Hop til indhold

Bøger om træning

Gæst Gryper
 Share

Recommended Posts

Hej.

Træning af heste har altid haft min interesse. Men nu har hundetræning og psykologi virkelig fanget min interesse.

Jeg er gået i gang med Jan Fennell's bog: Hundelytteren - Lyt dig til en lydig hund. Den bygger på træning efter hundens sprog - om at sætte sig som føreren som det gøre i naturen i en flok og om at dette kan gøre uden brug af den mindste magt. Der sættes fokus på at træningen udføres af hunden, fordi den har LYST til at lystre, ikke fordi den SKAL...

- En virkelig god bog, der sætter mange tanker igang, især om den "klassiske" lydighedstræning og familiehunden! Hvis der er nogen der ikke har læst den, kan den varmt anbefales! :-D

Nogen der har læst bogen??

Andre der har læst gode bøger om træning og hundepsykologi der kan anbefales?? -Fortæl lidt om bogen hvorfor den er god dårlig/ og hvilke principper anvendes der... :-)

***Gry***

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har læst hendes 3 bøger på dansk, jeg har set hendes DVD, jeg har set hendes tv-udsendelser og jeg har været til foredrag med hende.

Jeg er mildest talt ikke imponeret - hendes viden stammer fra en ulveflok i fangenskab og dette er flere år siden man begyndte at afvise viden, der stammer fra forskning baseret på dette.

Hun er en fantastisk karismatisk person, der skriver godt og er helt eminent til at holde foredrag, men hendes metoder ville jeg aldrig bruge til almindelige velfungerende hunde. De kan, med den rette vejledning, bruges til hunde, der allerede har problemer af en eller anden art.

MVH

Wivian.

Link til indlæg
Del på andre sites

spændende....

Kender hende ikke i forvejen... Men vil meget gerne høre andres meninger... Man kan jo let blive helt fofalden til en metode, hvis man ikke kender andre!

Mht. træning af heste har jeg læst rigtig mange bøger, haft forskellige undervisere osv. - stort set alle har kunne bidrage med små ting som tiltalte mig og som jeg mærkede virkede, hvilket jeg så har taget til mig. Resultatet er blevet en blandign af forskellige input, nogle som jeg bruger til alle heste, andre som kun passer til nogen...Nu skal det ikke lyde som jeg er proffesionel, for det er jeg under ingen omstændigheder ikke - men elsker at lære og stræber hele tiden efter at blive bedre!

Jeg håber lidt at kunne opnå lidt af det samme med hunde. Lige pt. er jeg som en svamp der suger ny viden.:lol:

Jeg har aldrig rigtig været inde den teoretiske træningsverden mht. hunde, men er blevet nysgerrig!

Så kom med alle jeres meninger og input :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du læst noget af Anders Hallgren? Ellers vil jeg anbefale hans bøger. Og Lone Grevas og Irene Jarnveds. :-)

Jeg er heller ikke vild med Jan Fennel. Kan dog ikke prale af at have læst alle hendes bøger og set hendes dvd'er, så noget af min modvilje er måske baseret på fordomme ud fra, hvad jeg har hørt om hende. :oops:

Men jeg har da været i gang med en af hendes bøger og måtte lægge den fra mig, da jeg simpelthen syntes, at hun skrev for overbevisende (ikke nødvendigvis fordi hun har ret, men fordi hun er dygtig til at fremlægge sine meninger overbevisende) om noget, som jeg bare ikke brød mig om at skulle overføre til mit forhold til min hund. Hunden må aldrig sidde/stå højere end ejeren, hunden må aldrig få mad før ejeren/ejeren skal gestusspise af hundens mad, hunden skal ignoreres når den tager initiativ osv. Sådan ønsker jeg ikke, at min hunds og mit forhold skal være. Senere har jeg så lært, at den viden, hun baserer sine holdninger på, er forældet. :mrgreen:

Men hun har da garanteret også nogle gode pointer/metoder indimellem, og der er ingen tvivl om, at hun ønsker det bedste for hundene.

Hvis du har mod på at læse engelsk, vil jeg anbefale den bedste hundebog, jeg har læst: Bones would rain from the sky. Den handler dog ikke decideret om træning, men mere om relationen mellem hund og ejer. Men det mener jeg så også er det vigtigste grundlag for træningen. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du har mod på at læse engelsk, vil jeg anbefale den bedste hundebog, jeg har læst: Bones would rain from the sky. Den handler dog ikke decideret om træning, men mere om relationen mellem hund og ejer. Men det mener jeg så også er det vigtigste grundlag for træningen. :-)

jamen helt sikkert! Alt hvad jeg læser på mit studie er engelsk, så ingen problemer der :-)

Du har ret - har man ikke grundlaget i orden, vil træningen aldrig lykkes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst topsytop

Jeg har læst Jan Fennels "hundelytteren" og jeg synes hendes metoder minder mere om psykisk vold på hunden end noget andet!

Meget af det hun anbefaler ville jeg under ingen omstændigheder udsætte min hund for. Jeg tror hunde tager langt mere skade af hendes konstante psykiske vold (nemlig konstant at blive behandlet som et udstødt medlem af flokken)end af et rap over snuden, (hvis man endelig skal straffe).

Mennesker synes muligvis at det virker åårh så blidt, at man bare ignorerer hunden som straf, men jeg tror nu, at i hundens verden ,er det langt værre end fysisk afstraffelse (hvilket jeg dog heller ikke bifalder).

Hendes metoder er baseret på forældede studier af ulve i fangenskab, som senere har vist sig at være fejlagtige. Jeg tror man får en usikker, ensom og ulykkelig hund hvis man anvender hendes metoder på normale hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites