Gæst Rasmusm Skrevet Januar 27, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2009 Vi har lige så lige fået en lille sød og nysgerrig hvalp. Jeg har forsøgt at læse bøger og forberede mig så godt jeg kan, det det er vores første hund. Men jeg vil meget gerne vide om i har nogle gode råd til at lære hunden at tisse uden for og om der ellers er noget jeg bør vide. Vi har to katte og hunden var ligeglad med dem, men kattene er noget forsigtige, men jeg tror at de nok skal blive gode venner med tiden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Januar 27, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2009 Tillykke med den nye hvalp, hvad endte i med at vælge for en race? Og vil du ikke vise os billeder af det lille vidunder? sådan nogen kan vi nemlig godt lide Mht at lære at tisse udenfor, så er det intet andet end hårdt arbejde hvalpen skal ud hver gang den har sovet, leget og spist - dvs. ca en gang i timen i den første tid... Efter kort tid vil i som oftest kunne spotte nogle mønstre, hvordan den ser ud når den leder efter et tissested, og så er det bare om at komme udenfor... Ros ros ros når den har tisset udenfor og ignorer alle uheld indendøre... Vask blot af i Rodalon og glem det skete Om der er andet I bør vide svært at sige, men at have en hvalp er som at have et spædbarn i starten - et spædbarn på 4 barn med sylespidse tænder.... det er drønhårdt, man skal op om natten og alting går kun op i tisseture og optørring af uheld og sår overalt på arme, hænder og fødder efter de små skarpe tænder... Men det er også helt vidunderligt givende og efter meget kort tid har man den mest vidunderlige ven for livet Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Rasmusm Besvaret Januar 27, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2009 hehe ja det virker en lille smule uoverskueligt efter to små uheld herinde. Men jeg har læst lidt og har også opfattet det som om at ros er vejen frem og at skæld ud ikke hjælper. Jeg skal nok lige få taget et par billeder så i kan se den. Den sover lige nu, den ene kat var lidt efter den, men den er rigtig sød og nysgerrig så hvalpen lod sig ikke slå ud. Jeg er mest bange for at når jeg vågner imorgen er der mange "uheld" indendørs Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bibi Besvaret Januar 27, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2009 Vi har lige så lige fået en lille sød og nysgerrig hvalp. Jeg har forsøgt at læse bøger og forberede mig så godt jeg kan, det det er vores første hund. Men jeg vil meget gerne vide om i har nogle gode råd til at lære hunden at tisse uden for og om der ellers er noget jeg bør vide. Vi har to katte og hunden var ligeglad med dem, men kattene er noget forsigtige, men jeg tror at de nok skal blive gode venner med tiden. Tillykke med den lille , du har allerede fået gode svar med renlighed , vi gør også det med vores babyer , hvis de ikke allerede er vænnet til det , at lære dem at få kikket tænder , tæer øre osv. , det gør det hele meget nemmere når de skal ordnes eller tjekkes hos dyrlægen Jeg vil da også gerne se lidt billeder Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Rasmusm Besvaret Januar 27, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2009 (rettet) Har I nogle gode råd til om natten hvad man kan gøre der? Og som jeg forstår det bør den sove inde i soveværelset, men det er vel i kurven ved gulvet ikke sandt? Og forresten så "bollede" den min kærestes ben da hun legede lidt med den. I må undskylde mit udtryk jeg kender ikke det rigtige, men er det normal adfærd for en hvalp? Redigeret Januar 27, 2009 af Rasmusm Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Januar 27, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2009 Har I nogle gode råd til om natten hvad man kan gøre der? Og som jeg forstår det bør den sove inde i soveværelset, men det er vel i kurven ved gulvet ikke sandt? Det er fuldstændig op til dig, hvor din hund skal sove. De gamle myter om, at hunden tror den er flokleder, hvis den sover i sengen, sammen med en, hvis den må komme op i sofaen og alt det er en værre omgang vrøvl. Og kan sige, at det er super hyggeligt, at hunden sover oppe hos én Angående om natten, så må du enten acceptere at samle pøller sammen og tørre tis op om morgenen eller sætte vækkeuret til og vække dig nogle gange i løbet af natten, så hvaps lige kan komme ud og få tisset af. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tacora Besvaret Januar 27, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2009 Har I nogle gode råd til om natten hvad man kan gøre der? Og som jeg forstår det bør den sove inde i soveværelset, men det er vel i kurven ved gulvet ikke sandt? Og forresten så "bollede" den min kærestes ben da hun legede lidt med den. I må undskylde mit udtryk jeg kender ikke det rigtige, men er det normal adfærd for en hvalp? Hej Rasmusm Som bernerazuro rigtignok skriver er det helt op til jer hvor hunden skal sove. Nu skriver du jo ikke noget om hvilken slags hund det er; men man skal måske tænke på hvor stor hunden bliver og om man kan acceptere den i sengen i "fuld størrelse" Når vi får ny hvalp tager vi den med op i sengen om natten (der sover de voksne hunde jo også) og når den vågner om natten begynder den at løbe rundt i senngen fordi den ikke tør hoppe ned. Så er det jo bare op med terrassedøren og løfte den ud i haven ! Men det er jo en smagssag om man har lyst til denne løsning. Men en bag hovedpuden, en i hver arm og en på maven så sover man godt og dynen er næsten ikke nødvendig ! Iøvrigt velkommen og tillykke med den nye hvalp ! Venlig hilsen Steen Stenild Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Januar 27, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2009 Vi har Karla i sengen, der har hun været siden første dag - for det er såååå hyggeligt (og fordi hun græd sådan den første aften nede i sin kasse ved mit hoved, så jeg endte med at tage hende op til mig - det har jeg ALDRIG fortrudt...) Hun sov igennem natten i løbet af en uges tid.... Men det er vist meget forskelligt fra hund til hund... Men når hun var i sengen, så vækkede hun os jo når hun skulle tisse om natten... så vi har altid nået at få hende ud om natten (på trods af at vores soveværelse er på 2. sal og udgangen til haven er i kælderen så det galdt om at løbe stærkt ) Når hvalpen humper er det som oftest fordi den er blevet opkørt og lidt stresset... Så gør den det igen, så tag den ned og få den til at slappe af... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Buju Besvaret Januar 28, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 28, 2009 Vi har lige så lige fået en lille sød og nysgerrig hvalp. Jeg har forsøgt at læse bøger og forberede mig så godt jeg kan, det det er vores første hund. Men jeg vil meget gerne vide om i har nogle gode råd til at lære hunden at tisse uden for og om der ellers er noget jeg bør vide. Vi har to katte og hunden var ligeglad med dem, men kattene er noget forsigtige, men jeg tror at de nok skal blive gode venner med tiden. Som de andre nævner, så er tålmodighed vejen frem. Du kommer sandsynligvis til at have en del uheld indenfor de næste par måneder - det er altså helt normalt og skal nok gå over, selvom det selvfølgelig er ret frustrerende så længe det står på. Vores hund har aldrig lært det med at gå hen til døren, dreje rundt om sig selv osv., han satte sig bare pludselig til at tisse. Der har sikkert været nogle meget små tegn, men vi kunne ikke se dem. Så vi havde ham nede (bor på 1. sal) ca. 1 gang i timen og stadig skete der altså uheld herinde. Så frem med tålmodigheden, rodalon og køkkenrulle - det skal nok komme på et tidspunkt, men der kan altså sagtens gå noget tid:mrgreen: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst K_Pallis Besvaret Januar 28, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 28, 2009 Altså nu er min hund 7 måneder og det er også min første hund efter at have haft katte lige fra jeg blev født.. Og jeg var ved at "opgive" SÅÅÅ mange gange i starten for troede simpelthen aldrig at det ville lykkedes at gøre ham renlig , da jeg troede at sådan noget skete hurtigt.. Men det tager meget tid og meget tålmodighed.. Ved Elliot sker der stadig uheld, men så ser jeg det som min fejl, fordi jeg så ikke har gået med ham tit nok.. Mht. om natten, så sover min i sengen ! Han er så heller ikke særlig stor.. Men jeg synes at det er VILDT dejligt og hyggeligt at han ligger hos mig og putter.. Han har dog aldrig lavet nogle ulykker i sengen, da jeg er MEGET opmærksom når jeg sover.. Jeg vågnede så snart jeg kunne mærke at han bevægede sig og tog ham så hurtigt ud eller ned på sådan en "ble" som jeg har i tilfælde af at han skal når han er alene hjemme .. Men man kan jo også vælge at lade ham sove i en kurv på gulvet.. jeg har også en kurv liggende ved siden af sengen, så hvis han ikke lige gider sove i sengen så kan han hoppe derned og så komme op igen i løbet af natten hvis han vil . Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Rasmusm Besvaret Januar 28, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 28, 2009 Hej igen. Jeg har uploadet et par billeder af hunden. Jeg kan godt leve med et par upsere indenfor, men håber snart jeg slipper for at stå op hver time om natten og gå udenfor med den. Har gjort det en nat jeg må indrømme jeg ikke er vant til det. Men den hyler stadig engang imellem hvis man ikke lige er hos den, men ikke så meget som igår, så jeg tror det bliver mindre og mindre. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Freudika Besvaret Januar 28, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 28, 2009 Hvor er h*n kær ... hvad er h*n for en race? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst K_Pallis Besvaret Januar 28, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 28, 2009 Hvor er den søød :blink:! Det er rigtig hårdt det første LANGE stykke tid med det der, for man skal gå konstant.. Jeg skal stadig gå forholdsvist tit med Elliot også.. Men har så været heldig, angående om natten.. Har ALDRIG gået med ham om natten.. for han har bare sovet HELE natten lang og så vil han oven i købet også helt sove meget længe ! Så på det punkt har jeg været heldig.. Det må være RIGTIG hårdt at skulle op flere gange i løbet af natten, især hvis man så også har job eller sådan at passe ved siden af.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Januar 28, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 28, 2009 den første tid er sindssygt hård, jeg havde læst og læst og gjort forarbejde til at få hund i flere måneder (ja faktisk år) i forvejen... og alligevel blev jeg overrasket over hvor hårdt det egentlig var... Til gengæld går det relativt hurtigt over og man glemmer det endnu hurtigere igen, når man står med en dejlig hund der giver en så megen glæde at det halve kunne være nok Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Rasmusm Besvaret Januar 29, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2009 Moderen var en Cairn Terrir og faderen var en West Highland terrier. Vi valgte med vilje en blandings hund da jeg har læst at de oftere har et bedre helbred end en ren race hun. De to racer ligner dog meget hinanden og både faderen og moderen var "rene" race hunde, så jeg ved ikke hvor meget det har at sige. Allerede denne nat var vi oppe færere gange end vi var første nat, så jeg er fortrøstningsfuld. Selvom den dog lavede stort indenfor, lige efter at vi kom ind fra en lille gå tur, så der snød den mig. Jeg er stadig træt og udkørt, for var oppe en 3-4 gange i nat, og endnu mere den forgående nat så jeg glæder mig til weekenden hvor jeg kan sove lidt længere Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Januar 29, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2009 Det med helbreddet er en gammel skrøne, måske holder den ved nogle få racer... Men en hund der er blandet af to forskellige racer med sundhedsproblemer bliver jo ikke på magisk vis mere sund... hvis man er uheldig kan den enddog blive meget mindre sund, da den kan arve lidelser fra både mor og far... De to racer der er i din er dog - så vidt jeg rimeligt sunde racer... Nu er jeg jo selv ejer af en blandingshund og så længe man ved hvilke racer der er blandet i - og kunne tænnke sig at arbejde med dem alle - så synes jeg at en blandingshund er en dejlig ting Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Krusty Besvaret Januar 30, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 30, 2009 Er det rigtigt? Jeg ville så aldrig have gættet terrier-blanding ud fra billederne! Hvor kommer de sorte tegninger fra, hvis begge forældre er rene? Kan de godt komme fra Cairn? Tillykke med den lille:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stinnemus Besvaret Januar 30, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 30, 2009 nårh søtte lille vaps :mrgreen::mrgreen: ang sygdom: Cairnen er såvidt jeg ved en rask hunderace, men efter at have mødt en 50-55(!!!!!) westier mangler jeg stadig at møde et eksemplar uden allergi eller hudsygdomme af den ene eller den anden slags:( Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Januar 30, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 30, 2009 nårh søtte lille vaps :mrgreen::mrgreen: ang sygdom: Cairnen er såvidt jeg ved en rask hunderace, men efter at have mødt en 50-55(!!!!!) westier mangler jeg stadig at møde et eksemplar uden allergi eller hudsygdomme af den ene eller den anden slags:( Måske er jeg bare heldig så? Jeg kender 3 uden... men nu du siger det, så synes jeg egentlig jeg har hørt det før... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Zarina Besvaret Januar 30, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 30, 2009 ^Det er fordi dårligdommene knytter sig til genet med den hvide pels. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Januar 30, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 30, 2009 ^Det er fordi dårligdommene knytter sig til genet med den hvide pels. jeg vil helt vildt gerne spørge om noget, så jeg opretter lige en ny tråd Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Jane Besvaret Januar 30, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 30, 2009 Tillykke med hvalpen og velkommen.:blink: Der er for 14 dage siden flyttet ind lille cairn ind ved siden af os. Den er godt nok nuttet. Hvad angår renligheds træning, så må du væbne dig med tålmodighed. Nogle hunde er hurtig renlig og andre er længere om det. Vores Oskar som er 3½ år nu, han var længe om det. Han var først renlig da han var 4½ - 5 mdr. Victor som er 5 mdr nu, han gik allerede til døren, peb, knurrede og gøede efter første dag. Men selvfølgelig kunne det snyde og det gjorde det også. For man kan ikke forlange at en hvalp er renlig så hurtig, jeg syntes dog at det var flot, at han allerde så tidlig gav tegn. Men der var smuttere ind imellem, enten fordi vi ikke var hurtige nok eller fordi han nogle gange glemte at sige til. Det er som børn, når man har det sjovt, så glemmer man at gå på toilettet og tisser i bukserne eller på gulvet. En hvalp har en blære som en baby og kan ikke holde sig ret længe, derfor er det vigtig at man går ud med dem når de har leget, spist og sovet, da det er der de ofte skal. Jeg mener at hvalpen skal være 4 mdr. inden den har nogenlunde styr på blæren og selv her kan man ikke forvente at den skal kunne holde sig alt for længe. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Rasmusm Besvaret Februar 3, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 3, 2009 Hej nu har vi købt bur han kan sove i om natten og når vi ikke er her men han piver helt sindsygt også selv om vi bare lige skal ned og handle.. det lyder som om han bliver tæsket så meget piver han.. er der nogle der har nogle godt råd til hvordan han holder op.. jeg har smidt godbidder der ind og sådan og han vil også gerne gå der ind i men ligeså snart jeg lukker gitteret så piver han. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Vivi Besvaret Februar 3, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 3, 2009 Er det pga renligheden at han skal være i bur? For det tror jeg ikke er nogen god idé. Slet ikke når han ikke bryder sig om at være der. Det går ikke at han er ked af at være der. Hav lågen stående åben og lad ham bruge buret som et selvvalgt sted, som han med tiden lærer at kunne li at have som hule fordi der foregår noget godt derinde, godbidder og tyggeting og måske selskab i ny og næ. Det tog min hund ½ år at blive renlig, men hun blev det 100%. Mit gulv tog ikke skade, jeg havde trægulve overalt. Har du et upraktisk gulv, der ikke kan tåle hundetis? Forresten: Velkommen til, han ser rigtig dejlig ud, din hund Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Zarina Besvaret Februar 3, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 3, 2009 Hvis han ikke kan lide at være i buret, er det en meget dårlig idé at lukke ham ind i det. Det kan jo give traumer. Det hører med til at være hvalpeejer at tørre tis og bæ op. Sådan er det. Hvis han piver, når I går fra ham, så er I gået for hurtigt frem i alene hjemme træningen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts