Gæst Jørgen Larsen Skrevet Januar 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2009 Jeg kunne godt lide at vide hvad jeres mening og forventninger i har til en trænere da der har været lidt forskellige meninger om hundetræning og træningsformer Det er ikke baseret på nogen bestemt klub men generele forventninger Prøv at nævne 10 ting du ville sætte pris på ved din træner Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret Januar 26, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 26, 2009 :hmm: 10 ting 1. Træneren skal lytte til mig og tro på jeg kender min hund. 2. Træneren skal komme med gode råd/retningslinjer, men ikke komandoer og ordrer. 3. Træneren må for mig gerne stille krav til hvilke "midler/metoder" der bruges/ikke bruges hos denne, men der skal informeres om hvilke inden træningen er begyndt. 4. Har træneren lyst til at prøve nye metoder eller sjove ting er det super for mig. 5. Træneren skal gå op i hvad han/hun laver :blink: 6. Træneren skal have øje for hvad den enkelte hund kan og ikke kan, og at der er forskel på hunde såvel som mennesker. 7. Hellere for høje krav til ejeren end til hunden. 8. Træneren må også gerne have et godt øje til en hyggesnak om hunde efter træningen. 9. Der skal altid være mulighed for at komme med kritik eller ros til træneren og der skal altid være mulighed for at melde fra hvis man ikke vil deltage i en øvelse e.l. 10. En god personlighed og en smule humor ville heller ikke være af vejen nu der skal være 10 krav Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Biene Besvaret Januar 26, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 26, 2009 Det er nok meget individuelt, hvad man mener er en god træner. Men for mig er det en, der ikke snakker for meget og holder sig lidt i baggrunden. Og som forstår at hunde og hundeførere er forskellige og ikke trækker noget ned over hovedet på folk. Nu er jeg så heller ikke nybegynder, da jeg har gået med hund i 39 år. Men jeg foretrækker alligevel at gå på hold i stedet for at træne alene. Og min hund er begynder, da hun kun er 9 mdr. Men jeg har nu altid taget trænerne, som de er, selvom jeg har oplevet nogle sjove i tidens løb. :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret Januar 26, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 26, 2009 Det samme som dumle :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Vivi Besvaret Januar 26, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 26, 2009 En god træner - skal være klar over at hundene på holdet er forskellige individer med forskellige behov - gider lytte til ejerne - råber og kommanderer hverken med hunde eller ejere - indlægger pauser og leg når hun kan mærke at der er brug for det - tillader at jeg lige går fra, når jeg kan mærke at min hund trænger til bare at "være der" - Holder ikke lange foredrag om gammeldags metoder - Har et godt overblik - gør at min hund og jeg går glad derfra og glæder os til næste gang - kommer med input og ideer jeg ikke kendte i forvejen - har viden om nyeste forskning og metoder Og det var allerede 10, jeg kunne sikkert finde på mere, stakkels Susanne og Irene (Ej, jeg ved at de begge lever op til disse forventninger) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jørgen Larsen Besvaret Januar 26, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 26, 2009 En god træner - skal være klar over at hundene på holdet er forskellige individer med forskellige behov - gider lytte til ejerne - råber og kommanderer hverken med hunde eller ejere - indlægger pauser og leg når hun kan mærke at der er brug for det - tillader at jeg lige går fra, når jeg kan mærke at min hund trænger til bare at "være der" - Holder ikke lange foredrag om gammeldags metoder - Har et godt overblik - gør at min hund og jeg går glad derfra og glæder os til næste gang - kommer med input og ideer jeg ikke kendte i forvejen - har viden om nyeste forskning og metoder Og det var allerede 10, jeg kunne sikkert finde på mere, stakkels Susanne og Irene (Ej, jeg ved at de begge lever op til disse forventninger) Du skal være velkommen med flere opfordringer Jeg har sat denne side på for at finde ud af hvad hundejere forventer af træneren, nok også for at jeg kan/vil forsøge at blive en bedre træner, og det kan jeg kun finde ud af med jeres hjælp, og med de oplysninger i kan give mig til at bygge videre på så tak til alle dem der vil og kan hjælpe mig i min status som træner tager alt det jeg kan bruge med på træningsbanen:5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Januar 26, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 26, 2009 Udover det allerede nævnte forventer jeg at min træner ikke gik i stå for 5 år siden og ikke har tilegnet sig nyt siden, men at h*n stadig følger med i det seneste nye. Og at h*n ikke går i spåner over udtryk som "negativ straf", "naturlig forstærker", "operant og guidet operant" mm - altså at h*n kender disse udtryk og deres betydning Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst tanita Besvaret Januar 27, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2009 Udover det allerede nævnte forventer jeg at min træner ikke gik i stå for 5 år siden og ikke har tilegnet sig nyt siden, men at h*n stadig følger med i det seneste nye. Og at h*n ikke går i spåner over udtryk som "negativ straf", "naturlig forstærker", "operant og guidet operant" mm - altså at h*n kender disse udtryk og deres betydning Så kan vi jo ligeså godt lærer noget for lige de to kender jeg ikke de andre har jeg jo lært af dig Men ellers kan jeg kun sige mig ening i det de andre skriver. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tacora Besvaret Januar 27, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2009 Så kan vi jo ligeså godt lærer noget for lige de to kender jeg ikke de andre har jeg jo lært af dig Men ellers kan jeg kun sige mig ening i det de andre skriver. Hej Operant betyder "adfærd som udgør et forsøg på at ændre noget i omgivelserne. Guidet operant har jeg dog ikke hørt; men kunne forvente det måtte være en betegnelse for at hjælpe hunde på vej med en adfærd ! Hilsen Steen Stenild Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tacora Besvaret Januar 27, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2009 Du skal være velkommen med flere opfordringerJeg har sat denne side på for at finde ud af hvad hundejere forventer af træneren, nok også for at jeg kan/vil forsøge at blive en bedre træner, og det kan jeg kun finde ud af med jeres hjælp, og med de oplysninger i kan give mig til at bygge videre på så tak til alle dem der vil og kan hjælpe mig i min status som træner tager alt det jeg kan bruge med på træningsbanen:5up: Hej Jørgen Godt initiativ med denne tråd ! En god træner får deltagerne til at føle sig velkomne og vigtige. Kan vurdere de fremmødte fører/hund kombinationer. Er velformuleret og god til at informere om hvad der skal ske på kurset. Tager hensyn til den enkelte fører/hund kombinations niveau. Har et mål med sin undervisning så alle deltagere får noget med hjem. Har hundene som det centrale punkt og sørger for træningen foregår på disses præmisser. Forstår at se det positive og fremhæve dette, istedet for kun at irettesætte folk. ja. så må man vel forvente at han/hun har forstand på hunde og hundetræning og alle de andre fornuftige ting som allerede er sagt ! Venlig hilsen Steen Stenild Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Januar 28, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 28, 2009 Så kan vi jo ligeså godt lærer noget for lige de to kender jeg ikke de andre har jeg jo lært af dig Men ellers kan jeg kun sige mig ening i det de andre skriver. Operant betyder at hunden på eget initiativ forsøger sig frem. Når den er vænnet til at dette belønnes bliver den meget initiativrig i træningssituationer (eller andre situationer) og tilbyder en masse adfærd for at udløse en belønning. Hunden er bevidst om hvad den prøver og hvad der udløser det ønskede. F.eks. kan man sige at finpudsningen af hundesprog indlæres operant, hunden prøver sig frem til den opnår succes. Hunden trækker i linen for at komme fremad - og kommer fremad. Denne hund lærer at trække gennem operant indlæring - eller operant betingning som det egentlig hedder. Ved guidning hjælper man hunden med hånd, krop og stemme til at ramme den ønskede adfærd. I begge tilfælde er der en høj grad af bevidsthed omkring adfærden til stede hos hunden og derfor lærer den meget hurtigt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst tanita Besvaret Januar 28, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 28, 2009 Du er altså så god til at skrive tingene så man forstår dem tusinde tak. Så kan jeg jo forstå at det er det vi bruger i klikkertræning Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Januar 28, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 28, 2009 Du er altså så god til at skrive tingene så man forstår dem tusinde tak. Så kan jeg jo forstå at det er det vi bruger i klikkertræning Tak Klikkertræning er blevet synonym for operant betingning, så det er det du bruger, ja Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts