viviansen Skrevet Februar 7, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2009 Nu er jeg pludselig endt med, at være/gøre som dem jeg før havde fordomme imod! My er min lille yorki, i str. "taskehund". Da jeg fik hende var mit mål, at hun skulle leve et rigtigt "hundeliv". Hun skulle med på gode lange gåture, i skoven, til stranden osv og have gode hunde kammerater, på samme måde, som vores flatter. Jeg havde rigtig ondt af alle de små hunde, som må henslæbe deres tilværelse indenfor og må besørge på aviser eller i kattebakke og jeg havde kun foragt tilovers for deres ejere. Og ja, her 1,5 år efter har jeg en lille hund, som ikke kommer ud, at gå hver dag og, som tit og ofte laver, mest tis, på en måtte foran døren og som ikke bryder sig om, at lege med fremmede hunde:shock: Hvordan kunne det dog komme så vidt:?: jooo jeg havde faktisk aldrig forestillet mig, at der findes hunde, som ikke kan lide, at gå tur i dårligt vejr. Dvs temp. under 10 gr, regnvejr og blæsevejr. Og som ikke synes, at det bedste er at hilse på alle hunde vi møder på vores vej. Så jeg har valgt, at lade My have indflydelse på sit eget liv. Hun bliver nu ikke længere lokket, og hvis det ikke lykkes, båret med rundt på tur. Vi var nået dertil at hun gemte sig så snart snoren kom frem og under hele turen gik hun lige bag mig og gjorde alt for at undgå våde poter, hvilket jo er mere end svært når vi går i græs eller skovbund. Nu kommer hun kun med når hun selv vil og på dage hvor vejret er hæderligt og hun ved udmærket hvordan vejret er, fra små turene i haven og er det for grelt - ja så bliver måtten brugt, som toilet. Når foråret kommer "vågner" My og bliver en aktiv lille hund, der kan holde trit med Nikka på lange ture og som elsker det! Og så er hun selvfølgelig med de tre gange om dagen vi går tur med Nikka. Så her er et par billeder af hvordan My fortrækker, at fordrive tiden henholdsvis om vinteren og om sommeren. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret Februar 7, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 7, 2009 Jeg synes, at det er flot, at du sk**** på dine egne og andres fordomme og lytter efter, hvordan My selv vil have det. :5up: Hvis hun virker til at trives, så er der jo ingen grund til at have ondt af hende på den konto. Bruger I dækken til hende om vinteren? Yorkier har jo ikke underuld, så jeg kan godt forstå, hvis hun synes, at det er koldt. Men hun synes måske bare, at vejret er væmmeligt uanset om hun er klædt på til det? Apropos at hun ikke kan lide at få våde fødder, læste jeg om en mopseopdrætter, der havde samme problem med en af sine tæver. Hun købte nogle hundesko til hende, og derefter var der ingen problemer med at få hende til at gå i det våde græs. Nr. to billeder er altså noget af det kæreste, jeg nogensinde har set. Du har vist det før, men hver gang jeg ser det, er jeg ved at smelte. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Vivi Besvaret Februar 7, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 7, 2009 Dejligt at du lytter til hunden. De små kan nemlig også misforstås den anden vej rundt. Nogen mener at chihuahuas skal ud og trave 10 km hver dag på deres små ben, for de skal da behandles som "rigtige" hunde Og vi småhundeejere bliver også misforståede. Hund i taske, føj da, lad dog hunden gå, den har 4 ben! Jo tak, men det er altså hendes trygge soveværelse når hun træt ovenpå en lang dag vil være i fred under offentlig transport! Eller når en uerfaren træner "Sæt hunden ned, du forstærker den i at være bange ved at tage den op" Hvorpå jeg satte hende ned og hun blev øjeblikkeligt væltet af 2 hunde i leg! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kilde Besvaret Februar 7, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 7, 2009 Jeg synes, det er helt fint, at man ser på, hvad hunden har lyst til - eller ikke :5up: Jeg har også tidligere fnyset lidt af hundejere der bener rundt med deres hund i en taske "så sæt den dog ned på jorden...den har jo ben at gå på" - lige indtil vi fik Amy (Bichon Frisé) som hader at gå tur af et godt hjerte! Jeg har prøvet alverdens seler og halsbånd, fordi jeg tænkte, det nok var selen eller halsbåndet der generede hende....men nix....hun gider bare ikke gå i snor. Jeg købte en taske til hende, da hun var hvalp, så hun ikke blev for træt, når vi var ude - og hun elsker sin taske. Hun hopper i den, hvis hun kan se sit snit til det (og gæsters store tasker også ... "jaaaa, tag mig med" ) - og sådan er det bare. Hun kommer ud og gå indimellem, når hun ikke viser tegn på at ville flygte langt væk, når vi tager snoren frem (læs: når solen skinner, og det ikke er vådt udenfor) - og ellers har vi bare accepteret, at hun er taskehund! Man kan rykke rundt på mange fordomme, når man selv bliver lille-hund-ejer. Jeg ville også have forsvoret, at mine små hunde fik tøj på...men kræene fryser om vinteren, så derfor får de trøjer eller jakker på. Skønne billeder i øvrigt - specielt nr. 2 af en flyvende hund Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret Februar 7, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 7, 2009 Dejligt at du lytter til hunden. De små kan nemlig også misforstås den anden vej rundt. Nogen mener at chihuahuas skal ud og trave 10 km hver dag på deres små ben, for de skal da behandles som "rigtige" hunde Og vi småhundeejere bliver også misforståede. Hund i taske, føj da, lad dog hunden gå, den har 4 ben! Jo tak, men det er altså hendes trygge soveværelse når hun træt ovenpå en lang dag vil være i fred under offentlig transport! Eller når en uerfaren træner "Sæt hunden ned, du forstærker den i at være bange ved at tage den op" Hvorpå jeg satte hende ned og hun blev øjeblikkeligt væltet af 2 hunde i leg! Jeg kender også fordommene. Hvad mange mennesker ikke synes at forstå er, at selvom jeg nogle gange har Tyson i taske (f.eks. i offentlig transport), er det altså ikke ensbetydende med, at han lever hele sit liv i en taske. Han kommer ud på tre gåture om dagen og nyder lange ture i skoven på på stranden. Men i nogle situationer kan det hele altså blive lidt for meget for en lille hund, f.eks. at færdes i Københavns gader, når der er flest mennesker og mest trafik. Og så kommer han i tasken eller på armen, hvis jeg ikke lige har tasken. Og den der med, at jeg forstærker hunden i at være bange, får jeg meget tit fra ejere af store, voldomme hunde, som fuldstændig løber ham over ende, hvis jeg sætter ham ned. Det kunne være rart, hvis fremmede mennesker ikke var så hurtige til at dømme en, når de dybest set ikke aner en disse om, hvordan man behandler ens hund og hvorfor. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst The dogfather Besvaret Februar 7, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 7, 2009 Det med fordomme tror jeg vi alle kender til...både ejere af store og små hunde...nu har jeg af gode grunde aldrig fået blikke for at gå med mine hunde i en taske, men det er nok fordi der skal mere end en stor sportstaske med, hvis Pablo skal kunne være der...:blink: Til gengæld har jeg familie der ikke aner hvordan en amstaff ser ud(de har ved flere lejligheder spurgt hvad det var for hunde jeg har), men så snart jeg ikke er der, så kan de fortælle min mor om hvor farlige de er, og at de helt sikkert en dag slår klik uanset hvor søde de er... Jeg tror nogen folk skulle sætte sig mere ind i racerne, før de udtaler sig...og uanset om det er en lille Yorkie, en chihuahua, en stor mastiff eller farlig farlig kamphund, så har den jo en personlighed og nogen behov, som kun dens menneskemor eller far kender...så hvis din under ingen omstændigheder vil gå i regnvejr eller bryder sig om at blive tvunget til at gå selv når der er andre hunde, så er det dig der kender den bedst...:5up: Tror da forresten nok en af mine veninder har en yorkie...ret mig hvis jeg tager fejl...her er ihvertfald et billede... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
viviansen Besvaret Februar 7, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 7, 2009 Jeg synes, at det er flot, at du sk**** på dine egne og andres fordomme og lytter efter, hvordan My selv vil have det. :5up: Hvis hun virker til at trives, så er der jo ingen grund til at have ondt af hende på den konto. Bruger I dækken til hende om vinteren? Yorkier har jo ikke underuld, så jeg kan godt forstå, hvis hun synes, at det er koldt. Men hun synes måske bare, at vejret er væmmeligt uanset om hun er klædt på til det? Apropos at hun ikke kan lide at få våde fødder, læste jeg om en mopseopdrætter, der havde samme problem med en af sine tæver. Hun købte nogle hundesko til hende, og derefter var der ingen problemer med at få hende til at gå i det våde græs. Nr. to billeder er altså noget af det kæreste, jeg nogensinde har set. Du har vist det før, men hver gang jeg ser det, er jeg ved at smelte. My virker bestemt til, at trives med de nye "tilstande", jeg sørger også for at give hende andre oplevelser bl.a elsker hun at komme med ud, at køre bil og med på besøg. Det er mere mig selv der har måtte revidere mit syn på hvad et godt hundeliv er! Der er ingen tvivl om at den manglende underuld er en af grundene til, at My ikke kan holde varmen, at hun så oveni er en rigtig kræsen pind med meget lidt sul på kroppen gør det ikke bedre! Og jo, My har flere slags dækner og trøjer og hun hader dem alle! her i efteråret fik jeg specialsyet et letvægts dækken, efter hendes mål men det er hun heller ikke vild med. Hun har dog alligevel, altid dækken på når det er meget koldt, det kan hun ikke selv vælge. Sko tror jeg ikke My ville kunne acceptere;-) så tror jeg hun nægtede, at røre sig ud af stedet, desuden ville det nok heller ikke hjælpe så meget da det jo ikke kun er poterne der bliver våde men også ben og mave (My er jo ikke ret høj). Jeg er også selv meget glad for billedet af My i fuld firspring:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
viviansen Besvaret Februar 7, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 7, 2009 Dejligt at du lytter til hunden. De små kan nemlig også misforstås den anden vej rundt. Nogen mener at chihuahuas skal ud og trave 10 km hver dag på deres små ben, for de skal da behandles som "rigtige" hunde Og vi småhundeejere bliver også misforståede. Hund i taske, føj da, lad dog hunden gå, den har 4 ben! Jo tak, men det er altså hendes trygge soveværelse når hun træt ovenpå en lang dag vil være i fred under offentlig transport! Eller når en uerfaren træner "Sæt hunden ned, du forstærker den i at være bange ved at tage den op" Hvorpå jeg satte hende ned og hun blev øjeblikkeligt væltet af 2 hunde i leg! Den der med at behandle sin lille hund, som en "rigtig" hund er nok i virkeligheden den jeg har været lidt ramt af:oops:så det har taget lidt tid for My at få lært mig, at man godt kan være en "rigtigt" hund uden at elske gåture i alt slags vejr, uden at være perlevenner med alle hunde man møder på sin vej og selvom man ikke elsker at møge sig til i alle mudderhuller man kommer forbi:blink: Og jeg har også oplevet folks forargede blikke når jeg har gået tur med hundene og har haft My i taske. Det har været nødvendig fordi My bliver våd af at løbe i vådt græs og så kan hun ikke holde varmen. Da det ikke er særlig udfordrende for Nikka at gå tur på asfalt har jeg en dejlig foret taske med, som My kan komme op i når hun begynder at fryse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
viviansen Besvaret Februar 7, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 7, 2009 Jeg synes, det er helt fint, at man ser på, hvad hunden har lyst til - eller ikke :5up: Jeg har også tidligere fnyset lidt af hundejere der bener rundt med deres hund i en taske "så sæt den dog ned på jorden...den har jo ben at gå på" - lige indtil vi fik Amy (Bichon Frisé) som hader at gå tur af et godt hjerte! Jeg har prøvet alverdens seler og halsbånd, fordi jeg tænkte, det nok var selen eller halsbåndet der generede hende....men nix....hun gider bare ikke gå i snor. Jeg købte en taske til hende, da hun var hvalp, så hun ikke blev for træt, når vi var ude - og hun elsker sin taske. Hun hopper i den, hvis hun kan se sit snit til det (og gæsters store tasker også ... "jaaaa, tag mig med" ) - og sådan er det bare. Hun kommer ud og gå indimellem, når hun ikke viser tegn på at ville flygte langt væk, når vi tager snoren frem (læs: når solen skinner, og det ikke er vådt udenfor) - og ellers har vi bare accepteret, at hun er taskehund! Man kan rykke rundt på mange fordomme, når man selv bliver lille-hund-ejer. Jeg ville også have forsvoret, at mine små hunde fik tøj på...men kræene fryser om vinteren, så derfor får de trøjer eller jakker på. Skønne billeder i øvrigt - specielt nr. 2 af en flyvende hund Dejligt at jeg ikke er den eneste med en hund der ikke synes, at gåtur er dagen højdepunkt;-) Og den der med alverdens seler har vi også været igennem her! Hvad siger Amy til, at få dækken på? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
viviansen Besvaret Februar 7, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 7, 2009 Det med fordomme tror jeg vi alle kender til...både ejere af store og små hunde...nu har jeg af gode grunde aldrig fået blikke for at gå med mine hunde i en taske, men det er nok fordi der skal mere end en stor sportstaske med, hvis Pablo skal kunne være der...:blink: Til gengæld har jeg familie der ikke aner hvordan en amstaff ser ud(de har ved flere lejligheder spurgt hvad det var for hunde jeg har), men så snart jeg ikke er der, så kan de fortælle min mor om hvor farlige de er, og at de helt sikkert en dag slår klik uanset hvor søde de er... Jeg tror nogen folk skulle sætte sig mere ind i racerne, før de udtaler sig...og uanset om det er en lille Yorkie, en chihuahua, en stor mastiff eller farlig farlig kamphund, så har den jo en personlighed og nogen behov, som kun dens menneskemor eller far kender...så hvis din under ingen omstændigheder vil gå i regnvejr eller bryder sig om at blive tvunget til at gå selv når der er andre hunde, så er det dig der kender den bedst...:5up: Tror da forresten nok en af mine veninder har en yorkie...ret mig hvis jeg tager fejl...her er ihvertfald et billede... Ja, der er nok ingen tvivl om, at vi ofte er for hurtige på aftrækkeren når vi dømmer andre og jeg skal være den første til, at indrømme, at der er kæmpe stor forskel på at have en stor og en lille hund! så meget at hvis man kun har prøvet det ene kan det nok være svært helt, at forstå hvor forskellige deres behov egentlig er. Og jo, det er en yorki på billedet - den er rigtig kær:lun: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst The dogfather Besvaret Februar 7, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 7, 2009 Ja, der er nok ingen tvivl om, at vi ofte er for hurtige på aftrækkeren når vi dømmer andre og jeg skal være den første til, at indrømme, at der er kæmpe stor forskel på at have en stor og en lille hund! så meget at hvis man kun har prøvet det ene kan det nok være svært helt, at forstå hvor forskellige deres behov egentlig er. Og jo, det er en yorki på billedet - den er rigtig kær:lun: Nemlig...hehe...man kan hurtigt komme til at dømme nogen, uden at de egentlig har fortjent det...tager også nogen gange mig selv i det......men prøver så vidt muligt at lade være... super...var ikke sikker, men mente nok det var sådan en......Pablo har leget lidt med den...men kun indendøre...den lille stakkel skulle jo nødigt blive klemt af en Pabs med fart på...hehe... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tonks Besvaret Februar 7, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 7, 2009 Hvor er det en skøn tråd jeg er nemlig én af dem der har store fordomme overfor små hunde i tasker Er fuldt forståelig overfor at en lille bitte hund ikke kan gå så langt på sine små ben, har bare altid set det som værende fjollet Men det er godt at se det fra den anden side, at hunden faktisk ikke kan LIDE at gå i regnvejr og alt det der. Der er tankevækkende, så tak :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Vivi Besvaret Februar 7, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 7, 2009 Jeg vil tillade mig at linke til denne tråd: http://www.hunde-forum.dk/rad-tips/538-hjemmelavet-fleece-daekken.html Om Toffi´s hjemmelavede dækken, det eneste hun brød sig om at have på Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
viviansen Besvaret Februar 7, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 7, 2009 Sikke fine dækner, ser rigtig behageligt ud:5up:sådan et vil jeg prøve at lave til My! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kilde Besvaret Februar 7, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 7, 2009 Hvad siger Amy til, at få dækken på? Det er hun helt tilfreds med - hun har vel fundet ud af, at det er rart at få dækken på, når det er koldt (hun har jo ingen underuld) eller regner - er der noget, hun ikke bryder sig om er det at blive våd. Her er også et godt link med gratis mønster til dækken (på engelsk - men selve mønstret er let at gå til, hvis man har svært ved det engelske). En af mine veninder har syet flere til sin powder puff, og de er supersøde - og praktiske, hvis man har tyndpelset hund. http://www.sewing.circleofcrafters.com/freepetvestpattern.html Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Vivi Besvaret Februar 8, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 8, 2009 Det er hun helt tilfreds med - hun har vel fundet ud af, at det er rart at få dækken på, når det er koldt (hun har jo ingen underuld) eller regner - er der noget, hun ikke bryder sig om er det at blive våd. Her er også et godt link med gratis mønster til dækken (på engelsk - men selve mønstret er let at gå til, hvis man har svært ved det engelske). En af mine veninder har syet flere til sin powder puff, og de er supersøde - og praktiske, hvis man har tyndpelset hund. http://www.sewing.circleofcrafters.com/freepetvestpattern.html Det er helt samme grundprincip som Toffis:) Og der er vist endda også forkklaret noget med måltagning Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Dogue1 Besvaret Februar 8, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 8, 2009 Nemlig...hehe...man kan hurtigt komme til at dømme nogen, uden at de egentlig har fortjent det...tager også nogen gange mig selv i det......men prøver så vidt muligt at lade være... super...var ikke sikker, men mente nok det var sådan en......Pablo har leget lidt med den...men kun indendøre...den lille stakkel skulle jo nødigt blive klemt af en Pabs med fart på...hehe... :klap::5up:HØRT,HØRT!! Når man så har opdaget at man har taget fejl, skulle man også være voksen nok til at indse sin egen fejl og gi' sig med en udskylding til vedkommende. Det er da det mindste man kan gøre;-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst The dogfather Besvaret Februar 8, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 8, 2009 :klap::5up:HØRT,HØRT!!Når man så har opdaget at man har taget fejl, skulle man også være voksen nok til at indse sin egen fejl og gi' sig med en udskylding til vedkommende. Det er da det mindste man kan gøre;-) Nemmerlig...det er ingen skade til......det er menneskeligt at fejle, og jeg er sikker på at de fleste er villige til at tilgive... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts