Hop til indhold

hvalp og renlighed (laaaangt indlæg)


Gæst frudahl
 Share

Recommended Posts

Gæst frudahl

Hej jeg er ny på forum og som hundeejer ;O)

 

Jeg har en Beagle på 17 uger (Mille) som jeg har haft i 2 1/2 uge. Vi kæmper herhjemme med at gøre hende renlig. Hun er begyndt at sove igennem om natten og kan holde sig til ca. kl. 6. Når hun er hjemme alene tisser hun stadig lidt, men laver ikke stort på gulvet mere...

 

Jeg er så heldig at have mange dage hjemme og er derfor obs på hende. Hun kommer ud når hun har spist, leget og sovet... MEN også en million-milliard gange i mellem...

 

I dag har jeg ført dagbog over vores dag og den ligner en gennemsnitsdag... vil I kigge på det og komme med kommentarer om det er normalt det her... det er helt voldsomt hvor meget hun gør af det ene og det andet. Jeg har en tid hos dyrlægen på torsdag for at få tjekket om hun har en infektion eller andet... nå, men dagbog kommer her, som dagen ser ud indtil nu;

 

tirsdag:

kl. 6.40 tis+stort

mad

kl. 7.30 tis-stort

sove

kl. 900 tis+stort

kl. 9.20 tis

kl. 9.30 tis

kl. 9.45 tis

kl. 10.00 tis

kl. 10.20 tis

sove

kl. 11.25 tis x 2

sove

kl 13.30 tis-stort

kl 13.50 ingenting

kl. 14.30 tis

sove

kl. 15.15 tis

alene hjemme

16.10 tis-stort

16.40 tis på gulvet

alene hjemme (tis på gulvet)

17.50 tis

mad

18.40 tis-stort

19.05 tis på gulvet

19.15 tis

19.30 tis på gulvet + ude

19.45 tis på gulvet

 

Efter sådan en dag er jeg helt smadret ;O) Vi roser hende hver gang hun besørger sig udendørs og vi holder os inde i haven så der kun er hendes egne dufte. Det er kun når jeg er alene med hende at jeg kan observere hende og få hende ud så tit... når resten af familien er hjemme render hun mere rundt og tisser så pludselig på gulvet...

 

Håber på lidt råd og vejledning - eller bare opmuntrende ord ;O)

 

mvh Helene

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst sandraia

hold da op.... det lyder også hårdt det der... ;)

måske har hun eninfektion, sådan hun ikke bliver tømt hver gang.

 

for vi har en på 15 uger, der heller ikke er renlig, og han skal ikke ud så meget, og haner ogsåtjekket for nyrefejl fordi han drikker helt ukontroleret...

 

men nu er det længe siden vi har haft hvalp, så ved ikke hvad der normalt eller ej....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst deluxious

Hold da op - det var mange tisseture.

Jeg tror du har gjort det rigtige ved at kontakte Dr. Dyr vedrørende evt. urinvejsinfektion/blærebetændelse.

Nu ved jeg ikke hvorm eget en hvalp normalt skal lave "stort", men hvis det er meget, så tænker jeg at man kunne forsøge gradvist med at skifte til andet fodder ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op - det var mange tisseture.

Jeg tror du har gjort det rigtige ved at kontakte Dr. Dyr vedrørende evt. urinvejsinfektion/blærebetændelse.

Nu ved jeg ikke hvorm eget en hvalp normalt skal lave "stort", men hvis det er meget, så tænker jeg at man kunne forsøge gradvist med at skifte til andet fodder ?

en lille ting ejg har lært herinde, jo mere der kommer ud bagi jo dårligere er fodret :mrgreen:

 

Frudahl, hvordan træner i at tisse ude og hvordan og hvor længe har i trænet alene hjemme?

 

Undskyld jeg spørger, men går i slet ikke ture med jeres hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes godt nok også hun tisser mange gange - godt du har bestilt tid ved dr dyr, for det kunne da godt lyde som blærebetændelse...

 

jeg kan ikke huske hvor mange gange karla lavede stort om dagen da hun var helt lille... ved det var mere end nu - hvor det er 1-2 gange på en dag - men selvom det ikke er ret lang tid siden, så er det allerede i forglemslens tåger :rolleyes:

 

men det er hårdt arbejde at have en hvalp, glæd dig over at det går over i løbet af nogle uger / måneder og så har du ligesom jeg lykkeligt glemt hvor svært og hårdt det egentlig var, og at du mest af alt havde lyst til at sætte dig ned og græde fordi du var så træt :lol: min hvalp er nu 8 mdr...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres svar ;O)

 

Ja, ni glæde jeg mig endnu mere til at komme til dyrlægen... det er jo også synd hvis hun render rundt med en infektion.

 

Til Guanomo: Vi træner hendes renlighed ved at tage hende med ud at tisse snrt hun vimser omkring og ser søgende ud. Som du kan se i min "dagbog" fra i går, så er det rigtig mange gange ;O) når hun tisser inde tager vi hende med ud med det samme. Hun gør slet ikke stort inde mere, men tisser så tit og gør det på gulvet hvis man ikke har et øje på hende hele tiden.

 

Hun kommer ud i haven når det er tissetåre hver 15 minutter og vi går tur med hende 3-4 gange om dagen. dog korte ture endnu. Vi er blevet rådet til at gå samme tur hver gang, så hun kender lugtende... altså her mens vi renlighedtræner hende.

 

Hun er rigtig god til at være alene hjemme og det har vi trænet ved at gå fra hende i kort tid og så efterhånden gjort det til længere tid. og om natten er der heller ikke problemer. Hun sover og er alene hjemme i vores gang, hvor hun føler sig tryg.

 

mht. til at hun laver stort så mange gange, så vil jeg da lige snakke med dyrlægen om foderet også. Der hvor vi købte Mille købte vi en pose foder med hjem også. Det skulle være det samme som dyrlæger sælger og vi blev rådet til ikke at købe foder i supermarked... men jeg har ikke forstand på det, så får lige dyrlægen til at komme med råd her også.

 

til sandraia: ja, Mille drikker også meget vand - men synes næsten der kommer mere ud end ind... også når det gælder mad ;O) kan være at hun skal ha' tjekket nyrene også...

 

Jeg har lavet en laaang liste over spørgsmål og info til dyrlægen ;O)

 

Tak for alle jers input og råd - og kom gerne med flere....

 

mvh Helene

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa!

 

Det du beskriver lyder meget som da vores cavalier king charles spaniel var i samme alder. Jeg følte også at det var helt håbløst. Ind imellem tømte hun vandskålen på ganske kort tid, og efter en times tid begyndte tisseriet med 10 minutters mellemrum. Hun lavede også stort mange gange om dagen.

 

Jeg er sikker på at du gør alt det rigtige for din hund tisser stort set hver gang I er ude, og det er jo fordi hun har lært at det er det hun skal. Det er super at du får hende tjekket hos dyrelægen, men vil bare med dette indlæg fortælle dig at det kan være ganske normalt, og lige pludselig opdager man at der bliver længere og længere imellem tissetårene, og som det også er blevet sagt tidligere i denne tråd så glemmer man hurtigt hvordan det var.

 

Jeg krydser fingre for at alt ser normalt ud når I skal til dyrlægen, og held og lykke med træningen.

 

Mange hilsner Mette

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Mette... ja man må bare holde modet oppe jo ;O) og ganske rigtigt så glemmer man hurtigt hvordan det har været... det er ligesom med børn ;O)

 

Men godt at høre at det ikke er helt unormalt... selvom det ikke fjerner problemet, så er det betryggende at vide at der er håb forude...

 

Nu har jeg lige været ude og købe rodalon som jeg kan læse at mange anbefaler....

 

mvh helene

Link til indlæg
Del på andre sites

åh gud... det håber jeg virkelig ikke... det er i hvert fald fast arbejde, hvis jeg skal rende ud med ham hvert 10. minut ;O) men han fortsætter jo nok heller ikke med at tisse SÅ tit til han er 1 år...

 

Jeg vender lige tilbage med opdatering når jeg har været hos dyrlægen med ham...

 

mvh Helene

Link til indlæg
Del på andre sites

åh gud... det håber jeg virkelig ikke... det er i hvert fald fast arbejde, hvis jeg skal rende ud med ham hvert 10. minut ;O) men han fortsætter jo nok heller ikke med at tisse SÅ tit til han er 1 år...

 

Jeg vender lige tilbage med opdatering når jeg har været hos dyrlægen med ham...

 

mvh Helene

 

Hej Helene

Det med et år er vist en skrøne, selv om beagler er meget egenrådige så kommer der alligevel tidspunkt hvor de ikke længre vil besørge i egen rede om ikke andet når han begynder at lette ben :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså vores schæfertæve tissede også meget.. Faktisk hver gang jeg lukkede hende ud.. Jeg lagde dog på et tidspunkt mærke til at hun ikke altid tissede, men ofte bare satte sig.. For så fik hun både ros og godbidder..

Så har du lagt mærke til om der virkelig kommer tis hver gang, eller om hun "faker" som Dixi gjorde??

 

Men det kan ihvertfald ikke skade at tage hende til dr. dyr..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Helene

Det med et år er vist en skrøne, selv om beagler er meget egenrådige så kommer der alligevel tidspunkt hvor de ikke længre vil besørge i egen rede om ikke andet når han begynder at lette ben :-)

:blink: jeg tror nu ikke at hun kommer til at lette ben :blink:

Men håber i hvert fald at hun alligevel bliver renlig inden hun bliver 1 år og meget gerne inden hun bliver 1/2 :roll:

 

mvh Helene

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså vores schæfertæve tissede også meget.. Faktisk hver gang jeg lukkede hende ud.. Jeg lagde dog på et tidspunkt mærke til at hun ikke altid tissede, men ofte bare satte sig.. For så fik hun både ros og godbidder..

Så har du lagt mærke til om der virkelig kommer tis hver gang, eller om hun "faker" som Dixi gjorde??

 

Men det kan ihvertfald ikke skade at tage hende til dr. dyr..

 

Det er sjovt du skriver det :-D vi har også rost og givet godbidder (tørristet rugbrød) hver gang... men stoppede da vi tænkte det med at hun laver stort så tit havde noget med godbidderne at gøre... og der lod jeg også mærke til, at hun "fakede" et par gange når jeg var ude med hende... vi troede bare ikke at hun var så snu... smil... men jo det var hun. Nu giver vi kun ros uden godbidder :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er sjovt du skriver det :-D vi har også rost og givet godbidder (tørristet rugbrød) hver gang... men stoppede da vi tænkte det med at hun laver stort så tit havde noget med godbidderne at gøre... og der lod jeg også mærke til, at hun "fakede" et par gange når jeg var ude med hende... vi troede bare ikke at hun var så snu... smil... men jo det var hun. Nu giver vi kun ros uden godbidder :blink:

 

Jeg tror faktisk ikke at du skal stoppe med at give godbidder.. Hun skal jo forbinde tissen udenfor med MASSER af ros, faktisk skamrose hende, og godbidder.. For hun skal forbinde at når hun tisser udenfor så blir du overlykkelig!

 

Dixi var renlig (næsten 100%) da hun var 4 måneder gammel.. Det var faktisk kun da jeg ikke havde lært at læse hendes "moar-jeg-skal-altså-tisse..-NU!!!!" tegn helt at hun gjorde på gulvet..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror faktisk ikke at du skal stoppe med at give godbidder.. Hun skal jo forbinde tissen udenfor med MASSER af ros, faktisk skamrose hende, og godbidder.. For hun skal forbinde at når hun tisser udenfor så blir du overlykkelig!

 

Dixi var renlig (næsten 100%) da hun var 4 måneder gammel.. Det var faktisk kun da jeg ikke havde lært at læse hendes "moar-jeg-skal-altså-tisse..-NU!!!!" tegn helt at hun gjorde på gulvet..

 

Nej, tror også at vi indfører godbiderne igen;O) Dyrlægen syns det var en god idé med de små rugbrødshapsere.... og masser af ros det får hun hver gang hun tisser eller gør andet udenfor...

Link til indlæg
Del på andre sites

Så kom Mille til dyrlægen i eftermiddags... og hun havde rent faktisk en infektion i skeden... hun fik en sprøjte pencilin og nu har vi fået piller med hjem... dyrlægen sagde at vi ville kunne mærke en forskel om et par dage... så det glæder vi os så til :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst Krusty

Jeg har en Beagle på 17 uger (Mille) som jeg har haft i 2 1/2 uge. Vi kæmper herhjemme med at gøre hende renlig.

 

 

åh gud... det håber jeg virkelig ikke... det er i hvert fald fast arbejde, hvis jeg skal rende ud med ham hvert 10. minut ;O) men han fortsætter jo nok heller ikke med at tisse SÅ tit til han er 1 år...

 

Jeg vender lige tilbage med opdatering når jeg har været hos dyrlægen med ham...

 

:blink: jeg tror nu ikke at hun kommer til at lette ben :blink:

 

 

:hmm:Jeg må indrømme at jeg også blev en smule forvirret der??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst frudahl
:hmm:Jeg må indrømme at jeg også blev en smule forvirret der??

 

 

Smil... læste lige mit indlæg igennem... og ja forvirringen er da total :-D:-D

Det er en tæve jeg har... :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst frudahl

Herhjemme kæmper vi stadig med Mille... der er dage, hvor der er store forhåbninger om at hun nok skal få det lært... og pludselig kommer der en dag, hvor det går helt galt igen... 2 skridt frem og 3 tilbage...

 

Men vi håber stadig og træner hende alt hvad vi har lært.... og det har da hjulpet en del at hun har fået pencilin... nu er det i det mindste ikke hvert 10. minut at hun skal tisse :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...