Hop til indhold

Cujo er blevet hanhunde fjendsk :(


guanomo
 Share

Recommended Posts

Gæst Ninjamor
Nu har vi så aldrig prøvet at være i situationen, så jeg er lige lidt nysgerrig her. Egenkønsagression er altså "bare" noget, der kan trænes væk (med den rette vejledning selvfølgelig). Jeg troede, at det var noget, der ramte nogle hunde og ikke andre...

 

For nogle hundes vedkommende kan det sagtens trænes væk, det afhænger af hvorfor hunden er aggressiv.

 

F.eks. bliver ange hunde hundeaggressive efter chok, overfald o.lign. og der kan det trænes væk.

 

Handler det om hunde som naturligt er aggressiv overfor eget køn, kan det sikkert ikke trænes væk, men man kan arbejde på at få så meget kontrol over og tillid fra sin hund, at den ikke synes den behøver handle på følelsen, når den er sammen med sin ejer.

 

Drejer det sig om "kamphunde" som naturligt bliver meget eksalterede over kampfølelsen, gælder det om at få så meget respekt fra sin hund at den er styrbar. Og det er her lydigheden kommer ind.

 

Selvom en hund vil vise aggressivitet, er der ingen der siger man bare skal kaste håndklædet i ringen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 84
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Ninjamor
jeg kontakter den "lokale" hende der også var træner på vores hundehold. Hun er dog ikke en nem en at få fat i, men havde klart overvejet at give hende et ring/mail.

 

Telefontid: Mandag og torsdag kl. 8-10, samt for kolleger onsdag kl. 8-10

 

Er det mon en jeg kender?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke selv oplevet dette, men på et kursus hvor vi også fik et halvdagskursus om aggressive hunde der blev vi anbefalet denne bog:

 

http://www.canis.dk/nettbutikk/omtale.php?id=Dtb766

 

Hende der anbefalede den har også lavet et weekend kursus om aggressive hunde, og dette kursus er optaget på DVD:

 

http://www.canis.dk/nettbutikk/omtale.php?id=DVD139

 

Hende der har lavet DVD'en og som jeg har været til kursus hos hedder kathy sdao og jeg syntes at hun er fantastisk dygtig, og en rigtig god foredragsholder (man skal selvfølglige kunne engelsk...) :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis han er meget ked af grimen, kan man få "gå pænt seler" der ikke er grimme og skarver under forbenene... På mit arbejde bruger vi denne type, til hunde der tror vi gerne vil ligne Umulias signatur på vej op til indhegningerne :lol:

http://www.premier.com/View.aspx?page=dogs/products/behavior/easywalk/productdescription

 

De skal sidde tæt til, men hunden kan ikke få kraft i sin trækken fremad, da snoren sættes fast foran på hundens bryst.

Vi bruger den til Bossen's mands schæfer som er trænet vagthund, og agressiv overfor hunde (og en tilpads stor herre), og det er ikke et problem at holde ham i den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Æv hvor træls:ae:

 

Nu han tydeligt viser forskel på hanner og tæver, så har det nok noget med testosteron at gøre, hvilket betyder at det kan hjælpe, sammen med træning, at få ham kemisk eller rigtig kastreret..

 

Fordi en masse træning og kontrol i situationerne kan hjælpe alene, så gør det jo ikke noget man hjælper sig selv lidt på vej, ved at mindske hormonerne. Men det ville nok være klogt at rådføre sig med en, med forstand på at tyde cujo, så man er sikker på han ikke hører til den usikre slags, der bliver værre af en kastration. Som du beskriver ham her, lyder han dog ikke sådan:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Æv hvor træls:ae:

 

Nu han tydeligt viser forskel på hanner og tæver, så har det nok noget med testosteron at gøre, hvilket betyder at det kan hjælpe, sammen med træning, at få ham kemisk eller rigtig kastreret..

 

Fordi en masse træning og kontrol i situationerne kan hjælpe alene, så gør det jo ikke noget man hjælper sig selv lidt på vej, ved at mindske hormonerne. Men det ville nok være klogt at rådføre sig med en, med forstand på at tyde cujo, så man er sikker på han ikke hører til den usikre slags, der bliver værre af en kastration. Som du beskriver ham her, lyder han dog ikke sådan:-)

nej for det "sjove" er at han har en "fjende" længere ende af vejen, en hanhund på 9 måneder, hvis det gør eller skaber sig giver Cujo igen, men i går f.eks. da vi mødte dem på aftenturen fik ejeren hunde til at tie stille, og så sagde cujo intet eller gjorde noget ud over at ville hen og hilse, de har dog aldrig hils på hinanden fordi jeg har set den hund flere gange skabe sig tosset som om han ejer hele vejen og har med vilje ville undgå cujo skulle stå i situation hvor der var 90 % chance for at hunden ville gø fordi den tror den er noget...

 

Tror hellere ikke problemet er så voldsomt endda, det er jo mere måden han gør det på plus han i forvejen gerne vil hilse på alle hunde og "kæmper" for at komme derover.

Groft sagt ville jeg gerne derhen hvor ignorer der går unde på den anden side af vejen som ingenting gør andet end er der...han stopper op og kigger/logrer og kræver ldit hård tone og af og til at man tager ham i selen og får han "bugseret" væk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde de samme problemer med en af mine colliehanner. Det var især, da vi flyttede fra landet til en lille by. Når vi mødte andre hanhunde, syntes han at de var dumme og grimme, og det sagde han højt.

 

På udstillinger og til træning, hvor der er mange hunde, er der ikke problemer.

 

Men jeg har trænet det væk, nu kan han gå forbi andre hanhunde uden at sige noget.

 

Han kan ikke omgåes løs med andre hanner, men det behøver han heller ikke.

Nu er han jo en collie, så han er ikke farlig, han bruger bare et grimt sprog:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

...Bare lige en strø tanke.... Kunne Cujo's angreb skyldes at heidi reagerede på et eller andet da de var på gå tur og så cujo ville passe på hende??

nope, han gør det hvergang en hanhund gør/skaber sig/hidser sig op. Dog har jeg først bemærket det efter de episoder lige omkring jul. Så han skal nok have psykolog/krise hjælp alligevel :-)

Har aldrig set ham reagere sådan på tæver der viser tænder og gør hvis han kommer for tæt på, så hopper han bare end mere rundt i playbow for at gøre sig til :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan har Heidi det? Er hun kommet sig over det værste chok? :ae:

jo tak :-) hun har det bedre, hun er ude og gå tur med ham nu, hun har godt måtte gå med ham i den anden hnd fordi hun fik 2 sår på fingrere lige i ledene så hun kan ikek holde snoren med venstre hånd som vi plejer, men hun er kommet sig over det nu virker det til.

 

tak for omsorgen :kys: (også til Aslan )

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Nå adf. beh. skulle have været der i går, men meldte sig syg igen, så anden gang hun har meldt sig syg, så hun har slet ikek være der. Hun beklagede meget og ville give os halv pris når vi (forhåbentligt) ses næste gang, for første gang.

 

Dog var cujo eksemplariske morges, der kom en lille hund gående med ejer :-D lignede en gravhund i form, men havde en "pjusket" pels, så om det var en blanding eller en race jeg (igen) ikke kan tyde ved jeg ikke.

Men Cujo lagde sig ned, helt flad, og den anden var meget interesseret, så ejeren kom hen med sin hund for hilse, den stod så og snusede til cujos snude og cujo blev liggende, jeg sagde så"så må du hilse" så rejste han sig stille og roligt og de snusede hinanden bagi, cujo var helt rolig med halen løftede, da de havde snuset lidt gik vi fra hinanden igen og cujo gik videre uden at ville tilbage og hilse/snakke med den lille hund.

Den lille hund blev ikke ræd eller noget da han rejste sig (selvom den kunne stå under ham)

Og det var endda en hanhund.

 

Vores konklusion, hunde der knurre/gør er han usikker/arrig overfor, specielt i mørke og specielt hvis de er på den anden side af vejen, det er mørkt og de knurre lidt så er han "værst" i hans reaktion, knurre/gør dybt.

Af gode grunde kan vi ikke vide om de hunde der går på den anden side er han eller hun-hunde.

Det værste er jo kun at han trækker/kæmper for at komme over til hunde på den anden side og jo mere "arrig" de virker jo mere vil han derover. Om det er for at sætte hunden på plads eller udnersøge om den er farlig ved vi ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå adf. beh. skulle have været der i går, men meldte sig syg igen, så anden gang hun har meldt sig syg, så hun har slet ikek være der. Hun beklagede meget og ville give os halv pris når vi (forhåbentligt) ses næste gang, for første gang.

 

Dog var cujo eksemplariske morges, der kom en lille hund gående med ejer :-D lignede en gravhund i form, men havde en "pjusket" pels, så om det var en blanding eller en race jeg (igen) ikke kan tyde ved jeg ikke.

Men Cujo lagde sig ned, helt flad, og den anden var meget interesseret, så ejeren kom hen med sin hund for hilse, den stod så og snusede til cujos snude og cujo blev liggende, jeg sagde så"så må du hilse" så rejste han sig stille og roligt og de snusede hinanden bagi, cujo var helt rolig med halen løftede, da de havde snuset lidt gik vi fra hinanden igen og cujo gik videre uden at ville tilbage og hilse/snakke med den lille hund.

Den lille hund blev ikke ræd eller noget da han rejste sig (selvom den kunne stå under ham)

Og det var endda en hanhund.

 

Vores konklusion, hunde der knurre/gør er han usikker/arrig overfor, specielt i mørke og specielt hvis de er på den anden side af vejen, det er mørkt og de knurre lidt så er han "værst" i hans reaktion, knurre/gør dybt.

Af gode grunde kan vi ikke vide om de hunde der går på den anden side er han eller hun-hunde.

Det værste er jo kun at han trækker/kæmper for at komme over til hunde på den anden side og jo mere "arrig" de virker jo mere vil han derover. Om det er for at sætte hunden på plads eller udnersøge om den er farlig ved vi ikke.

 

Det var da irriterende med adfærdsbehandleren. Men dejligt at Cujo reagerede så fint på den lille hund. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så kom "dommen"

Hun var der i 1½ time, altså ½ time mere end planlagt.

 

Kort omkring hans reaktion ved andre hunde, han gør/knurre kun hvis de gør.

Ellers er han MEGET opmærksom på andre hunde, specielt på den anden side af vejen, stopper op, hiver/trækker ect.

Fik nogle få redskaber til det, vores timing i ros når han kigger væk/fjerner focus fra den anden hund skal være mere præcis og hvergang, faktisk bare forbedre det vi gør.

Vi testede min hendes egen hanhund, men han sagde ingenting så cujo var kun ivrig for at komme hen til den, vi gik rundt i 4 kant og hun bemærket han ikek havde tid til at snuse hvor hendes havde været og hellere ikke prøvede at "mærke" af hvor han havde været, altså tisse/afmærke hvor hendes hund gik, gør han/hanhunde jo normalt. Han havde for travlt med at holde øje emd hvor han var, efter 10 min med den øvelse var han dog bedre til at fjerne focus, så han er klart til at arbejde med i den hensigt.

Hun ville anbefal ingen kontakt med hunde han ikke kender, ej eller tæver :hmm: og den undrer mig så lidt, da han er meget dygtig til tæve hilsen. Dog kan jeg ikke huske om hun mente for evigt eller her i starten af "trænings" forløbet.

så den tygger jeg lidt på om skal overholdes, hun forlanger ikke noget som hun siger, men kommer med forslag.

Plus vi fik en øvelse som vil kræve en anden hund også, så vi må jo finde en der vil stille sin hund til rådighed 1-2 timer om ugen til den øvelse, nemmere sagt end gjort jo..

 

Hans hilsen ved gæster/fremmed er det værste, der var rigtig mange små ting der skulle ændres/overholdes og ikke mindst trænes, det bliver en sej og hård omgang og der er vi i knibe mht. figuranter :( vi kender ikke mange der ville kunne "holde" til det.

 

Hun var enig med os at hans testeron niveau sandsynligvis er meget højt og derfor mange hanhunde reagere ved at gø/knurre af ham, selv på den anden side af vejen. Så vi aftale jeg kontakte dyrlægen for at høre om kastration, først en kemisk en for at afprøve det og hvor meget den ville stoppe at kroppen alver testeron i forhold til et medicinsk indgreb.

 

Hans ivrighed/stres vil ingen ende tage når der er gæster, han finder aldrig ro, ej hellere efter de har været der i flere timer. Han har jo præsteret at ødelægde en kong ved gæster :shock:

Han kører sig selv op og hvis han bliver ignorert fordi han hopper op så forsøger han at "pinke" og er helt uden for rækekvidde, og det er ikke smart når han gør det ved min datter på 10 når hun kommer på besøg.

Svært at forklare hvordan han bliver, men på et tidspunkt blev hendes personlige grænse overskredet og så er det altså slemt :shock:

 

Hun skrev side op og ned, men orker ikke gengive alt, er ej hellere nødvendigt.

 

Men hun er klart overbevist om det overfald i julen har satte dybere spor end man umiddelbart ville tror.

 

puha, blev vist mere end et kort resume :-)

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Så kom "dommen"

Hun var der i 1½ time, altså ½ time mere end planlagt.

 

Kort omkring hans reaktion ved andre hunde, han gør/knurre kun hvis de gør.

Ellers er han MEGET opmærksom på andre hunde, specielt på den anden side af vejen, stopper op, hiver/trækker ect.

Fik nogle få redskaber til det, vores timing i ros når han kigger væk/fjerner focus fra den anden hund skal være mere præcis og hvergang, faktisk bare forbedre det vi gør.

Vi testede min hendes egen hanhund, men han sagde ingenting så cujo var kun ivrig for at komme hen til den, vi gik rundt i 4 kant og hun bemærket han ikek havde tid til at snuse hvor hendes havde været og hellere ikke prøvede at "mærke" af hvor han havde været, altså tisse/afmærke hvor hendes hund gik, gør han/hanhunde jo normalt. Han havde for travlt med at holde øje emd hvor han var, efter 10 min med den øvelse var han dog bedre til at fjerne focus, så han er klart til at arbejde med i den hensigt.

Hun ville anbefal ingen kontakt med hunde han ikke kender, ej eller tæver :hmm: og den undrer mig så lidt, da han er meget dygtig til tæve hilsen. Dog kan jeg ikke huske om hun mente for evigt eller her i starten af "trænings" forløbet.

så den tygger jeg lidt på om skal overholdes, hun forlanger ikke noget som hun siger, men kommer med forslag.

Plus vi fik en øvelse som vil kræve en anden hund også, så vi må jo finde en der vil stille sin hund til rådighed 1-2 timer om ugen til den øvelse, nemmere sagt end gjort jo..

 

Hans hilsen ved gæster/fremmed er det værste, der var rigtig mange små ting der skulle ændres/overholdes og ikke mindst trænes, det bliver en sej og hård omgang og der er vi i knibe mht. figuranter :( vi kender ikke mange der ville kunne "holde" til det.

 

Hun var enig med os at hans testeron niveau sandsynligvis er meget højt og derfor mange hanhunde reagere ved at gø/knurre af ham, selv på den anden side af vejen. Så vi aftale jeg kontakte dyrlægen for at høre om kastration, først en kemisk en for at afprøve det og hvor meget den ville stoppe at kroppen alver testeron i forhold til et medicinsk indgreb.

 

Hans ivrighed/stres vil ingen ende tage når der er gæster, han finder aldrig ro, ej hellere efter de har været der i flere timer. Han har jo præsteret at ødelægde en kong ved gæster :shock:

Han kører sig selv op og hvis han bliver ignorert fordi han hopper op så forsøger han at "pinke" og er helt uden for rækekvidde, og det er ikke smart når han gør det ved min datter på 10 når hun kommer på besøg.

Svært at forklare hvordan han bliver, men på et tidspunkt blev hendes personlige grænse overskredet og så er det altså slemt :shock:

 

Hun skrev side op og ned, men orker ikke gengive alt, er ej hellere nødvendigt.

 

Men hun er klart overbevist om det overfald i julen har satte dybere spor end man umiddelbart ville tror.

 

puha, blev vist mere end et kort resume :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak fordi du deler. :-)

 

Hun ville anbefal ingen kontakt med hunde han ikke kender, ej eller tæver :hmm: og den undrer mig så lidt, da han er meget dygtig til tæve hilsen. Dog kan jeg ikke huske om hun mente for evigt eller her i starten af "trænings" forløbet.

 

Måske kan du ringe eller skrive til hende for at spørge nærmere ind til de? De gange jeg har haft adfærdsbehandler, har jeg fået så mange informationer, at noget er glippet undervejs. Jeg har derfor haft god glæde af en opfølgende telefinsamtale, efter at jeg har modtaget den skriftlige træningsplan. Så har alting haft tid til at synke ind, og jeg kan spørge nærmere ind til de ting, jeg ikke er sikker på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak fordi du deler. :-)

 

Hun ville anbefal ingen kontakt med hunde han ikke kender, ej eller tæver :hmm: og den undrer mig så lidt, da han er meget dygtig til tæve hilsen. Dog kan jeg ikke huske om hun mente for evigt eller her i starten af "trænings" forløbet.

 

Måske kan du ringe eller skrive til hende for at spørge nærmere ind til de? De gange jeg har haft adfærdsbehandler, har jeg fået så mange informationer, at noget er glippet undervejs. Jeg har derfor haft god glæde af en opfølgende telefinsamtale, efter at jeg har modtaget den skriftlige træningsplan. Så har alting haft tid til at synke ind, og jeg kan spørge nærmere ind til de ting, jeg ikke er sikker på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak fordi du deler. :-)

 

 

 

Måske kan du ringe eller skrive til hende for at spørge nærmere ind til de? De gange jeg har haft adfærdsbehandler, har jeg fået så mange informationer, at noget er glippet undervejs. Jeg har derfor haft god glæde af en opfølgende telefinsamtale, efter at jeg har modtaget den skriftlige træningsplan. Så har alting haft tid til at synke ind, og jeg kan spørge nærmere ind til de ting, jeg ikke er sikker på.

har allerede smidt en sms hendes vej :5up:

 

og selv tak, deler de ting jeg mener er nødvendige, både for min skyld, men også for andres skyld, at selvom alt virker fint på overfladen efter et evt. overfald, er det ikke sikkert det er det.

 

Og så er det rart at komme af med sine ting til andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak fordi du deler. :-)

 

 

 

Måske kan du ringe eller skrive til hende for at spørge nærmere ind til de? De gange jeg har haft adfærdsbehandler, har jeg fået så mange informationer, at noget er glippet undervejs. Jeg har derfor haft god glæde af en opfølgende telefinsamtale, efter at jeg har modtaget den skriftlige træningsplan. Så har alting haft tid til at synke ind, og jeg kan spørge nærmere ind til de ting, jeg ikke er sikker på.

har allerede smidt en sms hendes vej :5up:

 

og selv tak, deler de ting jeg mener er nødvendige, både for min skyld, men også for andres skyld, at selvom alt virker fint på overfladen efter et evt. overfald, er det ikke sikkert det er det.

 

Og så er det rart at komme af med sine ting til andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...