Gæst bhsand Skrevet Januar 23, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2009 Hej, Jeg har i et stykke tid trænet hen imod, at min hund skal bestå brugsprøven (i retrieverklubben - ved ikke om der er forskel fra andre klubber). I det program der skal gennemgås står, at hunden koblet ved fod over 25 m velvilligt skal følge føreren og derefter uden line over 75 m. Mit spørgsmål er blot "velvilligt følge føreren" betyder det gå på plads? Hvis ja, betyder det så lydighedsplad, hvor hunden skal gå og se op på føreren hele tiden? MVH Brian Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Januar 23, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 23, 2009 Hunden skal følge dig, og følge dig rimeligt nøjagtigt. Pænt behøver det ikke at se ud, men hunden må ikke trække og heller ikke hænge i snoren. Egentlig som normal lydighedsplads. Om du vil have hunden til at kigge på dig elelr ej, er ligegyldigt, hvis bare den ikke går forstyrrende, Den frie del betyder at hunden skal gå "fri ved fod" Og det er i bund og grund det samme som "plads". Hvor hunden kigger er fuldstændig ligegyldigt. Kønt behøver det heller ikke at se ud. Men den skal blive samme sted ved din side sådan plus minus. Husk!!!!: Retrieversnoren hører til i lommen, medmindre den er på hunden!!! Du har ikke overvejet at gå til træning ved DRK? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret Januar 23, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 23, 2009 Hunden skal følge dig, og følge dig rimeligt nøjagtigt.Pænt behøver det ikke at se ud, men hunden må ikke trække og heller ikke hænge i snoren. Egentlig som normal lydighedsplads. Om du vil have hunden til at kigge på dig elelr ej, er ligegyldigt, hvis bare den ikke går forstyrrende, Den frie del betyder at hunden skal gå "fri ved fod" Og det er i bund og grund det samme som "plads". Hvor hunden kigger er fuldstændig ligegyldigt. Kønt behøver det heller ikke at se ud. Men den skal blive samme sted ved din side sådan plus minus. Husk!!!!: Retrieversnoren hører til i lommen, medmindre den er på hunden!!! Du har ikke overvejet at gå til træning ved DRK? Jeg vil lige indføje gansk OT, at den sjoveste du har brændt af her på HF, DKWiechert, var da du på et tidspunkt udbrød, at du ville foretrække, at din jagthund så ud i landskabet og hvad der skete dér fremfor at gå og glo på dig. Det er selvfølgelig så sandt som det er sagt, men med den vanlige DKWiechert-nøgternhed var det altså også ret sjovt :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Buju Besvaret Januar 23, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 23, 2009 Hunden skal følge dig, og følge dig rimeligt nøjagtigt.Pænt behøver det ikke at se ud, men hunden må ikke trække og heller ikke hænge i snoren. Egentlig som normal lydighedsplads. Om du vil have hunden til at kigge på dig elelr ej, er ligegyldigt, hvis bare den ikke går forstyrrende, Den frie del betyder at hunden skal gå "fri ved fod" Og det er i bund og grund det samme som "plads". Hvor hunden kigger er fuldstændig ligegyldigt. Kønt behøver det heller ikke at se ud. Men den skal blive samme sted ved din side sådan plus minus. Husk!!!!: Retrieversnoren hører til i lommen, medmindre den er på hunden!!! Du har ikke overvejet at gå til træning ved DRK? Hvorfor må den ikke f.eks. hænge om halsen på føreren eller holdes i hånden? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Januar 23, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 23, 2009 Hvorfor må den ikke f.eks. hænge om halsen på føreren eller holdes i hånden? Fordi den kan bruges til at animere hunden med. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Januar 23, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 23, 2009 Jeg vil lige indføje gansk OT, at den sjoveste du har brændt af her på HF, DKWiechert, var da du på et tidspunkt udbrød, at du ville foretrække, at din jagthund så ud i landskabet og hvad der skete dér fremfor at gå og glo på dig. Det er selvfølgelig så sandt som det er sagt, men med den vanlige DKWiechert-nøgternhed var det altså også ret sjovt :5up: Ja. Utroligt at nogen kan huske det Og det er såmænd sandt, for mit vedkommende, med min gamle hund. Hunden skulle gerne se hvor vildtet falder, istedet for at kigge på snottet der drypper fra næsetippen. :blink: Men lur mig om ikke jeg modificerer den lidt når jeg får en ny hund. Jeg kan jo bare lære hunden at "markere" på kommando, og så er den skid slået, og jeg får stadig den opmærksomme hund der kigger på mig, når den går ved siden af. Mange veje til samme mål. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret Januar 23, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 23, 2009 Ja. Utroligt at nogen kan huske det Og det er såmænd sandt, for mit vedkommende, med min gamle hund. Hunden skulle gerne se hvor vildtet falder, istedet for at kigge på snottet der drypper fra næsetippen. :blink: Men lur mig om ikke jeg modificerer den lidt når jeg får en ny hund. Jeg kan jo bare lære hunden at "markere" på kommando, og så er den skid slået, og jeg får stadig den opmærksomme hund der kigger på mig, når den går ved siden af. Mange veje til samme mål. I det hele taget glæder jeg mig til du får hvalp i huset. Det skal på alle måder nok blive til et par gode historier her på HF. Der er jo et stykke vej fra hvalp til top-trænet jagthund :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Januar 23, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 23, 2009 I det hele taget glæder jeg mig til du får hvalp i huset. Det skal på alle måder nok blive til et par gode historier her på HF. Der er jo et stykke vej fra hvalp til top-trænet jagthund :blink: Njøøø. Kommer vel an på hvordan man ser på det. :blink: Der er jo i grunden slet ikke så langt, og går man til "projektet" med vanlig fornuft og logik, så kommer den trænede jagthund ud af hvalpen ganske af sig selv, og uden døje og besvær. Men jeg glæder mig nu også Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret Januar 23, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 23, 2009 Njøøø. Kommer vel an på hvordan man ser på det. :blink: Der er jo i grunden slet ikke så langt, og går man til "projektet" med vanlig fornuft og logik, så kommer den trænede jagthund ud af hvalpen ganske af sig selv, og uden døje og besvær. Men jeg glæder mig nu også Har du nogen ide om, hvornår det bette kræ skal anskaffes ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Januar 23, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 23, 2009 Hej, Jeg har i et stykke tid trænet hen imod, at min hund skal bestå brugsprøven (i retrieverklubben - ved ikke om der er forskel fra andre klubber). I det program der skal gennemgås står, at hunden koblet ved fod over 25 m velvilligt skal følge føreren og derefter uden line over 75 m. Mit spørgsmål er blot "velvilligt følge føreren" betyder det gå på plads? Hvis ja, betyder det så lydighedsplad, hvor hunden skal gå og se op på føreren hele tiden? MVH Brian Jeg går ud fra, at det er det her program, du har: http://dansk-retriever-klub.dk/Billeder/Downloads/brugsprøvereglement02.07.pdf Der står, at snor OG HALSBÅND skal være usynligt under den del af prøven, der foregår uden snor. Når der står sådan, så må man bare rette sig efter det. ---Jeg brugte selv en "retriever-snor" da Silke tog brugsprøve. Altså nærmest et tyndt blødt reb med en løkke til halsen i den ene ende og en løkke til hånden i den anden. Sådan en fylder ikke meget og kan sagtens være i en lomme. --Fri ved fod -delen er IKKE lige så streng som den egentlige "fri ved fod" ved lydighedsprøver. Hunden skal bare følge villigt og nogenlunde på plads. --Silke og jeg aflagde prøve i Frederikssund da hun var knapt 10 mdr. Prøvearealet var en ujævn mark. Jeg havde hekseskud og Silke var ung og glad, så der var ikke styr på særlig meget. Hun havde aldrig oplevet et rigtig skud før. Og alligevel bestod hun uden videre prøven. --Selv om jeg var lige ved at nedlægge dommeren da jeg skulle kaste apporten... Jeg tror at dommeren lægger mere vægt på hundens glæde og villighed til at følge, end på om den nu går klos op ad ejerens knæ. Hvor skal I op henne? hvornår? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Januar 23, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 23, 2009 Har du nogen ide om, hvornår det bette kræ skal anskaffes ? Når resten passer til det Så en eller anden gang, jo før jo bedre. Lige apropos sværheden af en brugsprøve: Brugsprøven er udelukkende for at vise at man kan lære hunden de helt baselle ting, såsom: Er der bare nogenlunde styr på hvor hunden er, og har den forstået aten dummy der kastes skal hentes. Og så er brugsprøven adgangsgivende til markprøverne. Andet er det ikke, og det bedømmes herefter. Man ville nok forvente en lidt mere "ordentlig" aflægning af prøven hvis hunden er en 2 år gammel hund, i modsætning til en 8 måneders hvalp, Men bare hunden sådan basel set er styrbar, og kan sættes af på et bliv, og kan hente en dummy, så er den i vinkel. :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bhsand Besvaret Januar 23, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 23, 2009 (rettet) Hej igen, Jeg har skam gået til brugsprøvetræning hos DRK i såvel Hillerød som Frederikssund. Jeg har dog været nødt til at melde afbud til mange af træningerne og har derfor gjort en del "hjemmearbejde". Med de tilkendegivelser jeg har fået her i forummet, går vi op på søndag i Frederikssund. Man tilmelder sig da ikke på forhånd vel? Møder man ikke bare op og betaler og "går til den?" Og hvad med andre hunde og mennesker? Står der en masse og kigger? Hvor står dommeren? MVH Brian Redigeret Januar 23, 2009 af bhsand Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Januar 23, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 23, 2009 Hej igen, Jeg har skam gået til brugsprøvetræning hos DRK i såvel Hillerød som Frederikssund. Jeg har dog været nødt til at melde afbud til mange af træningerne og har derfor gjort en del "hjemmearbejde". Med de tilkendegivelser jeg har fået her i forummet, går vi op på søndag i Frederikssund. Man tilmelder sig da ikke på forhånd vel? Møder man ikke bare op og betaler og "går til den?" Og hvad med andre hunde og mennesker? Står der en masse og kigger? Hvor står dommeren? MVH Brian Øj... Spændende. I reglerne står der: Anmeldelse kan ske direkte til dommeren/arrangøren umiddelbart før prøveaflæggelsen. Ejeren/ føreren skal på den udleverede anmeldelsesblanket give oplysning om hundens stambogsnummer, navn, fødselsdato, race og køn. Stambog skal forevises. For udenlandske hunde skal der afleveres en kopi af stamtavlen. Det af DRK fastsatte anmeldelsesgebyr betales samtidig med afleveringen af anmeldelsen. Herfra: http://dansk-retriever-klub.dk/Billeder/Downloads/brugsprøvereglement02.07.pdf --Det er nok samme sted, som VI aflagde prøve. Og det er altså ikke en veltrimmet græsplæne, -nærmere en mark. Og derfor KAN hunden ikke gå helt korrekt på en tæt plads. På DRK's side står der at I skal møde til indskrivning mellem kl. 9 og 10 på søndag. Da vi var til prøve, så stod dommeren (Erik Belsø) midt for langsiden, -et par meter ude til siden (ud for flag 2). Efter indkaldet kom han hen og stod foran os, men nogle meter væk mens vi lavede apport og skudøvelsen. De andre deltagere kunne godt kikke på, men blev bedt om at holde afstand så de ikke virkede forstyrrende for dem der var oppe. --Husk lige stambogen. Ork, det skal nok gå. Pøjpøj med det. ---Suk, det er næsten 6 år siden at vi var til den prøve....... Som tiden dog går... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bhsand Besvaret Januar 25, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 25, 2009 Så er brugsprøven overstået. Det gik godt. Vi bestod og fik ekstra ros for apporteringen. Nu er vi så klar til at træne til C-prøven. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Januar 25, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 25, 2009 Tillykke :5up: Så er det bare igang med begynderklassetræningen. :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Januar 25, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 25, 2009 Så er brugsprøven overstået. Det gik godt. Vi bestod og fik ekstra ros for apporteringen. Nu er vi så klar til at træne til C-prøven. NÆ!!! Tillykke! :klap2::klap2: Det var slet ikke så slemt, vel? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts