Hop til indhold

Hvordan håndterer man en overgearet hund?


Gæst GyldenNala
 Share

Recommended Posts

Gæst Ninjamor
Ja, jeg har holdt fast. Stille og roligt. Naturligvis gider hunden ikke blive, hvis det er sjovere at fjolle videre. Det er derfor jeg hjælper hende ved at sætte grænser. Og jeg syntes personligt denne form for tvangsnusning er bedre end eks. den totale ignorering ved at lukke hunden på den anden side af børnegitteret, eller skulle lave et dumt menneskeforsøg på at sige fra på hundemaner.

 

Hunden tager ikke skade af grænser, og det ødelægger ikke noget for hvalpens kærlighed til dig, jeres bånd eller dens respekt for dig som fører.

 

Jeg er uenig med dig i valg af metode.

 

Det er ikke grænsesætning at påtvinge et andet individ at blive kælet, det er grænseoverskridende adfærd som ingen anden hund ville påføre en hvalp i den alder. Derfor unaturligt og derfor potentiel risikabel.

 

mange hvalpe vil garanteret finde sig i det, vi ser det jo dagligt på den måde f.eks. amerikanere opfører sig overfor hunde, men risikoen er i mine øjne for stor, til at jeg vil anbefale metoden.

 

En ting kan være at fastholde en overkørt hvalp kortvarigt noget andet er at påtvinge den kæl.

Link til indlæg
Del på andre sites

et lille tip vi fik til at lære hunden at nu slapper vi af er at når hunden slapper af, så køre hånden meget stille ned af ryggen, 2-3 sekunder pr. tur. Og sæt lyd på også, evt. roolig.

Så burde hvalpen forbinde rolig og det at blive nusset på ryggen med at blive/være rolig.

Det kan være særdeles effektivt engang imellem, f.eks. ved opkørte situationer på en gå tur, ved gæster hvis hvalpen bliver meget ivrig ect.

 

Her hjælper det lidt, vi har så også en hund bliver damp-hund når der kommer gæster eller han ser andre hunde :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst GyldenNala
I stedet for hun bare løber løs i de 45 min. kan indlægge lidt øvelser.

Jeg ville vælge at lave små stille øvelser med hende om aftenen, så som sit, dæk, gibe små godbider og måske gemme lidt kyllingeguffere som hun skal finde. Kontaktøvelser kan også være gode.

Når i laver apportøvelser løber hun der?

 

Hun elsker at løbe fri og undersøge alt hvad hun kan komme i nærheden af. Vi træner indkald og sådan når vi er derude, men er det for lidt? Vi har overvejet at ligge apportøvelsen ind i gåturen, så det bliver blandet.. Hun løber som regel når vi laver apportøvelser, men indtil videre har vi gjort det indenfor.. Er det en go ide at lade den køre ind i den lange gåtur?

 

Vi prøver at træne sit osv. med hende om aftenen i stedet for om eftermiddagen så.. Og jeg er lidt blank hvad angår kontaktøvelser, fik svar på det i en anden tråd, men mangler stadig nogle gode eksempler/ideer..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst GyldenNala
Nej, det forstår jeg godt du ikke bryder dig om :-)

 

I situationen med dine forældres hund ville jeg måske lave en eller anden aktivitet med dem begge to, hvis dine forældre går med til det? Det er også praktisk, at hun lærer at slappe af sammen med andre hunde. Ellers bliver det et helvede, når hun bliver voksen og aldrig slapper af i byen.

 

Det går de helt sikkert med til, men hvilke aktiviteter kunne det være f.eks.?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst GyldenNala
Det er naturligt for hvalpe at "vågne op" hen mod aftenen.

 

Du kan imødegå det netop med aktivering, at Nala sættes i gang med fodersøg på det tidspunkt hun plejer at blive "vild".

Lige umiddelbart forinden kan hun have gået en tur, så hun kan løbe "vildskaben" af sig.

 

Vær opmærksom på at f.eks. apporteringstræning kan få vildskaben op i hende. Din stemmeføring, kropssprog og andre signaler kan være med til at køre hende op i det hele taget.

GENERELT kan en lille hvalp på 3 måneder ikke koncentrere sig om ret meget træning af gangen, kun ganske få minutter, og en overskridning af hendes grænse medfører træthed som gør hende "umulig" - lisesom børn bliver det når de er "på sukker" eller overtrætte.

 

Noget andet er at i så lille en hvalp findes der ikke et "nussegen". Rolig kæl ligger meget langt væk fra hvalpens natur og en påtvingning af kæl samt en fastholdelse ifm. dette kan faktisk ødelægge jeres relation.

Især hos en blød golden kan dette blive vanskeligt at rette op på.

 

Så imødegå situationen med de nævnte tiltag og brug også gerne afledning i form af lyden af godbidder mod gulvet, som vil bringe hende i søg og dermed selv vælge det vilde fra.

 

Ros for rolig adfærd inde.

 

Tisseri indendøre tyder på at hun ikke kan mærke hun skal - stress/opkørthed.

 

Den med tisseriet havde vi også lidt regner ud.. Det er KUN når hun er oppe at køre hun kommer til det, ellers kan hun faktisk holde sig i lang tid..

 

Mht. apportøvelser, ville det så være ok at gøre det udenfor om eftermiddagen på den længere gåtur? Måske ikke hver dag, men en gang imellem?

 

Og tak for rådet om afledning, det vil vi prøve næste gang hun kommer op og køre.. Skal vi bare sprede det udover gulvet og så lade hende søge? Eller måske gemme det? Eller mener du at der ikke decideret skal være fodersøg, men afledningen får hende til at søge og dermed slappe af?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst GyldenNala
Det kunne være sit, dæk, giv pote, "grib guffen" eller lignende. Det handler også om hvad Nala har lært. Det skal jo ikke være for svært :-)

 

Nala kan sit, gi pote og high five.. Vi arbejder lidt på dæk, men det forstår hun ikke helt.. :-D Men skal de så begge gøre det på samme tid eller hvordan?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nala kan sit, gi pote og high five.. Vi arbejder lidt på dæk, men det forstår hun ikke helt.. :-D Men skal de så begge gøre det på samme tid eller hvordan?

ved dæk, træk godbiden ned mellem poterne så hun er nød til at ligge sig, sig ja eller hvilket ord i bruger til at rose med og giv så godbid, i vil hurtigt kunne nøjes med kun at bruge håndsignalet til dæk og have godbidden klar i den anden hånd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst GyldenNala
ved dæk, træk godbiden ned mellem poterne så hun er nød til at ligge sig, sig ja eller hvilket ord i bruger til at rose med og giv så godbid, i vil hurtigt kunne nøjes med kun at bruge håndsignalet til dæk og have godbidden klar i den anden hånd.

 

Tak, vil prøve at se om hun kan forstå det sådan.. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun elsker at løbe fri og undersøge alt hvad hun kan komme i nærheden af. Vi træner indkald og sådan når vi er derude, men er det for lidt? Vi har overvejet at ligge apportøvelsen ind i gåturen, så det bliver blandet.. Hun løber som regel når vi laver apportøvelser, men indtil videre har vi gjort det indenfor.. Er det en go ide at lade den køre ind i den lange gåtur?

 

Vi prøver at træne sit osv. med hende om aftenen i stedet for om eftermiddagen så.. Og jeg er lidt blank hvad angår kontaktøvelser, fik svar på det i en anden tråd, men mangler stadig nogle gode eksempler/ideer..

 

Jeg ville ikke lade hende løbe om aftenen når hun nu kører op. Har du læst Ninjamors udemærkede indlæg?

 

Kontaktøvelser:

hold en godbid mellem dine læber, i det øjeblik hunden får øjenkontakt med dig spytter du godbiden ud. Når hunden finder ud af at øjenkontakt = godbid kan du gøre øvelserne lid mere svære. Mener der er en tråd her inde med kontaktøvelser.

Redigeret af Gryn
stavefejl
Link til indlæg
Del på andre sites

Nala kan sit, gi pote og high five.. Vi arbejder lidt på dæk, men det forstår hun ikke helt.. :-D Men skal de så begge gøre det på samme tid eller hvordan?

Ja, det plejer jeg at gøre :-) Du kan sidde ved sofaen og gøre det, mine forældres hunde plejer at lægge sig ned og slappe af, når vi har gjort det lidt tid. Men om det virker på Nala, skal jeg jo ikke kunne sige :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst GyldenNala
Jeg ville ikke lade hende løbe om aftenen når hun nu kører op. Har du læst Ninjamors udemærkede indlæg?

 

Kontaktøvelser:

hold en godbid mellem dine læber, i det øjeblik hunden får øjenkontakt med dig spytter du godbiden ud. Når hunden finder ud af at øjenkontakt = godbid kan du gøre øvelserne lid mere svære. Mener der er en tråd her inde med kontaktøvelser.

 

Har læst hendes indlæg.. :-) Men jeg skriver jo netop at hun løber om eftermiddagen (den længere gåtur er om eftermiddagen), og så er mit spørgsmål om apportøvelsen kan ligges ind i eftermiddagsgåturen, så vi slipper for at køre hende op om aftenen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst GyldenNala
Ja, det plejer jeg at gøre :-) Du kan sidde ved sofaen og gøre det, mine forældres hunde plejer at lægge sig ned og slappe af, når vi har gjort det lidt tid. Men om det virker på Nala, skal jeg jo ikke kunne sige :-)

 

Tak, det er da et forsøg værd.. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har læst hendes indlæg.. :-) Men jeg skriver jo netop at hun løber om eftermiddagen (den længere gåtur er om eftermiddagen), og så er mit spørgsmål om apportøvelsen kan ligges ind i eftermiddagsgåturen, så vi slipper for at køre hende op om aftenen?

 

det ville jeg gøre hvis det var min hund.

Fodersøg er noget der kan gøre en hund træt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst GyldenNala
det ville jeg gøre hvis det var min hund.

Fodersøg er noget der kan gøre en hund træt.

 

Hun forstår ikke helt fodersøg (når det er udenfor i hvert fald), men vil prøve at gentage det nogle gange til hun kan.. Tak.. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Den med tisseriet havde vi også lidt regner ud.. Det er KUN når hun er oppe at køre hun kommer til det, ellers kan hun faktisk holde sig i lang tid..

 

Mht. apportøvelser, ville det så være ok at gøre det udenfor om eftermiddagen på den længere gåtur? Måske ikke hver dag, men en gang imellem?

 

Og tak for rådet om afledning, det vil vi prøve næste gang hun kommer op og køre.. Skal vi bare sprede det udover gulvet og så lade hende søge? Eller måske gemme det? Eller mener du at der ikke decideret skal være fodersøg, men afledningen får hende til at søge og dermed slappe af?

 

Apporteringstræning kan med fordel lægges ind hvor der er plads, om det så er på turene, i stuen, i haven og hvilket tidspunkt det er er underordnet.

Det primære er at træningen ikke skal få hende op at køre.

 

Det markerede: Lyden af godbidderne som kastes bag hende gør hende nysgerrig og så er fidusen at hun helst af sig selv begynder at søge.

Hun skal ikke se godbidderne blive kastet, da hun derved kan lære at tro hun skal blive "vild" først

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan se at i leger med hende om aftenen, prøv at vende hende til at aftenen er rolig. Gå en stille tur med hende hvor hun bare gør sig ren og går stille og snuser. Lav et lille fodersøg, når i kommer hjem. Kæl hende stille når hun søger kontakt, ingen sjove ting men nus og stille tid.

Det har jeg brugt til mine hunde og de vender sig hurtigt til at om aftenen er det stille tid. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...