Hop til indhold

Legebehov


Amocca
 Share

Recommended Posts

Karla elsker at lege, naturligt nok, hun er jo kun en stor hvalp endnu. Hun er en enormt social hund og elsker både hunde og mennesker og at lege med begge dele... men er også god til bare at hygge, hilse, snuse, tulle rundt både med hunde og mennesker...

 

Jeg har lagt mærke til, at hvis vi har dage hvor hun ikke får sit behov for social kontakt med hunde dækket - dvs. hvis der fx er gået 3 dage uden vi har mødt en legekammerat / snuse-gåtur kammerat, så er hun mere tilbøjelig til at være "uden for pædagogisk rækkevidde"...

 

For det meste møder vi dagligt en vi kender, hvos vi mennesker snakker mens hundene leger, eller vi går tur sammen, hvor hundene kan snuse og gå rundt og hygge sammen...

Så længe disse daglige møder finder sted, så har jeg en vidunderlig hund, der går rigtigt pænt i snor, der opsøger kontakt når hun går løs, der spørger om lov (og venter på at få lov) før hun løber hen til andre hunde og mennesker, der går ind på plads ved møde med cykler, barnevogne osv... og som sjældent er længere end 5-10 meter væk fra mig, selv når hun liiiiige skal "fræse af"...

 

Men som sagt - går der flere dage uden møder med andre hunde hun kender, så er det ligesom om hjernen går i stå :evil:... så har jeg en hund der ligger i selen som en slædehund, der spæner umotiveret hen til hunde og mennesker hvis hun er fri, der ikke kan høre når man kalder og som absolut aldrig har hørt om kommandoen "på plads" :roll:

 

Jeg troede at det bare var det der teenage-halm-i-ørerne som kom og gik... men efter at have luret på hende, 3 ture om dagen i knap 2 uger må jeg sige, at det er ret konsistent, at det er som om at kontakten ryger når hendes sociale barometer er lavt (om man så må sige)...

 

Det samme har altid gjort sig gældende ved træning... Vi fik at vide på vores hvalpehold, at hundene ikke måtte lege før træning, da de så ikke ville kunne koncentrere sig overhovedet til træning...

De gange hvor vi har mødt en legekammerat på "krudte-af"-lufteturen inden vi tog til træning, har jeg altid haft en langt mere fokuseret hund på træningsbanen end de gange hvor vi ikke har leget først.... (vi leger dog ikke PÅ træningsbanen - det er leg før vi tager afsted til træning)...

Ikke sådan at forstå at man ikke kan træne med hende uden leg først, der skal jeg bare arbejde MEGET hårdere på at være det mest spændende og motiverende i hendes verden end jeg skal hvis vi HAR leget først...

 

Puha, det blev en lang forhistorie :oops: men det mit spørgsmål egentlig går på er, kan en hund have så stort et "socialt behov" at den ikke kan koncentrere sig om andet hvis det ikke er blevet opfyldt?

Og er det min egen fejl at hun er blevet sådan? Har jeg simpelthen ladet hende snakke med hunde for ofte? Og "skal" det ændres?

 

Jeg synes egentlig ikke selv det er det store problem... og det skal ikke forståes sådan, at hun er et monster når der er gået et par dage uden hundekontakt... men hun er da en langt større kilde til glæde at gå med på de dage hvor hun er lydhør overfor min mindste bevægelse ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil bare spørge om du har hentet min hund:?::?::mrgreen:

 

For din beskrivelse lyder prærcis som Rollo: uden kontakt med andre hunde ingen kontakt til mig eller manden,efter lidt leg, (5-10 min) så er der totalt fokus og konsetrationen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altid noget jeg ikke er den eneste med en "oversocial" hund :lol:

 

Jep det er dejligt ikke at være alene :lol: men har tit tænkt at vores minder meget om hinanden kan genkende så utroligt meget af det du skriver :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror I har ret i jeres overvejelser. Hunden har jo i og for sig ikke et behov for at blive trænet og vil selvfølgelig forsøge at få opfyldt dens vigtigeste behov, (eller det den er i underskud af) når den får chancen.

 

Hvis ikke man har en hund der kræver at spurte afsted i leg i timevis for at blive rolig, men også kan "nøjes" med at gå sammen med en anden hund og snuse, så synes jeg ikke der er noget galt i det. Jeg ser det som ejerens ansvar at sørge for at hundens sociale behov bliver opfyldt, på samme måde som alle hundens andre behov.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jep det er dejligt ikke at være alene :lol: men har tit tænkt at vores minder meget om hinanden kan genkende så utroligt meget af det du skriver :mrgreen:

 

Måske er det bare alderen så? :mrgreen: De er jo ca samme alder, ikke? og så er de begge blandinger af lab og en aktiv race... :lol: jaja, hvis man vil så kan man altid finde sammenligneige ting hehe

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror I har ret i jeres overvejelser. Hunden har jo i og for sig ikke et behov for at blive trænet og vil selvfølgelig forsøge at få opfyldt dens vigtigeste behov, (eller det den er i underskud af) når den får chancen.

 

Hvis ikke man har en hund der kræver at spurte afsted i leg i timevis for at blive rolig, men også kan "nøjes" med at gå sammen med en anden hund og snuse, så synes jeg ikke der er noget galt i det. Jeg ser det som ejerens ansvar at sørge for at hundens sociale behov bliver opfyldt, på samme måde som alle hundens andre behov.

 

Men (nu tænker jeg lige så pas på :lol:) hvis vi så skal følge ninjamors kloge råd (for syntes de virker logiske) Så skulle legen, altså det at få den sociale kontakt, jo være en naturlig forstærker og derved skulle hunden først få den, når den har udført en øvelse:?: Eller er det mig der har misforstået noget:confused: Og det bliver meget svært i praksis...

 

Amokka: #Måske er det bare alderen så? :mrgreen: De er jo ca samme alder, ikke? og så er de begge blandinger af lab og en aktiv race... :lol: jaja, hvis man vil så kan man altid finde sammenligneige ting hehe #

 

Har tænkt at det kunne have noget med det at gøre... Rollo er tæt på 11 måneder (han er fra den 23/3)

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er det også det samme. Vi møder desværre sjældent nogen der vil lege, så jeg tager af og til hen og besøger nogen der har hund. Jeg har netop taget initiativ til at mødes i vores skov hver lørdag og er meget spændt på om der kommer nogen næste weekend - Det ville være fantastisk. Har simpelthen sat sedler op i supermarkederne og har udbredt rygtet når jeg har mødt andre hundeejere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men (nu tænker jeg lige så pas på :lol:) hvis vi så skal følge ninjamors kloge råd (for syntes de virker logiske) Så skulle legen, altså det at få den sociale kontakt, jo være en naturlig forstærker og derved skulle hunden først få den, når den har udført en øvelse:?: Eller er det mig der har misforstået noget:confused: Og det bliver meget svært i praksis...

 

 

Ikke nødvendigvis, så længe behovet bliver opfyldt dagligt / hver anden dag, så er det altid Karlas belønning for at vente pænt ved min side og at spørge om lov, der udløser legen / hilsnen...

 

Men jo, er det et par dage siden sidste møde / fælles gåtur, så bliver det vanskeligere... men så må det gælde om at få "fanget" hunden (fysisk om nødvendigt :lol:) og få kontakten alligevel, inden hun / han får lov at spurte afsted...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke nødvendigvis, så længe behovet bliver opfyldt dagligt / hver anden dag, så er det altid Karlas belønning for at vente pænt ved min side og at spørge om lov, der udløser legen / hilsnen...

 

Men jo, er det et par dage siden sidste møde / fælles gåtur, så bliver det vanskeligere... men så må det gælde om at få "fanget" hunden (fysisk om nødvendigt :lol:) og få kontakten alligevel, inden hun / han får lov at spurte afsted...

 

nå ja på den måde...:5up:

Humm vi mangler så stædig lidt kontakt, så han er altid i snor før han får lov at hilse, og så kan de blive sluppet, hvis det går godt. Desværre så har vi ikke fundet nogle faste lege kammerater, Så det er kun når vi møder nogle, og så inden træning, at det kan blive rigtigt godt. Men Rollo er blevet bedre til at holde kontakt, og ikke hive mig omkuld :mrgreen:, efter vi er gået igang med ninjamors "udfordring", men gail der er lang vej syntes jeg...:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...