Hop til indhold

Madforsvar


Lonny
 Share

Recommended Posts

Baldur er jo gået over til at få hjemmelavet mad, og det er han rigtig glad for :mrgreen:

 

Men fordi han er blevet så glad for denne mad, så må kattene under ingen omstændigheder nærme sig hans mad... Dette har de ellers altid kunne uden problemer, men nu markerer han overfor dem, han gør dem ingenting, men snapper ud i luften.

 

Er der nogen måde hvorpå jeg kan lære Baldur at acceptere kattene i nærhedens af hans mad, eller må jeg bare acceptere at jeg skal holde kattene væk fra ham når han spiser?

 

Vi skal jo nok have en hvalp her om 3 måneder, skal jeg så fra starten tage højde for at Baldur nu forsvarer sin mad, og sørge for at de spiser hvert sit sted?

 

Jeg kan godt forstå Baldurs reaktion, nu har han lige siden han blev født fået mad han ikke kan lide/tåle, og nu har han langt om længe fået noget han kan lide/tåle, så er der sgu ikke nogen der skal tage det fra ham :blink:

 

Det skal lige siges at Baldur ikke udviser madforsvar overfor os, da han udemærket ved at vi ikke tager hans mad, det er kun overfor kattene.

 

Så kan jeg lærer ham at acceptere andre dyr i nærheden af hans mad, eller må jeg bare skille dem ad når der skal spises?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det ikke overbeviser dig, så prøv at sætte dig i Baldurs sted - bryder du dig selv om at spise, omgivet af katte lige i hovedhøjde?

 

Nej det gør jeg bestemt ikke :blink:

 

Jeg må nok bare erkende at han langt om længe har fået noget mad der er værd at forsvarer, og så lade ham få madro :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med Umulia, hunde har krav på at spise uforstyrret... i vores lille hus betyder det at Akita spiser ved k¢kkend¢ren, Indy ved hovedd¢ren og Lexi i buret. Akita og Indy repsekterer hinandens "rum", men de f¢rste ca 3 år, i det gamle hus, spiste de adskilt af babygate (indtil Lex kom og overtog Indys plads i gangen).

Kattene ved at de skal holde sig væk. Jeg ville nok hjælpe Baldur ved at fjerne kattene mens han spiser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lexus forsvare tildels også sin mad overfor vores kat. Jeg kunne aldrig finde på at blande mig, medmindre lexus direkte angreb katten.

 

Når Lexus får kylling er der også et vist forsvar imod mig,så trækker jeg mig bare, for jeg ved at skulle det blive nødvendigt kan jeg til enhver tid få det fra ham han ligger med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er hermed blevet overbevist, kattene må bare finde sig et andet sted at opholde sig når Baldur spiser :blink:

 

Jeg er jo i den heldige situation at Baldur har absolut intet madforsvar over for mig, da han ved at hvis jeg rører hans mad er det for at give ham noget mere eller bedre :blink:, og dette må jo siges at være det vigtigeste :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så ikke helt enig med jer andre. Mine hunde har altid spist lige op og ned af hinanden også sammen med deres hundevenner når vi har passet, eller mine er blevet passet. Har dog ingen erfaringer med kat.

 

Nu har jeg jo haft meget sociale racer og det gør selvfølgelig en forskel, men jeg ville ikke være glad for madforsvar, især hvis der skulle komme en hvalp i huset.

 

Hvis jeg havde Baldur ville jeg holde mig ved madskålen og smutte noget ekstra godt ned i skålen, hver gang der kommer en kat i nærheden og kaste noget lækkert til dem, lidt væk fra Baldurs skål.

 

Og så er jeg gået glip af noget.... igen.... Glædelig hvalp. :vinken: Er der et sted man kan læse noget mere om ham/ hende?.

 

Jeg ville helt sikkert sørge for at Baldur var mega mæt eller fik noget mindre interessant i starten når du får din nye hund hjem. Men det er bare sådan jeg har det. Jeg vil gerne have at mine hunde både kan spise sammen og ligge sammen og spise kødben og stadigvæk være trygge ved hinanden.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så ikke helt enig med jer andre. Mine hunde har altid spist lige op og ned af hinanden også sammen med deres hundevenner når vi har passet, eller mine er blevet passet. Har dog ingen erfaringer med kat.

 

Nu har jeg jo haft meget sociale racer og det gør selvfølgelig en forskel, men jeg ville ikke være glad for madforsvar, især hvis der skulle komme en hvalp i huset.

 

Hvis jeg havde Baldur ville jeg holde mig ved madskålen og smutte noget ekstra godt ned i skålen, hver gang der kommer en kat i nærheden og kaste noget lækkert til dem, lidt væk fra Baldurs skål.

 

Og så er jeg gået glip af noget.... igen.... Glædelig hvalp. :vinken: Er der et sted man kan læse noget mere om ham/ hende?.

 

Jeg ville helt sikkert sørge for at Baldur var mega mæt eller fik noget mindre interessant i starten når du får din nye hund hjem. Men det er bare sådan jeg har det. Jeg vil gerne have at mine hunde både kan spise sammen og ligge sammen og spise kødben og stadigvæk være trygge ved hinanden.

Dete er ikke negativt ment Ascha:-D

Jeg har måske bare et forkert syn på dette?

Hvalpe kan jo gå meget langt før de bliver advaret. Jeg ville nu ikke bekymre mig for meget, det er vel fint nok at en voksen hund siger "her til og ikke længere" brummen og snap i luften er vel ok... Jeg ser ikke noget problem i at de kommunikere indbyrdes. Men jeg ville se et problem i at den voksne hund ikke sagte fra i god tid og når hvalpen var helt tæt på blev den bidt for alvor fordi den voksne have lært at det er forbudt at sige fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Baldur er jo gået over til at få hjemmelavet mad, og det er han rigtig glad for :mrgreen:

 

Men fordi han er blevet så glad for denne mad, så må kattene under ingen omstændigheder nærme sig hans mad... Dette har de ellers altid kunne uden problemer, men nu markerer han overfor dem, han gør dem ingenting, men snapper ud i luften.

 

Er der nogen måde hvorpå jeg kan lære Baldur at acceptere kattene i nærhedens af hans mad, eller må jeg bare acceptere at jeg skal holde kattene væk fra ham når han spiser?

 

Vi skal jo nok have en hvalp her om 3 måneder, skal jeg så fra starten tage højde for at Baldur nu forsvarer sin mad, og sørge for at de spiser hvert sit sted?

 

Jeg kan godt forstå Baldurs reaktion, nu har han lige siden han blev født fået mad han ikke kan lide/tåle, og nu har han langt om længe fået noget han kan lide/tåle, så er der sgu ikke nogen der skal tage det fra ham :blink:

 

Det skal lige siges at Baldur ikke udviser madforsvar overfor os, da han udemærket ved at vi ikke tager hans mad, det er kun overfor kattene.

 

Så kan jeg lærer ham at acceptere andre dyr i nærheden af hans mad, eller må jeg bare skille dem ad når der skal spises?

 

Hvor dejligt at han er glad for det og kan tåle det :-D

 

Og det smager jo en del bedre :-)

 

Det er mange år siden jeg har haft kat, jeg tror de holdt sig væk fra hundene når de fik mad :hmm:

 

Mine hunde er meget sociale, jeg tror de har indtryk af at vi er en meget rig flok, der har råd til at dele :lol:

 

Jeg synes at Aschas ide med at give ham noget ekstra i skålen med katte i nærheden inden han når grænsen hvor han advarer dem, er god.

 

Men jeg ville ikke give kattene noget :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Dete er ikke negativt ment Ascha:-D

Jeg har måske bare et forkert syn på dette?

Hvalpe kan jo gå meget langt før de bliver advaret. Jeg ville nu ikke bekymre mig for meget, det er vel fint nok at en voksen hund siger "her til og ikke længere" brummen og snap i luften er vel ok... Jeg ser ikke noget problem i at de kommunikere indbyrdes. Men jeg ville se et problem i at den voksne hund ikke sagte fra i god tid og når hvalpen var helt tæt på blev den bidt for alvor fordi den voksne have lært at det er forbudt at sige fra.

 

Tager det heller ikke som noget negativt. :blink:

 

Jeg ville heller aldrig anbefale skæld ud ved madforsvar, men tilvænning afskaffer jo ikke advarslerne, de får bare hunden til at slappe mere af i situationen. Eller sådan ser jeg det.

 

Og mine hunde kunne muligvis også finde på at advare hvis en anden hund kom for tæt på, men det ville bare være ved f.eks. at stoppe med at spise, og kigge op. Det har altid været advarsel nok.

 

 

Men jeg ville ikke give kattene noget :-)

 

Hvorfor ikke?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Tager det heller ikke som noget negativt. :blink:

 

Jeg ville heller aldrig anbefale skæld ud ved madforsvar, men tilvænning afskaffer jo ikke advarslerne, de får bare hunden til at slappe mere af i situationen. Eller sådan ser jeg det.

 

Og mine hunde kunne muligvis også finde på at advare hvis en anden hund kom for tæt på, men det ville bare være ved f.eks. at stoppe med at spise, og kigge op. Det har altid været advarsel nok.

 

 

 

Hvorfor ikke?.

 

For ikke at lære kattene at komme hver gang den sure hund skal fodres :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde er i forvejen enormt madglade, og jeg er ikke interesseret i at de skal f¢le at de skal spise hurtigt, fordi de andre "ånder dem i nakken". De skal have lov at spise i så roligt et tempo jeg kan få dem til, hvilket Indy og Akita g¢r hvis der er plads omkring dem. Lex spiser lidt for hurtigt, så jeg opbl¢der hendes mad, eller spreder den ud i buret/haven, eller fodre i en metalskål der er vent på hovedet.

At de skulle finde sig i at de andre spiser tæt ved dem, vil f¢re til un¢dvendig skynding, og kiggen efter om de andre har lævnet, hvilket vil f¢re til b¢llebank! Indy og Lex har haft små skærmydsler hvis vi ikke haft dem adskilt, og de har blandet sig inden den anden er færdig. Når alle er færdige tjekker de alle hinandens skåle, det kunne jo være..... :lol: og det er helt iorden.

 

Jeg synes det er vigtigt at respektere sin hunds grænse mht mad, nogle kan bedst lide at spise sammen, men andre synes bare ikke det er det fedeste.

Ingen af dem har problemer med os i forbindelse med mad, godbider eller lignende. De kan også sagtens deles om foders¢g i haven/på turen, og gå helt tæt op ad hinanden. Men er maden i skål, er den "personlig" :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Det kan du selvfølgelig have ret i. Jeg opfattede det bare som at de kom hen når Baldur skulle spise,... så de var der i situationen.

Ok :-)

 

Jeg tror osse jeg ville arbejde på at få kattene væk i den situation, måske give dem amd et andet sted :hmm:

 

Men det er svært når man ikke kender dyrerne og ikke har set situationen, vi har begge ret :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Han skælder ikke ud på kattene fordi de er i rummet, han skælder ud når de syntes at de skal hen og undersøge hvad der er i hans skål samtidig med at han spiser :blink:

 

Så det er helt klart kattene der overskrider hans grænse, de ved det bare ikke, fordi det ikke tidligere har været et problem...

 

Så jeg vil bare forhindre kattene i at komme hen til ham, men det tror jeg nu egentlig efterhånden at de selv har forstået :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Han skælder ikke ud på kattene fordi de er i rummet, han skælder ud når de syntes at de skal hen og undersøge hvad der er i hans skål samtidig med at han spiser :blink:

 

Så det er helt klart kattene der overskrider hans grænse, de ved det bare ikke, fordi det ikke tidligere har været et problem...

 

Så jeg vil bare forhindre kattene i at komme hen til ham, men det tror jeg nu egentlig efterhånden at de selv har forstået :blink:

 

Godt, det er osse bare det der er hans formål med adfærden, så er alt godt :-D

 

Kan da godt forstå at han ikke vil dele:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det synes jeg da egentlig ikke, især ikke hvis der kommer en lille ny hvalp i huset.

 

Foruden at Baldur lærer at det trick virker rigtig godt, så lærer en hvalp også at det er sådan man gør.

 

Jamen det er jo også sådan at 'man' (hunde) gør, jeg må indrømme at jeg godt nok ikke kan se noget problem i at en hund knurre og evt. snapper ud i luften hvis en anden hund eller kat kommer for tæt på når den spiser.. :hmm::engel:

 

Den gang vi kun have Flica havde vi også to-tre katte, de drak af Flicas vandskål som stod lige ved siden af hendes madskål og der var det sådan at kattene sagtens kunne komme hen og drikke mens hun spiste, men begyndte de at intressere sig for hendes mad -bare de skævede til hendes madskål når hun spiste, så sagde hun naturligvis fra, og kattene lærte hurtigt at respektere det :-)

 

I dag har vi 4 hunde incl. Flica, de spiser i hver sit rum, med undtagelse af Cody og Chivas der spiser i hver sin ende af spisestuen, men anyway, så er der ingen lukkede døre i mellem dem, og nogen -især Flica som er lidt af en hurtig spiser går forbi faktisk alle de andre, da hendes skål er længst væk fra stuen hvor hun jo skal ind og sige 'tak for mad' til mig :mrgreen: Men det er der ingen problmer i, ingen stresser over de andre og alle respektere hinanden :-D Og når vi får en ny hvalp i huset lære den hurtigt spillereglerne omkring mad og fodring -deriblandt at den er sidst i køen, SAMT at den kan have sin mad i fred for de andre, selvom hvalpen jo får flere måltider end de voksne, og ja, der er jeg en oooond hundeejer, der lader min voksne hunde se på at hvalpen får middagsmad uden at de får noget :mrgreen: Det eneste 'problem' er faktisk at jeg selv skal lære hvalpen at blive fra Codys madskål, da han (som den eneste) ikke siger fra, men bare går når hvalpen maser sig på, men der går jeg så ind og siger NEJ og tager hvalpen væk :-)

 

Jeg syntes det er fint at hundene ved at de har hver deres madskål og at de har ret til at forsvare den så længe der er mad i - inden for rimelighedens grænser selvfølgelig :-) Og skulle der være en der har levnet er der heller ingen af de andre der spiser det, selvom der da er et par stykker der lige skal tjekke de andres skåle når alle er færdige, men det er faktisk spildt arbejde, for skulle der endelig være noget i en af skålene spiser de det ikke - og de spiser heller ikke kattens mad :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det er jo også sådan at 'man' (hunde) gør, jeg må indrømme at jeg godt nok ikke kan se noget problem i at en hund knurre og evt. snapper ud i luften hvis en anden hund eller kat kommer for tæt på når den spiser.. :hmm::engel:

 

Jeg synes et blik burde være nok, og sådan har mine hunde og deres kamerater heldigvis også haft det (jeg har haft 4 hunde til at spise på 3 m2). At snappe ud synes jeg klart er en overreaktion og er ikke noget jeg ville ønske min hvalp skulle lære. Men vi er jo forskellige.... :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det er jo også sådan at 'man' (hunde) gør, jeg må indrømme at jeg godt nok ikke kan se noget problem i at en hund knurre og evt. snapper ud i luften hvis en anden hund eller kat kommer for tæt på når den spiser.. :hmm::engel:

 

Den gang vi kun have Flica havde vi også to-tre katte, de drak af Flicas vandskål som stod lige ved siden af hendes madskål og der var det sådan at kattene sagtens kunne komme hen og drikke mens hun spiste, men begyndte de at intressere sig for hendes mad -bare de skævede til hendes madskål når hun spiste, så sagde hun naturligvis fra, og kattene lærte hurtigt at respektere det :-)

 

Det lyder præcis som baldur, kattene må sagtens stå 10 cm fra ham og drikke af hans vand, de skal bare ikke spise hans mad :shock:

 

Og så vidt jeg kan se, så er kattene også begyndt at forstå at han IKKE vil dele :blink:

 

Jeg synes et blik burde være nok, og sådan har mine hunde og deres kamerater heldigvis også haft det (jeg har haft 4 hunde til at spise på 3 m2). At snappe ud synes jeg klart er en overreaktion og er ikke noget jeg ville ønske min hvalp skulle lære. Men vi er jo forskellige.... :-)

 

Nu er Baldur ikke en hund der "snakker" særligt meget, i stedet stirrer han og hæver overlæben, hvis dette ikke respekteres, så snapper han. Men da kattene jo ikke helt kender disse signaler, så reagerer de jo først når han snapper...

 

Jeg ville da også helst at han ikke snappede, især når der nu kommer en hvalp til huset, men jeg har svært ved at se hvordan jeg skal lærer ham at det er ok at andre kommer til hans mad?

Jeg vil ikke skælde ham ud for en ganske naturlig tildens til at forsvare sine resourcer, hvis jeg gør dette, så risikerer jeg jo også bare at han springer advarslen over næste gang... :shock:

Så hvordan skal man så lærer en hund noget der er i modstrid med dens natur, nemlig at den skal dele med alt og alle (noget jeg ikke engang selv gør...) ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender personligt to tilfælde, hvor en stor hund snapper ud, fordi i det ene tilfælde en kattekilling, i det andet tilfælde en hundehvalp kom for tæt på dens mad.

Det endte fatalt, kattekillingen døde, og hundehvalpen blev alvorligt skadet.

 

I begge tilfælde var det kun et hak, men både killingen og hvalpen blev ramt uheldigt.

 

Personligt tager jeg ingen chancer. Vores hunde får mad hver for sig, og kattene kan ikke komme til dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender personligt to tilfælde, hvor en stor hund snapper ud, fordi i det ene tilfælde en kattekilling, i det andet tilfælde en hundehvalp kom for tæt på dens mad.

Det endte fatalt, kattekillingen døde, og hundehvalpen blev alvorligt skadet.

 

I begge tilfælde var det kun et hak, men både killingen og hvalpen blev ramt uheldigt.

 

Personligt tager jeg ingen chancer. Vores hunde får mad hver for sig, og kattene kan ikke komme til dem.

 

Puha, nogle historier :cry:

 

Lige nu sørger jeg også bare for at ingen kommer i nærheden af ham, og det samme vil jeg gøre når hvalpen kommer

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha, nogle historier :cry:

 

Lige nu sørger jeg også bare for at ingen kommer i nærheden af ham, og det samme vil jeg gøre når hvalpen kommer

 

Ja det er grimme historier, og i ingen tilfældene var hundene aggressive. Det var sort uheld, hvor en tand ramte uheldigt.

 

Nu har jeg jo også både små og store hunde, og vi passer meget på at alle kødben er væk, før vi lukker hundene sammen igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes et blik burde være nok, og sådan har mine hunde og deres kamerater heldigvis også haft det (jeg har haft 4 hunde til at spise på 3 m2). At snappe ud synes jeg klart er en overreaktion og er ikke noget jeg ville ønske min hvalp skulle lære. Men vi er jo forskellige.... :-)

 

Okay, dårlig formulering fra min side :oops::mrgreen: For jeg går ganske naturligt ud fra at hunden stirre/brummer først, og kun snapper ud hvis de ovennævnte signal ikke bliver respekteret -hvilket man jo ikke kan regne med at de gør af en kat sådan lige med den samme :-D Og selvfølgelig skal man da holde øje med dem! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde var i sin tid "sløve spisere" der ikke helt vidste om de nu virkeligt GAD at spise deres mad. Jeg skiftede derfor foderplads så de alle spiste ved siden af hinanden og så skal jeg love for der blev spist op :mrgreen:

 

Mine hunde har aldrig udvist madforsvar over for mig, da det er en af de ting jeg har arbejdet hårdt med fra starten (synes næsten ikke der er noget værre end når jeg ser en hund knurre af sin ejer fordi denne er for tæt på dens mad).

De har dog altid udvist madforsvar over for hinanden og det har jeg ikke haft noget problem med (kun da Ziggi som var det største madøre fuldstændigt ignorerede gamle Amandas trusler og åd hendes mad) synes det er fint de fortæller at de ikke vil dele, og de har også pånær i ovenstående tilfælde, altid respekteret en advarsel.

 

Skal da lige siges at det blev for meget at spise så tæt på hinanden, maden blev nærmest slugt, så måtte flytte dem længere væk fra hinanden igen, og så var alt godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...