Hop til indhold

Katte- vs. hundeudstillinger


Umulia
 Share

Recommended Posts

Nu er det snart nogle år siden, men jeg var engang til en stor katteudstilling i Odense Congress Center - det var vildt sjovt! :lol:

 

Reglerne kan muligvis være blevet ændret siden, men så vidt jeg husker, skulle hver kat bedømmes af et dommerpanel på vist nok fem personer, og den samlede karakter blev så et gennemsnit af deres bedømmelser.

 

Det synes jeg faktisk er et godt system, for det vil bl.a. forhindre at nogle opdrættere rejser Europa rundt for at få deres dyr bedømt af netop de dommere, der fortolker racestandarden lige så akavet som de selv gør.

 

Alt i alt synes jeg det ville være en god idé at indføre det system hos hundene også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener stadig det foregår på den måde (men er dog ikke helt sikker).

 

Sjovt vi snakkede faktisk om igår hvor tæt katte stadig er på deres natur. Selvfølgelig er de en del fra og der er lige enkelte kortsnudede blandt racerne, men ikke mange. Ofte når man avler norsk skovkat eller maincoon virker det som om man går efter det "robuste" look de havde engang i sin tid osv. Jeg ved jo ikke om det er sandt, men sådan virker det.

Jeg har da ihvert fald endnu ikke set katte med hengeøre e.l. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det snart nogle år siden, men jeg var engang til en stor katteudstilling i Odense Congress Center - det var vildt sjovt! :lol:

 

Reglerne kan muligvis være blevet ændret siden, men så vidt jeg husker, skulle hver kat bedømmes af et dommerpanel på vist nok fem personer, og den samlede karakter blev så et gennemsnit af deres bedømmelser.

 

Det synes jeg faktisk er et godt system, for det vil bl.a. forhindre at nogle opdrættere rejser Europa rundt for at få deres dyr bedømt af netop de dommere, der fortolker racestandarden lige så akavet som de selv gør.

 

Alt i alt synes jeg det ville være en god idé at indføre det system hos hundene også.

Både ja og nej.. En kat bliver ikke bedømt på bevægelserne, det gør hundene... Og man dømmer i de racer man bryder sig om. Hvis først man kan lide mops fx så dømmer 5 mopsinteresserede nok meget lig hinanden..

Nej jeg tror at man skal igennem kennelklubberne og de skal uddanne deres dommere langt bedre..

Jeg har i øjeblikket en konversation med ham glavind fyren i DKK :mrgreen: En diskussion vi startede på opdrætterkursus hvor han sagde "DKK går ikke ind for burhunderi" Hvortil jeg svarede "Det gør I da".. Han bad mig uddybe.. Og det ville jeg selvfølgelig gerne :mrgreen: Jeg ser at på udstillingerne bliver de løver som sidder i bur gang på gang foretrukket frem for dem der lever et "hundeliv".. Og hvordan ved jeg så lige det? jo.. EN løve der sidder i bur for riiiiiigtig lang pels.. Den bliver ikke flosset i pelsen.. Og den får ikke løvemankerundingen (den klipper man så med saks)... Selvfølgleig kan man ikke diskvalificere eller neddømme alle løver der har lang pels.. Men man kan lynhurtigt se det på bagmuskulaturen på dem.. Dem der sidder i bur har lange slanke muskler.. dem der ikke gør har virkelig muskler i bagben. Og netop løverne er det jo rigtig nemt at se det på fordi de er nedklippede bagpå...

For min skyld er det lige meget hvem der vinder, jeg ændrer ikk mit koncept. Men kommer man som ny udstiller og ser at det er hundene med den lange pels der vinder så tror man det er sådan det skal være.. Og udstillerne fortæller med glæde hvordan du får lang pels på din.. Ligesom de med glæde fortæller hvordan du giver den bedre drive (spark den i røven hver gang den ikke går linen ud foran dig) eller hvordan du får den til at knejse med hovedet når den har udstillingsline på (en tegnestift i linen så den får et stik hver gang den sænker hovedet).. Hvis nye tror det er normen, så gør de det.. Og nej.. mine hunde snifter og snuser i ringen og går ved siden af deres handler.. Og de har sq ikke jordens smukkeste lange pels.. Men til gengæld så VED jeg at de kommer ud i verden (jeg finder jævnligt halve træer og hele sandkasser i deres pels):mrgreen:

Nå ja i virkeligheden så ville jeg bare sige at det er dommerne der skal uddannes bedre.. og at DKK skal tage ansvar noget mere. Også (eller især?) i forhold til opdrætterne.. Vi skal ikke have lov til at opdrætte efter vores fornuft (den fornuft er alt for ofte styret af vores pengepung)... Vi skal ikke have lov til at have 1 hanhund og 2 tæver og avle de samme kombinationer igen og igen, indtil DKK laver avlsforbud på enten tæve eller hanhund.. Og så derefter købe en hanhund fra den samme linie og starte forfra.. Stort set alle de danske løver stammer fra de 2 samme hunde.. 3 kenneler ud af 5 kører den samme linie.. af de sidste 2 kenneler kører en svensk linie og så er der mig der har flere linier bla fransk, engelsk, tjekkisk, amerikansk og tysk.. Problemet burde jo ikke være stort da både kennelen med den svenske linie og jeg har hanhunde som sagtens kunne bruges på alle danske tæver.. Men nej, de andre kenneler bruger deres hanhunde, de skulle jo nødig vise at vi har nogt de kan bruge, vel?.. og de "almindelige mennesker som bare skal lave et kælekuld" vil ikke betale dyrt for en parring (typisk ½-1 hvalps pris alt efter hvor mange der kommer.. og ja selvfølgelig er vores hanhunde dyrere.. vi kører det halve af Europa igennem for at hente kræet.. Og hele Europa rundt for at udstille.. SÅ er der øjenlysning og andet sundhedshalløj) når man kan købe en parring for 2000 kr.. godt nok af en linie som ens egen løve kommer fra og som giver en indavlsprocent på 8-12 %.. Hvad så? det er jo kun et kælekuld, ikk?

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst deluxious
Jeg mener stadig det foregår på den måde (men er dog ikke helt sikker).

 

Sjovt vi snakkede faktisk om igår hvor tæt katte stadig er på deres natur. Selvfølgelig er de en del fra og der er lige enkelte kortsnudede blandt racerne, men ikke mange. Ofte når man avler norsk skovkat eller maincoon virker det som om man går efter det "robuste" look de havde engang i sin tid osv. Jeg ved jo ikke om det er sandt, men sådan virker det.

Jeg har da ihvert fald endnu ikke set katte med hengeøre e.l. :lol:

 

 

Jeg havde et kæmpe bæst af en kat, Cornelius, der var 50% norsk skovkat, 50% maine coon. Hold da op han var bare STOR og robust. Sådan rigtig vildkats-agtig. Lige præcis sådan som jeg synes han skulle være.

 

Jeg synes simpelthen det flotteste er sådan nogle rigtig "natur-dyr", og sådan har jeg det også med hunde. De flotteste, i min øjne, er altså dem der ligner hunde og ikke påklødningsdukker/frisørlegetøj.

NÆÆÆH, giv mig en spidshund, en skovkat og en islandsk hest - og dertilhørende tundra og skov. Så klager jeg ikke :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Efterlader man ikke kattene i deres bure og går fra dem hele dagen, mens dommerne knokler?

 

Jeg kan godt se hvor du vil hen med flere forskellige dommeres bedømmelser på samme tid, men jeg tror ikke det kan lade sig gøre med hundene på grund af tidsmangel og hundeejeres generelle modvilje mod at forlade deres dyr på en udstilling - jeg ville ihvertfald ikke efterlade min hund en hel dag i et bur uanset hvor meget sikkerhed, der så hen var på stedet.

 

Derimod kunne det være en løsning, at man skulle have min. en andenpræmie eller "good" på mere end en udstilling og under forskellige dommere.

 

MVH

Wivian - der aner absolut intet om katte og katteudstillinger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener stadig det foregår på den måde (men er dog ikke helt sikker).

 

Sjovt vi snakkede faktisk om igår hvor tæt katte stadig er på deres natur. Selvfølgelig er de en del fra og der er lige enkelte kortsnudede blandt racerne, men ikke mange. Ofte når man avler norsk skovkat eller maincoon virker det som om man går efter det "robuste" look de havde engang i sin tid osv. Jeg ved jo ikke om det er sandt, men sådan virker det.

Jeg har da ihvert fald endnu ikke set katte med hengeøre e.l. :lol:

 

 

Sig lige det om perserne en gang til.........:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

cs-dumle, Du skal ikke helliggøre katteverdenen - nogle ting der er gjort der får mig virkelig til at ville kaste op :shock:

 

Jeg har da ihvert fald endnu ikke set katte med hengeøre e.l. :lol:

 

 

Der er american curl og scottish fold - sidstnævnte med den "lille" øv-ting at det gen der koder for foldet øre også koder for ekstremt skøre knogler, således at den stakkels kat brækker knogler ved at hoppe ned fra en kontorstol :megaked: Så en svensk dokumentar om det og den opdrætter der blev interviewet siger noget i retning af at hun er ligeglad med at de let brækker benene da de ser flotte og specielle ud med ørerne og det var kælne og meget rolige katte.

 

Gravhundeben ses også - kan ikke huske hvad de hedder. De er vidst kun i USA indtil videre, men da en del hollywood-duller og celebrities råbte øhøjt om dem for et par år siden kan jeg forestille mig det snart bredder sig (de stakkels katte kan ikke have et normalt katteliv :()

 

Så blev det jo populært med katte med vildt udseende og bengalen blev lavet ved at krydse en vild katterace (mener det var asiatisk fiskekat???) og køberne fik deres ønske.

Det var ikke nok, så der blev lavet endnu en race: Savannah (ikke godkendt i dk) - en race på størrelse med en cockerspaniel. Blandingen er huskat + SERVAL og F1, F2 (og vidst nok også i nogle tilfælde F3) generationen var så vild at de blev holdt i bure langt fra mennesker :( Racen er slank og ligner lidt en serval, og har mere energi end nogen anden race jeg har hørt om - den vælter stole, river væglamper og loftlamper ned osv når den går i sine "katte-lege-modes" Savannahen kan ses her: http://www.kattegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=24130 kun en killing, men man kan tydeligt se servalen i den

 

Senest er der ved at blive designet (det er ordet dem der fremavler den bruger) endnu en krydsning - kan bare ikke huske hvad det er med - los måske??? Det er i hvert fald i Californien

 

når man ser på det med fx serval/huskat eller hvis de går så langt som til los/huskat blandinger så synes jeg jeg får det RIGTIG dårligt - der er nogle der menerulv/hund er stygt at blande, men tænk på når arterne er ENDNU længere fra hinanden: hvor lang tid går der mellem måltiderne for en los? 18-20 timer? Og det er maven 100 % designet til at skulle klare (store, få måltider), mens huskattens mave/tarmsystem er designet til at skulle klare 12-14 bittesmå måltider mad om dagen - hvad skal blandingen så have???

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

njaeh okay - den nye fremavlede race er endnu en serval/huskat (+ leopardkat)hybrid, ikke los. Ashera hedder den og kan fremskaffes for den nette sum af 122.000 kroner - er i interesserede? Prøv evt. at følge linket til den hjemmeside der har skabt asheraen - det er bare "design", "alt for folket" " kom med nogle penge til os" der skriger ud derfra :shock:

 

Den gik IKKE i Dk - det tror jeg simpelthen ikke på:mad::shock:

 

Edit: ja når man siger i skal følge et link er det en god ide at smide et ind.... http://debat.jubii.dk/dyr/katte/er+den+ikke+fin_479961.html?&highlight=savannah+kat

Redigeret af Stinnemus
glemte link
Link til indlæg
Del på andre sites

Efterlader man ikke kattene i deres bure og går fra dem hele dagen, mens dommerne knokler?

 

Det var i hvert fald ikke hvad jeg så. Dommerne sad ved et langt bord, og fik kattene bragt op til sig. Resten af tiden var kattene i deres bure med ejeren lige ved siden af.

 

Det var i øvrigt bedømmelsen der var noget af det sjoveste ved udstillingen - kattene gik fra dommer til dommer, og hver dommer havde en sprayflaske med noget decinficerende til at sprøjte på hændene efter hver kat, så de ikke risikerede at videregive smitte.

Men de kyssede allesammen alle kattene :shock::lol:

 

Jeg kan godt se hvor du vil hen med flere forskellige dommeres bedømmelser på samme tid, men jeg tror ikke det kan lade sig gøre med hundene på grund af tidsmangel og hundeejeres generelle modvilje mod at forlade deres dyr på en udstilling - jeg ville ihvertfald ikke efterlade min hund en hel dag i et bur uanset hvor meget sikkerhed, der så hen var på stedet.

 

Igen - det kan sagtens laves så man ikke behøver at forlade sin hund. Jeg forstår ikke rigtigt hvorfor det skullle være nødvendigt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var i hvert fald ikke hvad jeg så. Dommerne sad ved et langt bord, og fik kattene bragt op til sig. Resten af tiden var kattene i deres bure med ejeren lige ved siden af.

 

Det var i øvrigt bedømmelsen der var noget af det sjoveste ved udstillingen - kattene gik fra dommer til dommer, og hver dommer havde en sprayflaske med noget decinficerende til at sprøjte på hændene efter hver kat, så de ikke risikerede at videregive smitte.

Men de kyssede allesammen alle kattene :shock::lol:

 

 

 

Igen - det kan sagtens laves så man ikke behøver at forlade sin hund. Jeg forstår ikke rigtigt hvorfor det skullle være nødvendigt?

 

Det markerede:

Fordi den viden jeg har om katteudstillinger, der foregik det sådan (med at man forlod kattene osv.) og der var forklaringen, at så kunne ejerne ikke påvirke dommerne eller noget i den retning - jeg hørte ikke så godt efter, da katte mildest talt ikke har min interesse. Meeen det lød logisk i mine ører, men sådan er der jo så meget der gør :mrgreen:

 

Der er også dommere indenfor hundeverdenen, der desinficere deres hænder, men om det er for deres egen skyld eller hundenes, aner jeg ikke :lol:

 

Jeg tror bare stadig, at det vil tage al for lang tid eller kræve et meget meget stort antal af dommere, hvis hundene skulle bedømmes af flere på en gang og der bagefter skulle tælles point sammen, men igen: det er baseret på min viden om hundeudstillinger og ikke katte - måske de kan gøre det hurtigere, hvis de lærte lidt (her de værende hundedommerne) af kattefolkene.

 

Jeg ville dog stadig hellere have strengene avlskrav således, at en enkelt fremstilling på en vilkårlig international udstilling ikke var papiravlsretsgivende, men at det krævede flere og for forskellige dommere. Jeg mener ikke, at en enkelt udstilling giver nok udtalelse om ens hund - jeg lærer praktisk taget noget nyt hver gang jeg læser Jessie's kritik. Noget som jeg kan sammenholde over et længere stykke tid og så vælge partner ud fra (+ naturligvis brugsegenskaber).

 

Meeen dit forslag ville måske nok gøre det sværere for en undermiddelhund at blive godkendt til avl, hvis dommerne er veluddannede nok.

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske præget af at jeg ikke kan udstå katte, så synes jeg det var meget sært da jeg var til en udstilling, kattenes ejer må ikke være i nærheden, katten bliver taget i benene og 'kastet' frem og tilbage som om den var et dødt skind, for at man skal kunne se om pelsen er ok. Der var MEGET sære katte, som aldrig ville kunne fange en mus, med flade næser, uden pels, med sær sær opførsel, med korte ben. Jeg synes ikke ligefrem det er noget at stræbe efter :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Jeg troede jeg havde hørt alt, men nej :scared: :cry:

 

Hvad sker der hvis dommeren opdager sådan noget?

 

såvidt jeg forstod det så fortalte gåsen med stiften at hun kun havde stift i når de trænede, men at hunden huskede stiften og stadig holdt hovedet højt selv uden stift i halsen:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...