg har hørt karantæne nævnt, men ved ikke om det er de rene røver historier?

 

Har tit tænkt på hvad straffen er for at indføre "ulovlig" hund til Sverige. Her går også forskellige rygter, hvor det rangerer fra bøder på mange tusinde kroner, returnering til Danmark og karantæne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst K_Pallis
Kan jeg så absolut godt forstå giver forhøjet puls! Hvad er konsekvensen hvis man forsøger at indføre dyr, der ikke har påkrævede vacciner eller hvis chip ikke kan læses?

 

Syntes jeg har hørt skræmmende historier fra Norge, hvor folk bliver tilbageholdt hos tolderne, og bliver smidt på første færge hjem, hvis noget er i uorden. Og det er vist hvis du har været heldig. Syntes også jeg har hørt karantæne nævnt, men ved ikke om det er de rene røver historier?

 

Har tit tænkt på hvad straffen er for at indføre "ulovlig" hund til Sverige. Her går også forskellige rygter, hvor det rangerer fra bøder på mange tusinde kroner, returnering til Danmark og karantæne.

 

Vildt. Men man kan vel egentligt godt forstå at der skal alle disse kontroller til . Men kunne godt forestille mig at man fik en bøde hvis det var og blev sendt tilbage hvor man kom fra.. :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan jeg så absolut godt forstå giver forhøjet puls! Hvad er konsekvensen hvis man forsøger at indføre dyr, der ikke har påkrævede vacciner eller hvis chip ikke kan læses?

 

Syntes jeg har hørt skræmmende historier fra Norge, hvor folk bliver tilbageholdt hos tolderne, og bliver smidt på første færge hjem, hvis noget er i uorden. Og det er vist hvis du har været heldig. Syntes også jeg har hørt karantæne nævnt, men ved ikke om det er de rene røver historier?

 

Har tit tænkt på hvad straffen er for at indføre "ulovlig" hund til Sverige. Her går også forskellige rygter, hvor det rangerer fra bøder på mange tusinde kroner, returnering til Danmark og karantæne.

Ja det er rigtig nok, hvis de ikke håndhæver kravet om returnering eller karantæne, var der jo ingen grund til at have reglerne.

Den mulige konsekvens for mig selv sidste år, vill have været en nægtet adgang til færgen fra Holland, med det dyr der ikke levede op til kravene. Men der var heldigvis ingen problemer! Jeg ville være k¢rt tilbage til DK, men det ville da have været forfærdeligt træls.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...