Hop til indhold

Stadig i tvivl!


Tonks
 Share

Recommended Posts

Hvad er det lige præcis der ikke er på plads??

 

For det første har jeg jo slet ikke mødt hverken opdrætter eller mor hunden, så jeg sætter ikke himmel og hav i gang før DET er helt på plads. Og for det andet, så ER der altså længe til.

De ting JEG kan se der skal blive styr på, dem er der masser af tid til at få tjek på.

Vi har jo ikke engang åbnet op for sæsonen i zoo endnu :lol:

 

Jeg mener bare ikke, at der er lang tid når man ikke engang ved hvilken race man vil have. Jeg vil synes, at der skal lang tid, og meget forarbejde til at finde den hvalp man vil have, når man er landet på racen. Der udfolder der sig et helt nyt træ af beslutninger.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 329
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg mener bare ikke, at der er lang tid når man ikke engang ved hvilken race man vil have. Jeg vil synes, at der skal lang tid, og meget forarbejde til at finde den hvalp man vil have, når man er landet på racen. Der udfolder der sig et helt nyt træ af beslutninger.

 

Det er så din mening!

 

Jeg synes ikke jeg har lavet andet end at søge og læse og alt muligt for at finde den rigtige race.

 

For jeg skal have hund i dette år, har jeg jo hele tiden vidst. Længere er den faktisk ikke. Gider ikke at i skal gå igang igen med at fortælle mig hvilken dårlig hundeejer jeg vil blive.

 

For som jeg sagde før, så er der ingen hundeejere der mener at der er nogen der gør det bedre end dem selv.

Men det er jo min hund og mit valg i sidste ende, og jeg har taget jeres råd og synes squ jeg er meget ansvarlig mht. til det her.

 

Og hvis det bare klikker med opdrætter og hundene så blir det nok sådan en shih tzu :engel:

 

Så længe opdrætter føler at jeg er god nok til en af hendes hunde, og jeg kan ikke se hvorfor ikke. Hele livet er jo ikke hugget ud i sten, der er ikke noget der ligger fast.

Men jeg er bare typen der ikke gider bruge tid på at bekymre mig om den slags, det skal nok gå så længe jeg gør det jeg skal så godt som muligt ;-)

 

Tror ikke på at der er nogen der kan kalde sig perfekte mennesker, der 100% har styr på alting og er sikret i deres job. (hvilket vi lige har erfaret i krisen).

 

Så kan ikke se hvorfor JEG skal have svar på alting, hvalpen er ikke lavet, født eller valgt endnu. Så der er noget tid endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er så din mening!

 

Jeg synes ikke jeg har lavet andet end at søge og læse og alt muligt for at finde den rigtige race.

 

For jeg skal have hund i dette år, har jeg jo hele tiden vidst. Længere er den faktisk ikke. Gider ikke at i skal gå igang igen med at fortælle mig hvilken dårlig hundeejer jeg vil blive.

 

For som jeg sagde før, så er der ingen hundeejere der mener at der er nogen der gør det bedre end dem selv.

Men det er jo min hund og mit valg i sidste ende, og jeg har taget jeres råd og synes squ jeg er meget ansvarlig mht. til det her.

 

Og hvis det bare klikker med opdrætter og hundene så blir det nok sådan en shih tzu :engel:

 

Så længe opdrætter føler at jeg er god nok til en af hendes hunde, og jeg kan ikke se hvorfor ikke. Hele livet er jo ikke hugget ud i sten, der er ikke noget der ligger fast.

Men jeg er bare typen der ikke gider bruge tid på at bekymre mig om den slags, det skal nok gå så længe jeg gør det jeg skal så godt som muligt ;-)

 

Tror ikke på at der er nogen der kan kalde sig perfekte mennesker, der 100% har styr på alting og er sikret i deres job. (hvilket vi lige har erfaret i krisen).

 

Så kan ikke se hvorfor JEG skal have svar på alting, hvalpen er ikke lavet, født eller valgt endnu. Så der er noget tid endnu.

 

Slå da lige koldt vand i blodet engang. Please... Kan du ikke i bare et sekund forestille dig (for du tror mig jo ikke, hvis jeg siger at jeg gør), at jeg ønsker det bedste for dig og din hvalp, og dermed gerne vil råde dig til, at have styr på de vigtige ting? Og at sørge for ikke kun, at finde den rette race, men også den rette hvalp. Det kunne jo være, at det hele ikke handlede om pille dig ned, og kalde sig selv verdens bedste hundeejer (hvilket jeg aldrig har påstået at jeg er! Jeg befinder mig på dette sted blandt andet for at blive klogere). Det handler om at dele erfaring, lytte til de råd man får, og overveje, om der måske var noget, man ikke selv havde tænkt på.

 

Jeg vil da utrolig gerne, at det lykkes for dig. Hvorfor i alverden skulle jeg ikke det :confused: Jeg kan da godt se, at du gør et godt forarbejde med at finde den rigtige race, og det er dejligt. Men det er helt igennem min holdning, at bare fordi du finder racen er der langt derfra, og til den perfekte hvalp hos den perfekte opdrætter. Det er nok der, vores kommunikationsbrist ligger (mest) lige nu. Jeg taler om arbejdet der kommer, når man har valgt racen. Det arbejde er mindst lige så vigtigt, og kunne det ikke være, at det bliver lige så svært at vælge gode forældrehunde, og gode opdrættere som det er at vælge en race? Det er ikke for sjov at folk står på venteliste i årevis for den rette hvalp det rette sted :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

En ting, du måske ikke lige har overvejet, Tonks.

 

Hvis du får hvalp til juni/juli og så lærer den at være alene hjemme. Så når du skal flytte, er det nødvendigt at have ferie endnu engang, da hunde er et stykke tid om at blive trygge ved et nyt hjem. Derudover kan det at flytte være en meget stressende oplevelse og det kan jeg skrive under på. Azuro, som jeg kender, er en berner sennen, som skulle være en ganske rolig race -> ikke let at stresse. Alligevel stressede han fuldstændig op i det røde felt, da hans familie skulle flytte. Det var p***** synd og jeg er glad for at jeg var der, så han kunne få noget fred, mens jeg gik med ham.

 

Jeg tror måske det ville være en god idé om du ventede til efter du er flyttet med at anskaffe en hvalp, så det bliver knap så omtumlet en tilværelse den bliver kastet ud i. Håber du kan følge det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Imba: okay, nu forstår jeg hvad du mener ;-)

 

Det er jo derfor jeg skal besøge dem, men jeg er nu allerede tryg ved hende. Hun lød troværdig og super rar i telefonen + Luna er derfra :5up: så jeg kan høre fra en der kender den opdrætter hvordan tingene foregår der. Om det er reelt og ordentligt.

 

Hende opdrætteren er DKK opdrætter og hun siger alle de rigtige ting, jeg glæder mig bare til at komme og se hvordan hundene er. Opdrætteren stoler jeg på, hun virker 100% troværdig.

Link til indlæg
Del på andre sites

En ting, du måske ikke lige har overvejet, Tonks.

 

Hvis du får hvalp til juni/juli og så lærer den at være alene hjemme. Så når du skal flytte, er det nødvendigt at have ferie endnu engang, da hunde er et stykke tid om at blive trygge ved et nyt hjem. Derudover kan det at flytte være en meget stressende oplevelse og det kan jeg skrive under på. Azuro, som jeg kender, er en berner sennen, som skulle være en ganske rolig race -> ikke let at stresse. Alligevel stressede han fuldstændig op i det røde felt, da hans familie skulle flytte. Det var p***** synd og jeg er glad for at jeg var der, så han kunne få noget fred, mens jeg gik med ham.

 

Jeg tror måske det ville være en god idé om du ventede til efter du er flyttet med at anskaffe en hvalp, så det bliver knap så omtumlet en tilværelse den bliver kastet ud i. Håber du kan følge det.

 

Kan godt forstå dig, og jeg er forberedt på at arbejde med den igen når vi flytter. Men alternativet er at jeg skal vente til næste sommer, og det har jeg virkelig ikke lyst til. Så hellere bruge ektra tid på hvalpen denne sommer ;-)

 

Plus den opdrætter jeg skal besøge bor i Esbjerg dvs. tæt på mig. Så jeg kan besøge dem regelmæssigt, ved ikke hvor meget kontakt de vil have senere med man ved jo aldrig hvordan de har det med den slags. og det er simpelthen for dyrt at rejse frem og tilbage over storebælt :confused:

 

Synes bare det føles som skæbnen at de bor så tæt på og at der er en herinde der kender til dem. Og glæder mig til at se om det blir en hvalp fra dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan godt forstå dig, og jeg er forberedt på at arbejde med den igen når vi flytter. Men alternativet er at jeg skal vente til næste sommer, og det har jeg virkelig ikke lyst til. Så hellere bruge ektra tid på hvalpen denne sommer ;-)

 

Plus den opdrætter jeg skal besøge bor i Esbjerg dvs. tæt på mig. Så jeg kan besøge dem regelmæssigt, ved ikke hvor meget kontakt de vil have senere med man ved jo aldrig hvordan de har det med den slags. og det er simpelthen for dyrt at rejse frem og tilbage over storebælt :confused:

 

Synes bare det føles som skæbnen at de bor så tæt på og at der er en herinde der kender til dem. Og glæder mig til at se om det blir en hvalp fra dem.

 

Kan det tænkes at hun får hvalpe på en anden tæve, så det passe bedre?

 

Jeg kan godt forstå, at du får "tillid" til opdrætter på baggrund af Flaffy Zozo Luna (svares?) og synes da også det ville være genialt, hvis verdens bedste opdrætter altid boede "i ens baghave". Kan kun håbe for dig, at det er en super opdrætter, men jeg synes altså, at det vil være bedst, hvis hun får et kuld lidt senere på året, som du så får hvalp fra. Alle hendes tæver (nu aner jeg ikke om hun har flere, men det har langt de fleste opdrættere jo) er jo sikkert super søde :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

ja det ved jeg, mener hun har 3 tæver. Jeg ved bare at der er mange opdrættere der har det bedst med kun at lave 1 kuld om året.

 

Men alt det får jeg en snak med hende om når jeg besøger dem ;-)

 

Hvorfor dog det :confused:

 

Jeg ville kunne forstå to kuld om året, så har man med et halvt års mellemrum, hvis tævernes løbetider er synkroniserede.

 

Er du sikker på, at du ikke tænker på opdrættere, som kun har én hund? For så er det direkte etisk forkert og uforsvarligt og ved gentagelse i DKK --> udsmidning, hvis jeg har forstået ret.

 

Men bliver spændende at høre, hvad I finder ud af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor dog det :confused:

 

Jeg ville kunne forstå to kuld om året, så har man med et halvt års mellemrum, hvis tævernes løbetider er synkroniserede.

 

Er du sikker på, at du ikke tænker på opdrættere, som kun har én hund? For så er det direkte etisk forkert og uforsvarligt og ved gentagelse i DKK --> udsmidning, hvis jeg har forstået ret.

 

Men bliver spændende at høre, hvad I finder ud af.

 

Det var bare da jeg researchede tibetanske terrier, da fandt jeg mange sider hvor der stod de kun lavede 1 kuld om året, men de fleste havde flere tæver :neutral:

 

Tænkte det måske var sådan mange steder, og Shih Tzuen er jo også en tibentansk/kinesisk hund.

 

Meen jeg prøver at snakke med hende om det :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var bare da jeg researchede tibetanske terrier, da fandt jeg mange sider hvor der stod de kun lavede 1 kuld om året, men de fleste havde flere tæver :neutral:

 

Tænkte det måske var sådan mange steder, og Shih Tzuen er jo også en tibentansk/kinesisk hund.

 

Meen jeg prøver at snakke med hende om det :5up:

 

Nå, oka. Sådan er det ikke inden for bernerverdenen, der avler de fleste gerne et par gange årligt - og misforstå det nu ikke, for de er stadig ansvarlige.

 

Men det er hårdt arbejde, så det er måske derfor der er mange, som kun laver 1 kuld om året. Jeg er bare aldrig støt på sådan en opdrætter før.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der findes da flere gode Shih Tzu opdrættere. Jeg ville altså også vente hvis jeg var dig ;-)

Et år er da ikke noget at vente hvis du til gengæld har langt mere at tilbyde hvalpen til den tid, og selv har mere overskud også økonomisk.

 

Jeg ved godt det kan være svært at vente, men hellere det.

 

Du kan jo sagtens tage på besøg, og blive skrevet op til en evt. hvalp når det passer lidt bedre ind i dit liv. Måske Happy noise kan anbefale dig andre i Jylland også.;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

nåå :lol: hovsa :engel:

 

Hvis jeg har regnet rigtigt så vil hvalpen være gammel nok i Juli og der har jeg jo ferie, arbejder jo godt nok i zoo. Men er sikker på jeg kan lave en aftale med min chef eller få lidt færre timer i den første tid :5up:

 

Og de dage hvor jeg skal arbejde længe/-re, der er min mormor tæt på og kan passe hende/den mens jeg er væk.

Det her sp¢rgsmål lyder måske lidt dumt, og du har garanteret allerede tænkt på det, men er din mormor rigtig klar over at den lille hvalp hun skal passe, overhovedet ikke vil være renlig når den er hos hende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det her sp¢rgsmål lyder måske lidt dumt, og du har garanteret allerede tænkt på det, men er din mormor rigtig klar over at den lille hvalp hun skal passe, overhovedet ikke vil være renlig når den er hos hende?

 

Jo, det er hun godt klar over ;-)

 

--> som sagt så har jeg slet ikke besluttet mig endnu, kan godt være jeg beslutter at vente til næste kuld, når jeg har haft chance for at tænke lidt over det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har masser af tid vent dog.. :5up: Happy noise får jo mange flere kuld, kig evt. under links på deres side der er flere Shih Tzu kenneler.

 

Du er pt. under uddannelse, og det lyder til du bor alene. Det er hårdt at være alene med hund/hunde selvom man har mulighed for pasning.

Jeg har altid selv haft hund, men blev nød til for nogle år siden at have nogle år unden hund, da mit liv simpelthen ikke var til det, jeg savnede det hver eneste dag.

 

Nu har jeg ikke læst tilbage i tråden men hvad med alene tid pr. dag ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg, at en del opdrættere faktisk kun vil sælge hvalp til een potientiel hvalpekøber, hvis man dedikerer noget ferie til hunden uden at skulle andet. Self kan man tage på besøg eller andet sjovt, men ferien skal være for hvalpens skyld.

 

Og at de fleste også har en "grænse" for, hvor meget hvalpen/senere den voksne hund skal være alene hjemme i hverdagen. Fx 5 timer eller lign dagligt. Er man mere væk, så får man ikke lov at købe hvalp.

 

Og jeg synes det er helt fair at stille krav om :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg, at en del opdrættere faktisk kun vil sælge hvalp til een potientiel hvalpekøber, hvis man dedikerer noget ferie til hunden uden at skulle andet. Self kan man tage på besøg eller andet sjovt, men ferien skal være for hvalpens skyld.

 

Og at de fleste også har en "grænse" for, hvor meget hvalpen/senere den voksne hund skal være alene hjemme i hverdagen. Fx 5 timer eller lign dagligt. Er man mere væk, så får man ikke lov at købe hvalp.

 

Og jeg synes det er helt fair at stille krav om :-D

 

Jeg har spurgt hende og de eneste krav hun stiller er at hvalpen blir højt elsket, og det gør den selvfølgelig :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har spurgt hende og de eneste krav hun stiller er at hvalpen blir højt elsket, og det gør den selvfølgelig :5up:

 

Oki det undrer jeg mig en smule over, da jeg i sommers snakkede med flere shih tzu opdrættere inkl. Marianne :blink:

 

Men det kommer i nok til at snakke om, når du skal på besøg vil jeg tro :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har masser af tid vent dog.. :5up: Happy noise får jo mange flere kuld, kig evt. under links på deres side der er flere Shih Tzu kenneler.

 

Du er pt. under uddannelse, og det lyder til du bor alene. Det er hårdt at være alene med hund/hunde selvom man har mulighed for pasning.

Jeg har altid selv haft hund, men blev nød til for nogle år siden at have nogle år unden hund, da mit liv simpelthen ikke var til det, jeg savnede det hver eneste dag.

 

Nu har jeg ikke læst tilbage i tråden men hvad med alene tid pr. dag ?

 

Jeg er under uddannelse de næste 4 år ;-) har ikke tænkt mig at vente til jeg er færdig under alle omstændigheder :engel:

 

Jeg får idag af vide om jeg har fået det legat som jeg har ventet på, fik det nemlig sidste år. Og gør jeg det, så behøver jeg ikke arbejde så meget til sommer og kan holde hundefri :5up:

 

Altså lige i starten, som hvalp vil jeg ikke forvente at den kan være alene ret længe. Men de fleste videregående udd. er forstående overfor at man har hvalp med i en taske under forelæsning hvis den er stille. Ellers er der Doggy-Daycare i Jelling og jeg har kun forelæsninger 3 dage om ugen ca 5-6 timer pr. dag. Dette er faktisk en af de primære grunde til at jeg vil have hund nu, for jeg får aldrig så meget tid som jeg har nu og som jeg får.

 

Ved godt der er eksaminer etc. men det er jo en bagatel. Jeg skal jo ud og have luft uanset hvad :engel:

 

Når hunden blir voksen vil jeg sige 6-8 timer pr. dag afhængigt af hvordan min arbejdsdage kommer til at se ud ;-)

Men mange pædagogiske institutioner har dog en masse dyr, så der kan man jo godt have hunden med hvis dagen er ekstra lang ;-) Det vil den sikkert også nyde, at få lov til at lege med børnene :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Oki det undrer jeg mig en smule over, da jeg i sommers snakkede med flere shih tzu opdrættere inkl. Marianne :blink:

 

Men det kommer i nok til at snakke om, når du skal på besøg vil jeg tro :-D

 

Fra den mail hun skrev:

Krav til hvalpekøber: Kærlighed og omsorg, lyst og ikke mindst tid til pelspleje og aktivitet, TID (så hvalpen/hunden ikke skal være alene hjemme for mange timer).

 

Pelspleje, tid og aktivitet og masser af kærlighed :5up:

 

Hun nævnte ikke noget om hvalpeferie, men har jo sagt at hvis det er det der skal til så holder jeg ferie.

 

Det hele kommer lige nu an på om jeg får legatet :skraek:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fra den mail hun skrev:

 

Pelspleje, tid og aktivitet og masser af kærlighed :5up:

 

Hun nævnte ikke noget om hvalpeferie, men har jo sagt at hvis det er det der skal til så holder jeg ferie.

 

Det hele kommer lige nu an på om jeg får legatet :skraek:

 

Jeg tror nu at: TID (så hvalpen/hunden ikke skal være alene hjemme for mange timer), betyder det jeg skrev i forrige post :blink:

 

For 8 timer fx ER lang tid. Og mange hunde er alene mere end det. De opdrættere jeg har snakket med (selskabshunde), ja de vil ikke sælge til een med fuldtidsarbejde uden "hjælp", så hunden ikke skal være alene en hel arbejdsdag.

 

Sådan er min erfaring i hvert fald :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror nu at: TID (så hvalpen/hunden ikke skal være alene hjemme for mange timer), betyder det jeg skrev i forrige post :blink:

 

For 8 timer fx ER lang tid. Og mange hunde er alene mere end det. De opdrættere jeg har snakket med (selskabshunde), ja de vil ikke sælge til een med fuldtidsarbejde uden "hjælp", så hunden ikke skal være alene en hel arbejdsdag.

 

Sådan er min erfaring i hvert fald :-D

 

Okay, det er da noget fis! Du skal ikke prøve at bilde mig ind at det kun er folk med går hjemme eller er førtidpensionister der kan holde hund :roll:

 

Jeg skriver jo netop IKKE at hvalpen skal være alene så længe, det er først når den blir voksen, og så er det altså ikke hver dag.

Kan ærlig talt ikke se problemet, det kan en hund sagtens lære.

 

Og fremtiden er jo ikke skrevet i sten, jeg har skam ik planer om at være singel resten af livet :engel: Når jeg endelig er færdig, så har jeg nok fundet en sød fyr. Om det er den rigtige det der ingen der ved, men under alle omstændigheder så NÆGTER jeg at planlægge mit liv udfra om jeg er alene eller ej :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...