Hop til indhold

Bæres indtil fuldvoksen??


Gæst Loke
 Share

Recommended Posts

Det tilrådes jo at man bærer sin hund op og ned af trapper indtil den er udvokset - omkring 1-1½ år. Og det var også min plan - indtil dyret pludselig vejede 30 kg, og jeg ikke fysisk kunne bære ham mere.

 

Så Loke har altså gået på trapper fra han var 7 mdr, hvilket jeg ikke håber kommer til at skade ham senere hen.

 

Hvor meget går I efter reglerne? Og hvad gør man egentlig når man ikke kan bære sin hund mere :?:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu vejer Kahlúa jo kun 5 kg så det med ikke at kunne bære hende, kender jeg ikke noget til :lol: :wink:

Men hun er halvandet år nu og hun får kun lov at gå op 1 gang om dagen. (inden hun skal være alene) Jeg bær' hende altid ned. Vi bor på 4 sal.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo meget enkelt, når du ikke kan bære den, så må den gå selv.

Begge mine hunde går op og ned af trapperne, det er små hunde med korte ben. Men jeg har ikke tænkt mig at bære dem.

Jeg havde for nogle år siden en korthåret hønsehund, og han blev båret på trapprne, indtil han vejede 12 kg så kunne jeg ikke bære ham mere, og der skete intet ved det. Han fik hverken dårlige hofter eller noget andet, så lad du bare din hund gå på trappen

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tilrådes jo at man bærer sin hund op og ned af trapper indtil den er udvokset - omkring 1-1½ år. Og det var også min plan - indtil dyret pludselig vejede 30 kg, og jeg ikke fysisk kunne bære ham mere.

 

Så Loke har altså gået på trapper fra han var 7 mdr, hvilket jeg ikke håber kommer til at skade ham senere hen.

 

Hvor meget går I efter reglerne? Og hvad gør man egentlig når man ikke kan bære sin hund mere :?:

 

Næ, det skal man nok OGSÅ tænke på, når man køber hvalp. For ISÆR de store racer har ikke godt af at gå op og ned af trapper. Hverken når de er unge eller senere, når mange af dem får gigtlidelser.

 

Og ISÆR de store racer kan man jo ikke bære op og ned af trapperne hvis man bor på 4. sal.

 

Jeg tror ikke, jeg ville købe en stor hund, hvis jeg boede over stueplan. Også fordi det er uoverskueligt engang at stå med en gammel hund, der ikke selv kan komme op og ned af trapperne.

----- k015.gif

 

 

f010.giff010.giff010.giff010.giff010.giff010.giff010.giff010.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Min eks. og jeg bar ikke vores tunge newfoundlandshvalp op af trappen til 1.sal (soveværelse) En skønne dag, vel i 1-års alderen, kunne han ikke gå op uden at jamre sig for hvert skridt. Det blev til sidst så slemt at han valgte aldrig at komme derop mere. :cry:

 

Hvis man bor med trapper bør man bare ikke vælge så tung en hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke, jeg ville købe en stor hund, hvis jeg boede over stueplan. Også fordi det er uoverskueligt engang at stå med en gammel hund, der ikke selv kan komme op og ned af trapperne.

 

Det ville jeg heller ikke. Loke bor kun i stueplanet, men der er dog 7 trin op. Grunden til vi fik en stor hund selvom vi har trapper er, at vi flytter i hus uden trapper indenfor nærmeste fremtid. Ville ikke byde en gammel hund trapper...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke, jeg ville købe en stor hund, hvis jeg boede over stueplan. Også fordi det er uoverskueligt engang at stå med en gammel hund, der ikke selv kan komme op og ned af trapperne.

 

Det ville jeg heller ikke. Loke bor kun i stueplanet, men der er dog 7 trin op. Grunden til vi fik en stor hund selvom vi har trapper er, at vi flytter i hus uden trapper indenfor nærmeste fremtid. Ville ikke byde en gammel hund trapper...

 

Loke HAR jo forhåbentlig ikke taget skade... Det er nok lige så meget, fordi der KAN være fejl i bevægeapparatet, -knæ eller hofter- at man skal undlade at lade hunden gå på trapper så længe den er ung... For hofter og knæ bliver jo selvfølgelig værre, hvis der er noget galt i forvejen..

 

Men hvis Loke er sund og rask fra starten af, så klarer han den nok...

Det er jo bare ikke noget man kan vide på forhånd... Der kommer tit først symptomer senere i livet...

 

Det kan være en god ide at få ham HD-fotograferet...

 

Selv ville jeg nok ikke lade en stor hund gå på trapper, før den var HD-undersøgt..

Man KAN præ-fotografere så tidligt som i 7-mdrs. alderen...

Min Ramses blev fotograferet første gang i den alder..

 

_______________ d054.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg talte engang med en berner-opdrætter som sagde, at man skulle bære hvalpen så længe man kunne og derefter sikre sig, at den gik stille og roligt på trapper, især ned, da det er "nedturen" der belaster mest. Det er vigtigt at sikre, at den ikke hopper de sidste trin, for det skader albuerne.

Så jeg er fuld af fortrøstning, selv om jeg bor på 2. sal og skal have en golden. :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Ulla

 

Du har ret i man skal undgå trapper indtil hunden er omkring 1 år.

Den største belastning er ned ad trappen og når I kun har 7 trin er der ingen grund til at være bekymret - det eneste svar der er på hvad man skal gøre når man ikke kan løfte hunde - lad den gå selv :wink:

Har selv lab - bar ham ned ad trappen til han var 8 mdr - han er røntgenfotograferet og fejler intet hverken på albuer eller i hofter

I dag vil/kan jeg ikke bære ham 8) 2027_Udstilling_Kge_016_1.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Ulla

 

Du har ret i man skal undgå trapper indtil hunden er omkring 1 år.

Den største belastning er ned ad trappen og når I kun har 7 trin er der ingen grund til at være bekymret - det eneste svar der er på hvad man skal gøre når man ikke kan løfte hunde - lad den gå selv :wink:

Har selv lab - bar ham ned ad trappen til han var 8 mdr - han er røntgenfotograferet og fejler intet hverken på albuer eller i hofter

I dag vil/kan jeg ikke bære ham 8) 2027_Udstilling_Kge_016_1.jpg

 

Uh han er lækker f025.gif - En large Loke :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst truntemor

Flotte labber må man erkende herfra...

 

Nå mht at bære op og ned.. Manda gå selv op og ned af trapperne nu men hun er selvfølgelig oz 2 år.. Trunten bæres lææænge endnu..

 

Schæferen jeg havde fik jeg fra en gård da han var 9 måneder gammel og han kom op i en lejlighed at bo. Han var så priviligeret at han kørte i elevator til han var næsten 2 år (indbygget i hver opgang)

 

Men den golden min mand havde da jeg landede ved ham havde kun 2 trin at gå på til dagligt så hun sku da ikke bæres.. Hun blev næsten 14 år og var frisk og rørig til det sidste.. Fik desværre en hjerneblødning en dag jeg var på arbejde (øv)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst Dittemalene

Om det har skadet din hund, at han har gået op af trapper siden han var 7 mdr. kan kun en dyrelæge bedømme. Det kunne være en god idé at få ham tjekket igennen hos Lokes dyrelæge.

 

Ronja vejer 18 kg, og puk vejer 12-13 kg. Jeg bærer dem kun op hvis det er en besværlig trappe, og jeg bærer dem altid ned af stejle trapper.

Jeg ved godt at man ikke behøver, men de er lidt klodsede, og Ronja har flere gange gledet ned af en trappe, fordi hun havde for meget fart på (: .

 

Når du ikke kan bære din hund mere, og den skal op af trapper, kan man jo hjælpe den så godt man kan ved at følge den op (eller ned) af trappen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jacobvp
Det tilrådes jo at man bærer sin hund op og ned af trapper indtil den er udvokset - omkring 1-1½ år. Og det var også min plan - indtil dyret pludselig vejede 30 kg, og jeg ikke fysisk kunne bære ham mere.

 

Så Loke har altså gået på trapper fra han var 7 mdr, hvilket jeg ikke håber kommer til at skade ham senere hen.

 

Hvor meget går I efter reglerne? Og hvad gør man egentlig når man ikke kan bære sin hund mere :?:

 

min schæfer bar jeg indti l 6 mdr. det er vist meget normalt jeg går i en schæfer hundeklub og det sagde de go for

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...