Hop til indhold

Hund der vil lege med andre hunde


Biene
 Share

Recommended Posts

Jeg har en dejlig schæfertæve på knap 10 mdr. Jeg har bestemte planer med hende, og jeg træner hende målrettet. Det går også fint, hvis der ikke er andre hunde i nærheden.

Vi har foruden hende 4 voksne hunde, og det gør ikke noget, de er der.

 

Det er begrænset, hvor meget vores andre hunde gider lege. Hun har så en labradorveninde i nærheden af, hvor vi bor, som hun af og til leger med.

 

Men hun er helt vild for at lege, og jeg er i tvivl om, hvordan jeg griber sagen an på træningspladsen. Skal jeg holde på, at træningspladsen er ikke leg men træning, og afholde hende fra al leg?

Eller skal jeg lade hende lege med et par stykker efter træningen, og så håbe at hun får afreageret?

Jeg har ellers haft en del hunde, men jeg har aldrig haft det problem, så jeg er i tvivl om, hvad der er bedst.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 51
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Du kan jo prøve at se hvordan hun reagerer hvis hun i en periode ikke får lov til at lege på træningspladsen. Jeg ville lade hende lege andre steder end lige dèr, indtil hun blev lidt ældre og øvelserne blev lidt mere rutine. Men hvis hun kan blive distraheret til træning, af andre hunde, skal du måske også lige se lidt på dine forstærkninger, om de er motiverende nok. Det kan nemlig være svært at finde noget der opvejer leg med andre hunde, når man har en meget legesyg hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov jeg glemte lige, at hvis du slutter en træningstime af med leg, vil hun jo kunne huske det til næste gang og evt. blive endnu mere fokuseret på at skulle lege, for så ligger der jo en forventning om at det vil ske på et eller andet tidspunkt.

 

Det er også min egen tanke, og hun har ikke fået lov at lege på træningspladsen.

Men jeg er i tvivl derfor mit spørgsmål.

 

Når hun laver øvelser som f.eks. feltsøg er hun ligeglad med de andre hunde. Det er mest lige når vi kommer og under ventetid, hun er værst. Hvis jeg leger med hende med hendes bold i snor, er hun også ligeglad med de andre hunde.

Men jeg kan jo ikke lege med hende eller lave feltsøg hele tiden. Hun skal jo også lære at forholde sig i ro, og det er svært.

 

Hun vil måske blive endnu værre, hvis hun får lov at lege efter træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun lyder som en ganske almindelig unghund, (som godt kan koncentrere sig) så selvom du aldrig har haft sådan et "fjollehoved" før, er jeg sikker på at hun nok skal lære alle de ting du gerne vil lære hende. Måske tager det bare lidt længere tid end du er vant til. :lol:

 

Jeg tror jeg ville skifte bolden ud med nogle godbidder der skal tygges, til de pauser I har. Som du selv siger, skal hun lære at slappe af og det sker jo ikke hvis du leger bold med hende for at aflede hende.

 

Nu ved jeg ikke hvordan I træner men jeg ville holde pauser tit, hvor jeg ville gå lidt omkring med hende uden at kræve noget af hende. Det ville jeg kombinere med små "se på mig" øvelser, mens du lytter til træneren, og give hårde guffer som forstærkning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gufferne dæmper hende ikke nok. Det er ellers hjemmelavede leverguffer, men hun bliver jo råfodret, så hun er godt vant. Hvis jeg bare går omkring, hænger hun ude i linen efter de andre hunde. Selvom hun får guffer, så synes hun, jeg er kedelig.

Jeg leger heller ikke bold med hende hele tiden, jeg prøvede det, da gufferne ikke virkede.

 

Træneren mener også jeg skal bruge gufmetoden, men hun vil hellere hen til de andre hunde end have guf.

 

Jeg mener og håber, det bare et et spørgsmål om tid. Jeg er bare i tvivl om, hvordan jeg bedst griber sagen an.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med Ascha og så tænker jeg på, hvor tæt er du på de andre hunde når du tager en pause med hende?

 

Hvis hun har så meget fokus på de andre hunde der, har du så mulighed for at øge afstanden endnu mere?

 

Det ville jeg forsøge mig med, hvis det var mig og så ellers fastholde de gode rutiner som i har - så skal fokus og koncentration nok komme når hendes "teenage" perioder er overstået - pøj-pøj med det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg glemte, når hun leger med en anden hund, er hun helt opslugt og hører ikke noget som helst. Men når de har leget et stykke tid, falder de jo ned og kommer af sig selv.

 

Vi har også prøvet, når hun legede, at gå målrettet over til bilen uden at kalde, så kom hun.

 

Der hvor martin og aslan går til træning leger de før træning, både for at krudte af, men også med hensyn til hudnesprog.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad så med at arbejde på at finde aftanden hvor hun (hvad hedder hun forresten?) ikke hænger fremme i linen for at få kontakt til de andre hunde. Tænker at du måske kunne få lov til at befinde dig på træningspladsen mens andre træner på hold, og så bare øve at hunden kan gå rundt og slappe af i yderkanten af pladsen. Så kan du måske finde den afstand din hund kan arbejde på og få din træner med på at I, når I er med på hold, befinder jer lidt væk fra de andre.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad så med at arbejde på at finde aftanden hvor hun (hvad hedder hun forresten?) ikke hænger fremme i linen for at få kontakt til de andre hunde. Tænker at du måske kunne få lov til at befinde dig på træningspladsen mens andre træner på hold, og så bare øve at hunden kan gå rundt og slappe af i yderkanten af pladsen. Så kan du måske finde den afstand din hund kan arbejde på og få din træner med på at I, når I er med på hold, befinder jer lidt væk fra de andre.

 

Hun hedder Tanja:lol:.

 

Hvis der er god afstand, er der ingen problemer. Men så kan jeg jo ikke høre, hvad træneren siger:mrgreen:

Det er et konkurrencehold, jeg går på, og det er mit mål at gå til konkurrencer og komme i Eliteklassen:blink:

 

Hun er dygtig og lærenem, og hun vil gerne. Men hun mangler at kunne opføre sig pænt og vente, mens de andre hunde laver noget.

 

Jeg overvejer at tage et par måneder på hyggeholdet, jeg skal jo ikke nå noget til bestemt tid.

 

Jeg kan sagtens gå rundt i udkanten, da det er et offentligt område. Det kan godt være en løsning.

 

Ja de kære hunde:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun hedder Tanja:lol:.

 

Hvis der er god afstand, er der ingen problemer. Men så kan jeg jo ikke høre, hvad træneren siger:mrgreen:

Det er et konkurrencehold, jeg går på, og det er mit mål at gå til konkurrencer og komme i Eliteklassen:blink:

 

Hun er dygtig og lærenem, og hun vil gerne. Men hun mangler at kunne opføre sig pænt og vente, mens de andre hunde laver noget.

 

Jeg overvejer at tage et par måneder på hyggeholdet, jeg skal jo ikke nå noget til bestemt tid.

 

Jeg kan sagtens gå rundt i udkanten, da det er et offentligt område. Det kan godt være en løsning.

 

Ja de kære hunde:lol:

 

Jeg synes du skal tænke på hvor gammel Tanja er, hun er jo lige i den alder hvor det kan være svært at koncentrere sig og hormonerne koger.

 

Jeg synes du selv giver svaret i det jeg har markeret. Slap lidt at med et par måneder på hyggeholdet og skru så forventningerne op igen nå hormonerne er faldet til ro !!!!

Det er rigtigt at starte tidligt; men man skal ikke forcere træningen - den skal passe til hundens alder !

 

:vinken: Venlig hilsen

 

Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at lade hende lege efter træningen,og se hvordan hun reagere på det.Men ikke før i skal træne for da kan hun godt blive for tændt,prøve at nærme dig de andre hunde stille og roligt,og når du kan mærke at hun vil frem i linen vender du hurtigt om og prøver igen når der ikke er noget med hende belønner du hende.For det er dig hun skal være interesseret i og ikke de andre hunde på pladsen,prøv at gøre dig mere interesant.Har du prøvet klikkertræningen det er godt,hvis du kan få nogen til at hjælp dig med det kan du godt bruge det på hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes du skal tænke på hvor gammel Tanja er, hun er jo lige i den alder hvor det kan være svært at koncentrere sig og hormonerne koger.

 

Jeg synes du selv giver svaret i det jeg har markeret. Slap lidt at med et par måneder på hyggeholdet og skru så forventningerne op igen nå hormonerne er faldet til ro !!!!

Det er rigtigt at starte tidligt; men man skal ikke forcere træningen - den skal passe til hundens alder !

 

:vinken: Venlig hilsen

 

Steen Stenild

 

Ja hun er rigtig i lømmelalderen. Jeg træner hende ikke hårdt, og hun vil meget gerne lave noget. Jeg regner jo også med at interessen for andre hunde fortager sig hen af vejen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at lade hende lege efter træningen,og se hvordan hun reagere på det.Men ikke før i skal træne for da kan hun godt blive for tændt,prøve at nærme dig de andre hunde stille og roligt,og når du kan mærke at hun vil frem i linen vender du hurtigt om og prøver igen når der ikke er noget med hende belønner du hende.For det er dig hun skal være interesseret i og ikke de andre hunde på pladsen,prøv at gøre dig mere interesant.Har du prøvet klikkertræningen det er godt,hvis du kan få nogen til at hjælp dig med det kan du godt bruge det på hende.

 

Jeg nærmer mig også de andre hunde stille og roligt. Men det er i ventetiden, hun vil hen til de andre. Når hun selv laver noget, er hun opslugt af det. Men hun tåler ikke at se f.eks. en anden hund apportere eller lave feltsøg, så er hun helt vild for at komme til.

Og så må jeg indrømme, er det svært at få hendes opmærksomhed.

 

Jeg bruger ikke klikker, men jeg træner med positiv forstærkning. Jeg kan godt få hendes opmærksomhed med en bold, men hun skulle jo gerne lære at forholde sig lidt i ro, når det ikke er hendes tur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes du skal tænke på hvor gammel Tanja er, hun er jo lige i den alder hvor det kan være svært at koncentrere sig og hormonerne koger.

 

Jeg synes du selv giver svaret i det jeg har markeret. Slap lidt at med et par måneder på hyggeholdet og skru så forventningerne op igen nå hormonerne er faldet til ro !!!!

Det er rigtigt at starte tidligt; men man skal ikke forcere træningen - den skal passe til hundens alder !

 

:vinken: Venlig hilsen

 

Steen Stenild

 

Amen to that :mrgreen: sagt fra en med en 8 en halv måned gammel teenager som også af og til kan have uld i ørerne til træning :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan også forsøge med, at lade hende hilse på de andre hunde på holdet inden træning, ikke lege med dem, men hilse... Hun lyder jo meget social - så måske det kunne hjælpe hende lidt, at hun lige har fået lov til at hilse af.

 

Har selv praktiseret dette med mine tidligere hunde.

Og derefter var de så klar til træning, og koncentration på mig.

 

Og nogle gange får de lov til at lege med en anden hund efter træning - men ikke hver gang... Netop for ikke at vænne hunden til, at sådan er det hver gang - og dermed måske komme til at ødelægge træningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg nærmer mig også de andre hunde stille og roligt. Men det er i ventetiden, hun vil hen til de andre. Når hun selv laver noget, er hun opslugt af det. Men hun tåler ikke at se f.eks. en anden hund apportere eller lave feltsøg, så er hun helt vild for at komme til.

Og så må jeg indrømme, er det svært at få hendes opmærksomhed.

 

Jeg bruger ikke klikker, men jeg træner med positiv forstærkning. Jeg kan godt få hendes opmærksomhed med en bold, men hun skulle jo gerne lære at forholde sig lidt i ro, når det ikke er hendes tur.

 

Det er bare alderen. Om et par måneder ser alting anderledes ud. Vi står selv med et kræ, der ter sig på samme måde til træning, og det er virkelig ikke muntert, men det er hold af og hold ud.

 

Nu har vi desværre ikke mulighed for at få ham på et hyggehold / begynderhold, så vi må skandalisere træningen til LP1, men har du den mulighed, så ryk hunden over på det hold. Som du selv siger; Man kan jo godt have ønsker for fremtiden, men der er jo ikke noget, der skal nås til bestemt tid.

 

Mht at lade din hund lege f.eks. før træning, så tror jeg ikke på det. Du kan ikke krudte dyret af, så den bliver mere medgørlig. Alting flimrer jo rundt i hovederne på de kræ i den alder. Det er ligesom alting sker NU og der er nul afstand mellem ide og handling. Så kan du selvfølgelig brænde dyret af hjemmefra med gåture og træning, men så er du sådan set lige vidt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres råd. Jeg prøver mig lidt frem.

Det er sikkert en god ide, hvis hun får lov at hilse på de andre hunde. Men det er et blandet hold, og ikke alle bryder sig om en fjumret schæferhvalp.

 

Nu prøver jeg igen på lørdag. Men hvis der går hat og briller i det, vil jeg nok gå på hyggeholdet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres råd. Jeg prøver mig lidt frem.

Det er sikkert en god ide, hvis hun får lov at hilse på de andre hunde. Men det er et blandet hold, og ikke alle bryder sig om en fjumret schæferhvalp.

 

Nu prøver jeg igen på lørdag. Men hvis der går hat og briller i det, vil jeg nok gå på hyggeholdet.

 

Hun behøver jo heller ikke hilse på alle - og slet ikke hvis en anden hund ikke bryder sig om det. Men bare et par stykker...

 

Med en så social unghund i hendes alder, er det vigtigt at du lader hende få hilst, og dermed får tilfredsstillet sit behov for kontakt med de andre hunde.

Ellers så kan du ende med en af de der irriterende hunde, som hver gang de kommer på træningspladsen, hyler og skriger og laver "udfald" mod de andre hunde. Simpelthen grundet opbygget stress og frustration over ikke at få hilst, og lige være social.

 

Istedet for kun at lade hende hilse når I er kommet ind på banen, kan du også følges med nogle af de andre ind på banen fra p-pladsen af, så får hun både hilst, og lige tilbragt lidt tid med at følges med den anden hund - dog stadig ikke at forveksle med leg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...