Hop til indhold

med stamtavle eller uden?


cs-dumle
 Share

Recommended Posts

Lige her! :mrgreen: (måske)

 

Lea forventes at blive min kommende avlstæve og såfremt hun arter sig bliver hun måske mor til et kuld tidligst næste år. Hendes temperament er der ikke noget i vejen med og hendes hofter + albuer er netop bedømt til A og 0. Hendes index er pt. på 125 og stigende... :blink:

 

Nej, spøg tilside.. Jeg synes efterhånden er der er en pæn del opdrættere der laver fine hunde og jeg hjælper gerne med at dirrigere dig i retning af nogle der kunne være interessante for dig. Men det er jo svært at pege på nogle bestemte, når det ikke er i umiddelbar nærmeste fremtid. :-)

 

Men meld dig da ind i Rottweilerklubben og tag med på udstillinger og mød nogle hunde og folkene bag.. Jo flere du møder, jo nemmere er det også for dig at finde ud af hvilken "type" du er til :-)

 

Det med fed... Nu bliver jeg lige nødt til at høre om du mener det?

Jeg snakkede med Bjørn om det og han sagde at så snart han finder job går der jo ikke lang tid før der er styr på det hele igen og er ved at være klar til en rottweiler... Det viser sig så også at han også har forelsket sig i Lea, så hvis du vil avle på hende om 1-2år vil vi da egentligt gerne vide det :-D

 

Jeg synes egentlig selv du giver svaret her med jeres køb af Dumle. Dumle er heldig han er kommet til jer, men havde I kunne undersøge Dumles linier i forvejen, så havde i nok valgt en hund der var nemmere at have med at gøre.

Ja, det har du jo helt ret i, og det ville også være dejligt med en hund man ved hvor man har fra.

Jeg har snakket med bjørn om det og vi er blevet enige om at det bliver en rottweiler med stamtavle :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 134
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Som jeg allerede har skrevet én gang, er det ikke alle hvalpekøbere, der fra starten har bestemt sig til hvilken stambog deres kommende hund skal have.

Tro det eller ej, men de fleste helt almindelige mennesker er faktisk bedøvende ligeglade! Man leder måske efter annoncer, ser et kuld hvalpe med stambog fra FHK (Fiktiv Hunde Klub), og først derefter går man i gang med at undersøge hvad opdrætteren og klubben står for.

Hvis vi så skal følge det tidligere nævnte eksempel, så skal man altså melde sig ind i FHK for at man overhovedet kan få noget at vide, og før man overhovedet er sikker på at man vil have en hund med deres stambog.

 

Det er ikke sammenligneligt med en Tænk test, som der er skrevet om tidligere i tråden, for Tænk er en uvildig organisation. Hvis der fandtes en tilsvarende uvildig test af hundeopdrættere, ville jeg også hjertens gerne betale for den.

 

Jeg synes ikke, at du ser det store billede. Hvis FHK har et værktøj ala hundeweb, så ville det da, altafhængigt af fru almindeligs interesse i dette værktøj være hensigtsmæssigt at melde sig ind. Hvem siger, at man skal rende rundt som medlem af 20 FHK'er bare fordi DKK har lavet et lækkert værktøj, som de vælger (fuldt berettiget) at tage penge for? Hvad er det f.eks. du ellers vil købe til til ved andre hundeklubber? Jeg har ikke hørt om lignende tilbud. Men hvis de har det, ville jeg også betale for at bruge deres, såfremt jeg var interesseret i en opdrætter/hund under denne FHK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes du skal tage ud på udstillingerne (også specialklubbens) og kig på hundene - lav noatater i dit katalog - kontakt opdrætteren.

 

Kort sagt gå ud og mød dem og dan dit eget indtryk af de forskellige hundes temperament. På denne måde kan det være der er nogle linjer du vil foretrække frem for andre.

 

I mellem tiden går du ind på lillefods hjemmeside www.rottweilers.dk og kigger på alle opdrætterne der findes i DK (der er link på forsiden).

Disse hjemmesider kan selvfølgelig godt give et forkert billed (ord og billeder er jo taknemmelige).

 

Er der nogle linjer du allerede nu finder interessant suser du ind på hundeweb og ser på deres resultater (både prøver og sundhed).

 

Og til sidst er du sikkert ved at :badr: over det, men så har du en rimelig baggrundsviden og har nok lidt bedre odds for at sortere.

 

Møder du noget der ser underligt eller spændende ud, men som du måske ikke lige mener du kan gennemskue - så er det jo bare at spørge løs igen.

 

God arbejdslyst :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes du skal tage ud på udstillingerne (også specialklubbens) og kig på hundene - lav noatater i dit katalog - kontakt opdrætteren.

 

Kort sagt gå ud og mød dem og dan dit eget indtryk af de forskellige hundes temperament. På denne måde kan det være der er nogle linjer du vil foretrække frem for andre.

 

I mellem tiden går du ind på lillefods hjemmeside www.rottweilers.dk og kigger på alle opdrætterne der findes i DK (der er link på forsiden).

Disse hjemmesider kan selvfølgelig godt give et forkert billed (ord og billeder er jo taknemmelige).

 

Er der nogle linjer du allerede nu finder interessant suser du ind på hundeweb og ser på deres resultater (både prøver og sundhed).

 

Og til sidst er du sikkert ved at :badr: over det, men så har du en rimelig baggrundsviden og har nok lidt bedre odds for at sortere.

 

Møder du noget der ser underligt eller spændende ud, men som du måske ikke lige mener du kan gennemskue - så er det jo bare at spørge løs igen.

 

God arbejdslyst :mrgreen:

 

Puha :shock: Jeg skal da vist godt nok have sat mig noget mere ind i tingene... Alle de dersens forkortelser på stamtavler osv. Jeg aner jo intet om det... Nogle gange syntes jeg altså ikke helt det der stamtavle halløj er helt enkelt nok :???:

 

Men nu vi er igang... når vi så får os sådan en dejlig rottweiler. Så skal den jo bruges, den skal jo lave noget... og det bliver vel noget brugshundetræning... Så er der det der IPO... Det ved jeg jo ærligt heller ikke meget om, er det noget vi også skal ud og have en del viden om inden man går igang med træning? eller lærer man det hele under træning så man ikke behøver vide så forfærdeligt meget i forvejen? :genert:

 

I det hele taget er der andet end den der sundhedsvildmark jeg skal undersøge mere grundigt inden?

 

Og ja... og så er der jo også udstilling osv. men der følger jeg min veninde med hendes nye toller og ser hvordan det foregår og så smutter jeg en tur over til rotterne og kigger også :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha :shock: Jeg skal da vist godt nok have sat mig noget mere ind i tingene... Alle de dersens forkortelser på stamtavler osv. Jeg aner jo intet om det... Nogle gange syntes jeg altså ikke helt det der stamtavle halløj er helt enkelt nok :???:

 

Det er nemmest hvis du poster de forkortelser du har mødt, der er som du siger mange ;-)

 

Men nu vi er igang... når vi så får os sådan en dejlig rottweiler. Så skal den jo bruges, den skal jo lave noget... og det bliver vel noget brugshundetræning... Så er der det der IPO... Det ved jeg jo ærligt heller ikke meget om, er det noget vi også skal ud og have en del viden om inden man går igang med træning? eller lærer man det hele under træning så man ikke behøver vide så forfærdeligt meget i forvejen? :genert:

 

Det skal ikke nødvendigvis være brugshundetræning, men den skal bruges. Det skal også være en træningsform I finder tiltalende ellers bliver det hele noget hø for jer alle.

Hvis du kunne forestille dig I skal træne IPO/BHP så ville jeg begynde at tage ud til klubberne for at få en ide om hvad det er og om det passer til dit temperament.

Et godt alternativ kunne være at holde øje med specielt Schæferhundeklubbens hjemmeside (og evt. Rottweilerklubbens hjemmeside, eller lillefods) og se hvor der arrangeres prøver. Her er der masser af mennesker man kan snakke med og stille spørgsmål (samtidig med det foregår). Det kan være svært at stille spørgsmål samtidig med folk træner :-)

 

I det hele taget er der andet end den der sundhedsvildmark jeg skal undersøge mere grundigt inden?

 

Den vildmark anser jeg som den vigtigeste at mase sig igennem. Alternativt kan man se på prøveresultaterne hvis man er meget interesseret i en brugshund. Inden for Rottweilerne er der desværre også en tendens til at der avles udstillingshunde og brugshunde. Ikke så slemt men det er der.

En hund af udstillingslinjer kan sagtens blive en god brugshund, ligesom en hund efter gode brugslinjer sagtens kan blive en elendig brugshund.

 

Og ja... og så er der jo også udstilling osv. men der følger jeg min veninde med hendes nye toller og ser hvordan det foregår og så smutter jeg en tur over til rotterne og kigger også :-D

 

Et smut over giver ikke et ret godt billed. Du ser ikke ALLE hundene og deres temperament. Desuden bliver det nok heller ikke nemt at danne sig et indtryk af den enkelte opdrætter. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nemmest hvis du poster de forkortelser du har mødt, der er som du siger mange ;-)

Finder lige nogle stykker af dem... Det er altså en størrer videnskab for mig det her :???:

 

 

Det skal ikke nødvendigvis være brugshundetræning, men den skal bruges. Det skal også være en træningsform I finder tiltalende ellers bliver det hele noget hø for jer alle.

Brugshundetræning finder vi netop tiltalende :-) Det er så Bjørn der skal stå for det meste af træningen, men jeg finder også en stor interesse i det.

 

Hvis du kunne forestille dig I skal træne IPO/BHP så ville jeg begynde at tage ud til klubberne for at få en ide om hvad det er og om det passer til dit temperament.

Okay.

 

Et godt alternativ kunne være at holde øje med specielt Schæferhundeklubbens hjemmeside (og evt. Rottweilerklubbens hjemmeside, eller lillefods) og se hvor der arrangeres prøver. Her er der masser af mennesker man kan snakke med og stille spørgsmål (samtidig med det foregår). Det kan være svært at stille spørgsmål samtidig med folk træner :-)

Vil jeg prøve.

 

Den vildmark anser jeg som den vigtigeste at mase sig igennem. Alternativt kan man se på prøveresultaterne hvis man er meget interesseret i en brugshund. Inden for Rottweilerne er der desværre også en tendens til at der avles udstillingshunde og brugshunde. Ikke så slemt men det er der.

En hund af udstillingslinjer kan sagtens blive en god brugshund, ligesom en hund efter gode brugslinjer sagtens kan blive en elendig brugshund.

Okay.

 

Et smut over giver ikke et ret godt billed. Du ser ikke ALLE hundene og deres temperament. Desuden bliver det nok heller ikke nemt at danne sig et indtryk af den enkelte opdrætter. ;-)

Nej, men det er en start, nu har jeg lovet min veninde lige at tage med hende de første par gange da hun heller ikke er helt tryg ved det udstillings halløj endnu :lol:

Men der bliver nu nok også tid til rottweilerne for de bliver vist ofte fremvist på forskellige dage :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Og jo, jeg mener absolut hundeweb er at sammenligne med Tænk+Test og deres database. Den enes undersøgelsesresultater er da ligeså uvildig som den anden. DKK sidder ikke og fifler med diverse hundes resultater på hundeweb, for at fremstå bedre. Det er en gengivelse af diverse dyrlægers undersøgelser af forældredyr, afkom og dyret selv. En række uvildige eksteriørdommeres vurdering af samme. Og så fremdeles.

 

DKK - uvildig... Jamen så er al argumentation jo omsonst :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay... nu har jeg lige taget en tilfældig stambog her...

 

http://kennel-vindelsbo.dk/oscar%20ramme.htm

 

Jeg kan så se der står HD C AA 0

men PH-P?

 

Og nedenunder, ved en af forældrene? står der:

 

DKCH SUCH DKKV02??

 

Og så står der senere IPO1 UHP AK - tænker det må have noget med prøver at gøre, men hvad?

 

Jeg ved godt jeg er helt uvidende og umulig til det her, men nu vil jeg altså til at forstå bare lidt af det :neutral:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tanten eller Lillefod :vinken:

 

Hvad betyder det her:

 

HD:+/- AD:+/-

 

Det stod på hvalpelisten på rottweilers.dk

 

Og der er da krav om kendt status, hvis hunden skal indgå i avl :confused:

 

Det er fordi det er en tysk hanhund. Jeg mener det svarer til en let grad (HD B og AD 1)

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay... nu har jeg lige taget en tilfældig stambog her...

 

http://kennel-vindelsbo.dk/oscar%20ramme.htm

 

Jeg kan så se der står HD C AA 0

men PH-P?

 

Han er kåret i en bestemt klasse i Politihundeforeningen - Patruljeklassen, mener det er en af de højere, men er ikke helt inde i PH.

 

Og nedenunder, ved en af forældrene? står der:

 

DKCH SUCH DKKV02??

 

DKCH = certifikat SUCH= Ved jeg ikke lige, mener det er en svensk præmiering DKKV02 = Han blev københavervinder på DKK udstillingen i 2002 (det er en tittel mange udstillere godt kan lide at have ;-)

 

Og så står der senere IPO1 UHP AK - tænker det må have noget med prøver at gøre, men hvad?

 

IPO1 = han har en IPO1 prøve UHP= Han har bestået UdholdenHedsPrøven AK= Han er AvlsKåret.

 

Jeg ved godt jeg er helt uvidende og umulig til det her, men nu vil jeg altså til at forstå bare lidt af det :neutral:

 

Tja vi kan jo alle lærer lidt af dette. Jeg mener der på DKK's hjemmeside et eller andet sted er en liste der forkalrer mange af forkortelserne. Det samme mener jeg der er på Rottweilerklubbens hjemmeside.

Link til indlæg
Del på andre sites

DKCH = certifikat SUCH= Ved jeg ikke lige, mener det er en svensk præmiering DKKV02 = Han blev københavervinder på DKK udstillingen i 2002 (det er en tittel mange udstillere godt kan lide at have ;-)

 

DKCH, er det ikke bare en dansk udstillingschampion? Det skal der vist tre certifikater til..

 

SUCH er svensk udstillings champion, synes jeg at have lært.

Link til indlæg
Del på andre sites

DKCH, er det ikke bare en dansk udstillingschampion? Det skal der vist tre certifikater til..

 

SUCH er svensk udstillings champion, synes jeg at have lært.

 

De der certifikater er min svaghed - jeg kan dæleme ikke finde ud af hvor mange der skal til og hvornår og hvorhenne.

 

SUCH er ikke svensk (hvis jeg tjekker på det link jeg selv lige har postet :???:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er kåret i en bestemt klasse i Politihundeforeningen - Patruljeklassen, mener det er en af de højere, men er ikke helt inde i PH.

 

 

 

DKCH = certifikat SUCH= Ved jeg ikke lige, mener det er en svensk præmiering DKKV02 = Han blev københavervinder på DKK udstillingen i 2002 (det er en tittel mange udstillere godt kan lide at have ;-)

 

 

 

IPO1 = han har en IPO1 prøve UHP= Han har bestået UdholdenHedsPrøven AK= Han er AvlsKåret.

 

Tja vi kan jo alle lærer lidt af dette. Jeg mener der på DKK's hjemmeside et eller andet sted er en liste der forkalrer mange af forkortelserne. Det samme mener jeg der er på Rottweilerklubbens hjemmeside.

:5up:

 

Okay, det ville da være smart hvis jeg lige kan finde sådan en...

 

Ellers kan jeg jo selv begynde PH = noget PolitiHund, DKCH = noget certifikat, SUCH = noget svensk måske, DKKV02 = DKKVinder02, UHP = UdHoldenhedsPrøve, AK = AvlsKåret :lol:

 

Men kan en hund med HD C godt blive avlskåret? Er det ikke A der er godt? :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

De der certifikater er min svaghed - jeg kan dæleme ikke finde ud af hvor mange der skal til og hvornår og hvorhenne.

 

SUCH er ikke svensk (hvis jeg tjekker på det link jeg selv lige har postet :???:)

 

 

Ingen anelse om det kan betyde noget andet, men her er det i hvert fald svensk udstillingschampion: http://www.lads.nu/mina_hanar.htm Hvis du går ind på Indian Hills Heir to the Throne, som der står SUCH under, så står der at han er svensk champion.

Link til indlæg
Del på andre sites

:5up:

 

Okay, det ville da være smart hvis jeg lige kan finde sådan en...

 

Ellers kan jeg jo selv begynde PH = noget PolitiHund, DKCH = noget certifikat, SUCH = noget svensk måske, DKKV02 = DKKVinder02, UHP = UdHoldenhedsPrøve, AK = AvlsKåret :lol:

 

Men kan en hund med HD C godt blive avlskåret? Er det ikke A der er godt? :confused:

 

A er bedst men en C hund kan parres med en A hund, men så hellere ikke mere end det. C er noget l***

Link til indlæg
Del på andre sites

:5up:

 

Okay, det ville da være smart hvis jeg lige kan finde sådan en...

 

Ellers kan jeg jo selv begynde PH = noget PolitiHund, DKCH = noget certifikat, SUCH = noget svensk måske, DKKV02 = DKKVinder02, UHP = UdHoldenhedsPrøve, AK = AvlsKåret :lol:

 

Men kan en hund med HD C godt blive avlskåret? Er det ikke A der er godt? :confused:

 

Hoftestatus har som sådan ikke noget med Avlskåringen at gøre. Man må gerne avle på en hund med C-hofter og derfor kan han kåres.

Link til indlæg
Del på andre sites

Oskar har følgende titler på hans stamtavle:

 

DKBRCH: Dansk Brugschampion

 

DKCH: Dansk Champion

 

PH: Noget inden for Poltihundeforeningen ;-) Nok en adgangsgivende prøve

PH-P: Patruljeklassen

PH-K: Kriminalklassen (som vist er den højeste)

 

AK: Avlskåret

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen anelse om det kan betyde noget andet, men her er det i hvert fald svensk udstillingschampion: http://www.lads.nu/mina_hanar.htm Hvis du går ind på Indian Hills Heir to the Throne, som der står SUCH under, så står der at han er svensk champion.

 

Det jeg kan finde siger det hedder SECH/NOCH henholdsvis svensk champion og norsk champion

 

Men om det er fordi det er en Udstillingschamp. Det kan da godt være

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...