Hop til indhold

Bjørneklo. Altså planten.


Gæst Priceman
 Share

Recommended Posts

Gæst Priceman

På en af de marker vi har mulighed for at spæne rundt på er der om sommeren rimeligt mange bjørneklo. Jeg har af den grund holdt mig væk fordi jeg ikke vidste om de ville være et problem for hunden.

 

Det er et markstykke der er braklagt og meget sjovere for hunden at snuse rundt på end så mange andre steder ville være, så jeg tænkte på at benytte det til sommer ligesom vi gør her om vinteren.

 

Er bjørneklo giftigt for hunde? Får de eksem ved berøring? osv ,osv.

 

Hvem ved noget??

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan vist ikke svarer helt på det spørgsmål. Men jeg mener man er forpligtiget til at fjerne dem (som med flyvehavre).

Jeg mener de kan være giftige for kvæg (men indrømmer jeg ikke har googlet min hukommelse :blink:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Kan vist ikke svarer helt på det spørgsmål. Men jeg mener man er forpligtiget til at fjerne dem (som med flyvehavre).

Jeg mener de kan være giftige for kvæg (men indrømmer jeg ikke har googlet min hukommelse :blink:)

 

Ja ja jeg ved godt at landmanden er forpligtet til at fjerne dem . Men det går ikke så satans stærkt her i Odsherred. Du skal jo regne med at de allerfleste bønder heroppe er jydske imigranter, såååååå , "det tager den tid den slags nu tager. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke en særlig god plante for hverken os eller dyr frataget får (mener jeg det er).

 

Jeg har oplevet udslæt på min hest og jeg har hørt (kun hørt) om hunde, der har fået udslæt efter at have været igennem planten - mine hunde er nemlig også blevet holdt langt væk fra den (man er vel gammel hestenørd og har brugt timer på at vade rundt på en fold med en kanyle og gift til de latterlige planter *GG*).

 

MVH

Wivian.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Det er ikke en særlig god plante for hverken os eller dyr frataget får (mener jeg det er).

 

Jeg har oplevet udslæt på min hest og jeg har hørt (kun hørt) om hunde, der har fået udslæt efter at have været igennem planten - mine hunde er nemlig også blevet holdt langt væk fra den (man er vel gammel hestenørd og har brugt timer på at vade rundt på en fold med en kanyle og gift til de latterlige planter *GG*).

 

MVH

Wivian.

 

Ok hvis du har set eller hørt om hunde der får udslet så holder Tex og jeg os bare fra dem.

Det var jo netop hvis hunde var ligesom Får og ikke havde problemer i den retning at jeg spurgte.

 

Men vi holder os væk.

Tak for hjælpen alle sammen.

 

Edit:

 

Faktisk fandt jeg denne her på kandu.dk, et indlæg fra 2005.

Den er skrevet af en af vore egne debatører her på siden og jeg siger ikke hvem. Det må vedkommende selv.

 

Vi bor i et område med rigtig mange bjørneklo. Jeg har tidligere choppet hovederne af med en medbragt saks uden at bekymre mig om farlighed. Men lige pludselig for 4 år siden, fik jeg efterfølgende rød plet på den ene hånd. Jeg gik straks hjem og vaskede hænderne grundigt, men alligevel udviklede pletten sig til en 5-krone stor tyk og sviende vable. Jeg forsøgte mig så med gummihandsker og lange ærmer, men den mindste sprække ind til huden på armene resulterede i røde prikker, der udviklede sig til vabler. Og det var uanset vejret. Og vablerne gav ar, der var år om at forsvinde. Så nu holder jeg nallerne væk.

 

Men derudover vil jeg sige, at jeg altid har min hund med mig, og selv om min tidligere hund var allergiker, så så han ikke ud til at tage skade af planterne. Min nuværende har heller ingen problemer, selv om hun suser ind gennem alting.

 

Men prøv på at undgå at få saften på dig og din hund. Så kan du ikke gøre mere. Ligefrem at undgå at komme i nærheden af planterne er nok lidt meget at gøre ud af det. Især da du ikke har haft problemer. Det er ikke alle, der får vabler. Og sørg endelig for ikke at være med til at sprede frøene yderligere.

 

Redigeret af Priceman
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...